Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
72 besök senaste veckan (8407 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
I helgen lyftes motorn ur. Rätt mycket pyssel på en gatbil, framförallt när det görs för första gången på en ny bilmodell.
Men nu är den i alla fall ur och redo för att köras till Schmiedmann.

Motorrummet tvättat och diverse fästen och plåtar likaså. Kardanaxeln, växellänkage och så mycket man kommer åt under insuget har tvättats/torkats av. Det sitter ett fint lager sand precis överallt... Måttligt kul att ta bort men det är i regel fint under så slutresultatet blir ju bra. Men det tar lång tid, känns lite segt.

En bildkavalkad på detta!

Värt ett försök, men för trångt. Hela fronten måste bort!

Redo för tvätt!

På egna hjul för första gången på ett par månader. Ser lätt ut i nosen

Värmeplåten över katalysatorerna skrubbades av också. Tog även en vända på sista burken på avgassystemet. Någon halvcentimeter tjockt lager lera på den...

Blev fint!

Avslutningsvis episod 4 uppladdad på YouTube. Enjoy!

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Ja vad skall man säga
Jag vet personer i familjen som plockar ur stolarna när det skall damsugas. Men att lyfta ur drivlinan för att tvätta, det är en annan dimension

Malmö
Här sen Mar 2012

Wow, både avis på möjligheten att tvätta bilen grundligt och inte avis på mängde extrajobb med att plocka ur motorn. Men stora möjligheter att få ett grymt slutresultat

Fina bilder som vanligt. Alltid lätt att glömma att ta dem när man håller på...

Hjo
Här sen Dec 2005

Mycket mindre jobb att sänka ner motorn nedåt. Eller rättare sagt lyfta karossen och låta motor, låda och framvagn stå kvar på golvet. Då slipper du riva ner hela fronten.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Möjligtvis att det är lättare, men då måste hjulupphängningen och bromsarna bort, vilket är lite kontraproduktivt eftersom bilen skull rullas bort för att göra plats för Aston Martin på lyften. Därför blev det enklast att ta bort fronten, det tog inte många minuter.

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nu har de skojiga delarna börjat trilla in...
Stötdämpare, bussningar, "styrknut", koppling, slavcylinder, grenrör mm. Dvs dags för uppgraderingar!

Bilstein B14 coilover, topplagringar och grenrör i lådorna. Lite skruv och mutter samt steering joint i påsen. Packning till diffen.

Ny kopplingslamell (Luk, samma som original. Förhoppningsvis forfarande bra kvalitet), urtrampningslager (Luk) samt stödlager.

Upphängningsdetaljerna till avgassystemet var fullständigt sönderrostade. Här nya ersättningsdetaljer.

Nya friska golvmattor. Det var inte helt initiutivt men bakmattorna ligger fel där de är schematiskt utlagda på bilden.

Så, dags att börja skruva! Det har varit ett uppehåll i skruvande på cabben en period. En mancold satte förstörde en vecka, planering och inköp av stereo tog sin tid. Japp, jag håller på att sätta upp en klassisk 2-kanalsstereo hemma. Vinylskivorna och cd-skivorna plockas fram och en ny platsbyggd möbel är under uppförande. Superkul att kunna lyssna på musik som man gjorde förr!)
Slutligen har det sista inför track day-säsongen med Aston Martin krävt sin tid men nu får det bli fokus på E36an igen så bilen är så redo den kan när jag får tillbaka motorn från Schmiedmann.

Ny styrknut monterad. Vet inte hur känslig E36an är för "sladdrig" styrknut, men när motorn ändå var ute är det ett enkelt jobb att byta. Stor skillnad när man kände på dem löst i handen i alla fall.

Bilstein B14 coilover är en bra, lite sportigare dämpare än original. Den är inte track day-optimerad utan mer tänkt till inspirerad gatkörning, dvs perfekt för det planerade ändamålet. Lite hårdare fjädrar och justerbar höjd men dämpningen är inte justerbar.
Tror det kommer bli kanon!

Det var inte BMW originaldämpare som satt på bilen. Någon Sachs-variant, sopslut runtom. Ingen dämpning kvar i någon, funkar knappt som cykelpumpar...

Hade tyvärr missat att beställa nya övre fjädertallrikar. Återbruk är ju trendigt, jag tvingades haka på...

E36an är verkligen lättskruvad. Fjäderbenen sitter med tre skruvar mot spindeln, bara att släppa på dem och vika ut. Snabbt och enkelt!

På plats!
Nya skivor och belägg på väg hem, borde dyka upp i veckan.

Sista steget innan framvagnen är klar är nya bärarmsbussningar. Bussningar ligger på arbetsbänken, bara att sätta fart...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:
Ja vad skall man säga
Jag vet personer i familjen som plockar ur stolarna när det skall damsugas. Men att lyfta ur drivlinan för att tvätta, det är en annan dimension

Det värsta är ju att han känner på sig att det kommer uppfattas som ett sjukligt beteende så han hittar på ett problem som ett svepskäl. Garanterat bilder på en annan bil som han hittat på nätet.

BMW 330i -05
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Re:

MaZ skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja vad skall man säga

Det värsta är ju att han känner på sig att det kommer uppfattas som ett sjukligt beteende så han hittar på ett problem som ett svepskäl. Garanterat bilder på en annan bil som han hittat på nätet.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Haha, kul att tråden göder spekulationerna om mitt sinnestillstånd! Jag kan ta att jag uppfattas som lite noggrann emellanåt så fortsätt ni.

Det har däremot inte hänt speciellt mycket på E36an. Sista veckan i mars pratade jag med Schmiedmann om att jag behövde hjälp. Det bestämdes att jag kunde komma med motorn så skulle de ta den mellan andra jobb. Den 1 april kördes motorn dit men nu, över 5 veckor senare har de inte ens börjat! För en vecka sedan sa de att de "kanske skulle planera in jobbet ändå"... Sjukt besviken över en missad månad av cab-säsongen och besviken på att bli så nedprioriterad av Schmiedmann. Jag har ju ändå spenderat tiotusentals kronor hos dem bara i vår. Jag begär inte att få gå före i kön, bara att inte bli bortprioriterad.

Då banåkasäsongen satt igång behövdes platsen på lyften för Aston. De främre bärarmsbussningarna har monterats tillsammans med nya skivor och belägg.
Stötdämparbytet bak har jag inte kunnat göra då topplagringen lossas innifrån sufflettlådan. I och med att elen är urkopplad kan jag inte längre öppna taket/sufflettlådan så stötdämparbytet bak får därför vänta. Det går såklart att nödöppna/stänga taket manuellt men det är ett jäkla vevande så jag avvaktar.

Nya bromsar har landat!

Gammal bärarmsbussning monteras av länkarmen!

Bort med de gamla, i med nya friska!

Sådärja!

På hjul igen! Framvagnen helrenoverad! Bussningar, stötdämpare, topplagringar, skivor & belägg.

Nu hoppas jag bara att jag får tillbaka motorn denna veckan så jag kan montera ihop bilen igen. Jag är trött på kaoset i garaget men framförallt vill jag köra sug-sexa med manuell låda och nedcabbat!

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Har visst inte skrivit här trots att jag läst varje inlägg. Renovering är väldigt tillfredsställande att titta på och läsa om. Jag vet vilka två i Göteborgsområdet på detta forumet jag skulle anförtro att putsa upp en bil. thumbs up

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nu börjar det närma sig!
Efter det uppdagats att Schmiedmann missat att boka in mig i schemat lyckades de lösa en lucka och hjälpa mig få ur de avdragna skruvarna. En miss som de gjorde sitt bästa för att lösa och absolut inga hard feelings från min sida.

Hela drivlinan är nu återmonterad med nya delar där det har behövts. Tror jag nämnt det tidigare men bakvagnen lämnas orörd nu. Den ska rivas ner och snyggas till nästa vinter. Nu vill jag köra!
Allt framför bränsletanken är däremot noggrant översett och bytt där minsta tveksamhet funnits.

Lite bilder, i kronologisk ordning, sedan jag hämtade hem motorn för en och halv vecka sedan.

Note to self: Man ska inte försöka sig på sådant ma inte klarar av. Ta hjälp innan man förstör mer än man gör nytta... Återstår att se om de skadade gängorna håller tätt. I värsta fall får det bli genomgående skruv med kontramutter.

Tänk vad dessa små gynnare har kostat i såväl tid som pengar...

Sådär, äntligen(!) ny oljetrågspackning på plats! Ett jobb som påbörjades den 2 mars...

Lyfte på ventilkåpslocket igen och skrapade bort all koksad olja. Blåste rent noggrant med tryckluft för att få bort allt löst efteråt. Nu har jag städat motorn så gott jag kunnat. Efter uppstart och varmkörning blir det ett oljebyte och nytt filter direkt för att skölja bort det eventuella skräp som fortfarande finns kvar efter jobbet hos Schmiedmann och min städrunda.

Ihopskruvad, ren och fin!

Tanken var att använda Schmiedmanns egna grenrör men de var inte helt plug'n'play. För mycket jobb att få till avgassystemet med snygg passning så jag återgick till original.
Motorblocket gick att få riktigt rent och fint!

Grenrören hade avdragna skruvar som behövde pressas ur. Otroligt mycket krångligare att montera grenrören med motorn på plats i bilen men så fick det bli. Ville inte vänta onödigt länge med att lyfta i motorn men ett par dagar senare när jag fått hjälp att pressa ur skruvarrna monterades grenrören.
Kopplingslamell och urtrampningslager byttes när jag ändå hade motor och låda isärmonterade.

Grymt smidigt att lyfta i motorpaketet när fronten är bortmonterad.

Ljudisoleringen över växellådan var väldigt torr och smulades sönder så fort man kom i kontakt med den. Revs bort...

Växellänkaget känns väldigt tight och fint. Byter inget nu utan har bara tvättat rent. Ska känna på det ordentligt innan eventuellt byte.

Värmeplåtarna tvättade och i vissa fall knackade till till ursprungsform.

Det svintunga avgassystemet åter på plats, i vissa fall med nya monteringsdetaljer.

Slangar som påvisade minsta torrspricka har bytts. Stora torrsprickor godkändes inte heller!

All el inkopplad igen. Nya remmar och remspännare på plats. Sedan tidigare har vattenpumpen, termostaten och termostathuset bytts. Alla fläktblad hela!

Fronten, kylaren, luftfilterbox och platskåpor monterade!

Nya blinkers monterade. Behöver justera strålkastarnas position tillsammans med blinkers för att de ska sitta snyggt nog. Frontplåten, den som njurarna sitter monterade i, har fått sig en snyting och ska nog bytas när M-paket monteras. Spelet under höger strålkastare är inte snyggt.
Likaså ska bilen höjas några cm. När jag monterade dämparna tillägnades höjden ingen tanke. Tror de är satta i sitt lägsta läge på bilden.
Men så skönt att gargegolvet är tomt! Det blev inte alls många delar över...

I morgon ska olja, kylarvätska och styrservoolja fyllas, bromsvätskan bytas/bromsarna luftas. Sedan cranka oljetryck och första uppstart. Förhoppningsvis startar bilen utan rökutveckling...Efter varmkörning och luftning av kylsystemet ett nytt oljebyte, sedan ska servicen slutföras med resterande vätskor och filter.

Kvar sedan är stötdämpare, fjädrar och bromsbyte bak. Nästa vecka ska jag köra cab till jobbet. Det är väl då den långa "att göra"-listan fylls på...

Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Johan Samson skrev:
Nu börjar det närma sig!
Efter det uppdagats att Schmiedmann missat att boka in mig i schemat lyckades de lösa en lucka och hjälpa mig få ur de avdragna skruvarna. En miss som de gjorde sitt bästa för att lösa och absolut inga hard feelings från min sida.

Hela drivlinan är nu återmonterad med nya delar där det har behövts. Tror jag nämnt det tidigare men bakvagnen lämnas orörd nu. Den ska rivas ner och snyggas till nästa vinter. Nu vill jag köra!
Allt framför bränsletanken är däremot noggrant översett och bytt där minsta tveksamhet funnits.

Lite bilder, i kronologisk ordning, sedan jag hämtade hem motorn för en och halv vecka sedan.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9298.jpeg
Note to self: Man ska inte försöka sig på sådant ma inte klarar av. Ta hjälp innan man förstör mer än man gör nytta... Återstår att se om de skadade gängorna håller tätt. I värsta fall får det bli genomgående skruv med kontramutter.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9299.jpeg
Tänk vad dessa små gynnare har kostat i såväl tid som pengar...

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9300.jpeg
Sådär, äntligen(!) ny oljetrågspackning på plats! Ett jobb som påbörjades den 2 mars...

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-54-10_img_9302.jpeg
Lyfte på ventilkåpslocket igen och skrapade bort all koksad olja. Blåste rent noggrant med tryckluft för att få bort allt löst efteråt. Nu har jag städat motorn så gott jag kunnat. Efter uppstart och varmkörning blir det ett oljebyte och nytt filter direkt för att skölja bort det eventuella skräp som fortfarande finns kvar efter jobbet hos Schmiedmann och min städrunda.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9304.jpeg
Ihopskruvad, ren och fin!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9305.jpeg
Tanken var att använda Schmiedmanns egna grenrör men de var inte helt plug'n'play. För mycket jobb att få till avgassystemet med snygg passning så jag återgick till original.
Motorblocket gick att få riktigt rent och fint!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9312.jpeg
Grenrören hade avdragna skruvar som behövde pressas ur. Otroligt mycket krångligare att montera grenrören med motorn på plats i bilen men så fick det bli. Ville inte vänta onödigt länge med att lyfta i motorn men ett par dagar senare när jag fått hjälp att pressa ur skruvarrna monterades grenrören.
Kopplingslamell och urtrampningslager byttes när jag ändå hade motor och låda isärmonterade.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9313.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9314.jpeg
Grymt smidigt att lyfta i motorpaketet när fronten är bortmonterad.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9315.jpeg
Ljudisoleringen över växellådan var väldigt torr och smulades sönder så fort man kom i kontakt med den. Revs bort...

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-21-34-51_img_9325.jpeg
Växellänkaget känns väldigt tight och fint. Byter inget nu utan har bara tvättat rent. Ska känna på det ordentligt innan eventuellt byte.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-21-30-52_img_9329.jpeg
Värmeplåtarna tvättade och i vissa fall knackade till till ursprungsform.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-21-30-52_img_9330.jpeg
Det svintunga avgassystemet åter på plats, i vissa fall med nya monteringsdetaljer.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9333.jpeg
Slangar som påvisade minsta torrspricka har bytts. Stora torrsprickor godkändes inte heller!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9335.jpeg
All el inkopplad igen. Nya remmar och remspännare på plats. Sedan tidigare har vattenpumpen, termostaten och termostathuset bytts. Alla fläktblad hela!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9339.jpeg
Fronten, kylaren, luftfilterbox och platskåpor monterade!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-05-30-20-50-53_img_9340.jpeg
Nya blinkers monterade. Behöver justera strålkastarnas position tillsammans med blinkers för att de ska sitta snyggt nog. Frontplåten, den som njurarna sitter monterade i, har fått sig en snyting och ska nog bytas när M-paket monteras. Spelet under höger strålkastare är inte snyggt.
Likaså ska bilen höjas några cm. När jag monterade dämparna tillägnades höjden ingen tanke. Tror de är satta i sitt lägsta läge på bilden.
Men så skönt att gargegolvet är tomt! Det blev inte alls många delar över...

I morgon ska olja, kylarvätska och styrservoolja fyllas, bromsvätskan bytas/bromsarna luftas. Sedan cranka oljetryck och första uppstart. Förhoppningsvis startar bilen utan rökutveckling...Efter varmkörning och luftning av kylsystemet ett nytt oljebyte, sedan ska servicen slutföras med resterande vätskor och filter.

Kvar sedan är stötdämpare, fjädrar och bromsbyte bak. Nästa vecka ska jag köra cab till jobbet. Det är väl då den långa "att göra"-listan fylls på...

Och jag som tänkte att en tvätt och polering räckte.....

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Kul Johan, att det rör på sig igen

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Påställd och provkörd!

I helgen skruvades det sista ihop. Enda missödet var en glömd kylarslangskoppling i bakkant av motorn. I och med att det är andra änden av kylsystemet hann jag fylla rätt mycket innan vätskan nådde dit med resultatet att det hann bli någon liter eller två som porlade ut på golvet.

Oljetryck crankades och första uppstart. Kylsystemet luftades med bilen på tomgång i ca 15 minuter. Fick såklart toppa upp servo-olja
Ut med oljan och oljefiltret. Det finns allt lite små koksade flagor i oljan så det blir bra med ett par täta oljebyten nu för att skölja ur motorn.

Därefter dags för byte av stötdämpare, fjädrar och bromsar bak

Snygg höjdjustering bak. Hylsan med gängorna skruvas i bärarmen.

Bärarmen sett underifrån.

Övre infästning av stötdämparen når man från sufflettlådan.

Det lilla svarta locket (som ligger på den grå mattan) klickas loss. Lättskruvat!

Nytt och fint även bak!

Återstår sista delen av servicen, byte växellådsolja, luftfilter, bromsvätska och justera handbromsen.

Jäkligt krångligt att fylla olja uppåt...

Sådär, dags för provkörning! Men...
...precis då gick bakluckan i baklås! Jag har öppnat sufletten manuellt, dvs dragit i ett handtag under baksätet som frikopplar elmotorerna. Motorerna måste 'klickas' tillbaka för att t.ex luckan till sufflettlådan ska låsas.
När bakluckan gick i baklås var sufflettmotorerna fortfarande frikopplade. Således fick provkörningen göras uppcabbat. När man låser taket i framkant låser man hela konstruktionen mekaniskt så det finns ingen risk att taket/bakrutan ska lyfta under färd trots att sufflettmotorerna är frånkopplade.

Provkörningen gick fint. Bilen håller temperaturen fint och inga stora läckor. Inga problem alls faktiskt även om 'att göra'-listan såklart fylldes på.
Bilen ska sänkas bak. Den står i samma höjd som original och lite väl mycket rake. Fram har jag höjt den 25 mm mot bilderna från tidigare i helgen.
Hjulinställning behöver göras såklart.
Rutan i förardörren klickar som den ska sänkas när man öppnar dörren. Just förardörren behöver justeras då den sitter illa.Den linjerar inte utan sitter för långt ut. Kanske är sensorn på gränsen och vibrationerna gör att sensorn tror att dörren ska öppnas? Dörren är för övrigt inte perfekt i plåten och jag har inte lyckats montera dörrlisten. Originallisten hade en tidigare ägare limmat så problemet är gammalt.
AC'n behöver nytt torkfilter för att sedan fyllas.
Sedan massa småsaker som att byta till nya orangea lampor i blinkersen, ställa in ljuset, smörja gaspedalen och dörrarna.

Men mitt största problem just nu är bakluckan som gått i baklås.
Om jag förstått det rätt kan en stålstång hoppa ur, allt den mekaniska kopplingen mellan nyckellås/tryckknapp och låskistan. De första googlingarna säger att man måste borra hål i bakluckan för att komma åt stången och klicka i den igen. Hoppas verkligen det finns andra sätt...

Några bilder från provkörningen?

Behöver komma ner lite bak!

Ratten står inte rakt

Garagesmutsen borttvättad!

Alltid lika skönt att slänga gammalt skräp! Resterna från E36an fyllde en i3a...

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Som jag skrev innan, verkligen kul att se din och bilens framfart

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Grattis till en lyckad provkörning! Grymt tempo, och snart bara mysigt finlir kvar ju. Fina bilder där allt är nytt eller rent och fint med.

Avis på höjdjusterbara fjädersäten/ben. Hade velat ha det för jag har motsatt problem, dvs för låg bak.

Hoppas att bakluckan går att lösa enkelt och utan stort ingrepp

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack!
Jo, bakluckan har löst sig. Efter lite googlande fick jag lära mig att när man rycker spaken under baksätet som kopplar loss elmotorerna till suffletten koppas samtidigt öppningen till bakluckan bort. Luckan över sufflettlådan går kant i kant med bakluckan men de öppnas åt olika håll. Dvs de kan haka i varandra om de öppnas samtidigt, därför låses bakluckan när man släpper på den manuella spärren till suffletten.

En säkring i motorrummet ska ryckas för att koppla ur bakluckelåsningen och först då kan man klicka tillbaka elmotorerna. Tillbaka med säkringen och initiera öppning/stängningsprocessen så är det klart sedan.

Två bilder på det för framtida felökning. Jag kommer säkerligen behöva göra den proceduren igen...

Jag glömde byta bromsbelägg bak. De som satt var så pass bra att jag trodde jag bytt men det blev en kartong över... Dessa nya Pagid monterades för att få "rätt" belägg relativt fram (som också är Pagid)
Sänkte bilen bak också, 20 mm på hylsan blev rejält mycket mer. Behöver eventuellt komma upp lite istället men jag känna lite på det som det står nu.

Glad i hågen blev en sväng till ikväll. Första gången nedcabbat! Inte speciellt skönt temperaturmässigt och det drar mycket bakifrån. Får prova med vindskyddet nästa gång.
Väl hemma igen droppade det ganska mycket kylarvätska. Rann lämgs motorblocket ner mot oljenivågivarröret. Svårt att lokalisera där och då så bilen åkte upp på lyften igen.

Här ser man avsaknaden av dörrlist och motsvarande list på framskärmen. Småsaker som sänker helhetsintrycket rejält.

Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Re:

Johan Samson skrev:

Sänkte bilen bak också, 20 mm på hylsan blev rejält mycket mer. Behöver eventuellt komma upp lite istället men jag känna lite på det som det står nu.

Glad i hågen blev en sväng till ikväll. Första gången nedcabbat! Inte speciellt skönt temperaturmässigt och det drar mycket bakifrån. Får prova med vindskyddet nästa gång.

...avsaknaden av dörrlist och motsvarande list på framskärmen. Småsaker som sänker helhetsintrycket rejält.

Jag vill också ha justerbar höjd... min är också för låg bak trots byte till 10mm fjädersäte, fattar inte vad för bussning som är trött eller vad problemet är. Drömmen då att bara skruva upp på hylsorna thumbs up

Med aningen högre körhöjd och listerna du nämner så kommer helhetsintrycket bli kanon ju!

Berätta gärna om vindskyddet gör stor skillnad. Det saknas på min bil så jag lurar på att köpa ett separat.

Tröttsamt med kylvätskeläckage efter allt jobb med... kul nästan jämt

Skåne
Här sen Apr 2023

Jag har åkt mycket E46-cab i yngre dagar, och med bakrutorna nere så var det aldrig behagligt - framför allt väsnades det så in i bomben. Även med vindskyddet bak. Så rutorna uppe var det som gällde för min del...

EDIT: Den stora skillnaden med vindskyddet på den bilen var att det inte blev den irriterande "virveln" i bakhuvudet. Syntes extra tydligt på passagerare med lite längre hår.

Malmö
Här sen Okt 2012

Blir ju superfint.

Kort fråga: man ser märkena i bakluckan efter vingen. Går dessa småbucklor att dra ut med "limpistols-tricket" med att limma fast några stycken limstavar och sedan rycka till REJÄLT?

Göteborg
Här sen Sep 2004

Härlig tråd detta, blir kul att se kärran nån dag. E36 Cab är riktigt snygga

Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
72 besök senaste veckan (8407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande