Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 -90 (BURNOUT!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
61815 besök totalt
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
operation styrväxel byte inledd!

Hade tagit reda på hur ombyggnaden skulle göras men hade en aning att det inte
såg likadant ut på min bil. mycket riktigt var rattaxeln helt annorlunda.

Fick infon från denna sida
http://www.rmeuropean.com/bmw-e30-steering.aspx

så här ser min axel ut!
.

Började med att demontera oljetråget vilket ändå var bra då detta läckt lite
+ att det ska bytas till ett större
Lossade styrstagen inne vid växeln då jag tänkte slippa byta dessa men det visade sig
att E30:s styrstag är längre. får fixas senare.
oljan tömdes ur servon. sen var det bara att plocka ut styrväxeln.
.

här ser ni skillnaden på växlarna...
E30:s växelhus är mindre upprätt och kortare


Styrväxelns fästpunkter är lägre på E36:an så en distans behövdes (ca 13 mm skillnad)
hade helst satt distanserna under växeln men detta gjorde att växeln hamnade för
högt och låg emot övre tråget. använde en aludistans som sågades på mitten
blev 12,5mm. duger!!! BMW artnr: 72 11 8 119 268

Väl monterad måttades axeln in, blev att korta den ca 15mm.
rattaxeln visade sig bli lätt att bygga om.
Gummidelen på axeln är 19mm tjock så denna sågades bort. styrpinnen mellan lederna
filades ner till rätt dimension och kortades. Hålen där gummit suttit borrades upp till 10mm.
mellan lederna användes 6mm tjocka brickor. BMW artnr: 72 11 1 813 915






Passade som handen i handsken!!!
Positivt är att splinesen på den övre rattaxeln inte har nått spår för låsskruven.
detta medför en del justeringsmån.

Innan montering tvättades delarna. trevligt när sakerna är rena.....


Monterat o klart!!!


Styrväxeln på plats!!!


Slangarna har jag inte monterat ännu men har läst att det ska räcka att bocka
om dessa lite. Om detta inte skulle gå får man beställa E36:ans slangar.

Fortsättning följer.......................

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Nice!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Hämtade ut ett paket från posten idag.

Justerbara k-stag o pinnbult till hjulen.... Tyvärr dålig mobilbild!


_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Längtar till våren så jag bjuder på en av de sista bilderna som togs i höstas.
Sista repan innan avställning.
2min innan bilden togs var jag och polarn ett välkänt hårstrå från att plöja
ett nytt dike på en åker...

Lite jobbigt var det när man inte ens hunnit med mer än 500mil med bilen.

Det hela utspelade sig strax ovanför märsta (norra stor stockholm).
skulle ta polarn som inte sett bilen när den var klar på en åktur.
låg på rätt bra på småvägarna upp mot odensala. diskuterar väghållningen
med polarn samtidigt som jag genar rätt mycket genom en förhållande snäll "chican".
längre fram viker det av åt höger o sedan en vänster runt en kyrka.
har planerat bromspunkten inför högern och är rätt bestämd att visa polarn vad
bilen klarar.
lyfter foten för att bromsa då marken praktiskt taget försvinner under bilen.
blixtsnabbt har vi markkontakt igen men nu bär det uppåt istället.
Fan airborn igen. Nu måste det börja bromsas om vi i huvudtaget ska få ner
farten något!!!! Tur att man har kvar ABS:n för vid det här laget är det nästintil
panikbromsning.
nån meter innan kurvan bestämmer jag att det får bära eller brista. Släpper bromsen
och styr in. Nu går det på tvären.....
endel rattande och en stunds andningsuppehåll rullar vi lugnt vidare dock båda skärrade av
händelsen.
Vänstern tas nog i snabba 30km/h och rullar sakta in på parkeringen utanför kyrkan....
blev en stunds pausande plus några foton innan lugn hemfärd.

tyvärr syns det inte på bilden vad som just hänt!!!!




Har talat med andra som också missat denna svacka. ska visst vara så att denna
bara finns i norrgående fil.
har inte åkt tillbaka för att titta men nu vet man iallafall att den finns där

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Tog en vända till garaget idag.

Monterade E36:ans styrstag då E30:ns var för långa med E36 styrväxeln.

Skillnaden i längd på styrstagen var rätt stor, typ 15-20mm.
Därav 10 grader toe-out.

styrstagen! Vänster: M3 E30. Höger: M3 E36


Sen blev det att testa de nya hjulpinnbultarna och justerbara k-stagen.
kommer dock inte använda dessa hjul för bana, blir 17" vinterfälgar från
M3 E46 då dessa har perfekt ET tillsammans med 25mm spacern jag har fram.

Pinnbult!



K-stag monterat!


Det var allt för stunden......

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8059



det ser bra ut dennis! Seriöst som vanligt !

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



HEj
Himla fin bil och ett spännande projet.
Fråga: Varför vill man ha pinnbult istället?

Ursäkta min okunskap, men frågar man inget så lär man sig inget

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154



Re:

frapp skrev:
HEj
Himla fin bil och ett spännande projet.
Fråga: Varför vill man ha pin bult istället?

Ursäkta min okunskap, men frågar man inget så lär man sig inget


Troligtvis finns det fler som jag, alltid lika irriterande när man fipplar med att hålla fälgen på navet samtidigt som man fipplar in hjulbulten

Edit: Grymt fet m3a, du har en utav mina drömbilar! och mycket fint jobb du lägger ner på den thumbs up thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Som Lind4hl skriver är detta mest för enkelhetens skull.
tycker "vanliga" hjulbultar är optimalt om man har lyft då
man ser vad man gör. bättre för ryggen också dvs med lyft..

Men vid ev punka eller byte mellan banåka hjul och transport
ostarna föredrar jag pinnbult.
Blir lite mindre strul då..

Rullar ut en till bild så här när vinterångesten tränger sig på.
VILL UT PÅ VÄGARNA....

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Väntar ivrigt på mitt modifierade oljetråg.

Han som bygger det gjorde slut på gasen i veckan så jag får vänta ett tag till.
blir ett större tråg med boxning runt pumpen.
har hört att S14 kan tappa oljetryck vid bankörning.
Tråget blir en blandningskopia av DTM-tråget + några andra som finns på
marknaden.
dessa var dock aningen dyra för min smak = 1200euro

försmak! har inte sett det själv i verkligheten men fick dessa foton av en polare
som varit och tittat på det.



_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4902



fin bil. Underbar i vitt.

Så som du skarvat styraxeln, fick jag nedslag på av min SFRo man. Kanske svårt att beskriva med ord, men om du kollar på axeln, så har den ju 2 gafflar. En i varje ände. Som du gjort nu när du har ett bultförband mitt på och vänt det 90grader. Så ligger gafflarna inte lika. Jag kommer inte ihåg varför, men man ska inte ha det så av någon anledning.

Jag har på min E30 monterat en likadan styrväxel, och skarvade lika som du. Efter ett tag blev det glapppt, och vibrerade. Mer än så kan jag inte förklara, men det är tydligen inte bra att skarva så där. Jag hade inga andra bekymmer än att skrven blev sliten och började vibrera, men det är nog så jobbigt.

Annars en mycket fin bil med underbart ljud. Bra att du tog dig an den och räddade den från undergång

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8059



Re:

Cammo skrev:
fin bil. Underbar i vitt.

Så som du skarvat styraxeln, fick jag nedslag på av min SFRo man. Kanske svårt att beskriva med ord, men om du kollar på axeln, så har den ju 2 gafflar. En i varje ände. Som du gjort nu när du har ett bultförband mitt på och vänt det 90grader. Så ligger gafflarna inte lika. Jag kommer inte ihåg varför, men man ska inte ha det så av någon anledning.

Jag har på min E30 monterat en likadan styrväxel, och skarvade lika som du. Efter ett tag blev det glapppt, och vibrerade. Mer än så kan jag inte förklara, men det är tydligen inte bra att skarva så där. Jag hade inga andra bekymmer än att skrven blev sliten och började vibrera, men det är nog så jobbigt.

Annars en mycket fin bil med underbart ljud. Bra att du tog dig an den och räddade den från undergång


Kan det vara för att vinkelskillnaderna i knutarna gör att dem slits onödigt fort?

Man skulle kunna göra en rund alubit (som ett tjock mynt) och sen vrida ena delen så att gafflarna sitter som dem ska, som på en kardan!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Citat:
Cammo skrev:
fin bil. Underbar i vitt.

Så som du skarvat styraxeln, fick jag nedslag på av min SFRo man. Kanske svårt att beskriva med ord, men om du kollar på axeln, så har den ju 2 gafflar. En i varje ände. Som du gjort nu när du har ett bultförband mitt på och vänt det 90grader. Så ligger gafflarna inte lika. Jag kommer inte ihåg varför, men man ska inte ha det så av någon anledning.

Jag har på min E30 monterat en likadan styrväxel, och skarvade lika som du. Efter ett tag blev det glapppt, och vibrerade. Mer än så kan jag inte förklara, men det är tydligen inte bra att skarva så där. Jag hade inga andra bekymmer än att skrven blev sliten och började vibrera, men det är nog så jobbigt.

Annars en mycket fin bil med underbart ljud. Bra att du tog dig an den och räddade den från undergång


Tack för infon! tanken var från början att byta gummit i axeln till en aluskiva. blev dock ganska tunn, landar nog på ca 6mm .
tror att en sån tunn skiva ganska lätt kommer att slå sig. ska demonterat axel och se om det finns
plats för lite tjockare skiva.

kan dock inte se vad som skulle påverka axeln negativt. Ska snacka lite med brorsan så får han räkna på
det.

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539




_________________
Magnus Lidholm
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Citat:
Det är inte en sådan här du ska ha?

http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/bussning-rattstang-10mm.html


Tack Magnus!

har kollat på dessa med tror att denna blir för tjock.
kommer att få en tlllverkad i 6mm rostfritt istället (för hållbarheten med tanke på tjockleken).
till ett mycket bättre pris också. (tycker 450:- var i högsta laget).

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Här händer det inte mycket! egentligen ingenting just nu....

har beställt rattnav och snapoff från US and A.
hittade inga tunna rattnav i våran världsdel så det fick bli beställning från overseas.

NRG Innovation heter tillverkaren, hoppas det är bra grejor....

Rattnav


Quick release

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Hej alla!

Lite off topic från bilbyggandet.....

Provkörde en trevlig bil för nån vecka sedan, gick dock inte så fort då den står på sommarhjul!
Men en Z8 är alltid en Z8.....



Men idag kördes det något ännu bättre!!!!!!!!!!!
Vill ha känslan är på max. Sjukt trevlig bil kan jag lova!
RR phantom.



Skit kul med "The Spirit of Ecstasy", kunde inte låta bli att filma den!
(Har ingen aning hur man får in filmen här men en länk får det bli)

http://www.youtube.com/watch?v=Bgfk7k5lXw4

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mikael B
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 65



Sjukt fin m3:a du fixat till Dennis! åker hellre den än en phantom
När blir det den oundvikliga överladdningen?

_________________
Mikael Bergström

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Re:

Mikael B skrev:
Sjukt fin m3:a du fixat till Dennis! åker hellre den än en phantom
När blir det den oundvikliga överladdningen?


Tack Mike!
håller helt med åker också hellre M3:an än Phantom men den kan ju funka som en trevlig brukis.

Angående snigel, snurra, snurrbo, roterande ljuddämpare, overboost, ladd m.m så finns det
absolut inga planer på detta. Verkar ju inte vara det mest hållbara motorn för övertryck plus att
när man väl e där är det lätt att bli övermodig och vilja ha mer. Slutar inte alltför sällan med haveri.....

Har ett nytt projekt på G dock inget extravagant och inte heller det med boost.
kan meddela att det kommer innehålla ett st fabriksny S50B32 (den står ju ändå och samlar damm).
men det blir till nästa år!

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mikael B
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 65



s50b32 är en utmärkt motor att överladda, finns inga ursäkter hehe

_________________
Mikael Bergström

964 whp M5E34 TURBO
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Inte så mycket har hänt här men beställde ett st köhler grenrör förra veckan.
detta levererades idag via posten, mycket trevligt....
stor skillnad mot det som sitter på.

primärrör sekundärrör
original: 42mm 48mm
Köhler 51mm 54mm




Fick lite bilder på det ombyggda tråget. börjat bli lite stressad att det tar så lång tid
men detta beror på strul med svetsutrustning mm.
Just nu känns det som om våren redan är här så nu ska ju bilen ut, eller?
Tråget blir en blandkopia av det sk DTM-tråget och Moroso-tråg.
tror det blir bra som F.....n. (han kan hantera en TIG den mannen!!!!)









Ska bli liknande detta...


_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 -90 (BURNOUT!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
61815 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande