Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roliga/Snabba småbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5
8 besök senaste veckan (22189 totalt)
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Jag tror ingen nämt Citroen AX GT? Kan den vara nått? De ser ju lite kaxiga ut iaf.
http://www2.blocket.se/view/2824965.htm?l=0&c=1&city=0

_________________
Göran Karlsson
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Andrew Petrykowski skrev:

Men jag har faktiskt kommit fram till den ultimata småbilen för svänga och kränga tillfällen, den är bakhjulsdriven och tillverkad i bajern. Sen fås den till ett helt rimligt pris, jättesvårt att gissa


BMW 700!?

_________________
Göran Karlsson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1951



Citat:

Körde en sådan som var bestulen på taket (cab), fy för jisses...
Maken till tourqsteer (stavning?) får man leta efter, och bilen skulle difinitivt mått bättre av ett solidt tak också

Vad menar du med toutqsteer???

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Fiat Punto GT. Turbomotor på 1,4 liter och 130 hk. Tyvärr lite gungig i originalutförande, men det finns massvis av saker att köpa till dem. Motorn är mycket lättrimmad.

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Putt skrev:
Fiat Punto GT. Turbomotor på 1,4 liter och 130 hk. Tyvärr lite gungig i originalutförande, men det finns massvis av saker att köpa till dem. Motorn är mycket lättrimmad.

Då kontrar jag med Fiat 500 som kommer i Abarth med ca 150hk i den under 1000kg lätta vagnen= mums!

_________________
Jan Å
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8192



Re:

gka skrev:
Jag tror ingen nämt Citroen AX GT? Kan den vara nått? De ser ju lite kaxiga ut iaf.
http://www2.blocket.se/view/2824965.htm?l=0&c=1&city=0

Jag slår också ett slag för AX GT!
En av dom roligaste bilarna jag ägt! thumbs up

Motorn varvar som en galning och den går rätt bra också. thumbs up

Dock får man leva med vissa elfel och smällande famvagn. thumbs down
Det är ingen bil man vill krocka med heller thumbs down

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Vart hittade ni denna gamla tråden, den måste väl vara typ 4 år gammal eller nåt?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
och tänka sig att jag köpte en Seat Cordoba efter att ha skapat den här tråden... något står fel till i huvudkontoret på mig
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Re:

Barbapappa skrev:
Vart hittade ni denna gamla tråden, den måste väl vara typ 4 år gammal eller nåt?


Jag sökte runt lite, skrev inlägg och glömde kolla datum...

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Racechriss
Svedala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 10



Det kan väl gå bra med Honda olika modeller

_________________
Christer Nilsson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Putt skrev:
Barbapappa skrev:
Vart hittade ni denna gamla tråden, den måste väl vara typ 4 år gammal eller nåt?


Jag sökte runt lite, skrev inlägg och glömde kolla datum...


Det spelar väl inte så stor roll att tråden är gammal, förutom att det händer en del i bilbranschen på drygt 3 år

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Re:

bmw130 skrev:
Putt skrev:
Barbapappa skrev:
Vart hittade ni denna gamla tråden, den måste väl vara typ 4 år gammal eller nåt?


Jag sökte runt lite, skrev inlägg och glömde kolla datum...


Det spelar väl inte så stor roll att tråden är gammal, förutom att det händer en del i bilbranschen på drygt 3 år

Nej det var inte riktigt så jag menade. Lät ju nästan arg ser jag nu när jag läser det igen.

Det visar sig efter att ha läst mitt inlägg på sidan två i tråden att jag råkade ut för att äga två av de bilarna jag 'tipsade' om. Både Lupo Gti & Clio Sport har stått på uppfarten vid det här laget...

Clion var kanon på många sätt, en 01:a som hade gått 5000mil ungefär. Kostade runt 70 när det begav sig. thumbs up Mycket kul & ny bil för pengarna då för runt två(?) år sedan och dom är ju inte dyrare idag. Bilen hade go 2L 16V motor med rivig karaktär och bra klipp i toppen, strax efter 5500rpm tror jag det var så kom den loss på riktigt, en riktig gti-motor, självklart sugmotor också... Men dom på pappret 172 franska hästarna kändes inte mer än kanske 150 tyska högkvalités hästar, vid rödljusen fick man ju däng av gamla Golf ettor och tvåor... Lådan tyckte jag var lite dum, många gånger ville man ha en växel mellan växlarna så att säga, speciellt i konbanor/Parkbanan.

