Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 54121 besök totalt |
Re:
Hej Ja det va tråkigt men vi är på G med sänkning av Db med nytt slutrör från carerra cup GB dom är böjda ner åt Och det finns en styrning av spjällen så,att dom öppnas senare,mindre eller inte Väntar även svar från akra i slovenien ang helstänga klaff ang.värme i systemet,mottryck mm Man får ju glädjas för alla andra och sörja med han som hade 944: an Det är bara att bryta ihop resa sej upp och va mycket starkare till nästa gång Med vänlig hälsning, Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
Re:
Då kan jag meddela att den lät MYCKET mer än de andra 997GT3.orna tyvärr. Hade inte funnit någon möjlighet att låta den köra på en 95db dag. Kan bara instämma annars, jäkligt frän bil ![]() ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Re:
Jag har full förståelse för det !!! MEN jag hade uppskattat att det stog i anmälan,inbjudan att det var en ljuddag och att 95 Db till lämpas så man Kan selektera sin närvaro. Tack för dina ord om bilen Med vänlig hälsning, Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
Uppdrag Db sänkning
Nu är det best. Delar till uppdrag Db dämpning Detta kom ja och Anders "Levin Racing"fram till att vi börjar med. Har användt detta ifjol nära hade cargraphic kit6 + denna men sålde hela kittet till Norge. Se info i bild nedan ![]() _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
Re:
Är det så att det framgår så ska jag framföra detta då i princip alla PCS bandagar är 95db körningar. Håller med om att detta är mycket olyckligt om detta inte tydligt framgår, det är ett ganska bra tag sedan jag var med genom anmälning så jag kan inte säga hur det är. Men, det är nog en bra ide att lösa detta vilket jag ser att du är i full gång med. De stora flertalet av trackdays är det 95db som gäller då de flesta banor "sparar" sina ljuddagar till tävlingar. Jag bor och är uppväxt bredvid Anderstorps banan så jag är van vid buller pratet, vi har haft det i över 20år runt denna banan. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Re:
Det är ju ganska så lätt efter PCS skrivet " kontrakt " på en dag så lägger man ju ut att " inbjudan" anmälan Med all info och även skriver med Db krav för den dagen. Man kannor titta på anmälan till SPA där står det tydligt vad som gäller och man kan göra ett val utifrån infon Lätt som en plätt. Nu är det färdig babblat från min sida om det. = Min bil låter mycket och ja gör nått saken!!! Ja tog även en titt på FVD.de och kollade lite på avgas det finns inte ett enda som klarar 95 Db det som brummade minst va på 98 Db men de flesta ligger ÖVER 100 Db så det är ett svårt läge för alla 997 GT3 ägare Och ja tror inte det blir bättre med tiden med original systemen, ja tror dom kommer att bullra mer med tiden Pga older och utbrända dämpmaterial Ja har även sett ett system på 996:a med extra dämpare sittandes på utsida kofångaren och ja tror inte vi skulle få åka med det på allmän precis Med vänlig hälsning, Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
Re:
Håller med om att det är en väldigt frän bil! De allra flesta dagar på svenska banor är 95db begränsade, det är normalläget. Ett visst antal dagar är 100db dagar och kostar oftast lite extra att boka och har jag inte helt fel så är de mestadels på icke helgdagar. Med största sannolikhet så kommer 100db dagarna inte att finnas inom snar framtid. En Gt3RS 3.8 bullrar 103 db på Knutstorp vid fast mätning och en 3.6 något mer. En Ferrari 458 "standard" ligger på 111db enligt samma förhållande. Vi har till och med redan sett att man plockar bilar av banan mitt under pågående tävling på Anderstorp. Det känns tragiskt att plocka in bilar gång på gång på en trackday för att berätta att de måste ta det lugnt och inte vrida ur de sista tusen varven men tyvärr så är det dithän vi går. Att bygga om avgassytemet så det låter mer är inte vägen att gå om man vill köra på bana framöver. Det är givetvis djupt tragiskt att de stora biltillverkarna under senare år har byggt sina bilar utan tanke på att de skall gå på bana utan snarare för att det skall låta häftigare runt korvmojjen men det är inte heller något argument mot banägaren. Det här är inget som varken arrangören eller banägaren kan göra något åt, här är det samhället och miljölagarna som styr. Kan man inte hålla sig under de stipulerade gränsvärdena som banägare, ja då är konsekvensen den att banan måste läggas ner. Så hårt är det. Frågan är vad som händer med motorelektroniken om man plockar på ytterligare ljuddämpning och därpå följande mottryck? Att låta bli att trycka in sportknappen har ingen effekt på en GT3'a eftersom den öppnar spjällen vid 4000 varv i alla fall. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Re:
Det finns 3 sidor i detta Banägare/ spf de sätter gränser och bygger möjligtvis på felställe.tex grannar mm mm Dom måste anpassa sej till sina kunder man kan inte sälja tjänster som passar mindre och mindre kunder Man ska inte tvinga kunderna att anpassa sej till tjänsten. Bil tillverkare tillverkar mer häftiga bilar = högre Db för kunderna vill ha det Dom tillverkar och säljer det kunderna vill ha Är det någon som tillverkar en bil som man inte får sålt år efter år SVAR NEJ Vi konsumenter köper det som tillverkas och bilarna man vill ha. bilen är typ och hel bilsgodkända, Tuv mm Och godkända i svensk bilbesiktning och sen bil vi utslängda från banor. Så ja tror att banägare och sbf mm Biter sej själva i skrevet. För kunderna söker sej andra vägar se tex GT Polonja där får man en hel stats del att leka i Så vi ska söka efter såna som säljer det vi vill ha och inte acceptera något annat Det blir kul När 991 GT3 :an som varvar 9000 rpm och vi får se vad Db mätare visar. Tack för dina ord ang. Min bil Med vänlig hälsning, Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
Re:
Argumentet att bilen får låta mer på vägen är lite ihåligt. Maxbelasta runt ett bostadskvarter i en halvtimme så får du se om du inte får eskort därifrån (trots att du inte nödvändigtvis överstiger hastighetsgränsen). Det är ingen brist på tystare kunder på svenska banor. Beläggningen är väldigt god på långt över hälften av banorna. |
||||||||
Men det är inte banägaren eller sbf som sätter gränserna för hur mycket det får bullra, det gör samhället, banägarna följer bara de direktiv som samhället sätter. Gränsen finns nog i större delen av Europa om inte hela. Skillnaden än så länge är väl att alla inte är så noga att följa den.
Egentligen så är det frågan om att hålla en viss nivå av buller till omgivningen och då har man bestämt att 95-100db är det som gäller. Av vad jag vet så är det inte många banor som är byggda efter dessa direktiv utfärdats. Däremot så är det en del grannar som flyttat dit och sedan börjat klaga. Ungefär samma förfarande som Bulltofta, Torslanda och Bromma. Jag håller med dig, billtillverkarna gör det man tjänar mest på. Är det 80 procent som köper för ljudet när man accar på motorvägen så är det en enkel ekvation för tillverkaren. I Porsches fall måste man låta bättre än konkurrenterna. Det innebär att vi som utgör de 20% eller något måste anpassa oss. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Re:
Ja håller med dej, det ja skrev är ju extremt nära gränsen av allt fär att få fram det extrema i det hela Man kan bygga bättre banor på bättre platser där det inte stör man kan ta vara på naturen för det skall man göra Man kan köpa tystare bilar vi är snart där vi kommer susa fram snart i lika dana bilar allihopa med någon tyg av el motor eller dyl. Man räddar inte värden med 10-20Db lägre avgasljud. Man kanske ska va glad att man överhuvudtaget får leka med bilar. Med vänlig hälsning, Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
bilsports Bild i nr 14-15
Hej Här kommer bilden som kom med i bilsport nr 14-15 ![]() OBS!! Bilden ägs av Bilsport. Mer info om bilen kommer i Bilsport senare i år därför vill ja inte skriva mer om bilen på en stund. En sak kan ja skriva bilen har varit i Stockholm på Turbo Center och rullat lite. Jag Citerar. " Det är den häftigaste sug Porsche som har rullat här". Mera roliga saker är på väg också. Trevlig sommar på Er alla. Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
Re:
Det blir NOG till året för Bilsport skulle inte ha nått liknande i år Men det vore kul att sätta brorsan på plats men det blir nog svårt tror ja. Med vänlig hälsning, Robin _________________ Robin Friberg Porsche 997 GT3 RS 4.1 PCS 12500 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 54121 besök totalt |