Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorljud
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (34284 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Snackade lite med nuvarande ägare efter att ha stått och hjälpt till med Master Starter på Ring Knutstorp - den bilen gick utav bara hel....

Han sa att det är ganska så kul när man ligger på motorvägen med denna bilen och det rullar upp något nytt och häftigt bredvid (den ser ganska anonym ut med sina 13" hjul osv) och sen bara hänger av dem som ingenting...
Har du nån aning om vad han körde med för utväxling? Hastigheten blir rätt hög vid urvarv även med 13-tummare om man har 3,45:1 i bakaxeln. Fälgarna på bilderna är inte lika snygga som de röda slotmags-kopiorna med vit fälgbana som Dieter hade på bilen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



AL skrev:
När Dieter sålde dendär motorn för nga år sedan, eller försökte göra det, stod det att den var på 2,3 liter. Även Motor Nord sålde 2,3 liters 16v Schnitzermaskiner på den tiden den firman var en anrik och mycket kompetent trimfirma.
Att Dieters maskin var på 2,3 visste jag, men de papper han visade mig om motorn har jag för mig bara handlade om 2,0. Han försökte få mig att köpa bilen, men jag hade inte pengar, men däremot insikten att den inte skulle tåla min behandling. Är man så petig som Dieter så funkar det...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om jag lyssnar på farsan och vad han minns så var 2,3 litersmaskinerna för Rallycross. Fanns som både 8v och 16v. det kan ju vara ngt "hemmakok" från MN. Inte så otroligt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Kanske en dum fråga men: Vem är denne Dieter Dammer? Har hört talas om honom, bor i Hällefors? Har alltid mycket delar till försäljning har jag sett. Bakgrund? Rally/racingförare/mekaniker? Tyskt ursprung av namnet att döma?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Sörpan skrev:
Kanske en dum fråga men: Vem är denne Dieter Dammer? Har hört talas om honom, bor i Hällefors? Har alltid mycket delar till försäljning har jag sett. Bakgrund? Rally/racingförare/mekaniker? Tyskt ursprung av namnet att döma?
Ursäkta mitt sena svar, men jag har bland annat varit i Hällefors.
Dieter är en BMW-intresserad man som helt riktigt är bosatt i Hällefors och han är av tysk härkomst, men även hans föräldrar bor i trakterna av Hällefors.
Han köpte sin första 02:a 1969 om jag minns rätt och jag tror han körde rally någon gång på 70-talet. Han ägde åtminstone minst en rallybil.
1974 köpte han en BMW 2002 turbo som han råkade kvadda så han fick ut en ny på försäkringen, en 75:a. Runt 1980 köpte han en -79 Porsche turbo och sålde BMW:n i samma veva så då blev det en 02tii som slit och slängbil. I den huserade ett knippe olika maskiner med Schnitzer-motorn som avslutning. Under resans gång har han haft ett antal 02:or och E21:or som han dels köpt för att åka i och dels för att skrota. Han brukar köpa de bilar han tycker verkar vettigt prissatta och flera av dem går åt för att ge delar.

Jag har både köpt ett antal BMW av honom och sålt några till honom. Jag lärde känna honom innan jag fyllde 15 så det är mer än 15 år sen nu. Man ljuger nog inte om man säger att han påverkat mitt val av bilar.

Sist jag träffade Dieter hade han precis köpt sin första E34 att åka i och jag tror Porschen och en Alpina B6 fortfarande står kvar i hans garage.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Tack Mäkinen!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Dieter köpte den Schnitzer motorn av en bekant till mej (från Boden) och han körde rallycross och is samt backe med den. (Han hade en till som gick till finland och sitter (eller har suttit) i en dragster.)

Jag var på plats och hörde den på Knutan i somras. Inte tråkigt!

Dieter försökte jag besöka en gång på väg till Kinnekulle (150 mil enkel väg i 02 med bur), men jag lyckades tyvärr inte få tag på honom. Men de visste vem han var på den lokala macken. :-)

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Gräver upp den här gamla tråden genom ett inlägg

Bland de grymmast ljud jag hört var en Lambo Diablo i hamburg förra året, satt i en fyrvägskorsning i centrum och hör nått dovt muller över alla andra ljud, kör ner rutan och ser en Diablo glida förbi i korsningen, helt makalöst ljud.. Måste varit nån typ av sportavgasystem för ljudet liknade inte det jag hört på andra Diablos...

Annars kommer en lista utan inbördes ordning..
BMW Z8 (lät väldigt gött)
BMW E34 M5 3.8 med sportavgasystem (mmmm)
Ferrari 355 och 328 låter också fint...
ujuj. när man tänker efter finns det så många trevliga ljud så det är svårt att bestämma sig...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



mclaren f1 gtr tillsammans med en porsche 962 drar på när de åker ut från infarten till banan på väg till mantorp för att tanka 1 - 2 -3 HUUVA!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Det bästa motorljudet jag någonsin hört är när Michael Schumascher drar fullt blås från La Source ner och upp genom Eau Rouge och man själv står bara några meter från banan.

eee.... på andra plats kommer ingenting
på tredje plats kommer Ferrari F50
.....osv

....plats kommer 360 Modena

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Jag har, på jobbet, en kort filmsnutt med en Ford GT40 som kör någon sorts uppvisnings rejs och gör en 180 graders stopp sladd, varvar upp motorn sladdar runt och drar iväg. Den sekvensen har jag sett (läses lyssnat på) säkert hundra gånger.
Nackhåren reser sig varje gång, det är nog det coolaste motorljud jag någonsin hört.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Eddie Varvstopp skrev:

F1 motorer är jag lite tveksam till då det bokstavligen gör ont att höra de live. Men de är på inget sätt tråkiga att lyssna till. Högvarviga multicylinder motorer är ju inte helt fel. Att vakna på kampingen på Monsa till ljudet av F1or som varmkörs är en väldigt behaglig upplevelse som jag varmt rekomenderar.

Jo, det är väl det som är nackdelen med F1:or, motorer utan turbo på 900 hk och endast halmetersmegafoner isf ljuddämpare låter lite väl efter ett tag, men imponerande i början och med hörselskydd helt OK. Men otroligt potent och enorm gasrespons. Som Johan sa så låter nedväxlingssmällarna verkligen brutalt. Helt klart är iallafall ljudet en stor del av F1-upplevelsen, även om det kanske inte är största välljudet. Likadant på dragracing även om de värre klasserna där mer låter som en långdragen explosion än motorljud.

Jag är en av få som även gillar ylande tvåtaktsmaskiner vid 20 000 rpm. En kompis hade en Yamaha TZ250 som han körde på gatan med - den ylade på ganska bra.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



THE ULTIMATE TECHNo MUSIC: Formula one computer experts have taught a racing engine to sing.

Load the link and press play. First you'll hear a 10-cylinder, 750 horsepower Asiatech F1 engine being warmed up. Then it performs a rousing version of "When The Saints Come Marching In", to the delight of assembled pit staff and journalists.

http://astro.temple.edu/~kmr/Chauffe2.mp3

Here's how the magic was achieved (technical/musical details via F1 Racing magazine):

As we all know, a V10 engine produces five combustions per revolution at a frequency per second of 60/(5 x revs per minute), which equals 12/rpm. Therefore, to work out the revs you need to hit a particular musical note, you multiply the note's frequency by 12. To play a 440Hz 'A', for example, you need 5,280rpm. For 'C', use 3,139rpm, for 'F' 4,191rpm, and so on.

Asiatech's French technicians (the engine, despite its name, is derived from a Peugeot design) simply programmed their engine to run through the various rev/note ranges in the correct sequence. The result is delightful. And think of the possibilities – BMW's F1 engine, which howls all the way to 19,050rpm, could rip through the entire Hendrix songbook.

Even better: imagine a massed NASCAR choir performing "The Star Spangled Banner"! Being eight-cylinder engines, the frequency per second would be 60/(4 x revs), which means you'd multiply the note frequencies by 15 instead of 12: 'A' would arrive at 6,600rpm, 'C' at 3,923rpm, 'F' at 5,238rpm, etc.

Skrivet av
T i m
B l a i r

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 122



Alla beskriver gamla rallymonster och rallyescorter. Men jag är för ung för att ha upplevt den tiden då det bara fanns sånna saker.

Det som är självupplevt och bidrar till att det blir allmän flaggdag är-

Carrera GT på bana. Ohh..... mysigt ljud.
Stcc bil axxar, grymmt.
Jag har upplevt lite MG Metros och sådana bilar, men de va så längsen så att jag inte minns.
Eller en Wankel-isracer som brölar på utan luftfilter, följd av diverse raka fyror är inte helt felt! Bröööööööl!!!
En Scania V8 med "sportsystem" (om man kan kalla det så? Eller om det är orginal) som stånkar uppför en backe. Kanske är jag ensam om detta.
Raka 5:or är jag ganska kåt på också!

Alla är äckligt goa ljud.

_________________
-Tobbe Henricsson, Frilans
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorljud
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (34284 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande