Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga angående kardaner!
<<   1, 2, 3, 4
5 besök senaste veckan (20879 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm....vad sägs om att:

1. Snitta upp kardanen, svetsa två flänsar och montera en Hardy-skiva a'la BMW/Audi mitt på
2. Montera kardanen så att bakre/främre knut ligger med 45-graders förskjutning (för att minska pulserande som oundvikligen uppstår med knutkors som bryts)
3. Kapar/svetsar/flyttar lämpliga prylar så mycket som det går för att få så rak linje som möjligt (i mån av plats).

Jönköping
Här sen Dec 2002

Re:

beepbeep skrev:
Hmm....vad sägs om att:

1. Snitta upp kardanen, svetsa två flänsar och montera en Hardy-skiva a'la BMW/Audi mitt på
2. Montera kardanen så att bakre/främre knut ligger med 45-graders förskjutning (för att minska pulserande som oundvikligen uppstår med knutkors som bryts)
3. Kapar/svetsar/flyttar lämpliga prylar så mycket som det går för att få så rak linje som möjligt (i mån av plats).

1. En hardyskiva gör det hela till en trevligare installation men det är inte där problemet ligger.
2. NEJ!! Så kan man inte göra Gafflarna som håller knutkorsen får inte vinklas i förhållande till varandra, då kommer man att få ytterligare problem med vibrationer.
3. Här ligger med största sannolikhet problemet (så som Butterfly påpekat flertalet ggr) thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Hmm....vad sägs om att:

1. Varför det? Då behöver han ett stödlager till osv.

2. Då blir det ju massa vinlekförskjutningar kvar efter andra knuten, det är ju därför man vill ha dom lika i rotation och vinkel, så man slipper det.

3. Bra idé. Men det blir en jätteombyggnad runt balken verkar det som.

Ny radikal idé: Höj bilen!

BMW 330i -05
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:

Ny radikal idé: Höj bilen!

Den står ju redan på en lyft enligt bilderna

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...jag är inte helt med om varför man inte ska förskjuta knutkors 45 grader mot varandra? Borde inte "hoppande" som drabbar vinklade knutkors i så fall jämnas ut något?

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Vill inte köra över någons ideer men jag är helt inne på butterflys spår!

Det som kommer att ske är en sänkning av motorn för att få motor och låda exakt paralella!

Bilen står nu i perfekt rideheight!

Idag mätte jag vinklar på kardanen så gott det gick!

Knuten mot struten har en vinkel av ca 7.5grader. Den vid motorn har runt 6 grader! Ser mycket mindre ut i verkligheten än vad bilderna ger sken av!

Här är en liten skiss!

Så i vinter blir det lite

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Hmm...jag är inte helt med om varför man inte ska förskjuta knutkors 45 grader mot varandra? Borde inte "hoppande" som drabbar vinklade knutkors i så fall jämnas ut något?

Det är inte helt enkelt att förklara, enklast är att ta två knutkors med en axel (kan vara rattkors, legokors!) och snurra på dessa.

Vinkla sedan minst 45 grader om det är möjligt och snurra och se hur mittre biten i princip står still och sedan hoppar runt en bra bit och står still.

Denna pulsation finns bara på mittre axeln, efter sista knuten går det jämnt igen.

om du vinklar knutkorsen kommer denna pulsation att delvis flyttas till efter sista knuten och bilen kommer 'gunga' fram.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
beepbeep skrev:

Det är inte helt enkelt att förklara, enklast är att ta två knutkors med en axel (kan vara rattkors, legokors!) och snurra på dessa.

Vinkla sedan minst 45 grader om det är möjligt och snurra och se hur mittre biten i princip står still och sedan hoppar runt en bra bit och står still.

Denna pulsation finns bara på mittre axeln, efter sista knuten går det jämnt igen.

om du vinklar knutkorsen kommer denna pulsation att delvis flyttas till efter sista knuten och bilen kommer 'gunga' fram.

Aha! Nu fattar jag...man förflyttar "hoppandet" till kardanen?

en idé från lillhjärnan: har någon försökt med en drivknut istället för knutkors på kardanen? Då slipper man hoppandet...fast den kanske snurrar för fort för att drivknut ska hålla?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

"Drivknut" används på en del bilar, sitter till exempel på Capri 2.8i. Men de kan också gå sönder...

/Gustaf

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

beepbeep skrev:

en idé från lillhjärnan: har någon försökt med en drivknut istället för knutkors på kardanen? Då slipper man hoppandet...fast den kanske snurrar för fort för att drivknut ska hålla?

BMW och Ford gör det.
Förmodligen alla moderna bakhjulsdrivna bilar har det thumbs up

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:

Aha! Nu fattar jag...man förflyttar "hoppandet" till kardanen?

Ja, låter mittdelen snurra 'ojämnt' men både motor och bakaxel snurrar jämnt.

Tex av den anledningen du alltid har jämna antal knutkors, även på tex buss och lastbil där det kan bli några meter så är det jämna antal och max 2meter långa kardaner
Tex 6 kors på vår blivande rejslastbil, och 4 kors på vår nuvarande rejsbuss.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag äger en bil som har tre knutkors! Inga vibrationer i kardanstången vad jag har känt. Det är Asconas storebror Rekord C som har det så. I originalutförande går de iofs inte så fort, men de är bara fyrväxlade så kardanstången roterar med motorns varvtal på fyran.
De mår dock inte sämre av att få mittre knutkorset utbytt mot en knut med kulor, sitter sådana på de "nyare" modellerna från -72 och framåt.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu ska snart operation gör om gör rätt påbörjas!

Det blir till att flytta upp hela balken med stödlager, då får jag gynnsammare vinklar överallt. Hoppas dett blir bra thumbs up

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

lite engelsk om vinkeln på knutarna

http://restomod.us/PinionAnglePage.htm

finns ett lite nätt verktyg för att mäta här
http://thojo.se/
91089409
Vinkelmätare
Vinkelmätare med magnetfot. SEK152.00 SEK190.00

brukar inte bry mej om marken utan mäter skillnaden mellan piniong/kardan /kardan/utgående axel

stockholm
Här sen Feb 2009

Kardaner

Tja Erik hur gick dig för dig med kardan problemet vad vart lösningen? Om det löste sig.
Jag själv håller nämligen på att monterar en audi femma med Skyline drivlina nu och har precis som dig för många cylindrar och ville flytta bak allt för en gynnsammare viktfördelning!
Min Bakaxel sitter monterad cirka 2,5cm lägre än utgående axel på lådan min bakaxel sitter ju dock stumt där då jag har delad Bakaxel.
Lådan har en svag lutning neråt av anledning att höjer jag den mer så blir höjdskillnaden ännu mer och sänka i fram går ej mera då diffens drivning går under maskin och där kan jag ej plocka mera.
Men ni som verkar va duktiga på kardaner motor och låda lutar svagt neråt bakaxeln sitter 2,5 cm lägre om man kollar med lasern men lutar inget... kardan ska kortas och blir drygt 1m men är tvådelad med ett stödlager tror ni detta kommer bli ett problem? Kan höja bakaxeln några millimeter så dom får liknande vinkel då bli det typ så här låda utgåendeaxel ==/ /=()bakaxel 2,5cm lägre vågrätt eller är det bättre att det är följande låda===/. |=== Bakaxel rak båda kommer ha en delad kardan där den mot lådan är ett vanligt knutkors och dom andra två verkar vara mer konstruerade som typ en drivaxelknut// Med vänlig hälsning, Jocke

Jönköping
Här sen Apr 2003

Re: Kardaner

CosworthJocke skrev:
Tja Erik hur gick dig för dig med kardan problemet vad vart lösningen? Om det löste sig.
Jag själv håller nämligen på att monterar en audi femma med Skyline drivlina nu och har precis som dig för många cylindrar och ville flytta bak allt för en gynnsammare viktfördelning!
Min Bakaxel sitter monterad cirka 2,5cm lägre än utgående axel på lådan min bakaxel sitter ju dock stumt där då jag har delad Bakaxel.
Lådan har en svag lutning neråt av anledning att höjer jag den mer så blir höjdskillnaden ännu mer och sänka i fram går ej mera då diffens drivning går under maskin och där kan jag ej plocka mera.
Men ni som verkar va duktiga på kardaner motor och låda lutar svagt neråt bakaxeln sitter 2,5 cm lägre om man kollar med lasern men lutar inget... kardan ska kortas och blir drygt 1m men är tvådelad med ett stödlager tror ni detta kommer bli ett problem? Kan höja bakaxeln några millimeter så dom får liknande vinkel då bli det typ så här låda utgåendeaxel ==/ /=()bakaxel 2,5cm lägre vågrätt eller är det bättre att det är följande låda===/. |=== Bakaxel rak båda kommer ha en delad kardan där den mot lådan är ett vanligt knutkors och dom andra två verkar vara mer konstruerade som typ en drivaxelknut// Med vänlig hälsning, Jocke

Rita en skiss i Paint eller ta ett kort, väldigt svårt att få en uppfattning om hur det ser ut beskrivet i text.
Rent spontant så känns det som om det skulle funka med en enkel kardanstång om den blir så kort.

Stiggen-OSR
stockholm
Här sen Feb 2009

Kardan

Verkar inte gå att lägga upp bilder via ipaden tyvärr men om man säger så här kanske det jag menar blir tydligare

1. Motor och växellådspaketet har en svag lutning bakåt(alltså utgående axeln på lådán lägre än tex remskivan ) vilket då gör att anläggnings ytan inte står i 0g lodrätt.
2. Anläggningsytan för kardan i Bakaxeln står nu helt 0g lodrätt
3. Om man utgår från en vågrät linje så ligger bakaxeln 2-3 centimeter lägre än utgående axel på lådan
4, jag har ett kardan som skall kortas som är delat på två alltså knutkors----någonvärre variant av knutkorrs ser ut som en drivaxelknut--- stödlager------- värre knut mot bakaxeln.

Är då alternativ
1: den första kardanbiten fallande mot bakaxelns vågräta punkt-stödlager-den andra kardan delen vågrät mot bakaxelns medbringare
2:första biten följer växellådans vågräta punkt för att sen efter stödlagret luta ner mot bakaxelns punkt
3:lägga hela kardanen i linje mellan de två punkterna och sätta stödlagret då mitt i mellan dessa punkter
4:första delen följer lådans vinkel så knutkorset ej arbetar och sedan vinkla den andra mot bakaxeln

1:alt så kommer knutkors 1och 2 arbeta
2:alt så kommer knutkors 1-2-3 arbeta
3alt så kommer knutkors 1och 3 arbeta
4:alt så kommer knutkors 2och3 arbeta

Hoppas det vart lättare att förstå vad jag menar

Med vänlig hälsning, Jocke S[/url]

Fråga angående kardaner!
<<   1, 2, 3, 4
5 besök senaste veckan (20879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande