Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (34284 totalt) |
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
om jag lyssnar på farsan och vad han minns så var 2,3 litersmaskinerna för Rallycross. Fanns som både 8v och 16v. det kan ju vara ngt "hemmakok" från MN. Inte så otroligt.
|
||
Kanske en dum fråga men: Vem är denne Dieter Dammer? Har hört talas om honom, bor i Hällefors? Har alltid mycket delar till försäljning har jag sett. Bakgrund? Rally/racingförare/mekaniker? Tyskt ursprung av namnet att döma?
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Dieter är en BMW-intresserad man som helt riktigt är bosatt i Hällefors och han är av tysk härkomst, men även hans föräldrar bor i trakterna av Hällefors. Han köpte sin första 02:a 1969 om jag minns rätt och jag tror han körde rally någon gång på 70-talet. Han ägde åtminstone minst en rallybil. 1974 köpte han en BMW 2002 turbo som han råkade kvadda så han fick ut en ny på försäkringen, en 75:a. Runt 1980 köpte han en -79 Porsche turbo och sålde BMW:n i samma veva så då blev det en 02tii som slit och slängbil. I den huserade ett knippe olika maskiner med Schnitzer-motorn som avslutning. Under resans gång har han haft ett antal 02:or och E21:or som han dels köpt för att åka i och dels för att skrota. Han brukar köpa de bilar han tycker verkar vettigt prissatta och flera av dem går åt för att ge delar. Jag har både köpt ett antal BMW av honom och sålt några till honom. Jag lärde känna honom innan jag fyllde 15 så det är mer än 15 år sen nu. Man ljuger nog inte om man säger att han påverkat mitt val av bilar. Sist jag träffade Dieter hade han precis köpt sin första E34 att åka i och jag tror Porschen och en Alpina B6 fortfarande står kvar i hans garage. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Dieter köpte den Schnitzer motorn av en bekant till mej (från Boden) och han körde rallycross och is samt backe med den. (Han hade en till som gick till finland och sitter (eller har suttit) i en dragster.)
Jag var på plats och hörde den på Knutan i somras. Inte tråkigt! Dieter försökte jag besöka en gång på väg till Kinnekulle (150 mil enkel väg i 02 med bur), men jag lyckades tyvärr inte få tag på honom. Men de visste vem han var på den lokala macken. :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Gräver upp den här gamla tråden genom ett inlägg
![]() Bland de grymmast ljud jag hört var en Lambo Diablo i hamburg förra året, satt i en fyrvägskorsning i centrum och hör nått dovt muller över alla andra ljud, kör ner rutan och ser en Diablo glida förbi i korsningen, helt makalöst ljud.. Måste varit nån typ av sportavgasystem för ljudet liknade inte det jag hört på andra Diablos... Annars kommer en lista utan inbördes ordning.. BMW Z8 (lät väldigt gött) BMW E34 M5 3.8 med sportavgasystem (mmmm) Ferrari 355 och 328 låter också fint... ujuj. när man tänker efter finns det så många trevliga ljud så det är svårt att bestämma sig... ![]() |
||
mclaren f1 gtr tillsammans med en porsche 962 drar på när de åker ut från infarten till banan på väg till mantorp för att tanka 1 - 2 -3 HUUVA!
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Det bästa motorljudet jag någonsin hört är när Michael Schumascher drar fullt blås från La Source ner och upp genom Eau Rouge och man själv står bara några meter från banan.
eee.... på andra plats kommer ingenting på tredje plats kommer Ferrari F50 .....osv ....plats kommer 360 Modena |
||
Jag har, på jobbet, en kort filmsnutt med en Ford GT40 som kör någon sorts uppvisnings rejs och gör en 180 graders stopp sladd, varvar upp motorn sladdar runt och drar iväg. Den sekvensen har jag sett (läses lyssnat på) säkert hundra gånger.
Nackhåren reser sig varje gång, det är nog det coolaste motorljud jag någonsin hört. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Jo, det är väl det som är nackdelen med F1:or, motorer utan turbo på 900 hk och endast halmetersmegafoner isf ljuddämpare låter lite väl efter ett tag, men imponerande i början och med hörselskydd helt OK. Men otroligt potent och enorm gasrespons. Som Johan sa så låter nedväxlingssmällarna verkligen brutalt. Helt klart är iallafall ljudet en stor del av F1-upplevelsen, även om det kanske inte är största välljudet. Likadant på dragracing även om de värre klasserna där mer låter som en långdragen explosion än motorljud. Jag är en av få som även gillar ylande tvåtaktsmaskiner vid 20 000 rpm. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
THE ULTIMATE TECHNo MUSIC: Formula one computer experts have taught a racing engine to sing.
Load the link and press play. First you'll hear a 10-cylinder, 750 horsepower Asiatech F1 engine being warmed up. Then it performs a rousing version of "When The Saints Come Marching In", to the delight of assembled pit staff and journalists. http://astro.temple.edu/~kmr/Chauffe Here's how the magic was achieved (technical/musical details via F1 Racing magazine): As we all know, a V10 engine produces five combustions per revolution at a frequency per second of 60/(5 x revs per minute), which equals 12/rpm. Therefore, to work out the revs you need to hit a particular musical note, you multiply the note's frequency by 12. To play a 440Hz 'A', for example, you need 5,280rpm. For 'C', use 3,139rpm, for 'F' 4,191rpm, and so on. Asiatech's French technicians (the engine, despite its name, is derived from a Peugeot design) simply programmed their engine to run through the various rev/note ranges in the correct sequence. The result is delightful. And think of the possibilities – BMW's F1 engine, which howls all the way to 19,050rpm, could rip through the entire Hendrix songbook. Even better: imagine a massed NASCAR choir performing "The Star Spangled Banner"! Being eight-cylinder engines, the frequency per second would be 60/(4 x revs), which means you'd multiply the note frequencies by 15 instead of 12: 'A' would arrive at 6,600rpm, 'C' at 3,923rpm, 'F' at 5,238rpm, etc. Skrivet av T i m B l a i r |
||
Alla beskriver gamla rallymonster och rallyescorter. Men jag är för ung för att ha upplevt den tiden då det bara fanns sånna saker.
Det som är självupplevt och bidrar till att det blir allmän flaggdag är- Carrera GT på bana. Ohh..... mysigt ljud. Stcc bil axxar, grymmt. Jag har upplevt lite MG Metros och sådana bilar, men de va så längsen så att jag inte minns. Eller en Wankel-isracer som brölar på utan luftfilter, följd av diverse raka fyror är inte helt felt! Bröööööööl!!! En Scania V8 med "sportsystem" (om man kan kalla det så? Eller om det är orginal) som stånkar uppför en backe. Kanske är jag ensam om detta. Raka 5:or är jag ganska kåt på också! Alla är äckligt goa ljud. _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (34284 totalt) |