Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4
8 besök senaste veckan (38353 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Angående kolvringar igen,, sådär kan det bli på snöskotrar så de 'snöskär', mao får in vatten så det tvättar bort oljan, ringarna börjar hyvla matrial.
Kört e85 och syntetolja?

Hursom, äldre C20xe och Cs20let har vad jag sett ingen skillnad på motorblocken, bara oljereturen, vårtan finns på icke turboblocken, bara att bearbeta.
Topplocken kan skilja, C20let '93b' har ett 'dåligt' topplock som lätt spricker i en oljekanal.
Lätt att fixa, efter denna fix är de i mina ögon bättre(mer gods att porta i).
Senare c20let fick en reviderad version av 'coscast' (cosworth gjute), men de släpper ventilsäten då man börjar pressa dem lite(700-800hk)

Tidigare coscastgjutet som sitter på -88 kadett gsi är bra, men dåligt med gods att porta i.
Bästa toppen enligt mig är -89 gjutet samt tidiga astra GSI med antispinn(de har ett speciellt topplock med lite större kanaler std)

Vevaxeln i de tidiga -xe var lättare än senare XE och LET.
Hållbarheten är inget bekymmer med nån av dem, den extra vikten var för att 'lugna ned' motorn då motorpressen gnällde på att motorn var yvig, ryckig och högljudd.

Får man panik på grejer kan man till och med använda C20ne motorblocket, men de har andra stakar med pressad kolvbult, en lite lite klenare vev(6bult samt klenare tapp till kamdrivningen)
Jag körde med X22xe vevaxeln, den var lika kraftig som senare xe och let, men med ne's 6bult och klenare tapp.
Men det var aldrig nåt problem ändå.

Problemet dessa maskiner lider av är oljeflödet, mittencylindrarna vill skära på vevtappen.
Men det går att lösa med lite portning av oljesystemet samt borra kanaler.
Och som en extra mod som jag testat fram som gör susen är en utvändig oljekanal direkt efter filtret till bakom svänghjulet och mata ramlagergången därifrån också.(trångt)

En bekant hade bekymmer med sin Astra GSI(rallybil) proffesionell firma hade byggt maskin åt han flera ggr.
Men det bara rasade.
Sen hörde han av sig till mig, nu håller den.
Och han varvar 9300rpm på de snabbare etapperna.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017

Re:

Kadett4wd skrev:
Angående kolvringar igen,, sådär kan det bli på snöskotrar så de 'snöskär', mao får in vatten så det tvättar bort oljan, ringarna börjar hyvla matrial.
Kört e85 och syntetolja?

Hursom, äldre C20xe och Cs20let har vad jag sett ingen skillnad på motorblocken, bara oljereturen, vårtan finns på icke turboblocken, bara att bearbeta.
Topplocken kan skilja, C20let '93b' har ett 'dåligt' topplock som lätt spricker i en oljekanal.
Lätt att fixa, efter denna fix är de i mina ögon bättre(mer gods att porta i).
Senare c20let fick en reviderad version av 'coscast' (cosworth gjute), men de släpper ventilsäten då man börjar pressa dem lite(700-800hk)

Tidigare coscastgjutet som sitter på -88 kadett gsi är bra, men dåligt med gods att porta i.
Bästa toppen enligt mig är -89 gjutet samt tidiga astra GSI med antispinn(de har ett speciellt topplock med lite större kanaler std)

Vevaxeln i de tidiga -xe var lättare än senare XE och LET.
Hållbarheten är inget bekymmer med nån av dem, den extra vikten var för att 'lugna ned' motorn då motorpressen gnällde på att motorn var yvig, ryckig och högljudd.

Får man panik på grejer kan man till och med använda C20ne motorblocket, men de har andra stakar med pressad kolvbult, en lite lite klenare vev(6bult samt klenare tapp till kamdrivningen)
Jag körde med X22xe vevaxeln, den var lika kraftig som senare xe och let, men med ne's 6bult och klenare tapp.
Men det var aldrig nåt problem ändå.

Problemet dessa maskiner lider av är oljeflödet, mittencylindrarna vill skära på vevtappen.
Men det går att lösa med lite portning av oljesystemet samt borra kanaler.
Och som en extra mod som jag testat fram som gör susen är en utvändig oljekanal direkt efter filtret till bakom svänghjulet och mata ramlagergången därifrån också.(trångt)

En bekant hade bekymmer med sin Astra GSI(rallybil) proffesionell firma hade byggt maskin åt han flera ggr.
Men det bara rasade.
Sen hörde han av sig till mig, nu håller den.
Och han varvar 9300rpm på de snabbare etapperna.

Jag har använt syntetolja tillsammans med E85 😬 Kan det bli såhär då?

För övrigt missade du kanske min fråga, det jag undrade över är om det går att använda Z20let motor från ex Astra OPC?
Då tänker jag block & topp för att sedan flytta över kringutrustning

Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Jag missade, men skrev i ditt pm nu.
Hursom det är ingen prestandamaskin som xe/let.

Ja syntetolja vill inte mixa sig nå vidare med vatten som går ned i oljan med e85 drift.
E85 för med sig kondensvatten eftersom spriten löser sig med vatten.
Och är sen motorn lite svårtstartad(vanligt fel att man mappat kallstarten fel med e85) så sköljer den lätt ren cylinderväggarna, och det skär.

Tror vi hittat bekymret.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4
8 besök senaste veckan (38353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande