Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kombinerad "allround"och"banåka"bil
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8846 besök totalt
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Johan Wagréus skrev:
Tycker det är intressant med diskussionen om känslan i styrningen i CTR:en, allt från total sågning (Evo) till beröm (teknikens värld) vad beror det på? Själv hade jag nog inte speciellt att invända mot den när jag provkörde mäkinens.

Köper man en MINI är det så gott som obligatoriskt med ett typ BPU-trim (drevning kompressor, mappning, luftfilter + avgasystem från katten och bakåt) Blir en helt annan bil, sävligheten på toppen är som bortblåst och bilen varvar villigt till 7500varv).

Kanske dags för en ny Hot-hatch community, intresset verkar stor


Det vore inte helt fel thumbs up men jag tror att marknaden är för liten för att få ett "levande" forum.
Skulle vara ett perfekt ställe för oss som inte har mindervärdeskomplex
Angående styrningen på CTR:en så har den fått kritik i alla "seriösa" tester. Tycker att svensk motorpress bara för vidare biltillverkarnas superlativ om bilarna utan att förklara varför bilen är bra till skillnad från EVo/Autocar.

Personligen skulle jag gärna byta min Clio mot en Works kittad Cooper om jag hade råd

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lite OT, men jag tycker mig känna att det spirar en viss gemenskap bland det mixade hothatchfolket.

De allra flesta verkar väldigt öppna inför intryck från andra bilar än den man själv kör. Inga sågningar av "de andra" märkena utan mer intresse för "varandra".
Vore jättekul att åka på en hot hatch blandbanträff tillsammans med Seatar, Corsor, Kadetter, Golfar, Polos, Minis, Clios, R5'or, Puggar, Hondor, Fordar mm. mm. Kanske nå't att försöka få till någon gång framöver...

Sorry att jag kapade tråden...

Ja just det... Back to topic. CliOSporten är ju faktiskt en hyffsat trevlig kombinerad "allround" och "banåka"bil. Bättre än väntat faktiskt. Tycker att Lars Aldebo sammanfattar Clion nyktert och bra lite tidigare i tråden. evo magazine avgudar ju CliOSporten. De har både kort och långtidstestat i stort sett alla varianter av den och superlativerna har haglat.

Clion är kanske lite liten som enda bil men som andrabil funkar den bra.

Bara en så'n sak som att en bil-connoisseur som Schwedenkreuz-Johan har en CliOSport borde ju väga tugnt.

Edit: Glömde Corsor... F'låt Peter...

_________________

Rice and shine
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Lars Falk skrev:
Bara en så'n sak som att en bil-connoisseur som Schwedenkreuz-Johan har en CliOSport borde ju väga tugnt.

OT:
Som han inte ens brydde sig om att ta runt Ringen när bilen ändå var där nere

Nja det var inte riktigt sant iofs...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Magnusson skrev:
OT:
Som han inte ens brydde sig om att ta runt Ringen när bilen ändå var där nere

Nja det var inte riktigt sant iofs...


och egentligen är den ju inte ens hans. Tjänstebil...

Förövrigt så ser man ganska många CliOSporter på ringen. Duktigt fort går dom oxå...

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Johan Wagréus skrev:
Tycker det är intressant med diskussionen om känslan i styrningen i CTR:en, allt från total sågning (Evo) till beröm (teknikens värld) vad beror det på? Själv hade jag nog inte speciellt att invända mot den när jag provkörde mäkinens.
Styrningen i Civicen är kvick, men den berättar inget om vad som finns under hjulen så länge det inte är djupa spår. En del förare bryr sig bara om utväxlingen och greppet i framhjulen och misstar det för bra känsla i styrningen.
Min Opel har bra känsla i styrningen, men dåligt grepp fram...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Lennart Mäkinen skrev:
Johan Wagréus skrev:
Tycker det är intressant med diskussionen om känslan i styrningen i CTR:en, allt från total sågning (Evo) till beröm (teknikens värld) vad beror det på? Själv hade jag nog inte speciellt att invända mot den när jag provkörde mäkinens.
Styrningen i Civicen är kvick, men den berättar inget om vad som finns under hjulen så länge det inte är djupa spår. En del förare bryr sig bara om utväxlingen och greppet i framhjulen och misstar det för bra känsla i styrningen.
Min Opel har bra känsla i styrningen, men dåligt grepp fram...


Tror det var en bra sammanfattning, brukar kalla det fenomenet för "volvo-filter" Ett filter som effektivt tar bort all känsla av vad som händer under hjulen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Johan Wagréus skrev:
Tror det var en bra sammanfattning, brukar kalla det fenomenet för "volvo-filter" Ett filter som effektivt tar bort all känsla av vad som händer under hjulen
Jag trodde det var ett tyskt märke som hade patent på det konceptet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Lennart Mäkinen skrev:
Johan Wagréus skrev:
Tror det var en bra sammanfattning, brukar kalla det fenomenet för "volvo-filter" Ett filter som effektivt tar bort all känsla av vad som händer under hjulen
Jag trodde det var ett tyskt märke som hade patent på det konceptet.


Hade faktiskt det tyska märket i åtanke när jag skrev inlägget
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
Johan Wagréus skrev:
Tycker det är intressant med diskussionen om känslan i styrningen i CTR:en, allt från total sågning (Evo) till beröm (teknikens värld) vad beror det på? Själv hade jag nog inte speciellt att invända mot den när jag provkörde mäkinens.
Styrningen i Civicen är kvick, men den berättar inget om vad som finns under hjulen så länge det inte är djupa spår. En del förare bryr sig bara om utväxlingen och greppet i framhjulen och misstar det för bra känsla i styrningen.
Min Opel har bra känsla i styrningen, men dåligt grepp fram...


Styrning ja... är SUPERVIKTIG för känslan i en sportbil!
Är väl ingen slump att jag gillar Porsche/MINI/Speedster

Att det kan vara en sån stor skillnad??
Någon som tekniskt kan förklara det? servot spelar ju in men varför misslyckas alltid vissa tillverkare... är olika konstruktioner olika bra o varför...

_________________
Jan Å
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Sportbilsentusiasten skrev:

servot spelar ju in men varför misslyckas alltid vissa tillverkare... är olika konstruktioner olika bra o varför...


De kanske är så att de vill ha det på det sättet som deras bilar är. Att de tror att kunderna ska tycka att bilen känns nervös med lite mer feedback i styrningen.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



I framhjulsdrivna bilar med ganska mycket pulver brukar "torque steer" ge föraren något att tänka på under acc på dålig/spårig väg. De biltillverkare(läs volvo,audi) som bygger bort detta lär även ta bort mycket av känslan, thumbs up thumbs up till de som lyckas behålla den trots lite "torque steer" ex MINI. Sen finns det vissa som går över till elektrisk styrservo för att bilen ska bli bensinsnålare. ex. Megane RS har fått kritik för styrningen.

En blandträff skulle vara kul men hur får vi deltagarna att beblanda sig med andra märken. Alkohol och bilkörning går ju inte ihop

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
En annan grej: Att någon av bilarna skulle vara obekväm på landsväg är bara bull****.


Jag har ju CTR och den ÄR hemskt obekväm på landsväg, kass körställning, stenhård fjädring och gruvligt däcksdån. Det ende som räddar upp situationen är de kalasbra stolarna.

och så styrningen i CTR. Det är något skumt med den som är svårt att beskriva, men det närmaste är väl att det känns som det är något i styrlänkaget som har hög friktion eller möjligen att ratten har mycket hög massa = tröghetsmoment. Det är alltså hur jag vill beskriva att det KÄNNS, men det är säkert inte det som ÄR anledningen. Det märks mest i vardagskörning, vid inspirerad körning på småvägar och bana märker jag inget av det. Att den skulle sakna feedback kan jag absolut inte hålla med om, ty jag kan helt enkelt inte köra sådana bilar!

_________________
Johan Rådlund
Citera
Olof Rx
Malung
Här sen Mar 2004
Inlägg: 16



JohanR skrev:
Citat:
En annan grej: Att någon av bilarna skulle vara obekväm på landsväg är bara bull****.


Jag har ju CTR och den ÄR hemskt obekväm på landsväg, kass körställning, stenhård fjädring och gruvligt däcksdån. Det ende som räddar upp situationen är de kalasbra stolarna.

Att den skulle sakna feedback kan jag absolut inte hålla med om, ty jag kan helt enkelt inte köra sådana bilar!
Smaken är som baken - kn*llad
Jag tycker att den är skön att köra på landsväg, men det beror kanske på att jag
verkligen KÖR hela tiden och inte riktigt slappnar av och "cruisear". Eller så har jag mjuk
rumpa, vad vet jag...

Jag har hört en del säga att komforten är kass, men minst lika många säger att
det inte är något problem. Verkar vara så individuellt att man inte kan ge en bra
rekommendation annat än: Provkör!

Tycker ochså att CTR-styrningen ger bra feedback...
Citera
Olof Rx
Malung
Här sen Mar 2004
Inlägg: 16



...kan dock tillägga att rumpan somnade efter 6 timmars bilfärd, så allt är ju relativt.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JohanR skrev:
Jag har ju CTR och den ÄR hemskt obekväm på landsväg, kass körställning, stenhård fjädring och gruvligt däcksdån.


Allt är ju relativt.

Å ena sidan. Jämfört med en stor familjebil av modernt snitt är ju "GTI"-typ hot hatchar bullriga och obekväma. Jag märker det när jag tar ut Clion en sväng på landsväg, bullrig och stötig som f*n.

Å andra sidan. När jag åker en sväng i Clion efter att ha kört Seven precis innan upplever man den som ett under av komfort, knäpptyst och bekväm. Sköna alcantara/skinnstolar, CD-växlare, klimatautomatik, xenonljus, regnsensor... Vad kan man mer begära?


_________________

Rice and shine
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Lars Falk skrev:
JohanR skrev:
Jag har ju CTR och den ÄR hemskt obekväm på landsväg, kass körställning, stenhård fjädring och gruvligt däcksdån.


Allt är ju relativt.

Å ena sidan. Jämfört med en stor familjebil av modernt snitt är ju "GTI"-typ hot hatchar bullriga och obekväma. Jag märker det när jag tar ut Clion en sväng på landsväg, bullrig och stötig som f*n.

Å andra sidan. När jag åker en sväng i Clion efter att ha kört Seven precis innan upplever man den som ett under av komfort, knäpptyst och bekväm. Sköna alcantara/skinnstolar, CD-växlare, klimatautomatik, xenonljus, regnsensor... Vad kan man mer begära?



Just det!
Antingen kör man familjebil eller racer. (komfort eller sport)
om man vill ha EN bil som klarar lite av både så BLIR det en kompromiss.

Det vi snackar om här är HUR MYCKET komfort (ljud/utrymme mm) man är villig att försaka.
För det är ju max sport/mest KUL som gäller o sen vill man få godtagbar komfort "på köpet"
o den nivån är invividuell!

De bilar som diskuteras här har helt OK komfort tycker jag.
har bara lite olika karraktär på komforten; däcksdån vs. vindbrus vs. stötighet vs. körställning ....

Bara att testa vad man kan försaka (eller kanske mest intresant vad man INTE kan stå ut med)

För mig är dock körkänslan viktigare än komfort = styrning/rapp motor/chassi, men att inte kunna sitta rätt är en allvarlig brist som för mig kan vara en orsak till "nej tack"

_________________
Jan Å
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



JohanR skrev:
Att den skulle sakna feedback kan jag absolut inte hålla med om, ty jag kan helt enkelt inte köra sådana bilar!
Det finns grader i helvetet också...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jag har hört en del säga att komforten är kass, men minst lika många säger att
det inte är något problem. Verkar vara så individuellt att man inte kan ge en bra
rekommendation annat än: Provkör!


Jo! Det är ju bara den som ska köpa sin bil för surt förvärvade pengar som kan avgöra vad som passar honom/henne. Inte vi här på listan (som ju är tydligt splittrade) eller några motorjournalister.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Vill man att bilen ska kännas riktig komfig så är det bara och åka några varv med en Gocart på nån bana, sen känns bilen som ett under av komfort, allt är relativt. Dock vill jag inte rekomendera några här att åka på 145mila resor (290mil t.o.r) i kompositstolar alá rally (cobra suzuka), ordet träsmak fick en ny innerbörd
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Johan Wagréus skrev:
Vill man att bilen ska kännas riktig komfig så är det bara och åka några varv med en Gocart på nån bana, sen känns bilen som ett under av komfort, allt är relativt. Dock vill jag inte rekomendera några här att åka på 145mila resor (290mil t.o.r) i kompositstolar alá rally (cobra suzuka), ordet träsmak fick en ny innerbörd


Har ju precis köpt Cobra Suzuka

Men det uppväger väl när man kör på bana

Min bil var hur mjuk och skön som helst innan konidämpare och sänkning... Först tyckte jag den blev för stötig men man har vänjt sig fort. Man har ju mycker bättre känsla i bilen nu så det uppväger allt

_________________
Rachid Rachid
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Har ju precis köpt Cobra Suzuka


Jag hade en Cobrastol i Miatan jag hade innan. Efter lite justeringar med liggunderlagsbitar här och där för att anpassa till just min kropp satt jag som en gud och åkte på flera Nurburgringsemestrar utan problem. Har du tur funkar det för dej med.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Kombinerad "allround"och"banåka"bil
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande