Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
<<   1, 2, 3, 4
6313 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Johan H skrev:
Dude skrev:

Skillnaden består i att MBE-kabeln har 2st motstånd inlödda mellan valda pins(Iövrigt lika), Men jag har inte riktigt förstått varför.

Det två motstånden sitter i serie mellan +5v (pin 4) och 0v (pin 5), skapar en spänningsdelare som lägger en lagom nivå på Ignition Trim (pin 7) & Fuel Trim (pin 6).
För att signalerna IT o FT inte ska "ligga i luften" så behövs motstånden. Jag har också ibland kört med en kabel som saknar motstånden, utan problem.

Denna kabel med motstånd använder man enbart om man saknar MBE's Mappingbox (med tre rattar för fuel, ingition o boost). Har man boxen så går istället IT, FT och BT till potentiometrar i denna. Mappingboxen från MBE är svindyr, det går lika bra att bygga en själv för två hundra spänn - den är ganska bra att ha vid mappning. På mappingboxens ena sida ansluts en fullkopplad rak kabel mot MBE-boxen, på andra sidan en kabel som enbart har pin 5, 2, 3 inkopplade.

Förövrigt, att använda en vanlig RS232 kabel (köpt i butik, tex) direkt in i MBE's dataplugg är inte att rekommendera, man kan bränna både mbe-box o dator.

och sen lite offtopic: Ni med MBE, kom alltid ihåg att koppla ur kontakterna till spridarna och direkttändspolen när ni meckar med "Engine Settings". Att glömma det kan betyda att boxen får åka på renovering i England då alla drivstegen säger upp sig (been there, done that...) Eventuellt har också tändspolen och spridarna gjort sitt. När man laddar ner Engine Settings till boxen så ställer MBE alla utgångar höga en stund, stegen klarar inte att ha belastning ikopplad då.

Tack för tipsen och förklaringen thumbs up thumbs up

Men jag kan fortfarande inte förstå hur den hela tiden fungerat oklanderligt med min kabel utan motstånd, för att nu helt plötsligt vägra och kräva en med motstånd

Anders Bisting
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Dude skrev:

Men jag kan fortfarande inte förstå hur den hela tiden fungerat oklanderligt med min kabel utan motstånd, för att nu helt plötsligt vägra och kräva en med motstånd

Svårt att svara på varför, du har inte pillat på något i EasiMap som direkt efter orsakade problemet?

Ett annat problem som finns är om man aktiverar Data Logging Link utan att riktigt veta vad man håller på med.. Då kan man råka ut för att man inte får kontakt med boxen igen, över huvud taget... Det beror också på en felaktig seriekabel/glömd kabel i huvuddonet mot boxen, har det visat sig. När man aktiverar Data Logging börjar boxen streama ut upp till 16 parametrar för inläsning i datalogger. Den är aktiv hela tiden tills man ansluter en PC-kabel, är den då inte rätt kopplad så fattar inte boxen att man anslutit kabel och vill mappa, utan fortsätter att streama ut logging data och blockerar EasiMap från att prata med boxen.

Det var lite skoj att en halvkänd bilbyggare i södra sverige skickade hela boxen & kabelhärvan till MBE när den slutade prata med EasiMap efter att han aktiverat det han trodde var loggingen lokalt till EasiMap (men det var data loggingen via rs232). Grejorna kommer tillbaka utan nån förklaring från MBE om vad som var problemet, men den funkade. Dagarna efter dyker problemet upp igen. Varken MBE eller ENEM hade något svar på varför och det fanns inte tid att skicka tillbaka boxen till England igen. Jag hade råkat ut för det på min egen box tidigare och visste varför, en kabel som fattades i härvan. Svaret som löste gåtan belönades sen med en privat rundvandring på bilbyggarens jobb - Koeingsegg.

MBE kan vara lite lurigt... Det är ett jäkla hysch-hysch kring boxarna och dess konfigurering. Jag har försökt gå direkt via MBE Systems i England för att få svar på knepiga frågor, men det gick inte. De hänvisade till ENEM som fick vidarebefodra mina frågor. Tungrott och långsamt... Fick inte ens svar på det jag ville. Varje box är ju unikt byggd för den beställda applikationen, man kunde ju tänka sig att samtliga uppgivna finesser som finns i specifikationen för tex. MBE941 finns i alla boxar, men så är det inte. Är de beställda för en fyrcylindrig motor är det inte säkert att de går att ha på en 6:a sen. Ett annat exempel är att man inte kan ha tomgångsmotor i kombination med laddtrycksstyrning.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Johan H skrev:
Tungrott och långsamt... Fick inte ens svar på det jag ville. Varje box är ju unikt byggd för den beställda applikationen, man kunde ju tänka sig att samtliga uppgivna finesser som finns i specifikationen för tex. MBE941 finns i alla boxar, men så är det inte. Är de beställda för en fyrcylindrig motor är det inte säkert att de går att ha på en 6:a sen. Ett annat exempel är att man inte kan ha tomgångsmotor i kombination med laddtrycksstyrning.

ÅH, jag känner igen mig. Vi tog upp sista året på mitt jobb en engelsk underleverantör för en viss typ av maskin. De hade sålts i Sverige i säkert 20 år, och vi "ärvde" kundproblemen. Fanns ju knappt en enda skruv på maskiner med samma typbeteckning som var likadan. Fanns det riktiga ritningar och el-schema då? Näe...inte ens maskiner beställda samtidigt var helt likadana!

Väldigt engelskt tillvägagångssätt skulle jag vilja säga!

Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Känner igen mig väl, installerat 2 mbe system och dokumentationen var "lättläst", inte mycket som står där och eventuella frågor var tvungen att gå via mellanhänder.

Lurade också ut hur den hemliga mappingboxen skulle vara och inte är den värd priset....

Måste säga att jag fullkomligt älskar den öppna policy Megasquirtprojektet har, där kan du hitta precis allt ner på råkodnivå utan problem och hjälp finns några musklick bort.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Per Eriksson skrev:
Måste säga att jag fullkomligt älskar den öppna policy Megasquirtprojektet har, där kan du hitta precis allt ner på råkodnivå utan problem och hjälp finns några musklick bort.

Det är framtidens melodi, trust me. De företag som inte förstår det, ligger risigt till.

Nästa styrdator för mig blir en MSnS thumbs up

Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
<<   1, 2, 3, 4
6313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande