Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Danielssons ultrasuperkompakta hemmabygge -13 (Etapp 1 klar)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (87148 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

De flesta in tankpumpar är ju snarare rätt små och behöver inte någon kapsling alla. Och i princip alla std pumpar klarar runt 200 häst utan problem.
Skulle säga typ30-40mm i diameter och 80-100mm långa totalt?? Å i princip de flesta har integrerad regulator på 3 kilo så slipper du allt sånt exernt...

Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012

Gör bågen avtagbar, behöver inte alls bli fult eller svagt

Uppsala
Här sen Sep 2003

Se till att rören möts i "hörnen", inte mitt på rören.

Guson

Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013

Trådstartare
knotan: Då måste jag kolla på det, låter ju helt klart smidigt.

Skögge och Guson: Det lutar mer och mer mot att buren blir permanent. Men vi får se, jag måste ta helgen på mig att fundera lite.

Dagens uppdatering:

Och gårdagens i samma.. Äntligen rullande chassi med fjädring. Verkar ha fått till hyffsat bra hårdhet i fjädrarna runtom, men har lite justermöjligheter för säkerhets skull. Främre övre fästet ska boxas mot rundrören och de bakre stötdämparfästet på svingen ska få stag mot sig samtidigt som jag sätter strävor i svingen. Blir nog inget kryss i taket och inget kors i bakrutan, nöjer mig som det är nu, annars blir det för tajt mot hjälmen (är redan enormt tajt).

Storleksjämförelse med en kontorsstol.

På återseende.

Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Roligt bygge.

Mina reflektioner...

Kompromissa med säkerheten och dessutom veta om det?? thumbs down Inga bromsar fram, men typ 70hk?? thumbs down Där håller jag inte med dig.

Själva bygget och iden med det. Klockrent säger jag thumbs up Vilket ballt och annorlunda bygge. Jag ska följa det hela vägen. Den kommer nog bli jätte rolig

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Min kommentar gäller hela chassit, tex dörrkryssen som inte ansluter i hörnen. Huvudbågen och bakre snedsträvan stödjer i fria luften mer eller mindre.

Guson

Malmö
Här sen Feb 2004

Varför göra bur över huvud taget när den är så bristfällig?

Personligen skulle jag hellre krocktestas i kontorsstolen.

Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013

Trådstartare
Cammo: Ska man vara petig så äre mera 50hk, men ja, det är endå mycket hk med avseende på storlek och vikt. Jag har skrivit (om inte minnet sviker) att jag kör utan frambromsar just nu eftersom det var det jag hade hemma, men att jag letar efter delar till det så att jag kan bygga frambromssystem i efterhand. Om man har en fruktansvärt tight deadline så är det ingen idé att rulla tummarna i väntan på frambromsar enligt mig.

Guson: Aha, missade det. Jajamen, jag blev själv lite less när jag upptäckte att det inte gick att dra ner rören dit det först var tänkt. Tanken är att det ska gå två rör från de två hörnen längst bak (där snedsträvan går ner i ena) ner till ramen vid svinginfästningen. Inte optimalt men betydligt bättre.

Sweanders: Finns många anledningar, för att nämna någon: För att det ska se mer ut som en bil (vilket var målet), för att det kommer hjälpa mindre avåkningar i diken även om det inte klarar en fullblodig rallykrasch och för att det är bra att träna på rörbyggen tills när man ska bygga något seriösare.

Hundkojan jag kör dagligen är heller inte särskillt krocksäker, men den går helt ok att köra endå trots vetskapen att man inte bör köra av vägen. Hade den varit lite större hade den varit säkrare eftersom man fått plats bättre med defzoner och allmänt, utrymme. Samma veva är det på detta bygget, det blir inte helt optimalt eftersom den ska vara så liten. Men så är det, och detta bygge är mest ett roligt litet sommarprojekt. Jag tvivlar på att alla crosskart/gokart byggen som gjorts ute i garagen har varit helt säkra och optimalt byggda, men dom var säkert roliga att både bygga och köra för det.

Men det är bra att ni ger era synpunkter, jag lär mig en hel del, vilket är det viktigaste.

marnoldsson

Här sen Okt 2007

Det var lite tråkiga kommentarer här väl? Själv tycker jag bygget ser heball ut. Trevligt att någon bygger utifrån devisen "det blir nog bra" istället för att cadda upp varenda pinal och aldrig bli färdig för att det alltid saknas något till den ultimata, fulländade perfektionen.
När jag var yngre knåpade jag och en kompis ihop en rörhög av gamla staketstolpar och en bubblaplatta, vi voltade med den och det gick alldeles utmärkt. Vi hade till och med sytt 3 punktsbältena av gamla tvåpunktsbälten själva.

Go carts har ju ingen bur alls å de verkar ju klara sig, ( jag vet att de inte ska köras på grusvägar)
Ut å prova och försök att inte köra livet av dig. Grymt bygge!!

Fredrikstad
Här sen Dec 2007

Coolt prosjekt.

Men hvorfor setter du ikke stotdemperen bak oppover til buret ? Jeg syns det ser litt kleint ut slik det er nå

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Danielsson
Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013

Trådstartare
marnoldsson: Tack!

vegar: Så var ursprungliga tanken, men hävarmen blev för liten (eller fjäderkonstanten för hög, beroende på hur man vill se det). Därför var det enklast att bygga såhär.

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

marnoldsson skrev:
Det var lite tråkiga kommentarer här väl? Själv tycker jag bygget ser heball ut. Trevligt att någon bygger utifrån devisen "det blir nog bra" istället för att cadda upp varenda pinal och aldrig bli färdig för att det alltid saknas något till den ultimata, fulländade perfektionen.
När jag var yngre knåpade jag och en kompis ihop en rörhög av gamla staketstolpar och en bubblaplatta, vi voltade med den och det gick alldeles utmärkt. Vi hade till och med sytt 3 punktsbältena av gamla tvåpunktsbälten själva.

Go carts har ju ingen bur alls å de verkar ju klara sig, ( jag vet att de inte ska köras på grusvägar)
Ut å prova och försök att inte köra livet av dig. Grymt bygge!!

Vi kan väl inte göra vågen och ropa "skitballt" bara för att vara bussiga om vi ser saker som borde göras annorlunda eller ser farliga ut? Lägger man ut ett projekt på ett forum får man räkna med både ris och ros och i den här tråden har det varit många tummen upp också.

Guson

Timrå/Luleå
Här sen Aug 2013

Trådstartare
Nu har alla fått säga sitt om den saken, då kan vi fortsätta prata om bilen så det inte spårar ut i något annat!

Hur är det med underrede, jag har läst lite om att folk brukar köra aluminiumplåt men att vissa även kör trä, oljehärdad board vill jag minnas att jag läst någonstans, kan det stämma? Vad har vi för för och nackdelar med de båda? Vilka tjocklekar kan vara lämpliga och hur fäster ni det, skruv in i ramen, popnit?

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Cammo skrev:
Kompromissa med säkerheten och dessutom veta om det?? thumbs down

Man kan bara kompromissa med säkerheten om man vet om det. Att bara ge sig ut på banan med whatever är en komporomiss med säkerheten. Sedan kan man alltid diskutera vilka kompromisser som är acceptabla men det gör vi väl här? Och så länge bilen inte är färdig så finns det ju alltid utrymme för att lugnt och sakligt bena ut var eventuella svagheter finns.

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Danielsson skrev:
Nu har alla fått säga sitt om den saken, då kan vi fortsätta prata om bilen så det inte spårar ut i något annat!

Hur är det med underrede, jag har läst lite om att folk brukar köra aluminiumplåt men att vissa även kör trä, oljehärdad board vill jag minnas att jag läst någonstans, kan det stämma? Vad har vi för för och nackdelar med de båda? Vilka tjocklekar kan vara lämpliga och hur fäster ni det, skruv in i ramen, popnit?

Plywood i lagom tjocklek. Här duger säkert 6mm bra. Välj WBF-kvalitet om du ska ha den länge och inte räknar med att köra sönder underredet. Jag skulle valt skruv med tanke på att göra det snabbt utbytbart men det är kanske inte det självklart enklaste?

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Guson skrev:
Min kommentar gäller hela chassit, tex dörrkryssen som inte ansluter i hörnen. Huvudbågen och bakre snedsträvan stödjer i fria luften mer eller mindre.

Guson

Man skulle ju kunna sätta en framåtriktad sträva i "dörrhålet" på motorsidan. Där gör den ingen skada s a s och styvar troligen upp överdelen på buren betydligt.

J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

Naqref skrev:
Danielsson skrev:

Plywood i lagom tjocklek. Här duger säkert 6mm bra. Välj WBF-kvalitet om du ska ha den länge och inte räknar med att köra sönder underredet. Jag skulle valt skruv med tanke på att göra det snabbt utbytbart men det är kanske inte det självklart enklaste?

Med tanke på att det är fyrkantsprofiler så kan vagnsbult (heter det så??) vara ett alternativ...

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

Jag börjar med att ursäkta att jag ältar vidare på ämnet och lämnar en disclamer att jag inte är konstruktör själv.

Varför inte ändra så att dörrkryssen möter upp mot de andra skarvarna? Det är väl inget som tekniskt förhindrar det och det gör bara saker bättre?
En "rak" diagonalstäva bak kan väl vara lämplig också, för att undvika att huvudbågen "lägger" sig ner, men å andra sidan väger inte ekipaget så mycket att det kanske inte spelar någon större roll...

Also, att göra toppen skruvbar borde inte vara några problem rent hålfastighetsmässigt om det görs ordentligt, har t.om. för mig att jag sett någon FIA-godkänd skruvbur men jag kan ha fel. Då är det bara det visuella som går förlorat, men å andra sidan kan du transportera den som du tänkte dig från början.
Om den inte längre går in i Twingon så har du ju tappat "hela" poängen med bygget...

Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Re:

Danielsson skrev:

Kul projekt! Tänk på krafterna på bakvagn vid krängning. Jag ser inte att det finns plats att sätta strävor från bakre dämparfästet till ledpunkten som jag skulle vilja se i en hållbar konstruktion. Men det kanske är bilden som lurar mig? Något liknande en pyramid med fästet på toppen skulle jag nog göra.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Tycker de även ser ut som att bakdämparen är felmonterad? Ska en verkligen vara så där liggandes? Känns som att den kan "slå över" vid längre infjädring, dvs så att den hannar i vinkel uppåt istället och hela baksvingen stannar infjädrad..
Vill man inte ha denna dämpare ståendes?

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Hittade en liten pjäs, som liknar det du ska bygga. Tyvärr blev det bara två bilder. Men det kanske någon uppfattning. Racevikten med +100norskfö, ca500kg.

Crosskart liknade sving

200hk

Hemsida för raceserie finns kanske något matnyttigt http://shortcarracing.no/

Danielssons ultrasuperkompakta hemmabygge -13 (Etapp 1 klar)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (87148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande