Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för uppdateringsplaner inför vintern
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8107 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Eric Josefsson skrev:

Nja det är om du ska ha 4-6p bälte då ska du ha bur.
Fast om du har bur måste du inte ha 4-6p bälte
Stolarna ska väl inte göra till eller från


Hmm, jag tror att jag ska ta detta en gång till. Här på forumet har det blivit populärt att säga att man behöver bur i samband med 4p/6p bälte för att överleva ifall bilen voltar/rollar. Jag skulle vilja göra några förtydliganden kring detta (igen)

I en riktig rejsstol sitter man fast ordentligt i sidled. Minst lika mycket som om man satt i en standardstol med 4p eller 6p bälte. Är man av åsikten att man behöver bur/båge tillsammans med 4p/6p bälten så ska man räkna en rejsstol på samma sätt.


Det forskningen på området visat är att sitter man löst fastspänd (3p bälte) så spelar det ingen större roll om taket är mjukt eller hårt. Det forskningen däremot visat är att om man sitter ordentligt fast i stolen (bältesförstreckare eller 4p/6p) så finns det stora vinster med en styv takstruktur (bur/båge).

Ett litet exempel på hur det fungerar i en vanlig bil:

om man vänder upp och ner på en bil och sen släpper den rak ner på taket, från några meters höjd så händer följande:

Taket träffar marken först. Takstrukturen börjar deformeras. Sen kommer den åkandes huvud att träffa innertaket. Det är i det ögonblicket som de allvarlig skadorna uppstår. Dvs. långt tidigare än när takdeformationen gått så långt att den åkande kläms mellan tak och golv.

Samma exempel fast med 4p bälte:
Taket träffar marken först. Takstrukturen börjar deformeras. Sen kommer den åkandes huvud att träffa innertaket fast bältet har bromsat farten något. Allvarlig skador uppstår.

Samma exempel fast med 4p bälte och bur:
Taket träffar marken först. Takstrukturen börjar deformeras men nu endast minimalt. Den åkandes huvud att träffar INTE innertaket utan den åkande hänger i bältet. God chans att klara sig utan allvarlig skador.

Självklart täcker detta resonemang inte in alla rollsituationer men ger dock en fingervisning.


Det finns fall när det är bättre att sitta i ett 3p bälte än ett 4p/6p om bilen rollar. Men man kan inte säga att det alltid är så.


4p/6p bältet har så många andra fördelar att jag utan minsta tvekan själv skulle använda detta i en bil utan varken bur eller båge.

Nog om detta.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det måste väl vara ganska sällan som taket träffas helt rakt uppifrån, utan det troliga är v'l att taket trycks in snett ifrån sidan när man välter. Då kan det nog vara en fördel att inte ha huvudet där. Den chansen kanske ökar om man har trepunktsbälte och fortfarande befinner sig lite längre in mot mitten i bilen när taket trycks in. Kan ju förstås lika gärna vara så att chansen för att man skall ha huvudet vid taksidan när den trycks in ökar med vanligt bälte, men av uttalanden ifrån bilsäkerhetsforskare har jag fattat det som så att sannolikheten för att man skall ha huvudet så långt ifrån det ifrån sidan inrusande taket ökar vid 3p-bälte.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



AndersY skrev:
Det måste väl vara ganska sällan som taket träffas helt rakt uppifrån, utan det troliga är v'l att taket trycks in snett ifrån sidan när man välter. Då kan det nog vara en fördel att inte ha huvudet där. Den chansen kanske ökar om man har trepunktsbälte och fortfarande befinner sig lite längre in mot mitten i bilen när taket trycks in. Kan ju förstås lika gärna vara så att chansen för att man skall ha huvudet vid taksidan när den trycks in ökar med vanligt bälte, men av uttalanden ifrån bilsäkerhetsforskare har jag fattat det som så att sannolikheten för att man skall ha huvudet så långt ifrån det ifrån sidan inrusande taket ökar vid 3p-bälte.


Korrekt! Speciellt när vi talar om lateralrollar (typ sladda in i trottoarkant). Kommer man in på skruvrollar a'la A-team så landar bilarna gärna mitt på taket.

Teoretiskt sett finns det fall när man kan undkomma en takintryckning för att man inte sitter i stolen. Däremot ökar också risken att slå i huvudet i sidan av bilen innan bilen den har landat på taket osv. Av de insatta på Volvo Safet Centre kan ingen svara på hur det ser ut i realiteten. Det finns alltså inget svart eller vitt i denna frågan om rollover. Det som däremot är kristallklat är 4p/6p bältets fördelar i de andra krockfallen.

Jag tycker att det är synd att vissa drar sig för att montera 6p bälte för att de inte har båge. Summa sumarum så kommer det att ge en avsevärd säkerhetsförbättring, med eller utan båge.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Intressant att du vet att det är så när inte ens Volvos killar kan säga vad som händer...

Vad säger SBF?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



MaZ skrev:
Intressant att du vet att det är så när inte ens Volvos killar kan säga vad som händer...

Vad säger SBF?


Läs vad jag har skrivit, MaZ. Tänk efter! Ska du vara spydig kan du skicka PM!!

För övrigt så kan du kolla under min profil vad jag jobbar med åt Volvo och nyligen åt Jaguar och Land-Rover.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Kan tilläggas att det ligger väldigt mycket politik i just rollover problematiken. Anledningen är naturligtvis de problem som stora tunga så kallade SUV:er har att de ibland välter vid hård kurvtagning. Då bilarna är vanligast i USA sker flest olyckor där och som ni vet innebär en olycka i USA att någon måste stämmas och betala löjeväckande belopp i skadestånd.
Ni kommer alltså inte att få höra sanningen officiellt från något håll eftersom det då skulle kunna innebära att detta företag kan bli indraget i en stämning.
Försök dock inse att inte ens på racerbanan så är just runtslagningar speciellt vanliga vilket gör att ett 4-6 punktsbältes fördelar i alla andra krocksituationer uppväger den nackdel som det möjligen (väldigt tvivelaktigt) skulle kunna ha i en rollover. Min ståndpunkt är och förblir:
Sitter ni inte fast ordentligt riskerar ni att slå ihjäl er mot inredningen, oavsett om taket trycks in eller inte!!!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Tycker det verkar som ni glömt bort att hjälm används vid så gott som all bankörning.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Gripenland skrev:
MaZ skrev:
Intressant att du vet att det är så när inte ens Volvos killar kan säga vad som händer...

Vad säger SBF?


Läs vad jag har skrivit, MaZ. Tänk efter! Ska du vara spydig kan du skicka PM!!

För övrigt så kan du kolla under min profil vad jag jobbar med åt Volvo och nyligen åt Jaguar och Land-Rover.


ok, trodde att en smiley skulle räcka men tydligen inte. Hemskt ledsen för det, det var inte meningen att vara spydig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag ger upp!!!! Gör som ni vill och skit i vad vi säger (ja, jag är lite arg just nu). Jag kan visserligen slå vad om att både Mattias och undertecknad är väldigt mycket mer insatta än vad ni andra är men det skiter vi i nu. Alla får tycka och tro vad de vill....

ok, Maz!!! Ibland blir det fel!

För övrigt så blir det nog en ny motor, annan diff, nya "camber/caster plates", andra fälgar och däck, ombyggd wattlänk och tusen små saker till i vinter... Kul ska det bli
För det var väl det tråden handlade om.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



om jag var händig, så vill jag byta ut framstolarna mot sparco sprint för o spara lite vikt, samt att de borde ge lite bättre säkert mot mig ifall jag krockar, eller ngn krockar med mig.
De är rätt billiga oxå!.

Sedan vill jag byta bromsar till några som tar bättre, dock har jag ju trumbromsar bak, som jag tycker kan vara kvar, dock se över dom.

montera styvningsstag i framvagn, nya stötdämpare, o fjädrar.

sen är jag väl rätt nöjd den här vintern. =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



Bättre däck, bättre bromsar, roligare motor, bättre väghållning, styvare bussningar och en ny hjälm.... det är vad man vill göra i vinter iaf...

Verkar väl vara en smidig liten lista?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Hmm...
Det ja hoppas ha fått gjort innan Jullovet är över är...

Skruva ihop motorn igen och få mappat den i bromsbänk.
Bygga klart allt framför torpeden. dvs. bygga en front till bilen och få kylare, tank och bromsattiraljer på plats.
Sen hoppas jag hinna bygga klart chassit och resten som krävs för att kunna göra en byggbesiktning nån gång i Jan/Feb...
Efter det så återstår det att se om något behöver modifieras samt va för galna idéer som dykit upp..
Stötdämpare och fälgar blir det nog först efter att sommarn har bringat in lite ekonomiska förutsättningar...
Studentekonomin tillåter inget sånt godis tyvärr thumbs down

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



johann skrev:
Tycker det verkar som ni glömt bort att hjälm används vid så gott som all bankörning.


Förvisso. Hjälmen är ett utmärkt kompliment till de andra skyddsystemen. Tyvärr kan den även förvärra skador på framförallt nacke i frontalkrockar.

Sen är det ju många som använder sin bil på både på gatan och på banan. Då får man titta på det värsta fallet. Med avseende på hjälm torde det vara när bilen brukas på gatan iom att få använder hjälm då.


MaZ! om du läser vad jag skrivit så tror jag att du förstår varför jag uppfattade dig som spydig.

Jag påstår inte att jag vet något som experterna inte vet. Det jag säger är att när det inte finns klara fakta i ett fall så får man titta på vad man verkligen vet i de andra fallen där det finns klara fakta.

OK?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Var hos SBF-besiktningman idag med räsern för att försöka få koll på om där är något mer att göra än det jag visste om själv. (har inte haft vagnbok den i år). Det sköna var att buren var rätt ok, klarar mig med en liten komplettering. I övrigt är där lite smått&gott och göra. Dessutom ska bruksvolvon och cabben få uppmärksamhet först innan räsern hamnar över smörjgropen.... hur fasen det ska hinnas med eftersom familjen ska öka med 50% i december vet jag inte


*Måstegöra pga vagnbokbok*
Ny huvudbrytare med fjärrkontrollwire
Skifta stolar, FIA-godkänd till vänster
Batteribox
Burrör mellan huvudbåge vis dörrsträva till bakåtsträva strax ovanför svetsplatta
Bogseröglor min diameter 60mm
Skydd över bränslepåfyllningsslang
2 lås tillbaklucka
Ta bort orginal lås baklucka
6mm hål i huvudbåge
Täta genomföringar mellan motorutrymmme och kupe
Vevhusvent, viss omorganisering
Täta stora kabelgenomföringen vid bromsservot[/list]

*Bör/måstegöras*
Byta slang bränslepåfyllning
Kolla oljetrycksmätare, fladdrar lite, glapp?
Annan placering oljetempgivare
Kolla motor, komp och ringar
Renovera styrväxel
Kolla upp fördelaren
Felsöka reparare startmotor

*Vill göra - billigt*
Växellådstempmätare
Flytta oljekylare
Göra klart/snygga till bromskylning
Mindre vattenkylare
Tryckregulator till turbotrycket
Vrida K-jet och dra luft från framför hö hjulhus
Längre slang mellan IC-insug så att den inte hoppar loss
Nytt rejsigt helt tanklock
Intag ström externt startbatteri
Mindre generator
Minska ride-height
Splitter
Fjädertornssträva special
Mellanläggsramper trailer
Luftutsläpp i motorhuv
Sidokjolar
Torkställning bak
Diffusor

*Vill göra - inte lika billigt*
Hårdare fjädrar + hjälpfjäder eller drop-stop
Coilover bak, torsionstav bort

_________________
Pär Hylander
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Pär Hylander skrev:
*Måstegöra pga vagnbokbok*
Ny huvudbrytare med fjärrkontrollwire


Får man ha elektronisk huvudbrytare?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



super7 skrev:
Pär Hylander skrev:
*Måstegöra pga vagnbokbok*
Ny huvudbrytare med fjärrkontrollwire


Får man ha elektronisk huvudbrytare?


"Fjärrkontroll" i sammanhanget betyder typ chokewire . Illa forumulerat av mig

_________________
Pär Hylander
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Pär Hylander skrev:


*Måstegöra pga vagnbokbok*
Batteribox
-Behövs ej om batteriet sitter i avskärmat utrymme. vet ej hur det ser ut på din bil

Bogseröglor min diameter 60mm
-Gör dom i wire. Skitenkelt

6mm hål i huvudbåge
-Jag fixade intyg på rörens kvalitet från Guss. Ville ej göra brottanvisning på min bur. Har numera ett papper tillsammans med vagnboken som gör att jag slipper det där hålet

Täta genomföringar mellan motorutrymmme och kupe
-Biltema har en gummisats för detta


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



bogseröglorna måste väl vara solida? funkar wire då? de funkar illa tillsammans med främre bakre spoiler iaf, drar man annat än rakt fram så krasar man ju delarna om man inte har infästningen väldigt långt ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Besiktningsmannen tipsade om wire! Så det är nog helt ok. Sen kan det ju vara som du skriver om spoilers och så, dom som kör bärgningstraktorn/hjullastern brukar inte köra så försiktigt....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kunta skrev:
Pär Hylander skrev:


*Måstegöra pga vagnbokbok*
Batteribox
-Behövs ej om batteriet sitter i avskärmat utrymme. vet ej hur det ser ut på din bil

Täta genomföringar mellan motorutrymmme och kupe
-Biltema har en gummisats för detta



Jo, batteriet är i skuffen på 924:an, och där är ingen skiljevägg med kupe och skuffen (924:an är ju som en kombi!!!). Så tyvärr måste jag ha batteribox.

Ska kolla Biltema, tack för tipset!

_________________
Pär Hylander
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Wire funkar, om man har infästningen långt ut. Min drog dom dessutom av efter min avkörning på Mantorp...

min lista då (lånade Pärs stil)

*Krav för vagnboksbesiktning*
Demontering av rattlås
Fästa nyckel för demontering av stolen på stolsfäste

*Bör/måstegöras*
Bygga avgastunnel för att lösa markfrigången
Svetsa nytt avgassystem med utgång genom höger tröskel
Nya bränsleslangar
Byte av tank till en cell på 20l
Byta oljetrycksmätare
Kolla motor, komp och läckage på insuget
Byta kamrem. Kolla så inte remmen har hoppat 1 kugg. Byta ventilkåpspackningar pga läckage över tändstiften
Serva motor
Byta styrväxel
Demontera styrservot helt
Göra om bromskylning pga avåkning

*Vill göra - billigt*
Montera oljekylare
Minska ride-height
Nya front och Bak spoiler
Byta utväxling i lådan till TS slutväxel
Montera SZ skivor bak, ventilerade och modifiera oken
Knäcka - camber på De-dion axeln
MegaSquirt EFI

*Vill göra - inte lika billigt*
Coilover fram, avo dämpare + modifiera bur som förstärkning
Ny fjäder med tallrik bak för att kuna justera enklare
Nya bärarmar med kulleder för justering
Nya wilwood ok med mod. bmw skivor + pedalställ + demontering av bromsservo
Planering/materialinsamling för kommande turbokonvertering

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för uppdateringsplaner inför vintern
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8107 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande