Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra banbil i max 30tusen kronors klassen?
<<   1, 2, 3, 4
9485 besök totalt
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258


Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
mopack skrev:
Hej alla gasglada!
. Dessa skulle man kunna köra lite *bana* utan att ha en massa trams som i STCS (sorry, men det är sant) med alla deras regler att man får i princip ha en standard bil o inte köra mer än 100km/h på rakan osv (nu tar jag i, men ni förstår). Banbilar är alltså inte välkomna där i princip.


STCS annordnar ju banträffar där man ska få PROVA på att köra sin bil på bana, dom har ju familjekörning där man får ha familjen i bilen och det inte får gå fortare än 100 sen är det ju "vanlig ban" körning där man får köra hur fort som helst men måste släppa förbi folk som är snabbare och vara försiktig vid omkörningar.
Sen kör dom ju konbana och stripkörning samma dag som man får prova.
Det tillsammans med att det kommer MYCKET bilar gör ju att det blir lite körtid. Men det är ju prova på tillfälle för vanligt folk.
Enda kravet dom har på bilarna som jag vet är att dom ska vara godkända av besiktningen och ska ha godkända däck. Det rullar en saab 99:a med bur och 600 hk på deras banträffar...
Sen är det ju 4-5 banträffar per å på knutstorp, kinekulle ring och mantorp som man får åka på om man betalat medlemsavgiften på 300 kr det är billigt hur man än ser på det.
Men det är ju inte banracing det handlar om
Jag ville bara inflika en kommentar om STCS banträffar. : )


Hejsan!
Skrev kanske lite hastigt och menade inte att såga STCS, var mer att jag menade att dessa tillfällen är inte direkt lämpade till banracing. Jag tycker det är jättebra att det finns klubbar som STCS som har *prova-på*, men om man är riktigt gasglad så är det inte lika roligt som en hel banracing dag. Håller med att 300sek är billigt. Men på Knutstorp kommer det typ 200+ bilar, först ska det köras 201m första halva dagen samt RS bana, sedan mellan 12-16:00 är det bankörning. Förra året satt vi i kö från lunch till kl 15:00 för att köra en gång. Vi var måttligt besvikan då. Vill hellre vara med i en club där man kör banracing hela dagen. Ingen diss mot STCS, bara min egen uppfattning. Angående bilarna i STCS så har kraven ställt till problem iår för en del förare som PA,Frändberg, o co.

Angående bilar i allmänhet. Har sugit på Honda CRX karamellen en hel del idag faktiskt. Blir det mycket bankröning i HPC klubben?
mvh
Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



Bara du kollar "våran" kalender: http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45486
Tror inte att du blir missnöjd med en CRX

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Re:

mopack skrev:
Har sugit på Honda CRX karamellen en hel del idag faktiskt.
Blir det mycket bankröning i HPC klubben?
mvh Alex

Tänk på att man skall inte vara längre än 185cm för att få plats i Rexen med hjälm på.
Inte om man har helbur med framgående strävor, som jag.

och jag är 183cm, så det går precis bra.

Antalet bankörningar är fler en bara våra egna, man kan delta på andra klubbars träffar via rejsa.nu.
Sedan har du Gotland Ring som är öppen för allmänheten, tills vidare.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Re:

Benci skrev:
Sedan har du Gotland Ring som är öppen för allmänheten, tills vidare.

Fast det är ju tyvärr inte det billigaste längre att köra där. Bättre var det förra året. Och om jag får sia lite om framtiden och om dom får dit STCC nästa år lär det inte bli billigare.


Andreas Lidström skrev:
Cedric har sammanfattat det mkt bra: Lättaste bilen ger lägsta driftkostnaderna och det är även troligt att den har ett mer "lättfotat" beteende än en tung bil = roligare.

Så om du inte gör det absolut smartaste och köper Kristians Alfa, som redan är färdigbyggd med delar för minst den dubbla kostnaden, välj en liten och lätt bil med mkt kunskap och delar till, då slipper du uppfinna hjulet en gång till. Stirra dig inte heller för lind på effekt, det är trevligt, men inte allt.


...och då kanske inte att förglömma Hondan om den nu håller så bra som det sägs här i tråden innan, ingen diss mot Alfan, den verkar ju riktigt fin. Men kan du få tag på en CRX lite billigare så verkade du ju vara i hamn.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Re:

mopack skrev:

Hejsan!
Skrev kanske lite hastigt och menade inte att såga STCS, var mer att jag menade att dessa tillfällen är inte direkt lämpade till banracing. Jag tycker det är jättebra att det finns klubbar som STCS som har *prova-på*, men om man är riktigt gasglad så är det inte lika roligt som en hel banracing dag. Håller med att 300sek är billigt. Men på Knutstorp kommer det typ 200+ bilar, först ska det köras 201m första halva dagen samt RS bana, sedan mellan 12-16:00 är det bankörning. Förra året satt vi i kö från lunch till kl 15:00 för att köra en gång. Vi var måttligt besvikan då. Vill hellre vara med i en club där man kör banracing hela dagen. Ingen diss mot STCS, bara min egen uppfattning. Angående bilarna i STCS så har kraven ställt till problem iår för en del förare som PA,Frändberg, o co.

Angående bilar i allmänhet. Har sugit på Honda CRX karamellen en hel del idag faktiskt. Blir det mycket bankröning i HPC klubben?
mvh
Alex


Jag håller med dig i det du säger så jag tog inte illa upp, stcs träffarna är mer att åka och träffas och titta på andra bilar och sedan hinna med några varv på banan. Var med brorsan på knutstorp förra året och körde från linköping och det är mest väntande hela tiden. Men om man vill testa lite banåka så är det ju bra. Men för att utvecklas är det ju som du säger ett måste att leta sig vidare till tillfällen man kan köra mera och lite friare.
Nu ska jag inte vara med offtopic, lycka till med bil letandet!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2641



Kom till alfaklubbens banmöte på gelleårsen /karlskoga 3 maj, där finns det massor av bilar som ser riktigt billiga ut men kör fort ändå.

Det kommer både vara licenskurs, vanligt banåkning och deltävling i CAR challenge. inget trams med raktframåka utan riktig åkning hela dagen och minimalt med spilltid.

500:- kostar det att köra med sin bil om man är medlem. vill man bara titta är det gratis.

såg bla. denna till salu:

http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messenger_aui . . . .

köp den , så kan du vara med i tävling om en vecka om du är snabb. tag licensen på plats :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Nogge skrev:
...och då kanske inte att förglömma Hondan om den nu håller så bra som det sägs här i tråden innan, ingen diss mot Alfan, den verkar ju riktigt fin. Men kan du få tag på en CRX lite billigare så verkade du ju vara i hamn.


Vitsen med tex Kristians Alfa är ju just det att den är helt klar. Färdigskruvad.
Tanka och ha skoj.

Vad ska vi gissa att den kostat att bygga... Minst det dubbla mot de 30 som begärs iaf.
Gatreggat OCH vagnbok är den absolut bästa kombinationen för en hobbybil, man hittar alltid körtid och dessutom billigt och med lite folk på banorna.

Sen om det är en Honda, Opel Corsa, BMW eller som i detta fallet en Alfa spelar mindre roll, den råkade bara ömnämnas här.
Men en bil med vagnbok (= bur, stol, bälte och oftast preppat chassi och bromsar) kommer alltid besitta ett värde. Dessutom är en sådan bil snabbare, roligare och framförallt säkrare än vilken standardbil som helst.

Är den sedan gatreggad är det ju dubbelplus.

Vad jag försöker säga är att 30 kkr tar slut snabbt när det ska hottas bil...även om man väljer smarta utgångsobjekt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258


Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Nogge skrev:
...och då kanske inte att förglömma Hondan om den nu håller så bra som det sägs här i tråden innan, ingen diss mot Alfan, den verkar ju riktigt fin. Men kan du få tag på en CRX lite billigare så verkade du ju vara i hamn.


Vitsen med tex Kristians Alfa är ju just det att den är helt klar. Färdigskruvad.
Tanka och ha skoj.

Vad ska vi gissa att den kostat att bygga... Minst det dubbla mot de 30 som begärs iaf.
Gatreggat OCH vagnbok är den absolut bästa kombinationen för en hobbybil, man hittar alltid körtid och dessutom billigt och med lite folk på banorna.

Sen om det är en Honda, Opel Corsa, BMW eller som i detta fallet en Alfa spelar mindre roll, den råkade bara ömnämnas här.
Men en bil med vagnbok (= bur, stol, bälte och oftast preppat chassi och bromsar) kommer alltid besitta ett värde. Dessutom är en sådan bil snabbare, roligare och framförallt säkrare än vilken standardbil som helst.

Är den sedan gatreggad är det ju dubbelplus.

Vad jag försöker säga är att 30 kkr tar slut snabbt när det ska hottas bil...även om man väljer smarta utgångsobjekt.


Hej Andreas!
och tack för svar. Det ligger mycket i det du säger. Har läst så mycket jag kommit över på senare tid faktiskt. Kristians Alfa börjar växa på mig mer o mer Har kollat in Alfa klubben lite också, verkar vara en seriös klubb. Hade egentlignen inte tänkt köpa bil innan slutet av Juni, men få ta en funderare o se om jag kan dra ihop lite pengar o börja titta närmre kanske Tusen tack till alla som svara i denna tråd. Ska som sagt läsa på mig lite mer, allt om BMWSC, BMW, CRX, och nu till och med Alfa
mvh
Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Allmänt banåkaforum
Bra banbil i max 30tusen kronors klassen?
<<   1, 2, 3, 4
9485 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande