Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum (Mass)tröghetsmoment | 3 besök senaste veckan (6730 totalt) |
Hejsan grabbar (och tjejer),
Jag har idag pratat med lite olka fälgtillverkare om prestanda på deras fälgar. Den information jag har lyckats att klämma ur dem, pendlar mellan "Vi vet inte" och "S..t i det du!". > M.a.o. är vi återigen tillbaka i läget "allt måste man göra själv". Frågan är; har någon av er, någon garagemässig metod att mäta tröghetsmomentet på en fälg med? BAAP, snart åker vi. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Fäst en axel genom navet. Se till att axeln rullar så friktionsfritt som möjligt. Fäst ett snöra i fälgbanan på känd diameter (mäta omkrets så får du diameter). I änden av snöret hänger du en vikt. Mät distans och tid och dra bort energin att acc vikten - voilá rotationströghet.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Rulla den ner för ett lutande plan och mäter tiden.
Ev behöver man nån bra tidtagare med optisk på/av för att få nogranheten Har för mig jag sett nåt sånt nånstans för nån tid sedan (typ år )... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
det flesta fälgar idag är enbart för utseendet tunga som bly.....satsa på race fälgar enda std bilen som jag kännert till som har hyffsade fälgar är porsche som har ihåliga ekrar på vissa modeller
fälgens diameter är åxå viktigt liten fälg vikten närmare centrum men vem vill åka på 13" tror nog det enklaste är att enbart sattsa på den lättaste fälgen lite roterande vikt är alltid bra oavset var på bilen _________________ Jörgen Andersson |
||||||
Tänk även på att däcket väger mer än fälgen och ligger ännu längre från centrum.
Det tjatas mycket om att spara gram på fälgarna men det är sällan däcken nämns. Det finns många andra faktorer än vikt när det gäller däck iofs. |
||||||
jovisst du har så rätt vad jag vet så är det endast i dragracing som tillverkarna brukar skriva ut däck vikt eller har jag missat nått? _________________ Jörgen Andersson |
||||||
Jajjamensan Finns det någon som vill åka på större fälg än vad bromsarna kräver? Alltså förutom 2fast2 furious gänget IOFS tar jag licens på 17 tummare i'morgon _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
om man skall mäta på ett helt hjul. om man skall mäta på en fälg (Den blir inge' snygg om jag rullar den nerför backen utanför garaget. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det hela diskussionen handlar om; är om jag skall byta mina Compomotive ML 13" mot OZ Superleggera 15". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag! Jag vill ha så stora fälgar som rollcenterhöjningen kräver. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Vad tror ni om följande, hands-on metod, för att mäta tröghetsmomentet (TM) på en fälg eller ett hjul?
Man tager sin fälg/sitt hjul och åker ner till GummiGubben (GG). Man ber honom balansera den/det. Klistrar dit så mycket bly klockan tre, att det precis börjar rotera. Väger blyet (MB). Mäter "blyradien" (RB). Tar bort blyet. Ber GG starta maskinen. Startar tidtagaruret. Räknar ett visst antal varv (V). Skriker NU! Samtidigt som man trycker på klockan (På NU! Ryker GG ur sladden till maskinen). Precis då hjulet stannar trycker man på klockan igen. Den första tiden avläses (T1) Den andra tiden avläses (T2) De data vi nu fått ihop, trycker vi in i formeln: TM=MB*RB*T1*T2*g/(pi*V). PS. Ni får gärna kolla om formeln stämmer, det finns alla möjligheter att den är fel: 1. Jag har aldrig räknat på tröghetsmoment. 2. Min formelsamling ligger på annan ort. 3. Jag brukar ofta glömma en faktor 2, i något hörn. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nu har jag varit hos GG, och därefter räknat mig alldeles snurrig.
Eftersom jag inte har något känsla för, vad som är mycket eller lite, vad gäller tröghetsmoment, har jag även räknat ut något jag kallar för ekvivalent massa (om jag istället för att använda energin till att rotera hjulen, använder den till att accelerera dödvikt; hur mycket vikt kan jag accelerera då?). och här kommer resultaten: Compomotive ML Split 7*13": Massa=5.25 kg, Tröghetsmoment=0.079 kgm², Ekvivalent massa=0.95 kg. OZ Superleggera 7*15": Massa=5.08 kg, Tröghetsmoment=0.104 kgm², Ekvivalent massa=1.21 kg. Compomotive ML Split 7*13" med sliten Yokohama A032R 205/60*13: Massa=13.00 kg, Tröghetsmoment=0.361 kgm², Ekvivalent massa=4.35 kg. OZ Superleggera 7*15" med sliten Yokohama A032R 205/50*15: Massa=14.35 kg, Tröghetsmoment=0.512 kgm², Ekvivalent massa=5.96 kg. OZ Superleggera 7*15" med ny Yokohama A032R 205/50*15: Massa=14.56 kg, Tröghetsmoment=0.530 kgm², Ekvivalent massa=6.17 kg. Slutsats: om jag byter ut mina 13" hjul mot 15":are, kommer bilen att, under acceleration och inbromsning, att uppfattas som cirka 12 kg tyngre. PS. Självklart hade jag glömt en tvåa i formeln. Den korrekta formeln är: TM=MB*RB*T1*T2*g/(2*pi*V). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Intressant! Jag håller med dig när det gäller acceleration. Men när du bromsar så kan du väl i det här fallet kompensera genom att trycka lite hårdare på bromspedalen. Det skulle ju inte funka om bilen verkligen vägde 12kg extra då ju däckens friktion skulle begränsa? |
||||||
Allmänt banåkaforum (Mass)tröghetsmoment | 3 besök senaste veckan (6730 totalt) |