Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (42519 totalt) |
Du vet hur mycket en diffbroms påverkar riktningen på en bil, fundera på hur perfekt fyra motorer måste vara synkade/styrda för att det skall funka. Plus det som Niklas påpekar då. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
och en snurrande katalysator och d-o dämpare per hjul. _________________ Arne Lindgren |
||||||||
Fast man kan ju sätta själva motorn/vevhust fast i spindeln och låta vevaxeln snurra med hjulet, eller så flyttar man in motorn till karossen och har en drivaxel ut till hjulet. Samma sak gäller med elmotorer. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Rolls Royce Merlin i en bil som faktiskt är användbar (OK, kanske inte jättesnygg installation, men imponerande).
![]() ![]() En "lös" Merlin. ![]() Video med bilen (bilen kommer ett par minuter in i videon). http://www.youtube.com/watch?v=VCveR _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
[/quote]
Fast man kan ju sätta själva motorn/vevhust fast i spindeln och låta vevaxeln snurra med hjulet, [/quote] Det är så i Megolan. Men jag tror inte att den har någon frikopplingsanordning eller växellåda, så man måste nog stanna motorn när man ska stanna motorcykeln? Är väl iofs. inget problem med en modern elmotor, men med en förbränninsmotor verkar det lite opraktiskt ![]() _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
Fast man kan ju sätta själva motorn/vevhust fast i spindeln och låta vevaxeln snurra med hjulet, [/quote] Det är så i Megolan. Men jag tror inte att den har någon frikopplingsanordning eller växellåda, så man måste nog stanna motorn när man ska stanna motorcykeln? Är väl iofs. inget problem med en modern elmotor, men med en förbränninsmotor verkar det lite opraktiskt ![]() Låter som en golfbil med gasolmotor... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Appropå gasol så är ju det ett populärt bränsle i hembyggda pulsjetmotorer.
Jag tilltalas av den enkla designen, ibland helt utan rörliga delar. Bortsett från att de låter rätt mycket, drar ohemult mycket bränsle och mer eller mindre brinner upp i drift så är de fräcka! En pulsjetmotor skulle man kanske kunna bygga in i ett hjul? Någon? ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
![]() Kan bli lite varmt i skärmen bara ![]() |
||||||||
Fire! ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Fast man kan ju sätta själva motorn/vevhust fast i spindeln och låta vevaxeln snurra med hjulet, Det är så i Megolan. Men jag tror inte att den har någon frikopplingsanordning eller växellåda, så man måste nog stanna motorn när man ska stanna motorcykeln? Är väl iofs. inget problem med en modern elmotor, men med en förbränninsmotor verkar det lite opraktiskt ![]()
Vid närmare eftertanke så är det ju tvärtom i Megolan. Vevaxeln sitter stumt monterad i navet och snurrar inte och vevhus och cylindrar sitter ihop med ekrarna/hjulet och snurrar runt. Pulsmotor är cool. Min farsa har en sådan från 50-talet som är ca. en meter och som suttit ovanpå ett modellflygplan. Undrar hur man får igång den? _________________ Rikard Lundberg |
||||||||
En sån har jag! Sen har jag några såna som är i första inlägget med och några såna som sitter i bilen med bromsservot på snedden. ![]() Saknar bara 12V sexan på bild... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
och den förlängda kamaxeln driver fördelaren som sitter på instrumentbrädan för att komma åt att justera under färd, samt rem till varvräknaren! kolla in knippet med tändkablarna, Brutalt! _________________ Joakim Piejko |
||||||||
![]() 2jz-Kungen över Effektmotorer! ![]() Clean Hemi som bor i G-Force Cudan. Än av de grymmaste gatbilarna som byggts förövrigt. Lägger in en länk http://www.popularhotrodding.com/edi _________________ Marcus sjögren Supra MKIV dragrace Supra MKIV Top Secret WB RX7 FD3 Timeattack |
||||||||
Jag stod och kollade på en uppskuren Sabre-motor för några veckor sedan, och trots att jag sett den innan, vet vad det är och hur den funkar så blev ändå första dumma tanken: "-Men var är ventilerna?" innan jag kom på mig själv och skämdes.... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
om vi ändå är inne på lite udda varianter av motorer, må jag slå ett slag för tanken om en sån här på ryggen i varje fall
![]() - Pojkdröm ![]() ![]() _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (42519 totalt) |