Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38   >>
24 besök senaste veckan (221743 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Re:

En racerapport är väl på sin plats också!
Men först:

Victor. skrev:

Tredjeplats!

OMG spoilers!

cat7even skrev:
Snygg snurrning

Ja vilken av dem

Dennis Kullman skrev:
Klubbmästare 2020!
Väl förtjänt! thumbs up

Ja det ser väl så ut, vi återkommer till det längre ner!

JohnC skrev:
Snygg kört. Lika mycket som jag gillar mittmotorkonceptet i torrt lika illa tycker jag om det i blött. Läskigt när det väl släpper tycker jag då man bara är passagerare. Ofta tyvärr utan förvarning

Tackar, det får vi också återkomma till!

Eddie Varvstopp skrev:
Faller in i kören, snyggt kört thumbs up

Framför allt ett stort grattis till klubbmästartiteln

Tack tack Eddie!

Men så rapporten då! Jag började som vanligt kvällen innan, garaget är på andra sidan stan åt fel håll. Hämtade bilen och körde och tankade på favoritmacken, här ställde jag även däcktryck (för ovanlighetens skull) och tvättade rutan. Hade läst väderleksrapporten och tänkte att det skulle bli lite fuktigt.

På vägen upp var det bitvis torrt vill jag minnas och jag körde i lite av en hast för att hinna nypa min favoritplats i depån. Vid en golfklubb strax innan Knutstorp hann jag ikapp en annan Roadsportbil, som inte lät sig fångas så enkelt på bild:

Väl framme stod där en skåpbil, som Kalleracing gänget snällt flyttade på och jag kröp in bakom de två Roadsport-kombi-kollegorna.


Den fria träningen gick bra i hyfsat kraftigt regn, många stannade i depån. Första kvalet bjöd bara på enstaka droppar i början men sedan väääldigt långsamt upptorkande. Andraplacering efter David Malmberg kändes lovande!

Innan kval två kom en ordentlig skur och jag funderade på om det var lönt att köra Q2 alls! Vi hade det ju rätt bra i depån, under tak och med termoskaffe

Men så blev det lite uppehåll, och det fanns en vag möjlighet till putsade tider framåt slutet på passet, så jag gav mig ut igen! Värmen på fullt blås i några minuter innan, sedan in och ge sig av. Klarade imman rätt bra trots att jag hade glömt plocka ut nya linser och således körde med glasögon. Underlaget var dock sämre så jag hittade ingen möjlighet att bättra mina tider, någon enstaka som kört försiktigt i Q1 eller fastnat i trafik lyckades bättra sig, men inga stora förändringar i fältet. P2 för mig till Race1-gridden och... var fasen var Kullman? Hade han stött på något mekaniskt bekymmer? Det visade sig att han hade ännu mer bekymmer med imma i sin toklättade miata, hm. Jag hade sett framför mig en episk kamp, där vi stod 1a-2a eller liknande och kämpade till sista varvet, men så skulle det inte bli. Det får du fixa till nästa år Dennis

Race 1 gick precis efter lunch, det var uppehåll, men blött. Jag behöll alla inställningar precis som tidigare.
Väl på gridden är det angenämt att se en tom bana framför sig. Det var en start jag borde kunna ta, men hur länge skulle jag kunna hålla ledningen?
Nåja starten gick, lite mer hjulspin än önskat, men kom iväg bra ändå. Bäst ses det kanske från Tommys video:


David bromsar sent och lyckas hålla spåret om utsidan, lite side-by-side men väl vid krönet var han en bit före, och nedanför det var han redan på väg mot horisonten! En bittrare man hade mummlat någon om mjuka däck, men ibland är jag optimist, så jag var mest imponerade över hans pace! 1.18 mot "vi andras" 1.23 tider. Ett tag hade jag Tommy tydligt i backspegeln, så jag pushade på, och fann mig snart i ingenmansland på andraplats utan att se varesig David framför eller Tommy bakom, så jag slog av liiite på takten och tog mig säkert mot mål.

Men så har vi en lite udda detalj i KM5 tävlingens konfiguration! Det är nämligen så att Race 1 är ett kval, med stillastående start, utan racepoäng! (Till nästa år blir det lite sundare!). I stidens hetta i jakt på Tommys silvriga Elise hade både Per Fosselius och Fredrik Norlander kört markant (0.4 resp 0.7s) snabbare varvtider än jag! Jag skulle alltså få starta på fjärderutan i race2. Det blir än svårare att jaga ikapp David även om det hinner torka upp.

Molnen och väderradar studerades noga innan uppställning för race 2, tillslut bestämde jag mig för att min enda/bästa chans var att satsa på en liiite mer torr-vänlig setup, kanske de mjuka däcken skulle bli lite varma på den upptorkande banan?
Upplinead, 5 sek skylt, varv, ingenting.... lite mer av ingenting i vad som känns som en evighet. Jag ser att tävlingsledaren Jonas har problem att få liv i startlamporna, gulflagg. Ett uppliningsvarv till.
Flaggstart, 30 sek skylt, varv, kommer iväg bra! David och Fredrik N går ihop mot mitten/innerspår, Fosselius till vänster, kommer ingenstans. Lyckas ändå komma in före över krönet mot Fosselius och tar upp jakten på Norlander. Tar mig tillslut förbi i en reko manöver där han får ta defensivt spår in i T1, men jag har med mig för mycket fart, hamnar för långt till vänster ner mot vänstern efter krönet och begär mer än bilen har att ge i grepp. Jag trodde mig kunna hämta det, tyckte det gick ganska långsamt, men icke.

Här skulle jag säga att John har rätt, i vissa situationer är de luriga våra mittmotorbilar, men samtidigt tycker jag att efter att ha hittat rätt i setup och lärt mig lyssna bättre på bilen så går det rätt bra att köra även i blött. Man måste bara, som Andreas instruerat, inte kämpa för mycket med bilen utan låta den gå dit den vill och anpassa hastigheten så man är kvar på det svarta när den är färdig.

Så dumt, så nesligt, jag borde kunnat lugna mig lite och tagit upp jakten på David. Men nu får jag istället dra på ett jäkla tempo och jaga ikapp både Fosselius och Norlander igen. Så skulle det bli och Norlander t.o.m vinkade på mig på rakan, men jag är ute i vätan i innerspår, låser upp lite på vägen in och begär återigen allt för mycket sidoacceleration för den snäva böj jag skapat mig, Ett uns för mycket gas och jag gör bort mig igen. Jag är så glad åt mina tålmodiga medtävlande som kör med sådan respekt och försiktighet att vi återigen undviker kontakt! Denna gång ser jag Norlander och Fosselius passera igen, och efter jag vänt runt kör även Tommy förbi! Vad har jag gjort, från säker pallplats till 5e! Här finns knappt några poäng att hämta.

Jag tar upp jakten igen. Tommy släpper på gasen på rakan ser jag i hans film och sedan jagar Fosselius, jag kommer ikapp i reko tempo och kör långa vägen runt idioten, Fosselius lämnar schysst en liten lucka, vi går side by side i vänster, samma nästa höger och där lyckas jag få ner foten lite bättre och har en ledning ner i Lito, som ger bra spår in i sista sväng över Bäcken på vad som visar sig vara sista varvet och jag lyckas bärga en tredjeplats trots alla dessa klantigheter.

Så det ser väl ut att räcka i klubbmästerskapet, trots brist på någon race-seger eller kval-seger och med färre kval/race-poäng än David, men så har vi våra deltagarpoäng i klubbmästerskapet. Bra för mig, klart samma för alla, men det känns nästan oförtjänt!

Nya tag nästa år!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Bilen är avställd sen ett slag tillbaks, men garaget har fått lite action!
Först blev den utknuffad av något oförklarligt mörkgrått som ville vara ivägen ett tag. Allt är Victors fel, för ovanlighetens skull!


Jag städade lite på arbetsbänken och hängde upp lite mer prylar.


Idag gjorde jag ett ryck i förrådet innanför garaget tillsammans med morsan, hon var väldigt nöjd när vi var klara!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1876



Re:

Pontus Fyhr skrev:
Bilen är avställd sen ett slag tillbaks, men garaget har fått lite action!
Först blev den utknuffad av något oförklarligt mörkgrått som ville vara ivägen ett tag. Allt är Victors fel, för ovanlighetens skull!

Ja, jag har lite dåligt flyt med bilarna just nu

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re:

Pontus Fyhr skrev:
En racerapport är väl på sin plats också!

Dennis Kullman skrev:
Klubbmästare 2020!
Väl förtjänt! thumbs up

Ja det ser väl så ut, vi återkommer till det längre ner!

P2 för mig till Race1-gridden och... var fasen var Kullman? Hade han stött på något mekaniskt bekymmer? Det visade sig att han hade ännu mer bekymmer med imma i sin toklättade miata, hm. Jag hade sett framför mig en episk kamp, där vi stod 1a-2a eller liknande och kämpade till sista varvet, men så skulle det inte bli. Det får du fixa till nästa år Dennis

Ja, det får jag fixa! Mer än lovligt klantigt... Efter att ha klarat sommarens monsunregn utan imma trodde jag inte att det skulle bli några problem, men då missade jag ju den lilla detaljen att det är varmare på sommaren och snabbt blir torrt i luften när det blir uppehåll; så blir det inte på hösten...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare


Annat meck idag igen, lotusen ute och myser.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 726



Det är ju kul att den snabbaste C-bilen också är den snyggaste Du är rätt ensam bland miatorna nu?

Kul med en roadsportbil som faktiskt används på gatan också

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Re:

Jakob Hultkvist skrev:
Det är ju kul att den snabbaste C-bilen också är den snyggaste Du är rätt ensam bland miatorna nu?

Kul med en roadsportbil som faktiskt används på gatan också


Vilka komplimanger, jag rodnar

Just snabbast vågar jag inte riktigt kalla det än, givetvis ska jag och bilen dit! Men för tillfället mest konsekvent snabb, och givetvis snyggast då

Ovan är i vårt klubbmästerskap dessutom, inte SPVM, där finns det ännu fler hiskeligt snabba bilar. För min del blev ingen tävling med dem förra året eftersom SSM blev inställt. Så jag tror de körde hela sitt tävlingsår utan någon Elise!

I vårt KM finns det fler Eliser och även lite annat kul som dyker upp ibland. Jag hade lite kamper med Tommy Åkesson som var ny i Elise för året. Sedan har vi ett par som vilar i garagen, jag vet att en snabb silvrig är på väg tillbaks för året. Sedan har vi Magne, Bjarne, Pierre och Fredrik som jag hoppas hittar tillbaks när lusten faller på. Utöver det har vi sett både 116 och 916 GTVer i startlistorna nyligen!

Givetvis borde fler köra till jobbet med sina roadsportbilar lite då och då! Där har jag åtminstone en klubb och arbetskollega som lever upp till det sanna roadsportidealet i en Miata!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 726



Ja det är sant det är större variation i MSCCs mästerskap än SPVM, undrar varför? Skulle vara kul att köra lite KM race igen, det var några år sedan nu. Får se om jag lyckas ta mig ut med någon av bilarna, känner att det börjar växa fram lite roadsportbil i porschen också

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Re:

Jakob Hultkvist skrev:
Ja det är sant det är större variation i MSCCs mästerskap än SPVM, undrar varför? Skulle vara kul att köra lite KM race igen, det var några år sedan nu. Får se om jag lyckas ta mig ut med någon av bilarna, känner att det börjar växa fram lite roadsportbil i porschen också


Min upplevelse från roadsport C är att det är väldigt seriösa satsningar i SPVM, mycket "optimering" både i setup, däck och allmänna satsningar med service-bil och liknande. I KM är det lite mer avslappnat, vi kör med reko avstånd till våra medtävlande och vill bibehålla den kamratliga stämningen i depån efter racen.

Det är verkligen kul att se hur Porschen växer fram, hur passar den mot reglementet, hamnar den i A eller B? Jag får känslan att det är lite mer av "KM-feeling" i B, där det dyker upp lite olika bilar som kan ta hem race lite beroende på vilken bana det gäller, det är häftigt! Jag har en långtids plan på ett projekt åt det hållet

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 726



Så är det väl, klubbnivån upplevs ju mer välkomnande när man är nybörjare och att många kör till banan för egen maskin gör ju att man vågar själv också. Men SSM vore ju kul att köra någon gång

Porschen skulle hamna i A så som den är trimmad idag men skulle kanske gå att klassa in i B om man viktade upp den till max och sänkte varvstoppet sådär tusen varv. Men vill man det? Det är ett rätt stort steg mellan de två klasserna och i A blir man ordentligt ifrånåkt av supersjuorna istället.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20132



Den stora skillnaden som med tiden får ett antal sekundära effekter är att det är längre till banorna och fler dagar (normalt två övernattningar) när man kör "nationellt" jämfört med en mer lokal endags aktivitet.
Ska man ändå dra med sig en cirkus för övernattning och kvällsmys, så blir det lätt en verktygslåda till, regnskydd som fungerar etc etc. Vips så behöver man byta dragfordon eftersom tävlingsbilen ska med också...

B och Modsport3 är en trevlig vikt/effekt där det är stor mix och inte så jätteuppenbart vad som är ett "måste".

Vi får hoppas på ett nomalt SSM iår, och att Pontus kan undvika sandfållan till vänster ut på rakan.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1881



Re:

[quote="Pontus Fyhr"]
Jakob Hultkvist skrev:
I KM är det lite mer avslappnat, vi kör med reko avstånd till våra medtävlande och vill bibehålla den kamratliga stämningen i depån efter racen.

Jag måste bara flika in här att även om depån i SPVMs Roadsport C verkligen inte erbjuder mycket till variation så är det en minst sagt kamratlig och munter stämning. Alla hjälps åt, delar verktyg, kunskaper, grillar och bärs.

Vad det gäller avstånd till varandra på banan kan försäkra att man kör väldigt olika bredvid den medtävlande som kört sin fina helgbil till banan, jämfört med den som har en dedikerad racerbil.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Ja jag tror det blir naturligt så att det blir fler släpade ekipage när man ska kuska land och rike runt och bo. Det är helt ok och det blir lite av en annan grej.

Generellt kör de flesta i SPVM jäkligt schysst och fint som jag sett, mittfältet särskilt är ett underbart gäng. Men så finns där ett par som inte riktigt kan lugna sig, undertecknad inkluderad stundtals över bäcken, men jag har kört förbi den och hittat rakan flera varv i rad på sistone! Historiska resultat dock ingen garanti för framtida prestanda
Men när det blir kontakt med bilar som ska varvas och annat blir jag ledsen. Jag har själv tvärbromsat för en bil som återvände till banan från grusfållan i ~90 graders riktning mot färdriktningen, på en fri träning till råga på allt. Känner man sig träffad av dylika synder så anser jag man borde lägga ner sin klubbracingsatsning och sikta på en privatsäsong i STCC eller liknande.

Trimmad Porsche i A hade verkligen varit charmigt, hellre det än artificiellt hugga svansen av den. Att man sedan kommer sist gör inte så himla mycket som jag ser det, att göra det med stil är värt mycket med, kanske något att införa ett pris för. "Most gentlemanly racer" vore något att vinna!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20132



Re:

Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!
Den är det många som vinner, varje dag, men de är för hänsynsfulla att inte skylta med det

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!
Den är det många som vinner, varje dag, men de är för hänsynsfulla att inte skylta med det

antar det innebär att jag redan förlorat!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 726



Få pris för att komma sist! Fy farao nu blir man ju verkligen sugen

Mitt intryck är att stämningen är jättetrevlig båda serierna men kanske att mscc inbjuder lite mer till att komma och tävla med sådana sportbilar som annars används mest för finåka? Åtminstone tidigare när det inte ens var krav på båge så såg man ju en hel del lite dyrare gatbilar också, porschar och tom någon enstaka ferrari i princip standardskick och gatdäck. Sånt är ju kul att se som åskådare iaf och då som grabb när man hängde med en bekant som körde hem pokaler i C med sin alfa 1600 färgade ju bilvalet en del

Kanske måste någon 911-åkare offra sig för estetikens skull och komma och bli spöad av ett gäng optimerade hörselpropps-miator

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1586



Re:

Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!


Finns det någon kategori för "Most gentle man-racer"?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Re:

Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!


Finns det någon kategori för "Most gentle man-racer"?


Least gentle boy-racer finns i alla fall hos ta.nu

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare

Säsongen är igång!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3462



Re:

De där ser nästa photoshopat ut, men så är det väll tyvärr inte... galet!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Helrätt Pontus thumbs up Vi måste stå upp mot fetmans normalisering i vårt samhälle, föredömlig protest måste jag säga

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38   >>
24 besök senaste veckan (221743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande