Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8846 besök totalt |
Det vore inte helt fel ![]() Skulle vara ett perfekt ställe för oss som inte har mindervärdeskomplex ![]() Angående styrningen på CTR:en så har den fått kritik i alla "seriösa" tester. Tycker att svensk motorpress bara för vidare biltillverkarnas superlativ om bilarna utan att förklara varför bilen är bra till skillnad från EVo/Autocar. Personligen skulle jag gärna byta min Clio mot en Works kittad Cooper om jag hade råd ![]() _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
Lite OT, men jag tycker mig känna att det spirar en viss gemenskap bland det mixade hothatchfolket.
![]() De allra flesta verkar väldigt öppna inför intryck från andra bilar än den man själv kör. Inga sågningar av "de andra" märkena utan mer intresse för "varandra". Vore jättekul att åka på en hot hatch blandbanträff tillsammans med Seatar, Corsor, Kadetter, Golfar, Polos, Minis, Clios, R5'or, Puggar, Hondor, Fordar mm. mm. Kanske nå't att försöka få till någon gång framöver... Sorry att jag kapade tråden... ![]() Ja just det... Back to topic. CliOSporten är ju faktiskt en hyffsat trevlig kombinerad "allround" och "banåka"bil. Bättre än väntat faktiskt. Tycker att Lars Aldebo sammanfattar Clion nyktert och bra lite tidigare i tråden. evo magazine avgudar ju CliOSporten. De har både kort och långtidstestat i stort sett alla varianter av den och superlativerna har haglat. Clion är kanske lite liten som enda bil men som andrabil funkar den bra. ![]() Bara en så'n sak som att en bil-connoisseur som Schwedenkreuz-Johan har en CliOSport borde ju väga tugnt. ![]() ![]() Edit: Glömde Corsor... F'låt Peter... ![]() |
||||
OT: Som han inte ens brydde sig om att ta runt Ringen när bilen ändå var där nere ![]() Nja det var inte riktigt sant iofs... ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
och egentligen är den ju inte ens hans. Tjänstebil... ![]() ![]() Förövrigt så ser man ganska många CliOSporter på ringen. Duktigt fort går dom oxå... ![]() |
||||
Min Opel har bra känsla i styrningen, men dåligt grepp fram... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Tror det var en bra sammanfattning, brukar kalla det fenomenet för "volvo-filter" ![]() ![]() |
||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hade faktiskt det tyska märket i åtanke när jag skrev inlägget ![]() |
||||
Styrning ja... är SUPERVIKTIG för känslan i en sportbil! Är väl ingen slump att jag gillar Porsche/MINI/Speedster ![]() Att det kan vara en sån stor skillnad?? Någon som tekniskt kan förklara det? servot spelar ju in men varför misslyckas alltid vissa tillverkare... är olika konstruktioner olika bra o varför... _________________ Jan Å |
||||
De kanske är så att de vill ha det på det sättet som deras bilar är. Att de tror att kunderna ska tycka att bilen känns nervös med lite mer feedback i styrningen. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
I framhjulsdrivna bilar med ganska mycket pulver brukar "torque steer" ge föraren något att tänka på under acc på dålig/spårig väg. De biltillverkare(läs volvo,audi) som bygger bort detta lär även ta bort mycket av känslan,
![]() ![]() En blandträff skulle vara kul men hur får vi deltagarna att beblanda sig med andra märken. Alkohol och bilkörning går ju inte ihop ![]() ![]() _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||
Jag har ju CTR och den ÄR hemskt obekväm på landsväg, kass körställning, stenhård fjädring och gruvligt däcksdån. Det ende som räddar upp situationen är de kalasbra stolarna. och så styrningen i CTR. Det är något skumt med den som är svårt att beskriva, men det närmaste är väl att det känns som det är något i styrlänkaget som har hög friktion eller möjligen att ratten har mycket hög massa = tröghetsmoment. Det är alltså hur jag vill beskriva att det KÄNNS, men det är säkert inte det som ÄR anledningen. Det märks mest i vardagskörning, vid inspirerad körning på småvägar och bana märker jag inget av det. Att den skulle sakna feedback kan jag absolut inte hålla med om, ty jag kan helt enkelt inte köra sådana bilar! _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() Jag tycker att den är skön att köra på landsväg, men det beror kanske på att jag verkligen KÖR hela tiden och inte riktigt slappnar av och "cruisear". Eller så har jag mjuk rumpa, vad vet jag... ![]() Jag har hört en del säga att komforten är kass, men minst lika många säger att det inte är något problem. Verkar vara så individuellt att man inte kan ge en bra rekommendation annat än: Provkör! ![]() Tycker ochså att CTR-styrningen ger bra feedback... |
||||
Allt är ju relativt. Å ena sidan. Jämfört med en stor familjebil av modernt snitt är ju "GTI"-typ hot hatchar bullriga och obekväma. Jag märker det när jag tar ut Clion en sväng på landsväg, bullrig och stötig som f*n. Å andra sidan. När jag åker en sväng i Clion efter att ha kört Seven precis innan upplever man den som ett under av komfort, knäpptyst och bekväm. Sköna alcantara/skinnstolar, CD-växlare, klimatautomatik, xenonljus, regnsensor... Vad kan man mer begära? ![]() |
||||
Just det! Antingen kör man familjebil eller racer. (komfort eller sport) om man vill ha EN bil som klarar lite av både så BLIR det en kompromiss. Det vi snackar om här är HUR MYCKET komfort (ljud/utrymme mm) man är villig att försaka. För det är ju max sport/mest KUL som gäller ![]() o den nivån är invividuell! De bilar som diskuteras här har helt OK komfort tycker jag. har bara lite olika karraktär på komforten; däcksdån vs. vindbrus vs. stötighet vs. körställning .... Bara att testa vad man kan försaka (eller kanske mest intresant vad man INTE kan stå ut med) För mig är dock körkänslan viktigare än komfort = styrning/rapp motor/chassi, men att inte kunna sitta rätt är en allvarlig brist som för mig kan vara en orsak till "nej tack" _________________ Jan Å |
||||
Jo! Det är ju bara den som ska köpa sin bil för surt förvärvade pengar som kan avgöra vad som passar honom/henne. Inte vi här på listan (som ju är tydligt splittrade) eller några motorjournalister. _________________ Johan Rådlund |
||||
Vill man att bilen ska kännas riktig komfig så är det bara och åka några varv med en Gocart på nån bana, sen känns bilen som ett under av komfort, allt är relativt. Dock vill jag inte rekomendera några här att åka på 145mila resor (290mil t.o.r) i kompositstolar alá rally (cobra suzuka), ordet träsmak fick en ny innerbörd
![]() |
||||
![]() ![]() Men det uppväger väl när man kör på bana ![]() Min bil var hur mjuk och skön som helst innan konidämpare och sänkning... Först tyckte jag den blev för stötig men man har vänjt sig fort. Man har ju mycker bättre känsla i bilen nu så det uppväger allt ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Jag hade en Cobrastol i Miatan jag hade innan. Efter lite justeringar med liggunderlagsbitar här och där för att anpassa till just min kropp satt jag som en gud och åkte på flera Nurburgringsemestrar utan problem. Har du tur funkar det för dej med. _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8846 besök totalt |