Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
IR insug.
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (13983 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
Har det hänt något med detta?

Nånting har det i alla fall hänt.
Med designråd från folk på Rejsa så gjorde jag takveck markeringar på scoopet.

Hur kan det fugera då?
Lite knepigt att få ner tomgången på lämpligt låg nivå, trots max 5 hundradelar som mest i spel mellan huset och trottel bladet.
Den går ytterst jämt och är väldigt doserbar vid gaspådrag. Denna finkänslighet var en av de fördelar som axel spjäll skulle ha över till exempel slid spjäll enligt "racingproffs" jag hört med. Vilket då skulle vara skälet till att den typen av IR trottle används.
Vad gäller respons så märker jag ingen större skillnad. Nu så ser kurvan för vacuum fallet gentemot gaspedalens läge annorlunda ut så det är lätt att ta miste på vad som är gaspedalsläge mot effektökningen, eller vad som faktisk är en respons effekt gentemot vacuumet som sådant.

Toppeffektsmässigt kan jag inte uttala mig, men har heller inte haft tillfälle att testa hårdare körning ännu.
om det skulle bli mer effekt så tror jag inte det beror på systemet som sådant utan på att spjällarean tidigare var lite begränsad, samt även lite fel placerad.

Nu har jag dessutom bättre bakåtsikt, kalluftsintag samt ett bra och stort pappfilter. Som dessutom är billigt. Lite lägre vikt på alltihopa också.

Göran

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Ser kanonbra ut!

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

beepbeep skrev:
Wow! Vilka bamseinsug! Lite Can-Am känsla över dessa!

Vad är det för sprut du kör med dessa? Erfarenhet från Porschemotorer med ITB's (Individual Throttle Bodies) och vassa kammar är följande:

Speed/density fungerar oftast dåligt då vakuumet är dåligt och pulserar. Man tar oftast vakuum från varenda tratt och kör in den i en liten behållare som man tar MAP-signalen från. Även då kan det strula. Dom flesta kör Alpha-N (eller blandning) med stora induvuduella spjäll.

Det kommer att bli kul att höra bilen med dessa!

/Mvh.

Har du koll på hur man enklast bygger en sådan behållare?
Vart man får tag på vakuum nipplar, hur man designar vart nipplarna ska sitta (om det spelar någon roll) mm.
Min tanke var att använda en stump avgasrör (2" 10 cm långt) svetsa/löda igen ändarna och motera ingångsnipplarna i ena änden och mappsensorn i andra änden.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
beepbeep skrev:
Wow! Vilka bamseinsug! Lite Can-Am känsla över dessa!

Vad är det för sprut du kör med dessa? Erfarenhet från Porschemotorer med ITB's (Individual Throttle Bodies) och vassa kammar är följande:

Speed/density fungerar oftast dåligt då vakuumet är dåligt och pulserar. Man tar oftast vakuum från varenda tratt och kör in den i en liten behållare som man tar MAP-signalen från. Även då kan det strula. Dom flesta kör Alpha-N (eller blandning) med stora induvuduella spjäll.

Det kommer att bli kul att höra bilen med dessa!

/Mvh.

Har du koll på hur man enklast bygger en sådan behållare?
Vart man får tag på vakuum nipplar, hur man designar vart nipplarna ska sitta (om det spelar någon roll) mm.
Min tanke var att använda en stump avgasrör (2" 10 cm långt) svetsa/löda igen ändarna och motera ingångsnipplarna i ena änden och mappsensorn i andra änden.

Nipplarna ska sitta under respektive spjäll och gå ihop i en gemensam behållare, som man sedan tar MAP-signal ur. Det finns plastnipplar med passande strypning som används för att förhindra vibrerande nål vid tomgång när man kopplar in laddtrycksmätare. Här kommer en bild på ett sätt att sammanfoga trattarna:

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Ja, så ska det ju byggas. Det var en väldigt liten behållare, kanske inte behövs större.
Men var fasen hittar man nipplar när man ska bygga behållaren?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Luftningsnipplar till bromsok borde funka. Finns tex på Biltema med en mängd olika gängor.

Guson

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

safe skrev:
Ja, så ska det ju byggas. Det var en väldigt liten behållare, kanske inte behövs större.
Men var fasen hittar man nipplar när man ska bygga behållaren?

Hmm....nipplar känns som minsta problemet i det här fallet. Tricket är att ha strypningar i alla sex nipplar (storleksordning 0.5mm) som jämnar ut pulserna.

Du borde kunna hitta nipplar på en pneumatikfirma t.ex.

Uppsala
Här sen Sep 2003

om man låter bli att borra slangnipplarnas hål med samma innerdiameter som gängan ända in i samlingskammaren så kan man borra så litet hål man vill i botten på brunnen. Själv har jag (i en icke-bil-applikation) med framgång dämpat svängningarna på en mekanisk manometer genom att skjuta in en strypning i slangen mellan nippel och instrument. Strypningen gjorde jag av en avklippt skruv där den fria passagen utgjordes av utrymmet i gängan mellan slangen och skruven. Lång och smal passage!

Guson

Uppsala
Här sen Feb 2008

Re:

Guson skrev:
om man låter bli att borra slangnipplarnas hål med samma innerdiameter som gängan ända in i samlingskammaren så kan man borra så litet hål man vill i botten på brunnen. Själv har jag (i en icke-bil-applikation) med framgång dämpat svängningarna på en mekanisk manometer genom att skjuta in en strypning i slangen mellan nippel och instrument. Strypningen gjorde jag av en avklippt skruv där den fria passagen utgjordes av utrymmet i gängan mellan slangen och skruven. Lång och smal passage!

Guson

Den där var finurlig

Skruva banåkabil
IR insug.
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (13983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande