Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (38671 totalt) |
Re:
Det är det här som är tjusningen med ingenjörskonst, att inte tänka att mera är bättre än lite, utan att väga olika faktorer mot varandra. Man kan bromsa med liten diameter på skivorna, men man får behålla mängden massa av värmelagringsskäl. Man förlorar i pedaltryck pga mindre skivradie, men inte i bromskraft. Sedan får man större skillnad i friktionshastighet över beläggsytan, men det kan vara försumbart. I F1 är fälgarna 13 tum, vilket kan förtydliga tankegången. Men visst, har man stipulerad fälgdiameter som STCC så är det ju enklare att ta till skivdiameter när ändå utrymmet finns. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re:
Kan vara så att jag inte fattar riktigt. Men om svänghjulet är 30 cm i diameter, så kan väl inte tröghetsradien vara 15 cm. Eller har jag glömt så mycket på 18 år, sedan jag gick i skolan? Tänk också på att det är stor skillnad på att lätta 2 kg längst ut i perferin eller 2 kg inne i centrum. Med tanke på den ringa diametern på en kardarnstång så är det inte där man ska lägga krut i första hand. Men när man har lättat allt så.... kan man ge sig på den också. Mats _________________ Mats Lind |
||||||
Re:
Jo det är radien som ska användas i beräkningarna vilket jag också har gjort. Syns både i formeln och i excel-bladet... Helt rätt! Det var därför som jag skrev att jag approximerade svänghjulet i alla tre fallen till en massiv homogen skiva. Anledningen var att teoretiska masströghetsmomentsberäkningar kan bli väldigt komplexa ifall man räknar på allt annat än grundläggande geometrier. Eftersom jag inte ville öva mig i dessa komplexa beräkningar utan istället försöka se hur svänghjulets masströghetsmoment påverkar tillgängligt effektregister så tyckte jag att det var en lämplig förenkling. Men ifall man ska börja ge sig på att lätta sitt svänghjul eller så, så ska man ju definitivt ha det du säger i åtanke. _________________ Tommy Bager |
||||||
nog för att man ska förenkla så det blir enklare men hur lyckas du förenkla en lättning av ett svänghjul på 30kg ner till 10kg?
relevansen för ett lättat svänghjul borde väl ligga inom några kg lättning (självklart inom samma radie). där tyvärr slutresultatet ofta får betydligt mer massa i svänghjulets periferi. _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||||
Re:
Beror ju på hur svänghjulet ser ut, jag tog ner mitt från 8 till 5Kg, allt på yttersta 50mm på radien. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Du har nog missförstått meningen med beräkningsexemplet jag gjorde. Lättningen av svänghjulet är inte menad att vara direkt realistisk utan är medvetet överdriven för att man lättare ska kunna se de effekter som en lättning av svänghjulet får. Anledningen att jag gick just från 30 kg till 10kg var att det var just de vikterna som Göran nämnde i det inlägget jag svarade på. _________________ Tommy Bager |
||||||
om vridmoment (nm) och effekt (hk) inte möter varandra vid 7024rpm vid en bromsning vad är då fel? Bromsbänkens mjukvara? Fel på mej som tror att det ska vara så?
Såg att det bromsats bilar på en bänk som inte korsar kurvorna vid 7024... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||||
Re:
Antingen är ena siffran på hjulen och andra på motorn eller så är den ena korrigerad för temp och lufttryck och den andra inte. Kan inte tänka mig att de räknar fel men man vet ju aldrig... _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Re:
Det blir en blandning av verkningar som jag förstår det. Motorn har ju kvar sin moment kurva, men svänghjulet levererar mer av den producerade effekten. En förändring av det använda varvtalsregistret förefaller trolig. Det är i det här sammanhanget vi får tänka på att hjulen också snurrar och det måste till motoreffekt för att öka deras varvtal. Det sitter även an utväxling mellan att räkna på... Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Tänk på att beroende på vilken definitionen av hästkraft man använder så kommer förhållandet mellan en kW och HP att skilja sig. Ungefär mellan 1.34 och 1.36. För mer info läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepo Detta gör att varvtalet där vridmoment och hästkraft är lika stora kan variera mellan 7024 och 7121 rpm. Felet i bänkningen du länkar till är dock större än så och jag skulle nog gissa på att de bara brytt sig om att korrigera ena siffran precis som Tomas L föreslog ovan. Hur det verkligen ligger till kan bara folket som utfört bänkningen svara definitivt på. Vi andra kan bara spekulera... _________________ Tommy Bager |
||||||
Re:
Jovisst måste man gå vidare med beräkningarna till nästa steg i drivlinan ifall man vill veta hela drivlinans påverkan. Dock så borde inte svänghjulets enskilda påverkan på kraftöverföringen bli annorlunda även om man vill lägga till beräkningar på övriga delar av drivlinan. Det handlar bara om att addera mer tröghet till systemet. _________________ Tommy Bager |
||||||
Re:
Så, tråden har vaknat! Minns inte allt just nu men svänghjul fungerar ju även som en lagringsplats för energi vilket för med sig att det mesta av detta går förlorat eftersom den energin i princip bromsas bort innan nästa nästa acceleration är aktuell. I dragracing kan man däremot varva upp ett tyngre svänghjul innan start och på så vis tillgodogöra sig mer starteffekt. Massan i hjulen däremot är en annan historia. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Hehe du glömmer "fort". Det fettmarkerade tog vi upp på föregående sida ![]() _________________ Tommy Bager |
||||||
Re:
Jag är otrolig på att glömma. Men det beror på att jag inte orkar följa med överallt, biter nog över för mycket vad gäller forum, men det är samtidigt mycket lärorikt att diskutera med många olika. Sen e de 50 mail om dan åxå... mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det är skilnad på amrikanska hp och eroperiska hk där av 1,34 och 1,36 Det vi håller på med hk så är 1kW=1,36hk Hmm orkar inte härleda 1,34 o 1,36 _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re:
Behöver du inte heller! Allt står på wikipedia-sidan jag länkade. ![]() _________________ Tommy Bager |
||||||
Tjena
Med risk för att starta en avslutad tråd så kommer mitt inlägg här. Har själv alltid undrat över effekt/vrid och hur det hänger samman. Läst denna tråd med stort intresse och det har givit nytt ljus över detta begrepp. Effekt, som tidigare nämnt är hur snabbt något kan göras på en viss tid Vrid: Styrkan i genomförande som i sin tur hänger samman med effekt och vice versa MEN, kan man inte se det på såhär. Tänk att du har en skottkärra som väger 100 kg och den skall dras 200 m av två personer,först i mål. Ena personen är en gymbroiler med lår tjocka som stubbar och den andra är en ettrig sprinter med en massa spring i benen..Vid start kommer broilern att dra iväg då vagnen är trög vid stillstående och styrka är en fördel men allt eftersom att farten ökar så kommer sprintern med sina ettriga ben att svepa förbi då han kan "snurra" på benen fortare (accelerera). Vet ju själv att ska man få nåt att röra på sig så är det alltid trögast i början men allteftersom att man får upp flåset så krävs det mindre kraft för att öka farten.Bortser från luftmotstånd mm nu Känns inte helt out of order...Eller? _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||||
Re:
Det är inte lättare att öka farten i ett senare skede av ett accelerations förlopp. Tittar man på hur en bilmotor orkar accelerera en bil så är G kraften störst i början. Samma sak med en sprinter, snabb i starten men dom sista metrarana över mål är accelerationen obefintlig. Det är ett diffust begrepp att det är trögast i början, sätt en G-mätare på det du skall sätta i rörelse och läs av. Det kan förefalla som att det går lättare i ett senare skede, men i själva verket bibehåller man bara farten och till det krävs mindre kraft än att accelerera samma massa. Men eftersom det rör sig fortare så luras man av detta. Likaväl som kilo är ett mått på massa så är effekt ett mått på arbete, det handlar alltså om vilken av broilern eller sprinten som kan leverera mest effekt. Den av de två som kan leverera mest effekt kommer att kunna accelerera skottkärran kraftigast i alla farter. Vi får inte luras i resonemanget av att broilern är stel och bara kan röra sig långsamt eller att hans uthållighet är dålig, det är principen för effekt och vrid moment vi klarlägger. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Fan, där försvann min förhoppning om att jag förstod begreppen vrid/effekt.. Gör om gör rätt! ![]() Men om nu effekt (hk) är av endast betydelse för acceleration/fart, vilket är det man vill åt i svängåka, varför fokus på vrid i olika bilsammanhang tex i faktablad mm? Förstår att effekt/vrid är tätt sammankopplat (hög effekt => högt vrid) och vad de står för, arbete på en viss tid och kraften av det arbetet. Men varför då inte bara fokusera på effektkurvan? Hur hjälper vridet dig att förstå en bils karaktär/beteende om hk är det enda som räknas och vrid endast är en effekt av hk? Försökt googla mig igenom ämnet men alla verkar ha olika åsikter och man blir än mer förvirrad. Får väl vänta på aha-upplevelsen.. oavsett, tack Göran för att du orkade svara på mitt inlägg, trots alla tidigare inlägg! hehe Ps I mitt tidigare inlägg var jag grovt generaliserande och broiler skulle representera V8 jänkare medan sprinter en V8 italiano... _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||||
Re:
För att folk är idioter. ![]() _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (38671 totalt) |