Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
(Mass)tröghetsmoment
3 besök senaste veckan (6730 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Hejsan grabbar (och tjejer),

Jag har idag pratat med lite olka fälgtillverkare om prestanda på deras fälgar.
Den information jag har lyckats att klämma ur dem, pendlar mellan "Vi vet inte" och "S..t i det du!". >
M.a.o. är vi återigen tillbaka i läget "allt måste man göra själv".
Frågan är; har någon av er, någon garagemässig metod att mäta tröghetsmomentet på en fälg med?

BAAP, snart åker vi.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Kanske nån klen torosionsfjäder som man hänger upp fälgen i. Sen sätter man den i en pendlande rotation och mäter frekvensen.
Man måste förstås testa med nåt man vet trögheten i först.

_________________
William Ekström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Fäst en axel genom navet. Se till att axeln rullar så friktionsfritt som möjligt. Fäst ett snöra i fälgbanan på känd diameter (mäta omkrets så får du diameter). I änden av snöret hänger du en vikt. Mät distans och tid och dra bort energin att acc vikten - voilá rotationströghet.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Rulla den ner för ett lutande plan och mäter tiden.
Ev behöver man nån bra tidtagare med optisk på/av för att få nogranheten

Har för mig jag sett nåt sånt nånstans för nån tid sedan (typ år )...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



det flesta fälgar idag är enbart för utseendet tunga som bly.....satsa på race fälgar enda std bilen som jag kännert till som har hyffsade fälgar är porsche som har ihåliga ekrar på vissa modeller
fälgens diameter är åxå viktigt liten fälg vikten närmare centrum men vem vill åka på 13"
tror nog det enklaste är att enbart sattsa på den lättaste fälgen lite roterande vikt är alltid bra oavset var på bilen

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Tänk även på att däcket väger mer än fälgen och ligger ännu längre från centrum.
Det tjatas mycket om att spara gram på fälgarna men det är sällan däcken nämns.

Det finns många andra faktorer än vikt när det gäller däck iofs.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



NiklasFalk skrev:
Tänk även på att däcket väger mer än fälgen och ligger ännu längre från centrum.
Det tjatas mycket om att spara gram på fälgarna men det är sällan däcken nämns.

Det finns många andra faktorer än vikt när det gäller däck iofs.


jovisst du har så rätt
vad jag vet så är det endast i dragracing som tillverkarna brukar skriva ut däck vikt eller har jag missat nått?

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



mrT skrev:
men vem vill åka på 13"



_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Westfield skrev:
mrT skrev:
men vem vill åka på 13"



Jajjamensan
Finns det någon som vill åka på större fälg än vad bromsarna kräver? Alltså förutom 2fast2 furious gänget IOFS tar jag licens på 17 tummare i'morgon

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



cat7even skrev:
Westfield skrev:
mrT skrev:
men vem vill åka på 13"



Jajjamensan


Jag tycker t.o.m. att det är riktigt snyggt på våra bilar...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Westfield skrev:
Fäst en axel genom navet. Se till att axeln rullar så friktionsfritt som möjligt. Fäst ett snöra i fälgbanan på känd diameter (mäta omkrets så får du diameter). I änden av snöret hänger du en vikt. Mät distans och tid och dra bort energin att acc vikten - voilá rotationströghet.

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
volvo360 skrev:
Rulla den ner för ett lutande plan och mäter tiden.
Ev behöver man nån bra tidtagare med optisk på/av för att få nogranheten

Har för mig jag sett nåt sånt nånstans för nån tid sedan (typ år )...

thumbs up om man skall mäta på ett helt hjul.

thumbs down om man skall mäta på en fälg (Den blir inge' snygg om jag rullar den nerför backen utanför garaget.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
mrT skrev:
det flesta fälgar idag är enbart för utseendet tunga som bly.....satsa på race fälgar enda std bilen som jag kännert till som har hyffsade fälgar är porsche som har ihåliga ekrar på vissa modeller
fälgens diameter är åxå viktigt liten fälg vikten närmare centrum men vem vill åka på 13"
tror nog det enklaste är att enbart sattsa på den lättaste fälgen lite roterande vikt är alltid bra oavset var på bilen

Det hela diskussionen handlar om; är om jag skall byta mina Compomotive ML 13" mot OZ Superleggera 15".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
cat7even skrev:
Westfield skrev:
mrT skrev:
men vem vill åka på 13"



Jajjamensan
Finns det någon som vill åka på större fälg än vad bromsarna kräver?...

Jag! Jag vill ha så stora fälgar som rollcenterhöjningen kräver.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Vad tror ni om följande, hands-on metod, för att mäta tröghetsmomentet (TM) på en fälg eller ett hjul?

Man tager sin fälg/sitt hjul och åker ner till GummiGubben (GG).
Man ber honom balansera den/det.
Klistrar dit så mycket bly klockan tre, att det precis börjar rotera.
Väger blyet (MB).
Mäter "blyradien" (RB).
Tar bort blyet.
Ber GG starta maskinen.
Startar tidtagaruret.
Räknar ett visst antal varv (V).
Skriker NU! Samtidigt som man trycker på klockan (På NU! Ryker GG ur sladden till maskinen).
Precis då hjulet stannar trycker man på klockan igen.
Den första tiden avläses (T1)
Den andra tiden avläses (T2)

De data vi nu fått ihop, trycker vi in i formeln:

TM=MB*RB*T1*T2*g/(pi*V).

PS. Ni får gärna kolla om formeln stämmer, det finns alla möjligheter att den är fel:
1. Jag har aldrig räknat på tröghetsmoment.
2. Min formelsamling ligger på annan ort.
3. Jag brukar ofta glömma en faktor 2, i något hörn.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864


Trådstartare
Nu har jag varit hos GG, och därefter räknat mig alldeles snurrig.

Eftersom jag inte har något känsla för, vad som är mycket eller lite, vad gäller tröghetsmoment, har jag även räknat ut något jag kallar för ekvivalent massa
(om jag istället för att använda energin till att rotera hjulen, använder den till att accelerera dödvikt; hur mycket vikt kan jag accelerera då?).

och här kommer resultaten:

Compomotive ML Split 7*13":
Massa=5.25 kg, Tröghetsmoment=0.079 kgm², Ekvivalent massa=0.95 kg.

OZ Superleggera 7*15":
Massa=5.08 kg, Tröghetsmoment=0.104 kgm², Ekvivalent massa=1.21 kg.

Compomotive ML Split 7*13" med sliten Yokohama A032R 205/60*13:
Massa=13.00 kg, Tröghetsmoment=0.361 kgm², Ekvivalent massa=4.35 kg.

OZ Superleggera 7*15" med sliten Yokohama A032R 205/50*15:
Massa=14.35 kg, Tröghetsmoment=0.512 kgm², Ekvivalent massa=5.96 kg.

OZ Superleggera 7*15" med ny Yokohama A032R 205/50*15:
Massa=14.56 kg, Tröghetsmoment=0.530 kgm², Ekvivalent massa=6.17 kg.

Slutsats: om jag byter ut mina 13" hjul mot 15":are, kommer bilen att, under acceleration och inbromsning, att uppfattas som cirka 12 kg tyngre.

PS. Självklart hade jag glömt en tvåa i formeln.

Den korrekta formeln är:
TM=MB*RB*T1*T2*g/(2*pi*V).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



volvo360 skrev:
Rulla den ner för ett lutande plan och mäter tiden.
Ev behöver man nån bra tidtagare med optisk på/av för att få nogranheten

Har för mig jag sett nåt sånt nånstans för nån tid sedan (typ år )...
Även om metoden är avskriven för fälgar, så är det kanske http://home.netpower.no/pberg/trilting.html du tänker på? Meny till annat smått o gott på http://home.netpower.no/pberg/autox.html

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



ice skrev:
Slutsats: om jag byter ut mina 13" hjul mot 15":are, kommer bilen att, under acceleration och inbromsning, att uppfattas som cirka 12 kg tyngre.


Intressant!
Jag håller med dig när det gäller acceleration.

Men när du bromsar så kan du väl i det här fallet kompensera genom att trycka lite hårdare på bromspedalen. Det skulle ju inte funka om bilen verkligen vägde 12kg extra då ju däckens friktion skulle begränsa?

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Allmänt banåkaforum
(Mass)tröghetsmoment
3 besök senaste veckan (6730 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande