Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Naturligt att köpa efter M3 E36?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20 besök senaste veckan (17958 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

BOFH skrev:

Kanske inte relevant men jag påstår att i orginalskick (gatdäck, standardchassi) så är Evo 5-9 snabbare än m3 e36/e46 på svenska banor.


Knappast troligt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

Michael Bäck skrev:
BOFH skrev:

Kanske inte relevant men jag påstår att i orginalskick (gatdäck, standardchassi) så är Evo 5-9 snabbare än m3 e36/e46 på svenska banor.


Knappast troligt

Camberplattor på m3 så är det utjämnat.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Re:

EDC skrev:
Många som tror att evo / impreza är långsammare.
Det är ju inte så konstigt. Många av oss har kört på bana samtidigt som dessa och insett att de oftast körs ganska långsamt utom när det är spikrakt. Det är väl få bilar med sportig image som har sån ovilja att svänga på asfalt som en Impreza?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
EDC skrev:
Många som tror att evo / impreza är långsammare.
Det är ju inte så konstigt. Många av oss har kört på bana samtidigt som dessa och insett att de oftast körs ganska långsamt utom när det är spikrakt. Det är väl få bilar med sportig image som har sån ovilja att svänga på asfalt som en Impreza?

När jag var och kollade på SSi/Honda/Peugeot/Ford-klubbarnas banträff på Gelleråsen förra året imponerade inte varken de nya eller de äldre Imprezorna, och då fanns det ganska många, om det beror på bilen vet jag inte. Det fanns alla olika ambitionsnivåer från de med r-däck, fullbur och cleant racestuk till i princip helt orginal med all inredning kvar, på gatdäck. Såg inte helt klockrent från där vi satt visserligen men det var stor skillnad på dem och de mindre 205orna, Civicarna och liknande som körde åttor runt de flesta från SSi

_________________
Axel Tanner
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
EDC skrev:
Många som tror att evo / impreza är långsammare.
Det är ju inte så konstigt. Många av oss har kört på bana samtidigt som dessa och insett att de oftast körs ganska långsamt utom när det är spikrakt. Det är väl få bilar med sportig image som har sån ovilja att svänga på asfalt som en Impreza?


om evo's/imprezor i originalskick skulle vara snabbare än m3 e46/e36 måste det innebära att alla dess förare är usla
Har ju ägt både impreza och m3, och visst gick det att svänga med impreza.. Men de ska masseras rätt bra för att gå jämnt med en m3'a på svenska banor..
Skulle själv gärna åka evo/impreza igen, mest för att det är roliga bilar året runt, men som sagt, för att gå fortare behövs det rätt mycket mer än standard.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

BOFH skrev:
Michael Bäck skrev:
BOFH skrev:

Kanske inte relevant men jag påstår att i orginalskick (gatdäck, standardchassi) så är Evo 5-9 snabbare än m3 e36/e46 på svenska banor.


Knappast troligt

Camberplattor på m3 så är det utjämnat.


Har du råkat klocka nån tid på sviestad med din Fredrik?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

OFFkeFF skrev:
om evo's/imprezor i originalskick skulle vara snabbare än m3 e46/e36 måste det innebära att alla dess förare är usla

Nu påstod då inte jag något om imprezor i originalskick jämfört med m3, dessa har ju genom åren oftast inte alls varit jämförbara med evo's, däremot så borde det ändå finnas potential om man ska jämföra kraftigt modifierade bilar.

Jag har haft m3 e36 och upplever evo'n som bättre balanserad kurvorna, kanske delvis beroende på att e36'an är så understyrd utan modifieringar. På rakorna upplever jag det som att det skiljer väldigt lite, m3'an har lite mer effekt men är samtidigt tyngre. Mot Z4M coupe märks det lite mer skillnad i slutet av långa rakan på mantorp eller sviestad men den är ju inte lika tung som en m3.

Jag trivs bra med evo'n men om jag skulle få för mig att byta till bmw igen så skulle det isåfall vara någon m3 e30 men eftersom jag helst inte vill skruva så är det nog inte särskilt troligt.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 503



Är det ngn som har nga siffror på evo och sub, på Svenska banor ??
eller är det bara att evo förare är bättre på att åka fort rakt fram i 402 meter ???

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

OFFkeFF skrev:
Har du råkat klocka nån tid på sviestad med din Fredrik?

Det får jag ju inte för då gäller inte min försäkring.

Har faktiskt inte jagat tider. Tror Benci körde 1:07.3 sista körningen i höstas, att jag var snabbare när vi var ute samtidigt behöver ju för den skull inte betyda att jag lyckades sätta något snabbt varv.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60033&start=42#852493
http://www.youtube.com/watch?v=pZPUxbNu-v4

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 75



Då det snabbt blir dravel om orginalbilar o inte så här är ett urval tider presterade med orginalbilar!

Mitsubishi Evo FQ400 1.24.8
BMW M3 Saloon 1.25.3
BMW M3 CSL 1.28.0
Mitsubishi Evo X 1.28.22
Mitsubishi Evo VIII 1.28.9
....
....
-> M3 e36.

Taget från Top Gear Power Laps. De som inbillar sig att en M3 e36 är med i leken slutade nog inte tro på tomten. Dessutom var min tidigare kommentar inte om en orginal evo utan om en steg1 uppgraderad.

_________________
Robert Pettersson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re:

EDC skrev:
Då det snabbt blir dravel om orginalbilar o inte så här är ett urval tider presterade med orginalbilar!

Mitsubishi Evo FQ400 1.24.8
BMW M3 Saloon 1.25.3
BMW M3 CSL 1.28.0
Mitsubishi Evo X 1.28.22
Mitsubishi Evo VIII 1.28.9
....
....
-> M3 e36.

Taget från Top Gear Power Laps. De som inbillar sig att en M3 e36 är med i leken slutade nog inte tro på tomten. Dessutom var min tidigare kommentar inte om en orginal evo utan om en steg1 uppgraderad.



Jag har lite svårt att se relevansen i tiderna för en Evo X då den inte riktigt ryms i den tilltänkta budgeten, för att inte nämna FQ400'an
Sen tror jag inte riktigt Top Gears testbana är riktigt jämförbar med våra svenska banor, fast det är bara ren spekulation då jag inte kört alla banor i Sverige, ej heller på deras testtrack

Hursomhaver skulle jag vilken dag som helst satsa mina slantar på en Evo 8 / Subaru STI istället för en M3 E36 även på svenska banor. Men förarna av dessa (nu blir jag säkert lynchad) verkar iaf i Svea bestå till stor del av ursinniga men inte fullt så snabba förare

Vill dock minnas en liten silverpil (silvrig Impreza) som gick ruskigt fort på banorna förr i tiden (läs några år tillbaka), det var nog någon här på rejsa som ägde den om jag inte missminner mig
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



En impreza/evo kan man ju ha väldigt roligt med på isbanor och så vintertid också, klart att man kan med en M3a också men jag inbillar mig att evo och impreza slår m3an på fingrarna utan problem i den grenen.

om det är av intresse.

_________________
Axel Tanner
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 75



FQ400/BMW Saloon/Evo X/CSL var där för att påpeka att en evo inte är långsam. Och dessutom för att ge en fingervisning om var en steg 1 evo 8-9 hamnar i prestanda. Vilken är inom prisramen och svårslagen pang för pengen när den passerar CSL'en. För att få lite perspektiv så lägg till denna på listan Porsche 911 GT3 1.27.2.

Åter igen att säga att den banan inte är representativ är bara fel. De tog in folk från Lotus som skulle rita banan för just det syftet att vara just representativ.

Pratar vi prestanda/praktikalitet/pang för pengen så blir det svårt att hitta något annat än just EVo'n. Kravet fungera som daily driver dödar många andra alternativ helt enkelt. Däremot blir det en sorglig inredning och det tyska kvalitetsljudet infinner sig inte när dörarna stängs Därav så är det nog inte det naturliga valet ändå att byta till en EVo just pga att den bilen tillverkas i Japan och BMW'n i Tyskland. Dessutom att byta från en coupé till en familjesedan? Vad är det för stil blivande familjefar eller? Gissar från höften men det är bättre totalekonomi att äga en e46 M3a gentemot en EVo.

Vi får väl låta varvtiderna tala i stället så får vi se vem som har rätt och fel.

_________________
Robert Pettersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Har tyckt det varit najs med min fyrdörrars M3. Att EVON är fyrdörrars också är ett klart plus i min bok. Focus RS är väl bara tvådörrars? Eller tredörrars heter det kanske för att vara korrekt. Dröjer väl tills de kommer ner i pris, eller snarare att de finns beggade ÖHT.... Men det fanns ju faktiskt EVo X för inte alls orimliga priser på blocket men man måste plugga in så man fattar de olika modellerna i X-serien bara först.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

Magnus Thomé skrev:
...men man måste plugga in så man fattar de olika modellerna i X-serien bara först.

Hör med JOCCe på JRM, misstänker att dom gärna ställer upp och berättar om skillnaderna mellan olika evo-modeller.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

EDC skrev:

Vi får väl låta varvtiderna tala i stället så får vi se vem som har rätt och fel.


Jepp Det finns rätt många publicerade tider här hemma från mantorp/sviestad/kga/m.fl från div m3'or.
Top Gears tider tycker jag verkar lite småskumma, rätt ofta visar när någon lägger hotlap och halva banan är blöt etc..

Subaru WRX Sti 1.28.2
BMW X5M 1.28.2
Mitsubishi Evo X 1.28.22

Eller ett lite annat axplock..

Porsche 911 Turbo 1.31.0
BMW 760Li 1.31.2
Vauxhall VX220 turbo 1.31.3

Samt att 370Z skulle vara snabbare än CSL?
Eller den här???
Porsche 911 Carrera S 1.28.9

Jag rekommenderar starkt bmw760 framför 911 turbo på banan och ska man åka porsche ska det vara utan turbo

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Andra har sagt det, men jag säger det också: Porsche 996.
En tidig sådan kan du få för pengarna. Tidlös, hållbar och med skön finish.
Kommer inte falla så mycket i värde som jag misstänker att jappsar och BMW gör.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska man åka Porsche finns det bara ett alternativ, med turbo..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Mr C skrev:
Andra har sagt det, men jag säger det också: Porsche 996.
En tidig sådan kan du få för pengarna. Tidlös, hållbar och med skön finish.
Kommer inte falla så mycket i värde som jag misstänker att jappsar och BMW gör.
En 996 Carrera 2 kommer nog inte att stanna eller stiga i värde som specialmodellerna kan göra, Porsche har ju spottat ut mängder av dem och nya modeller hela tiden (så priserna kommer att pressas uppifrån som för vilken vanlig modern bil som helst).

Men inte köper man väl entusiast bil enbart med ekonomisk kalkyl om andrahandsvärdet? Lite hjärta måste det ju vara. Men rena reservdelsvärdet i en 996a är ju inte lågt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Re:

Niklas Falk skrev:
Mr C skrev:
Andra har sagt det, men jag säger det också: Porsche 996.
En tidig sådan kan du få för pengarna. Tidlös, hållbar och med skön finish.
Kommer inte falla så mycket i värde som jag misstänker att jappsar och BMW gör.
En 996 Carrera 2 kommer nog inte at stiga i värde som specialmodellerna kan göra, Porsche har ju spottat ut mängder av dem och nya modelelr hela tiden (så priserna kommer att pressas uppifrån som för vilken vanlig modern bil som helst).

Men inte köper man väl entusiast bil enbart med enkonmisk kalkyl om andrahandsvärdet? Lite hjärta måste det ju vara. Men rena reservdelsvärdet i en 996a är ju inte lågt



Tror ändå inte att en 996a kommer falla som t ex en M3 e36a, M5, Nissan 300 ZX, mm. Har mycket svårt att se att en 996a skulle kosta under 100.000 kr som "vilken vanlig modern bil som helst" gör med åren

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Mr C skrev:
Tror ändå inte att en 996a kommer falla som t ex en M3 e36a, M5, Nissan 300 ZX, mm. Har mycket svårt att se att en 996a skulle kosta under 100.000 kr som "vilken vanlig modern bil som helst" gör med åren
Inte lika snabbt kanske (det är ju lite mer "magi" än med en M3a), men 928an trodde man väl heller aldrig att den skulle bli snorbillig (och den finns det betydligt färre av).
om inte antalet som vill äga vattenkyld svansmotor ökar alltefersom det spottas ut nya (det försvinner ju inte så många) så blir det ju lite tillgång och efterfrågan.
Det finns att välja på för 20k euro (eller dollar) idag, hur lång tid det tar innan det blir 15 återstår att se, men som vanligt går det att göra bättre bilaffärer om man inte har bråttom (och kan dra nytta av när andra har det).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Naturligt att köpa efter M3 E36?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20 besök senaste veckan (17958 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande