Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14043 besök totalt |
Jag är kanske lite konstig men jag gillar lådor som är svårvåxlade, men som efter lite tillvänjning går bra att hanterera. Man blir lycklig när man exakt har lyckats fullända en växlingssekvens från 1:an upp till 4:sn med en riktigt värdelös låda med kassa synkringar utan vare sig skrapanden eller "grävande" efter växlingarna, eller perfekt matchning av mellangas vid nerväxlingar på samma kassa låda. mums.
Riktigt roligt är det att åka som passagerare i samma bil när en ovan förare försöker hitta växlar. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Bässt alla kategorier är Citroen DS med H låda.
En behändig spak som enkelt manövreras med pekfingret, utan att släppa ratten, varpå hydrauliken kopplar ut och skickar i nästa växel, enkelt och bekvämt. |
||||
Vilken trevlig tråd från stenåldern! Eftersom ingen har fått med rätt svar måste jag haka på.
![]() Toyota Corolla -88-92, gärna med en sisådär 30,000 mil på nacken. Den enda den fina lådan kan lastas för är något långa slag. Annars är det en härlig mekanisk känsla, där det verkligen känns som man flyttar kuggen själv, och en fantastisk precision. ![]() okej, nu har jag förstås inte kört alla bilar som finns... fast å andra sidan har inte alla andra bilar den lådan så... ![]() Sämsta lådan jag provat är från någon Volvo-lastbil. Kändes som det var trasiga "spår" så man fick bryta och bända lite innan det gick att få i rätt växel. |
||||
Har inte kört speciellt många bilar.
Men Ford Mondeo V6 har riktigt sköna lägen, sen att kopplingen kan va lite skum är en annan sak. Även Ford Capri GT (-73 som i mitt fall) Har riktigt bra låda. Korta lägen och bra koppling. Vill man ha mekanisk kännsla så kan man åka med saaben. Osynkad etta och lite rassel ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Corollamannen håller naturligtvis med. Själv föredrar jag dock den omegalåda(!!!) som sitter i Peeter Pahvs Lådbil. Sagolik! Korta distinkta slag med tung mekanisk kuggingreppskänsla. |
||||
Bästa lådan jag provat är utan tvekan (hör och häpna
![]() ![]() Innan någon fanatiker med RX-7a påpekar det är det väl lika bra att erkänna att lådan kommer därifrån. ![]() Det shortshift-kit jag installerade under vintern kan nog kallas overkill - och växlingarna kräver nu lite mer handkraft - men det funkar. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Så länge vi pratar serietillverkade standardlådor så är det Inte många här som kört en NSX ser jag??
![]() Verkligen utan konkurrens bland den grymmare låda jag petat på ![]() ![]() ![]() PROVA!! ni kommer att flina! ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Måste nog säga att polarens Sierra Cosworth RWD med Borg Warner T5 låda har väldigt "goa" lägen
Annars lägger jag min röst på M5 3.8 lådan.. samt 850csi lådan Getrag V160(90?) _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Jag tror att vissa delar av de skiftande betygen står att finna i länkage och spakar, andra hos journalisternas begränsade möjlighet att vara ofärgade av sina fördommar och andra variabler i den totala körupplevelsen. |
||||
Ingen som har nån åsikt angående Volvos M90-låda? Jag trivs iaf alldeles utmärkt med den i 240:n.
Kopplingen gör ju en hel del för den totala känslan också och min förstärkta tryckplatta gör förvisso kopplingen ganska tungtrampad men det är riktigt gott med en koppling som greppar ordentligt. De BMW jag har kört har jag inte reflekterat över att växellådan skulle vara något märkvärdigt i. _________________ MVH Patrik Johansson |
||||
Har kört massor av BMW's inkl en dröse M3 (mest E46) o jag tycker slagen är för långa... Annars bra. Tänk om de kunde gjort dem typ hälften så långa ![]() _________________ Jan Å |
||||
Rena (h)julafton för en biltok! Tänk när man KAN speca sin bil, som en PC!! (alvarligt menat, hur långt bort snackar vi om?) o då skulle jag kryssat för Aston Martins Linn-stereo , Lexuskomfort o Lotus Elise kvicka köregenskaper samt Hunday's pris ![]() btw, gillar hondas vxlådor, Miata är fin med! SAAB V4 (rattväxel) är härlig mer än bra, men är det bara kul så... _________________ Jan Å |
||||
I ungdomen hade en kompis en Amazon med tiotusentals mil och väl "insliten" låda. Den växlade själv! Full gas på ettan, när man släppte gasen trillade spaken ned i tvåans läge m.h.a. tyngdkraften ![]() okej, min drömkombination: Chassi från Merca C-klass Mk1 kompletterat med justeringsmöjligheter från Miata, motor o växellåda från Honda, bromsar från Porsche, Mazda kvalitet, Recaro stolar, instrumentbräda från lite äldre BMW (när det var en praktisk förvaringshylla ovanpå, varför försvann den?), Bertone design. Tvåsitsig. Stereo får bli Nakamichi TD1200 (kassett!) med ombyggda hemma HiFi förstärkare och dito högtalare inbyggda i bilen. Detta är alltså vardagsbilen ej bandito. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Bäst: Datsun 140Y 1980, RWD med spak rakt ner i lådan, underbar känsla och med bra olja lättväxlad och snabb!
![]() ![]() Sämst: VW kleinbus 1978, med slitna bussningar i länkaget. ENORMA slag och totalt befriad från allt som liknar en närvarokänsla!! Som att röra runt i en seg gummismet... Vad är det för fel på Mercedes? Men 5-stegade automat går som en dröm... ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||
Jag måste säga BMW Z3 M.
Makalös trög och tjärv känsla som verkligen gjorde allt för att jag skulle uppskatta växlingarna! Möjligen finns det andra trevliga lådor att bryta runt men jag har inte fått möjligheten att köra så många. Bland det sämre är utan tvekan min första bil. En Ford Sierra med en egensvarvad aluminiumknopp som var så tung att man ibland undrade om man inte kunde växla från 3an till 4an bara genom att ha lite mer pulver under huven.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag tror jag gillar lådan i MGB bäst. Kort spak som sitter nära föraren och växlingarna går väldigt lätt, men har ändå en mekanisk känsla. Osynkad etta så klart, och det kan också skrapa om man är för hårdhänt och spaken hamnar fel.
_________________ Rikard Lundberg |
||||
om vi snackar mekanisk känsla så måste jag nog säga Opel Kadett -63, Pytteliten, konformad knopp, tumme och pekfinger, växeln går i med ett distinkt *klick*. Växling från tvåan till trean tar tid då lådan är helt "vinkelrätt", alltså drar man upp till neutral, sedan rakt till höger och först sen upp igen. Inga diagonala, snabba tag där heller
![]() _________________ Absolute beginner |
||||
Johan... samarbete mellan Mazda & Toyota.... aldrig hört talas om - vet du mera ? MVH/ ..........K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
...och även om man är jävig så måste jag säga att jag formligen älskar min osynkade dogringlåda, sjukt mekanisk djävlar-anamma-känsla, och grymt trevlig att gå på attack med.
![]() En 5-växlad Imprezalåda med godis från PPG handlar det om (nej, inte lackfirman). /J |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 14043 besök totalt |