Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 ... 43, 44, 45 >> 3 besök senaste veckan (179968 totalt) |
Inget seriöst mekande just nu; plockade bara bort lite prylar för att kolla lite
![]() Ut åkte luftburk, luftmängdmätare och värmeskölden över grenröret - så här ser det ut nu: ![]() Upptäckte en av anledningarna till det skrammel som hörs ibland; ett av grenrörets fästen för värmeskölden har gått av: ![]() Ganska schysst grenrör för att vara original - det är ju i a f ingen gjutjärnsklump - men kolla kollektorn! Rören ser ganska platta ut ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Förbereder lite för kamremsbyte; jag som är van vid gamla bilar blev lite impad av att det kan vara så rent och fint under ventilkåpan
![]() Har förresten beställt kolfiberplattor till dörrsidor - från reptil.nu ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Tog bort främre krängningsfjädern idag för att få mera plats för byte av främre packboxen på veven.
Upptäckte till min stora förvåning att fästena på länkarmarna inte är likadana! Det första jag upptäckte var att bultarna monterats på olika håll... Se nedan... notera att plåten till det "enkla" fästet är ca dubbelt så tjock som den till det dubbla, så inget är trasigt - bara annorlunda... men varför? Verkstadshandboken visar bara det dubbla... ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Nu vet jag varför... länkarmen med det enklare fästet introducerades 1999 - sex år efter att min bil tillverkats; sen kan ni själva räkna ut resten
![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Nu är bilen ihopskruvad igen efter byte av stötdämpare, kamrem, vattenpump, etc, etc...
De skummaste var att en lyftare (antar jag) inte ville sluta ticka, men när bilen varit avstängd en stund och jag en stund senare startade den igen försvann tickandet efter bara någon sekund... Sen blev det premiärtur ![]() Bilen känns mjuk med de nya dämparna; det verkar precis som att de gamla inte kom igång lika snabbt? (På cyklar pratar man ibland om "stiction" och menar då just det initiala motståndet - som givetvis kan försämra dämparens förmåga att dämpa framförallt små, högfrekventa, ojämnheter...) Nåja, dags att kolla vidare efter 6-punktsbälten m m... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Är det den bilen du ska ta licens med????
En sån hade jag behövt när jag tog min... ![]() Jag följer domhär Miata trådarna med intresse ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Kul att det är färdigt i god tid innan Knutstorp
![]() Ska bli roligt att se hur mycket långsammare jag kommer vara nere på Knutstorp eftersom vi kör nästan likvärdiga bilar. Kommer du åka på dina Bridgestone däck? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
Min Miata hade också en tickande lyftare när jag startade upp den efter vintern. Men det slutade efter ca 10 minuters tomgång. Jag kanske skulle stängt av den istället och kört med din metod.
Jag ångrar lite att jag inte anmälde mig till Knutstorp. Framförallt nu när Ljungbyhed blev inställt. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Tror du att du kommer att vara långsammare överhuvudtaget? Kul att köra ska det bli i a f ![]()
Japp. Inga R-däck än ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Min stod rätt länge på tomgång innan jag stängde av, men det spelar nog ingen roll, bilen tycks tåla det mesta ![]()
Tråkigt ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Japp, det är den bilen; Volvo 745 med automat känns inte riktigt rätt ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Ja med de valen förstår jag dig ![]() Men om det kniper så går det att köra automat på bana, jag povade med min BMW 2500A -73 på knutan. Men jag tror inte du får ha den på kursen. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Det har jag inte hört något om? Godkända gatdäck med en viss mängd mönster tror jag. Kanske innefattar r-däck i vad de kallar racingdäck isf och det var ju inte tillåtet ![]() Får väl ta med mina 14" 185/60-14 också och se hur fort det går att åka på dem ![]() Det har varit minst ett par återbud. min kusin som skulle köra Formel Vee fick inte pga de var bara 2-3st som skulle ta licens för formelbil. Frågan är om det är någon kö eller om man kan ringa dem? Prova! _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
Nu har jag fått tillfälle att köra lite mer inspirerat med bilen; de nya dämparna har ändrat bilens egenskaper drastiskt! Det mest uppenbara vid vanlig körning är att bilen studsar mycket mindre och nu faktiskt sväljer vägens ojämnheter. Vi lite brutalare hålor/gupp bottnar inte längre fjädringen. Så... både "väghållning" och komfort på allmän väg har förbättrats mycket.
![]() Men... nu när jag dels har dämpare som "startar" lätt och (framförallt) har återfått lite fjädringsväg så kränger bilen duktigt! Den känns väldigt mjuk... När man nu kör däckvärmartricket så sticker inte bilen lika snabbt i sidled utan gungar mer (som en "vanlig" bil), MEN samtidigt känns den mer under kontroll... Någon som fattar vad jag menar? Jag provocerade fram några rejäla bakvagnskast och returerna är mjukare nu och lättare att kontrollera. De var lätta innan med - miatan är ju nästan löjligt snäll - men ännu mer nu. Innan när bilen i praktiken inte hade någon fjädring (ca 10 mm bak, 0 mm fram, visade det sig...) låg den ju förhållandevis platt i kurvorna (rimligen med mindre än optimalt grepp, men ändå); nu börjar man ju undra om det kommer att kännas läskigt på Knutan den 18/4 ![]() Redan börjar nu tankarna på att "fixa" det; frågan är bara om jag ska byta till hårdare fjädrar (spontant känns det bäst), eller börja trixa med grövre K-fjädrar? Koni-dämparna står alla på ett klick från det mjukaste läget - så här långt har jag inte rört dem... Nåja, jag gör ingenting förrän efter licenskursen på Knutan; instruktörerna där bör väl också kunna ge lite input - förutom mina egna upplevelser ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Dennis kör Miata mkt fortare än han kör gokart känns det som, jag famlade efter någonting att hålla mig när jag var Miatapassagerare på Anderstorp ![]() Jag åkte kursen med R-däck i fjol. Inte ens när jag tappade ljuddämparen ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Du har säkert rätt, Magnus - och pengarna lär ändå inte räcka till några utsvävningar på den fronten på ett tag - nu blir det ju lite säkerhetsutrustning som kommer i första hand. Jag tänkte faktiskt laborera med stötdämparna på mina resor till o från jobbet de närmaste veckorna; tänkte testa allt från mjukast till hårdast... Jag har en väldigt trevlig väg till jobbet - massor med kurvor ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Hej Dennis! Kul att läsa dina upplevelser längs vägen med de nya dämparna. Brorsan har ju likadana i sin Mk1:a, riktigt bra. Det är ju rätt enkelt att ändra hårtheten på Miatan, så skruva på bara och upplev skillnaden! Brorsan köpte förresten Flyin Miata-fjädrar till sin. Det var en av de satser som räknemässigt låg närmast rätt egenfrekvens för bilen/dämparna, betydligt(!!) hårdare än de flesta generiska sänksatser. Styva k-hämmare bör du vänta med att så länge som möjligt, då dessa enbart skall användas för att balansera chassit från över-/understyrning, inte för att ändra bilens rollbeteende. Ifs, i Svensson-bilar används k-hämmare i komfortsyfte, eftersom Svensson inte tycker att karossroll känns sportigt. Vad det innebär i faktiskt grepp har Svensson sällan ngn aning om... ![]() Grundregel: För bästa grepp, kör bilen så mjukt inställd som det bara är möjligt utan att tappa kontrollen. Nu vet vi ju att vid bankörning med höga hastigheter kan en alltför soft bil bli svårt slängig, varför det kräver hårdare chassi än vid text konbanekörning, där farten är låg. Sen kan extrem roll givetvis innebära att däcken inte arbetar med optimal anliggningsyta, men det är en annan, mer chassigeometrisk femma... |
||||||||
Hej Carl,
om jag på bana kommer att uppleva bilen som alltför mjuk blir det nog just FM/Lesjöfors-fjädrar som nästa steg. Körde förresten upp till Dalhems idag och hämtade mitt Sabelt 6-punktsbälte; vägen dit är kul, men bitvis i uselt skick och var med min gamla setup nästan outhärdlig - nu gick det hur fint som helst; stundtals lite fort ![]() Nu blir det en utmaning att få dit bältet snyggt... jag kan nog inte ens använda originalfästpunkterna för höftremmarna - vinkeln blir inte bra ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Vad ni skräms!! ![]() ![]() Lovar att flytta mig när du varvar mig Dennis ![]() Vi syns snart ![]() Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
Dennis är väl inte sådär jättesnabb på bana? ![]() ![]() ![]() ![]() Att hålla sig fast är iofs ett vanligt problem som passagerare i Miata. Dörrsidorna är bara masonit, håller man för hårt går de sönder...bäst är att köra fram stolen och ta spjärn med benen mot nedre delen av torpedväggen (pressar man för hårt mosar man bara styrdatorn som ligger under mattan där, no big deal, hehe). ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 ... 43, 44, 45 >> 3 besök senaste veckan (179968 totalt) |