Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Corsa T16 AWD [Såld] | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (14146 totalt) |
Jag har fått äran att förvärva en ganska välkänd Opel Corsa
Här finns mycket historia: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Planen är att få ut den i trafik till sommaren, vi får se hur det blir med den saken Just nu pågår motorbygge och det blir C20let med smidda kolvar och h-profil, blocket och vevaxeln kommer bearbetas om så behövs. Liknande set-up som när bilen "levde" förra gången alltså. Toppen ska renoveras efter konstens alla regler och det är samma topp som när bilen användes senast. Kamaxlarna blir från C20xe. Turbon blir också den som följde med, BW s300, vi får se om den matchar mina önskemål ang. motorkaraktär. Min tanke är ca 500hk och användbart vridmoment, när jag nämner "användbart vridmoment" så kommer bilen användas till banköring/trackdays samt till/från jobbet när lusten faller på ;-) Övriga drivlinan blir oförändrad. Ev. uppgradering av bromsarna. Utvändig touch up i form av lackering av stötfångarna och någon skärm. Nytt elsystem till lampor, torkare osv. Det är ett mycket spännande bygge och jag är väldigt imponerad över hur den är skapad, hatten av Mattias! Nu när jag ändå fångat er uppmärksamhet kommer här några funderingar/frågor: 1. Det finns ett VEMS styrsystem som tidigare använts till bilen (version 3.6) Gissningsvis har det några år på nacken, borde jag byta till ett nyare/bättre? Vad vinner jag isåfall med det? 2. Har hört att det ska finnas anpassade stand alone styrsystem till bilens allmänna funktioner, ex. belysning, torkare etc. Stämmer det? Vart köper man det? Tacksam för hjälp. _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Kul att få ta över stafettpinnen, den bilen är så grym så hälften vore nog!
AWIMEX har ett par riktigt trevliga mjukvarustyrda elcentraler, finns säkert fler men dessa var vad som poppade upp i min skalle; https://webshop.awimex.se/Produkter/ _________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||||
Tack för tips Har även hittat lite här, med lite andra priser... https://www.ebay.com/itm/20297460122 _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Det där är en tuff bil, följde bygget "live på internet" när den byggdes.
Jag har själv åkt med VEMS sedan 2009 många tusen mil i min 635a. Har inga planer att byta, då det har fungerat mycket bra. Med det sagt, så finns det många system som är vassare idag, det man kan sakna på VEMS är övervakningar. Som separata avgastemp per cylinder etc. Men det beror ju lite på hur man ska använda maskin också. Min bil går ju bara på gatan, och har en ganska konservativ flexifuel map. Snarare en säker map än en Dynoqueen. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Detta bygget har man ju följt, kul att den tas över och ska användas.
Mattias köpte ju en motor av mig en gång i tiden, är det kanske den som medföljde i delar? Om det är den så är det extra kanaler borrade i blocket runt cylindrarna. Här har du en länk till bjprace: https://bjprace.se/el-och-elektronik |
||||
Det följde med två motorer i delar, så kanske är en av dom den du sålde. Vilken funktion har de extra kanalerna? Bjp har jag koll på Tack iaf. _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Tack för dina åsikter och tankar Någon Dynoqueen har aldrig varit tanken då jag känner mig för gammal för att skruva mer än köra ;-) _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
_________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Fränt, hoppas det blir bra. Var sugen på den där själv men jag lyckades hålla mig. Ska du köra bana med svetsad bakdiff eller blir det någon form av diffbroms?
Jag har en awimex SCR-90 V2 som bara ligger här hemma om det kan vara intressant. Det verkar vara en riktigt bra lösning till elsystem i en Racebil. _________________ Peter Mullaart Mini X16XE -78 Saab 93 -59 |
||||
Det där med bakdiffen har jag funderat på lite men inte tagit något beslut, tänkte testa för att ta reda på hur den beter sig. Misstänker att det kan bli lite knas med insvängning i långsamma snäva svängar.... En diffbroms kanske är lösningen. Ska läsa in mig på awimex, återkommer. _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Det du vinner med ett nytt styrsystem är bättre tillförlitlighet och driftsäkerhet.
Vems är bra styrsystem, om man är väldigt kunnig. Vill man ha nått som man lämnar in för mappning, och sedan gör sitt jobb utan knussel och har lite bättre stöd för säkerhet övervakning loggning osv , så kolla på ett max ecu Race tex. Awimex verkar vara ett vettigt/prisvärt system för att styra övrig el _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Okej, kunnig är ju en definitionsfråga ;-) Jag har skruvat mycket bil i olika nivåer osv, men aldrig hållit på med eftermarknadsstyrning. Tolkar jag dig rätt om att vems kräver mer underhåll, även efter en mappning, än vad ett modernare/mer avancerat system gör? Jag vill bygga denna bil noggrant från början och lägga ner tiden/pengarna nu, för att sedan kunna köra tämligen smärtfritt genom åren. Dock är jag fullt medveten om att en sådan här bil kräver mer underhåll och kontroller än en V70 ;-) Tack för din input _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Kollar du på maxxecu så kolla även på deras pdm ,
Jag har tänkt å köra det på min å en stor fördel du har då är att både pdm å ecu styrs från mtune , å integrationen mellan dom är vad jag sett efter att ha suttit å grottat alldeles helt förträfflig , å så slipper man sitta med två mjukvaror , dock en annan prisbild än t.ex awimex _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Vet man hur bilelektronik fungerar och hur programmering fungerar, så är det logiskt. Om man råkar jobba som motorutvecklare eller automationstekniker typ
Modernare styrsystem är enklare och mer användarvänligt för normalt folk. Den som mappar åt dig sätter upp felkodslampa som tänds, så du kan öppna datorn och läsa ut felmddelande om/när något krånglar. Något som jag tror vems saknar eller i vart fall är krångligare med. Eller om du har dash kan du få meddelandet direkt. Det är ett evigt hett ämne och det finns alltid lika många olika åsikter som det finns användare. Så jag vill inte gå in på det så mycket djupare här. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Maxxecu har jag tittat åt och det verkar vettigt, hade dock missat deras pdm. Ska djupdyka en gång till Tack. _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Bara å klicka i pdm under can settings så dyker den upp . Mycket smidigt med inställningarna där du kan välja dels rena pdm-funktioner , men även kontrollera uthångar smidigt från ecu . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Det verkar dumt att byta styrsystem bara för att få ett modernare. Om jag förstår rätt är det ganska många timmar i bänk på både mappning och felsökning på den där bilen. Finns en lång tråd på sävarturbo. Den gav bra mkt mer effekt än 500.
_________________ Niklas Rosenberg |
||||
Bytet ska leda till mer tillförlitlighet och det känns som de modernare systemen har blivit bättre på det. Kanske det senaste VEMS är tillräckligt bra/säkert? Att jag "nöjer" mig med ca 500hk har inget med motorstyrsystemet att göra, jag vill bara bygga hållbart som håller lång tid _________________ Fredrik Bergström Saab 9-3 TTID Racebil -08 Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706 |
||||
Fredrik. Åk förbi Tony här på AG.s i Norrköping å prata lite om vad du tänker om/med/kring bilen. Så lovar jag dig att du får alla svar du funderar över (och på frågor du inte ens visste att du hade)
(Ja han mappar vems med om du nu skulle vilja fortsätta med det men vill ha det genomkollat för driftsäkerhet) , _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Corsa T16 AWD [Såld] | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (14146 totalt) |