Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (22742 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
McRae,

Tack för det! thumbs up

Besparar oss mycket besvär och pengar.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



McRae skrev:
Angående Tractive så har jag massor av praktisk erfarenhet av dem... Kort sagt,KÖP INTE!!! > Som tidigare sagt så sitter deras grejor i våra S60-bilar. Summeringen av säsongen slutade på rep.kostnader på runt 100K per bil!!! Nog för att racing kostar men detta var ju nästan löjligt... På en växellåda som kostar 92K förväntar man sig bättre hållbarhet. Tractive kunde inte ens hosta ur sig vilken olja vi borde ha i lådan... Mycket seriöst och propert vid första kontakten men sedan...


Detta var förvånande, vad var det som gick sönder?

Jag jobbar på AB Kuggteknik, lite arbetskadad är man så man är lite nyfiken..

Vill dock poängtera att det är INTE vi som gör kugghjulen till Tractive.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Framför allt var det problem med att att lådan sköt sönder totalt, vilket de trodde berodde på att ett kugg släppte från 4'ans drev och låste 1'an samtidigt. Detta på ett kugg som är av traktorstorlek och specialgjorda för applikationen! Massor med tjafs om vad som orsakade detta men Tractive påstod att förarna växlade för hårt! Detta med en dogring-låda... Efter ett tag började vi ana ugglor i moskén och skruvade isär lådorna när de rasade och analyserade själva istället för att lyssna på stora fabriken... Det visade sig att det inte satt någon nollåsning för shiftgafflarna på själva axeln utan det satt i spakstället... En dogringlåda är ju väldigt svårväxlad... vilket gjorde det att med lite lagom varm låda och vibrationer, så med fullt spett på 4'an så klippte lådan in 1'an, också!

Resultat: tvärnit, ett stort hål i huset och totalt förstört innanmäte... Detta hade inte Tractive klurat ut på en och en halv säsong... >

Förutom detta "lilla" problem så uppstog det mycket pittingskador på dreven trots deras megastorlek... Detta beror med all sannolikhet på att oljan i lådan går alldeles för varm på grund av obefintlig kylning och närhet till turbon m m. Eftersom vi inte själva får sätta in en tempgivare i lådan så begärde vi att VCC och Tractive skulle göra ett test på detta för att se tempen. Vi väntar fortfarande... > De kunde inte ens säga vad vi borde byta till för olja under tiden tills detta vart löst (eftersom VCC har bestämt vad det ska vara för olja i lådan (sponsor) så diskas vi om vi byter på eget bevåg...).

Sammanfattning: mycket nöjd kund...


_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



växellåda

Sellholms sekventiella låda (MPG) har gått i SLC i 3 år... utan problem.

Team Avanti kör en sådan i sin V40.
och innan dess körde vi den i 2 säsonger.
40 timmars körning utan koppling och 600Nm.

med andra ord... den håller.

Niklas Sandström: Vilka är det som kört sönder så mycket av Sellholms lådor?

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Martin: När vi var och bromsade Tigers bil hos Trond Stensby så hade han en låda med drev från Sellholm M45, det var väl mestadels norska åkare skulle jag tro. Om du menar MPG lådan så var det Lasse Rosendal men det var bara i arvika han hade problem med det.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Skruva banåkabil
Ny växellåda, vad välja?
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (22742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande