Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (22742 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

johann skrev:
fuling skrev:
citat:
Jag är rätt överygad om att det går att hålla fullt vid uppväxling ifall det gick att hålla fullt på befintlig växel eftersom det blir mindre vrid på hjulen, eller hur?

Men kom ihog moment piken man får vi växling. Varför tror du bilar rycker till när man växar???
Eller varför kan man få en bil att spinna om man duttar på kopplingen?

Att bilen rycker till då man växlar med koppling beror till stor del på att du går från accelleration till ingen acceleration och till accceleration igen. Utan koppling eller med tillräckligt snabb växlingen blir det annorlunda.

Med en dogringlåda så behövs det bara ett väldigt kort släpp på gaspedalen eller att man monterar flatshiftbrytare på lådan. Vid sådana uppväxlingar blir det faktiskt inte några direkt nämnbara ryck utan faktiskt ganska jämn acceleration.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
fuling skrev:
citat:
Jag är rätt överygad om att det går att hålla fullt vid uppväxling ifall det gick att hålla fullt på befintlig växel eftersom det blir mindre vrid på hjulen, eller hur?

Men kom ihog moment piken man får vi växling. Varför tror du bilar rycker till när man växar???
Eller varför kan man få en bil att spinna om man duttar på kopplingen?

Att bilen rycker till då man växlar med koppling beror till stor del på att du går från accelleration till ingen acceleration och till accceleration igen. Utan koppling eller med tillräckligt snabb växlingen blir det annorlunda.

Med en dogringlåda så behövs det bara ett väldigt kort släpp på gaspedalen eller att man monterar flatshiftbrytare på lådan. Vid sådana uppväxlingar blir det faktiskt inte några direkt nämnbara ryck utan faktiskt ganska jämn acceleration.

Det var vad jag menade om det lät som något annat. Det går fö att få till växlingar med koppling riktigt snabbt och utan ryck också.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Fick svar från Tractive igår men har inte hunnit kolla igenom det förrän nu.
Måste säga att jag är grymt imponerad av kvalitén på svaret, verkligen uttömmande! thumbs up
Fast en prisuppgift saknades dock.

Håller lådorna samma kvalité så är det bara att slå till.
om nu priset är bra nog förstås.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Där ser man. Det görs alltså lådor även i Enköping.

Men i ngn STCC-bil tror jag inte dom suttit.

Blir nog bra dethär Johan.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

nu har du fel igen AL

det sitter en davidssons-låda i gustavssons s40 som kördes i stcc-challenge

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Det var vad jag menade om det lät som något annat. Det går fö att få till växlingar med koppling riktigt snabbt och utan ryck också.

Visa mig en upphätt axkurva med full attack genom alla växlar så skall jag tro dig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Visa mig en upphätt axkurva med full attack genom alla växlar så skall jag tro dig.

Du får tro vad du vill.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

dude skrev:
Andreas Lidström skrev:

nu har du fel igen AL

det sitter en davidssons-låda i gustavssons s40 som kördes i stcc-challenge

Jo jag misstänkte att det ev. skulle sitta i ngn av de bilarna.
Men dom tog jag inte med i mina tankar...varför får du fundera ut själv.

FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

johann skrev:
Måste säga att jag är grymt imponerad av kvalitén på svaret, verkligen uttömmande! thumbs up

Grattis.....vi försökte köpa en låda av honom men fick knappt svar på frågorna vi hade.
Inte så motiverande å handla av någon som inte vill sälja
såhär i efterhand känns de ganska bra eftersom den lådan inte verkade hålla vad han lovade....
(TRM köpte en sån till sin S60 som dom har lämnat tillbaka igen)

X-trac har ju trevliga lådor annars, men risken är väl att de blir andra pengar.
Men till en sån bil som ni har måste de väl finnas ett hyfsat utbud med begagnade lådor?

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Jag vet förresten av en Hollinger 6vxl sekvensiell, men det är stor risk att det medföljer en bil och en extra motor vid köp

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
FredrikB skrev:
johann skrev:

Grattis.....vi försökte köpa en låda av honom men fick knappt svar på frågorna vi hade.
Inte så motiverande å handla av någon som inte vill sälja
såhär i efterhand känns de ganska bra eftersom den lådan inte verkade hålla vad han lovade....
(TRM köpte en sån till sin S60 som dom har lämnat tillbaka igen)

X-trac har ju trevliga lådor annars, men risken är väl att de blir andra pengar.
Men till en sån bil som ni har måste de väl finnas ett hyfsat utbud med begagnade lådor?

Näe inget vidare med säljare som inte vill sälja. thumbs down
Hörde om TRM men var det bara verkligen fel på lådan?

X-trac kostar nog som Hewland.
Har inte hittat ngt beggat än iaf och frågan är om man vill ha en beg. låda?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Jag vet förresten av en Hollinger 6vxl sekvensiell, men det är stor risk att det medföljer en bil och en extra motor vid köp

om jag slipper bilen och den extra motorn är det intressant.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Niklas Sandström skrev:
Sellholm lådan är fin, dom har däremot haft lite problem med härdningen av vissa produkter iår.
Jag har hjälpt till ganska mycket att skruva i en sån den här säsongen och där var det problem att axeln som håller växeltrumman gick av flera gånger med spärrad låda som följd. Sedan har en del som åker rallycross med volvolådor och Sellholm drevsatser haft problem med veka drev som blir runda.

Har du någon kontaktperson där? Jag säljer utrustning och konsultinsatser för att hjälpa företag att göra "bättre" härdning och öka livslängd. Vill gärna hjälpa till med motorsportgrejor såklart. thumbs up

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Niklas Sandström skrev:

En 400+ hk S14 är väl inte helt fy skam , däremot är den extra sexan inte lika potent.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Westfield skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sellholm lådan är fin, dom har däremot haft lite problem med härdningen av vissa produkter iår.
Jag har hjälpt till ganska mycket att skruva i en sån den här säsongen och där var det problem att axeln som håller växeltrumman gick av flera gånger med spärrad låda som följd. Sedan har en del som åker rallycross med volvolådor och Sellholm drevsatser haft problem med veka drev som blir runda.

Har du någon kontaktperson där? Jag säljer utrustning och konsultinsatser för att hjälpa företag att göra "bättre" härdning och öka livslängd. Vill gärna hjälpa till med motorsportgrejor såklart. thumbs up

Det är väl Jan Sellholm du ska prata med isåfall, vi har köpt en hel del grejer där men har ingen djupare kontakt. Tror dock att det bara var en leverans som hade härdproblem för dom verkar fungera nu på slutet av året.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:

En 400+ hk S14 är väl inte helt fy skam , däremot är den extra sexan inte lika potent.

Inte fy skam alls! thumbs up Men funkar den för långlopp?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Det är väl inte omöjligt, men den brukar få helrenovering efter en säsong med en körtid på ca 12-15 timmar

Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

johann skrev:

Jag vet inte dom exakta detaljerna ang. TRM:s låda mer än att de var samma saker som ramlade sönder hela tiden och att dom lämnade tillbaka den igen......

En ny låda är väl självklart att föredra framför enn beg. men de brukar ju inte vara några problem med slitdelar till sånna här lådor. byta saker får man ju göra ändå när de är långlopp (oftast iaf).
Så man kan nog hitta begagnade lådor till bra priser som funkar bra.
Måste ju finnas väldigt många bra alternativ på låda om man gör en egen adapterplatta.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:

Det är väl inte omöjligt, men den brukar få helrenovering efter en säsong med en körtid på ca 12-15 timmar

Räcker typ 1-1½ lopp med träningar då.
Tror jag avstår.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
FredrikB skrev:
johann skrev:

Jag vet inte dom exakta detaljerna ang. TRM:s låda mer än att de var samma saker som ramlade sönder hela tiden och att dom lämnade tillbaka den igen......

En ny låda är väl självklart att föredra framför enn beg. men de brukar ju inte vara några problem med slitdelar till sånna här lådor. byta saker får man ju göra ändå när de är långlopp (oftast iaf).
Så man kan nog hitta begagnade lådor till bra priser som funkar bra.
Måste ju finnas väldigt många bra alternativ på låda om man gör en egen adapterplatta.

Låter inte så"förtroendeingivande direkt.

Finns säkert massor som kan passa men skall man köpa beg. tror jag man skall satsa på det som man vet funkar och allt verkar då peka på Hewland när det gäller BMW.

Vi får se hur det blir.
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Angående Tractive så har jag massor av praktisk erfarenhet av dem... Kort sagt,KÖP INTE!!! > Som tidigare sagt så sitter deras grejor i våra S60-bilar. Summeringen av säsongen slutade på rep.kostnader på runt 100K per bil!!! Nog för att racing kostar men detta var ju nästan löjligt... På en växellåda som kostar 92K förväntar man sig bättre hållbarhet. Tractive kunde inte ens hosta ur sig vilken olja vi borde ha i lådan... Mycket seriöst och propert vid första kontakten men sedan...

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (22742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande