Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 9838 besök totalt |
Härligt att höra att fler än jag finner DAF som ett kul val... ligger nog som föstaval just nu och att de inte betingar något större marknadsvärde gör det ju bara bättre...
|
||||
På en skotervariator, så har man en varvtalskännande del, primärvariatorn med centifugalvikter, som ökar utvexling ju mer du varvar. men för att få *backshift* altså nedväxling vid belastning har man en en momentkännande del, sekundärvariatorns helix, som vexlar ner när belastningen ökar.
På en DAF/Volvovariator har man samma ide med varvtalskännande primärvariator, men för att få *backshift* har man på dessa en vakumklocka som motverkar uppvexlingen i primären. Det hela bygger på att man har fungerande förgasarvacum att tillgå vid hög last och fullgas ![]() |
||||
Ni som har ideer på gas och bromslösning posta gärna skisser på handreglage som möjliggör tvåhandsgrepp på ratten... alla förslag mottages gärna
![]() |
||||
Försök hitta en DAF 55 Marathon Coupé! Grymt tuffa. Jag tror mig ha läst att det importerades ca 25 st varav många gick som rallycrossbilar.
Det fanns en hel artikel i Automobil om detta för många år sedan (inklusive köpguide). Stod en del om rallycrossbilarna också. Undrar om det var Bosse Bildoktorn som skrev.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En tant som Morsan kände hade en Marathon, jag vill minnas att det var en Coupe, men jag kan komma ihåg fel ![]() Tvåhandsfattning: Jag har en gammal ratt till PC:n där man gasar och bramsar med varsin paddel bakom ratten. Gas till höger, broms till vänster (fungerar utmärkt, det är väl Zanardi som sagt att man har bättre kontroll i fingrarna än i fötterna?). Ett bromsservo från Citroen DS, kan man använda det på nån annan bil? _________________ Johan Rådlund |
||||
Citroen ds har inget bromsservo i egentlig mening. Den har en högtryckshydraulpump, som lämnar ca 180-200 bar i systemtryck, används till fjädring, styrservo, växling/koppling samt bromsar. Bromsventilen på DS består av två stycken bromsventiler, med en bromsvåg emellan, som påverkas av trycket i bakfjädringen. Citroen ID/Dsuper/Dspecial/GS/CX/BX/XM har alla en lite enklare dubbel bromsventil utan bromsvåg. Egentligen borde det vara enkelt att ta hydraulpumpen som är remdriven, bromsaccen, och bromsventilen från valfri citroen, och bara montera den. Klatret kan bli att få bromsbalans då citroen använder tryck från fjädringssystemet för att skapa balans mellan bakbromsar och frambromsar beroende på lasten/lastförskjutning. |
||||
Förmodligen var det inte en Coupe, de är som sagt ganska ovanliga och hade om jag inte helt missminner mig en hiskelig massa hästar under huven(Marathon-coupén altså, inte den vanliga Coupén). Däremot fanns Daff 55/66 Marathon som kombicoupé, en inte lika vacker skapelse. |
||||
|
||||
Jag har några mkt tänkbara objekt men inget köpt än så kolla gärna ![]() |
||||
Har du sett denna?
http://www.blocket.se/view/4993139.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0 _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 9838 besök totalt |