Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 107 besök senaste veckan (36630 totalt) |
oj oj, vad länge sedan det var man skrev, har haft massa annat för mig, sen har jag dessutom ändrat lite i planerna och har därför spenderat en hel del tid till tankeverksamhet.
Jag ska göra egna styrspindlar och uprights! Lika bra att få det bra och så kompromisslöst det går från början. Tanken är att göra dem i 3mm plåt och svarva en ny tap att bulta fast som beemerns lagerbanor och nav passar på, bak svetsar jag fast hylsan som lagret redan sitter i. Det blir som en ... hmm, ska nog rita lite bilder så det går att förstå. Vidare är kardantunneln snart klar att bli en del av golvet. Bilder kommer snart... _________________ Daniel Axelsson |
||||
Nuså... funderar på om inte 5mm plåt är bättre att använda för att minimera risken för utmattning
Principskiss alltså, måtten stämmer alltså inte till tusen ![]() ![]() En annan fundering som dyker upp är om man kanske skulle göra så man kan ställa hjulaxelvinkeln i förhållande till spindeln, och bara bulta den utan att svetsa, då kan man testa ännu mera inställningar ![]() Blir nog lite krångligt att få det att sitta ihop bra... får se... _________________ Daniel Axelsson |
||||
Måste bara visa vad som kom med posten idag
![]() ![]() Hårdhet 80 och något som håller huven på plats. Vidare är bärarmsinfästningarna till framvagnen beställda, likaså motorfästena så det händer allt lite i garaget om ni nu inte trodde det ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Motortips> BMW M40 motorn? Sitter i E30/36 318iS. Finns några på ppf mm som får ut en 300hk+ ur de med snäcka
![]() ![]() Brukar finnas inte helt astronoma summor heller. Bara en tanke. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Motortips 2: om du ändå har 4:or att välja på.
Mitsubishi 4g63(tror jag det var) Den som sitter i lancern. Finns massssssor med trim, eftermarknadsdelar och boltonprylar för en spottstyver och den motorn har bekänt färg i flertal 4-siffriga effektmonster. Annars om 6:a är ett krav: toyota jz3gte(vet inte heller om namnet är rätt) Den som sitter i supran. Är väl aluminiumblock på den tror jag? _________________ Jon Lund |
||||
Re:
Är det inte onödigt att gå över ån efter vatten? Finns ju svensktillverkade eller verkligen vanliga motorer som lätt klarar av att leverera mer effekt än man kan önska sig. Slår ett slag för volvos vitmotor 4, 5 eller 6-cylindrigt utförande. Helaluminium och lätt, vettigt konstruerad är den också tycker jag. Huvudsaken vore väl att välja en lätt motor? Att tynga ner framänden med en stor gjutjärnsklump kan inte vara bästa lösningen. En bmw-sexa av nyare snitt kanske, om det nu skall vara 6-cylindrigt? Väldigt snygga skisser annars Reodor, sällan man nuförtiden ser någon som kladdar med blyertspenna ![]() Lycka till med byggandet! (bry dig inte för mycket om oss jävlar som inte gör något vettigt utan bara klagar på motorvalet ![]() /Kenneth _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
Re:
Daniel är en jävel på att dra pennan. Du ska se hans skiss på en mustang han har hemma. ![]() _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||
Re:
Nu tänkte jag mest på den uppsjö av kunnande och prisvärda trimdelar som finns till dom motorerna. Nog att det finns mycket till volvo men det finns så mycket mer till dom två jag nämnde. Men se till att bli klar! Jag är jäkligt nyfiken på hur det kommer att bli, oavsett vad som hamnar mellan framhjulen. Mvh _________________ Jon Lund |
||||
Den där Evo-motorn blir man ju sugen på
![]() Får se vad det blir sen ![]() Idag var jag och hämtade lite delar, hehe, i helgen ska de på plats. ![]() Ja jag vet om glappet i underkant, är för att den undre ramen hänger lite. Att skära med laser är ju kanon, blir ju precis så som man cadade ![]() För övrigt är mina nyinköpta fälgar påväg hem från stockholm med en polare, kanske kommer en bild på dem senare ikväll EDIT: här kommer hjulet, hade inte med någon kamera så det blir bilden från annonsen, ser mycket bra ut på bilen dock ![]() ![]() 16x7 från Z3, 225/50/16 sen har jag lite 205/45/16 R-däck som kan få åka på när det ska köras på bana, kommer kanske att se lite smått ut, men men _________________ Daniel Axelsson |
||||
Liten uppdatering efter helgen.
Svetsat fast lite delar, tar sabla lång tid att mäta och få allt på rätt ställe. ![]() Motorfästesplatta där motorkuddarna vilar hamnar mellan de grövre bitarna. Lägger inte alla svetsarna nu utan skruvar loss hela framvagnen och får lite trevligare arbetsställning än att ligga upponer mm. ![]() Det blir najs ![]() Bilder på hur det blir med nya fälgarna, blir ju kanon ![]() Fast jag undrar hur man tänker när en köpare frågar hur mycket mönster det är kvar och man svarar 7mm. Visst det var kanske 7mm, men för farao inte över hela slitbanan, utan 0mm på sina ställen ![]() jaja, de ska ju ändå banköras bort så ![]() ![]() ![]() kommer inte lägre med framhjulet pga. lastpallen motorn ligger på. Vidare har jag en fråga till alla experter där ute! Det är ju som så att jag kommer att tillverka mina egna styrspindlar fram och har filurat lite på spindelledens camber (vad heter den vinkeln, alltså inte hjulets) säg att jag har en horisontell spindeltap och en helt lodrät spindel (mellan övre och undre infästning) och att denna skär ner i styrradien som är på runt 6-7 cm. samt lite lagom med caster. sen kommer jag ändå att ha ställa in det till lite camber för hjulet, men kan man ha 90 grader mellan tappen och styrradielinjen? ![]() Vill man alltid ha styrradien på insidan av hjulets centrumlinje, vad händer om den hamnar på utsidan? drar bilen åt "fel" håll då eller? om man har som i läge 1 lyfter ju inte "styrspindelscambern" bilen när man svänger utan bara castern. i läge 2 och 3 påverkar ju även "styrspindelscambern". så har man den lodrät kanske man ska ha mera caster ? (börjar snurra i huvet nu ![]() Extremfallet (som på bilden) med tokbreda fälgar och ändå massa ET, då får man ju ha kortare undre bärarm om man ska få styrradien på rätt sida av hjulets centrumlinje. Och då blir det bakvänd cambergain vid nerfjädring, och det är väl bara bra om bilens tyngdpunkt ligger under marken som Kraniel skrev i någon tråd ![]() Hoppas på massa intressanta svar och synpunkter ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Blev sent igår, så uppdateringen kommer nu istället
Tjohoo! motorn sitter i bilen där den ska ![]() ![]() ![]() ![]() Testar med huv på och allt verkar passa ![]() ![]() Bumpern på ![]() med hjul ![]() ![]() och utan huv ![]() ![]() en bild på svetsningen av framvagnsbryggan ![]() Nu närmast väntar caddande av styrspindlar och sen tillverkning av bärarmar. _________________ Daniel Axelsson |
||||
Läckert bygge!
![]() ![]() Det var ju alldeles förskräckligt vad många påhopp det var för motorvalet. Men som ägare av en M30B28-försedd BMW så kan jag bara intyga om hur fruktansvärt mycket go karaktär den här motorn besitter. Den är omodern javisst, men den är alldeles, alldeles underbar! Först brölar den gott, sedan en bit efter den sköna effektkicken vid 4000varv/min så börjar den yla helt störtskönt ända upp i varvstoppet. Vete katten om den inte spöar M-sexorna i karaktär och ljud? En polare som jag samåker med brukar be mig dra på allt som oftast bara för att lyssna. ![]() |
||||
Vad kan det här vara för kul?
![]() Lika bra att behålla balkarna som redan finns, enda nackdelen är att främre strävan på övre bärarmen kommer att bli lite böjd för att inte ta i ![]() ![]() ![]() Behövs lite spacers, lite mer än som visas här, typ 30mm. Notera även hjullagerhubbarna från bemmern som kommer att få lite fästen för bärarmar snart ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
Hej
Spännande! Tänk bara på att det inte är givet att det är en bra idé att svetsa i lagerhubbarna från BMW'n. De är väl i någon form av gjutgods och då gäller det att mycket noga veta vad man pysslar med om man tänkt svetsa. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hej!
Tanken är att svetsa plattan för fästena i hylsan som håller lagrena och den tror jag inte är gjuten, den sitter pressad i hubben som håller bromsok mm. Yttersidan med svetsen mellan hylsan och plattan svetsar jag med MIG och insidan mot hubben lämnar jag till en som har pinnar för gjutgods o vanligt stål, ordentligt rengjort har jag hört. Insidan blir bara för extra stabilitet, ev så kanske jag kapar upp hela gjutskiten och då får jag ju göra nya öron för bromsoket. Fram blir det bara bultat, blir gamla spindlarna iaf, bultar nere i egentilverkad platta och uppe blir det nerpressat en hylsa som bultas likt en del sevenbilar. En annan fråga som dykt upp är om man måste ha sömlösa rör av en viss dimension om man ska tävla med bilen, det måste man ju om man monterar en bur i en standardbil, men hur är det om bilen blir reggad som amatörbyggt fordon med bur i som en del av den bärande stommen? då får man väl modifiera den efter med, köper man en typad bur får man ju inte ens svetsa dit ett fäste för ett bälte... om buren finns i bilen som "orginal" (orginal på ett amatörbyggtfordon ![]() Nu kommer jag ju försöka att få in så många reglementen som det går i burkonstruktionen vad gäller besiktningshål längst ner och bultat med rätt bultar i lagom stora plattor, huvudbågen som ett rör, inget hjälmkrossarstag osv. Kommer jag att slå huvet i väggen när jag kommer till en tävling och har vanliga sömmade 2,5" stålrör, bilen ska ju då vara gatgodkänd med. Just det, hylsorna till bussningarna i framvagnen jag har är av 2mm sömmat rör, finns det några riktlinjer för detta? lägger man sömmen i mitten där bärarmsträvan går ut borde det ju bli som ett sömlöst rör? _________________ Daniel Axelsson |
||||
Re:
Du kommer få bulor stora som kebnekaise, om du försöker göra buren på ngt annat sätt/material än specat i reglementet hos SBF ![]() Iaf om du tänkt tävla med den. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ser ut att bli ett kul bygge det här. Snabbt har det ju gått med.
![]() ![]() |
||||
Jag blir alldeles snurrig i huvudet!
För att kunna tävla ska burens rör vara kalldragna sömlösa olegerade, och sömlösa finns bara i 4mm tjocklek eller större för 2" o uppåt??? har ringt runt massor i två dagar nu ![]() Det närmaste jag kommit är precisionsstål som uppfyller alla krav bortsett att de är inte är sömlösa som jag fattar det... Var köpte ni era rör ni som tävlar med bilarna? Man får tävla med en bur som är ihopbultad men inte med sömmade rör, vilket borde vara av sämre hållfastehtsgrad... kebenakajsebulorna har redan börjat komma och jag har inte ens köpt några rör ![]() vore najs om det i SBF regler stod en rekommendation på stålsort med SS-XXXX-XX nummer typ ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 107 besök senaste veckan (36630 totalt) |