Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8107 besök totalt |
Hmm, jag tror att jag ska ta detta en gång till. Här på forumet har det blivit populärt att säga att man behöver bur i samband med 4p/6p bälte för att överleva ifall bilen voltar/rollar. Jag skulle vilja göra några förtydliganden kring detta (igen) ![]() I en riktig rejsstol sitter man fast ordentligt i sidled. Minst lika mycket som om man satt i en standardstol med 4p eller 6p bälte. Är man av åsikten att man behöver bur/båge tillsammans med 4p/6p bälten så ska man räkna en rejsstol på samma sätt. Det forskningen på området visat är att sitter man löst fastspänd (3p bälte) så spelar det ingen större roll om taket är mjukt eller hårt. Det forskningen däremot visat är att om man sitter ordentligt fast i stolen (bältesförstreckare eller 4p/6p) så finns det stora vinster med en styv takstruktur (bur/båge). Ett litet exempel på hur det fungerar i en vanlig bil: om man vänder upp och ner på en bil och sen släpper den rak ner på taket, från några meters höjd så händer följande: Taket träffar marken först. Takstrukturen börjar deformeras. Sen kommer den åkandes huvud att träffa innertaket. Det är i det ögonblicket som de allvarlig skadorna uppstår. Dvs. långt tidigare än när takdeformationen gått så långt att den åkande kläms mellan tak och golv. Samma exempel fast med 4p bälte: Taket träffar marken först. Takstrukturen börjar deformeras. Sen kommer den åkandes huvud att träffa innertaket fast bältet har bromsat farten något. Allvarlig skador uppstår. Samma exempel fast med 4p bälte och bur: Taket träffar marken först. Takstrukturen börjar deformeras men nu endast minimalt. Den åkandes huvud att träffar INTE innertaket utan den åkande hänger i bältet. God chans att klara sig utan allvarlig skador. Självklart täcker detta resonemang inte in alla rollsituationer men ger dock en fingervisning. Det finns fall när det är bättre att sitta i ett 3p bälte än ett 4p/6p om bilen rollar. Men man kan inte säga att det alltid är så. 4p/6p bältet har så många andra fördelar att jag utan minsta tvekan själv skulle använda detta i en bil utan varken bur eller båge. Nog om detta. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Det måste väl vara ganska sällan som taket träffas helt rakt uppifrån, utan det troliga är v'l att taket trycks in snett ifrån sidan när man välter. Då kan det nog vara en fördel att inte ha huvudet där. Den chansen kanske ökar om man har trepunktsbälte och fortfarande befinner sig lite längre in mot mitten i bilen när taket trycks in. Kan ju förstås lika gärna vara så att chansen för att man skall ha huvudet vid taksidan när den trycks in ökar med vanligt bälte, men av uttalanden ifrån bilsäkerhetsforskare har jag fattat det som så att sannolikheten för att man skall ha huvudet så långt ifrån det ifrån sidan inrusande taket ökar vid 3p-bälte.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Korrekt! Speciellt när vi talar om lateralrollar (typ sladda in i trottoarkant). Kommer man in på skruvrollar a'la A-team så landar bilarna gärna mitt på taket. Teoretiskt sett finns det fall när man kan undkomma en takintryckning för att man inte sitter i stolen. Däremot ökar också risken att slå i huvudet i sidan av bilen innan bilen den har landat på taket osv. Av de insatta på Volvo Safet Centre kan ingen svara på hur det ser ut i realiteten. Det finns alltså inget svart eller vitt i denna frågan om rollover. Det som däremot är kristallklat är 4p/6p bältets fördelar i de andra krockfallen. Jag tycker att det är synd att vissa drar sig för att montera 6p bälte för att de inte har båge. Summa sumarum så kommer det att ge en avsevärd säkerhetsförbättring, med eller utan båge. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Läs vad jag har skrivit, MaZ. Tänk efter! Ska du vara spydig kan du skicka PM!! För övrigt så kan du kolla under min profil vad jag jobbar med åt Volvo och nyligen åt Jaguar och Land-Rover. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Kan tilläggas att det ligger väldigt mycket politik i just rollover problematiken. Anledningen är naturligtvis de problem som stora tunga så kallade SUV:er har att de ibland välter vid hård kurvtagning. Då bilarna är vanligast i USA sker flest olyckor där och som ni vet innebär en olycka i USA att någon måste stämmas och betala löjeväckande belopp i skadestånd.
Ni kommer alltså inte att få höra sanningen officiellt från något håll eftersom det då skulle kunna innebära att detta företag kan bli indraget i en stämning. Försök dock inse att inte ens på racerbanan så är just runtslagningar speciellt vanliga vilket gör att ett 4-6 punktsbältes fördelar i alla andra krocksituationer uppväger den nackdel som det möjligen (väldigt tvivelaktigt) skulle kunna ha i en rollover. Min ståndpunkt är och förblir: Sitter ni inte fast ordentligt riskerar ni att slå ihjäl er mot inredningen, oavsett om taket trycks in eller inte!!! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
ok, trodde att en smiley skulle räcka men tydligen inte. Hemskt ledsen för det, det var inte meningen att vara spydig. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag ger upp!!!! Gör som ni vill och skit i vad vi säger (ja, jag är lite arg just nu). Jag kan visserligen slå vad om att både Mattias och undertecknad är väldigt mycket mer insatta än vad ni andra är men det skiter vi i nu. Alla får tycka och tro vad de vill....
ok, Maz!!! Ibland blir det fel! För övrigt så blir det nog en ny motor, annan diff, nya "camber/caster plates", andra fälgar och däck, ombyggd wattlänk och tusen små saker till i vinter... Kul ska det bli ![]() För det var väl det tråden handlade om. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
om jag var händig, så vill jag byta ut framstolarna mot sparco sprint för o spara lite vikt, samt att de borde ge lite bättre säkert mot mig ifall jag krockar, eller ngn krockar med mig.
De är rätt billiga oxå!. Sedan vill jag byta bromsar till några som tar bättre, dock har jag ju trumbromsar bak, som jag tycker kan vara kvar, dock se över dom. montera styvningsstag i framvagn, nya stötdämpare, o fjädrar. sen är jag väl rätt nöjd den här vintern. =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Bättre däck, bättre bromsar, roligare motor, bättre väghållning, styvare bussningar och en ny hjälm.... det är vad man vill göra i vinter iaf...
![]() Verkar väl vara en smidig liten lista? _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Hmm...
Det ja hoppas ha fått gjort innan Jullovet är över är... ![]() Skruva ihop motorn igen och få mappat den i bromsbänk. Bygga klart allt framför torpeden. dvs. bygga en front till bilen och få kylare, tank och bromsattiraljer på plats. Sen hoppas jag hinna bygga klart chassit och resten som krävs för att kunna göra en byggbesiktning nån gång i Jan/Feb... Efter det så återstår det att se om något behöver modifieras samt va för galna idéer som dykit upp.. ![]() Stötdämpare och fälgar blir det nog först efter att sommarn har bringat in lite ekonomiska förutsättningar... Studentekonomin tillåter inget sånt godis tyvärr ![]() ![]() |
||||
Förvisso. Hjälmen är ett utmärkt kompliment till de andra skyddsystemen. Tyvärr kan den även förvärra skador på framförallt nacke i frontalkrockar. Sen är det ju många som använder sin bil på både på gatan och på banan. Då får man titta på det värsta fallet. Med avseende på hjälm torde det vara när bilen brukas på gatan iom att få använder hjälm då. MaZ! om du läser vad jag skrivit så tror jag att du förstår varför jag uppfattade dig som spydig. Jag påstår inte att jag vet något som experterna inte vet. Det jag säger är att när det inte finns klara fakta i ett fall så får man titta på vad man verkligen vet i de andra fallen där det finns klara fakta. OK? _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Var hos SBF-besiktningman idag med räsern för att försöka få koll på om där är något mer att göra än det jag visste om själv. (har inte haft vagnbok den i år). Det sköna var att buren var rätt ok, klarar mig med en liten komplettering. I övrigt är där lite smått&gott och göra. Dessutom ska bruksvolvon och cabben få uppmärksamhet först innan räsern hamnar över smörjgropen.... hur fasen det ska hinnas med
![]() ![]() *Måstegöra pga vagnbokbok* Ny huvudbrytare med fjärrkontrollwire Skifta stolar, FIA-godkänd till vänster Batteribox Burrör mellan huvudbåge vis dörrsträva till bakåtsträva strax ovanför svetsplatta Bogseröglor min diameter 60mm Skydd över bränslepåfyllningsslang 2 lås tillbaklucka Ta bort orginal lås baklucka 6mm hål i huvudbåge Täta genomföringar mellan motorutrymmme och kupe Vevhusvent, viss omorganisering Täta stora kabelgenomföringen vid bromsservot[/list] *Bör/måstegöras* Byta slang bränslepåfyllning Kolla oljetrycksmätare, fladdrar lite, glapp? Annan placering oljetempgivare Kolla motor, komp och ringar Renovera styrväxel Kolla upp fördelaren Felsöka reparare startmotor *Vill göra - billigt* Växellådstempmätare Flytta oljekylare Göra klart/snygga till bromskylning Mindre vattenkylare Tryckregulator till turbotrycket Vrida K-jet och dra luft från framför hö hjulhus Längre slang mellan IC-insug så att den inte hoppar loss Nytt rejsigt helt tanklock Intag ström externt startbatteri Mindre generator Minska ride-height Splitter Fjädertornssträva special Mellanläggsramper trailer Luftutsläpp i motorhuv Sidokjolar Torkställning bak Diffusor *Vill göra - inte lika billigt* Hårdare fjädrar + hjälpfjäder eller drop-stop Coilover bak, torsionstav bort _________________ Pär Hylander |
||||
"Fjärrkontroll" i sammanhanget betyder typ chokewire ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
bogseröglorna måste väl vara solida? funkar wire då? de funkar illa tillsammans med främre bakre spoiler iaf, drar man annat än rakt fram så krasar man ju delarna om man inte har infästningen väldigt långt ut.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jo, batteriet är i skuffen på 924:an, och där är ingen skiljevägg med kupe och skuffen (924:an är ju som en kombi!!!). Så tyvärr måste jag ha batteribox. Ska kolla Biltema, tack för tipset! _________________ Pär Hylander |
||||
Wire funkar, om man har infästningen långt ut. Min drog dom dessutom av efter min avkörning på Mantorp...
min lista då (lånade Pärs stil) *Krav för vagnboksbesiktning* Demontering av rattlås Fästa nyckel för demontering av stolen på stolsfäste *Bör/måstegöras* Bygga avgastunnel för att lösa markfrigången Svetsa nytt avgassystem med utgång genom höger tröskel Nya bränsleslangar Byte av tank till en cell på 20l Byta oljetrycksmätare Kolla motor, komp och läckage på insuget Byta kamrem. Kolla så inte remmen har hoppat 1 kugg. Byta ventilkåpspackningar pga läckage över tändstiften Serva motor Byta styrväxel Demontera styrservot helt Göra om bromskylning pga avåkning *Vill göra - billigt* Montera oljekylare Minska ride-height Nya front och Bak spoiler Byta utväxling i lådan till TS slutväxel Montera SZ skivor bak, ventilerade och modifiera oken Knäcka - camber på De-dion axeln MegaSquirt EFI *Vill göra - inte lika billigt* Coilover fram, avo dämpare + modifiera bur som förstärkning Ny fjäder med tallrik bak för att kuna justera enklare Nya bärarmar med kulleder för justering Nya wilwood ok med mod. bmw skivor + pedalställ + demontering av bromsservo Planering/materialinsamling för kommande turbokonvertering _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8107 besök totalt |