Bromsarna var suveräna och hade bra bett, körde med orginalbelägg och skivor och jag upplevde aldrig att dessa mattades när jag körde, lite bockig att köra i början eller när man hade kört nån annan bil, minsta tryckning på pedalen så hade man ju näsan i framrutan, lite kraftig servoverkan eller nåt kanske? Nackdelen med bromsarna måste väl varit abs:en då i så fall, helt värdelös verkligen! När man körde på exempelvis halt eller löst material som rullgrus eller snö så fick den ju spelet när man bromsade, och då ökade den bromssträckan på nåt vis medans den höll på och jobbade. Nu fanns det ju sån tur var ett väldigt bra trick att ta till, man kunde rycka en sladd som gick över bakaxeln och då var abs:en inte i och störde längre. Abs:en brukade även gå in så fort bilen ville skicka upp ett däck i luften (nåt av bakdäcken vanligtvis), det var ju nåt som de här bilarna brukar göra rätt ofta också lyfta på däcken alltså. När man sen pluggade in kontakten till abs:en så var det bara att börja köra med bilen och när man kom över 20km/h så slocknade abs-lampan, perfekt. thumbs up

Inredningen var ju mer tvivelaktig, ratten såg ju ut som kriget, tänk er att stå och gnugga en stålborste mot en skinnratt så är man nästan hemma... Lossnade stora bitar av skinnet på ratten, men stolarna var det inte några problem med. Men man satt helt sjukt högt, men det verkar man ju göra i även V6:an och de nyare ph2 bilarna. Stolarna dög ju för banåkning men nya stolar är nog en käck grej om man vill sitta still på riktigt. Annars tycker jag inte inredningen var nåt direkt glädjeämne, allt kändes lite vekt och inte alls så gediget som man hade hoppats på, och alu-knoppen på växelspaken var ingen favorit på vintern heller... Grejer man saknar i inredningsväg är väl endast färddatorn som funkade riktigt fint.

Avgasystem verkade också vara förbrukningsvara, lätt att byta på bilen faktiskt, men sjukt kort livslängd.
Cambervinkeln var det inte tänkt att man skulle röra på bilen heller, så nya excentriska bultar fick införskaffas för att bli mer nöjd. Det blev även r-däck till denna bilen men det var konstig modell (Continental competition r-däck, köp aldrig såna), men med RIKTIGA r-däck och RIKTIGA dämpare och fjädrar så tror jag verkligen att det här blir en jäkligt rolig bil med enkla medel och bra inköpskostnad.

Lupon då?

Nu är det väl som att jämföra äpplen och apelsiner ungefär då Lupon jag åker med inte har lämnats lika orginal som Clion jag hade, men motormässigt har den ju inte nåt att hämta Lupon, drar mer sås till och med då man får jobba med den mer, asliten tankt gör ju inte saken bättre då man får tanka efter runt 12-15mil (lampan börjar lysa runt 12 mil vanligtvis) på banträffarna. Chassiemässigt så sitter det ju bättre fjäderben och kraftigare krängare på fram och med den uppgraderingen plus riktiga däck och mindre inredning på en Clio så har man ju inte en chans vågar jag utlova. Sen känns ju allt mycket fräshare trots att Lupon har gått dubbelt så långt, inte att Clion var vanskött på nåt vis men den känns på nåt vis slitnare i reglage och sånt. Dyrare, men känns mer rätt i känslan kan man säga, att man sen får vara med på fler träffar gör ju inte nåt heller.

Finns en Lupo gti på blocket nu som ser riktigt fin ut om nån är sugen.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



Tur att du inte är arg

Hur mycket effekt är det i en Lupo GTI?

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3480



Re:

Lyfter upp denna tråd igen från rejsa-graven

Nu ikväll när jag åkte hem ifrån garaget hände något riktigt udda, jag bevittnade drifting med en Suzuki swift sport i ett gathörn & i en rondell den som körde var inte blöt bakom örona utan rattade som Blomqvist i
de värmlänska skogarna....

Å eftersom spårvagnen kom försvann denna lilla röda bil ut på leden å jag stog kvar vid rödljuset....
Så hem å knapppa på datorn en stund för å se vad som fanns för godis till en swift idagen läge
Jösses! va finns inte! t.o.m ett o.E.M suzuki sport orginal kompressorkitt! bolt-on 150Hk!
http://www.nengun.com/suzuki-sport/sc150-slalom-kit-supercharger
Enl. Suzuki själva verkar de som om de kan garrantera 10000mil med detta kitt?

Så med tanke på att de bör finnas beg-bilar för rätt pengar där ute idag så skulle man väll kunna få
ett monster till banbil för under 150000kr??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Lyfter upp denna tråd igen från rejsa-graven

Nu ikväll när jag åkte hem ifrån garaget hände något riktigt udda, jag bevittnade drifting med en Suzuki swift sport i ett gathörn & i en rondell den som körde var inte blöt bakom örona utan rattade som Blomqvist i
de värmlänska skogarna....

Å eftersom spårvagnen kom försvann denna lilla röda bil ut på leden å jag stog kvar vid rödljuset....
Så hem å knapppa på datorn en stund för å se vad som fanns för godis till en swift idagen läge
Jösses! va finns inte! t.o.m ett o.E.M suzuki sport orginal kompressorkitt! bolt-on 150Hk!
http://www.nengun.com/suzuki-sport/sc150-slalom-kit-supercharger
Enl. Suzuki själva verkar de som om de kan garrantera 10000mil med detta kitt?

Så med tanke på att de bör finnas beg-bilar för rätt pengar där ute idag så skulle man väll kunna få
ett monster till banbil för under 150000kr??


Ser en hel del utav dessa här, tror Suzuki säljer den kompressormatade varianten standard i affär. De pinnar på ganska duktigt, men med tämligen rakagata som enda referens kan jag säga att en Subaru B4 RSK är snabbare
Fast de verkar helt klart intressanta, måste nog ut i affären o hitta en option DVD med Swift sporten
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191



off topic: Swift har också gjort att det finns ett bredare gatdäck som passar Speedster:s framfälg. thumbs up I 17" finns numera 195 breda gatdäck (175 original på speedster).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Toyota iQ verkar ju kunna bli nåt halvvettigt det med. Inte alls billig men väldigt liten och tydligen inte helkass i köregenskaperna (men tre meter sätter sina begränsningar).
0-100 på knappa 15 gör väl ingen jätteglad iofs men det verkar som om man skulle kunna ha nattrace i parkeringshus utan att det skulle kännas trångt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Toyota iQ verkar ju kunna bli nåt halvvettigt det med. Inte alls billig men väldigt liten och tydligen inte helkass i köregenskaperna (men tre meter sätter sina begränsningar).
0-100 på knappa 15 gör väl ingen jätteglad iofs men det verkar som om man skulle kunna ha nattrace i parkeringshus utan att det skulle kännas trångt


Proportionerna på den bilen är väldigt märkliga, får mig osökt att tänka på en TV-soffa på hjul varje gång jag ser den.
Hursomhaver är den väll tämligen tung, duktigt med ljudisolering i de bilarna.
Nä, rejsing i trånga parkeringshus funkar nog bättre i en Daihatsu Copen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Andrew Petrykowski skrev:
Proportionerna på den bilen är väldigt märkliga, får mig osökt att tänka på en TV-soffa på hjul varje gång jag ser den.
Hursomhaver är den väll tämligen tung, duktigt med ljudisolering i de bilarna.
Nä, rejsing i trånga parkeringshus funkar nog bättre i en Daihatsu Copen
950 som tjänstevikt är ju inte mycket mindre än en Mazda2/Fiesta (diffar bara ca 100kg). Stålskelettet såg rätt kraftigt ut.

En elbilsdrivlina (med nödbensinare) i den verkar ju givet som alternativ.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Roliga/Snabba småbilar
<<   1, 2, 3, 4, 5
8 besök senaste veckan (22189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande