Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mer tankar ang Ackerman.
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (38696 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

Göran Malmberg skrev:
Krille_hlm skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jaguar-splndeln har 2 grader axeltappslutning.
Kan vara något att testa med.


Har de styrarmsvinkel för parallellstyrning också?

Beroende på hur smidet ser ut å går det att värma å böja armen, sen kan man justera kuggstången lite längsledes bilen. Men håll lite koll på bumpsteer även vid rattutslag. En fördel med parallellstyrning i hop med noll KPI å liten scrub är att styrarmen inte behöver krocka med bromsskivan. Frågan e om man inte ska tillverka en spindel från början så man får det som man vill. Kolla spindeln på min hemsida www.hemipanter.se klicka "Rollbars springs shocks and A-arm". där finns en spindelkonstruktion som e rätt enkel å göra.
Göran


Jo jag har tänkt tillverka spindlar med bultade plattor i botten och toppen så man kan byta fästpunkter till spindellederna och prova sig fram lite vad som går bäst på olika banor. Likaså med styrarmen.
Jag har sett den spindeln som du har på din sida, den ser enkel och funktionell ut.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Krille_hlm skrev:
prova sig fram lite vad som går bäst på olika banor. Likaså med styrarmen.
Jag har sett den spindeln som du har på din sida, den ser enkel och funktionell ut.

mvh


Beroende om kuggstången år å flytta så kan man ju sätta styrarmen längre ned så den linear med undre A-armen. Då kan du ställa camber på övre leden utan toe problem, en stor fördel att kunna snabbjustera i ditt fall. Det finns jumånga färdiga hubbar med lager medbringare för hjulen att bulta in i spindeln då spindeltappen jag har använt e tämligen svår å hitta. Undre spindelleden jag har e en Saab.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Här har vi en fin drift som jag snubblade på på Garaget. Här syns det "yttre" hjulet bra också, tycker det ser tämligen vanlig framvagn ut.
http://www.garaget.org/video/sd283kcl7yxp
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Göran Malmberg skrev:
Här har vi en fin drift ................


Skulle man ge sig in i böjarna på det viset, på vanlig racing......så skulle ingen våga bromsa sig förbi i allafall..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Re:

Göran Malmberg skrev:
Krille_hlm skrev:
prova sig fram lite vad som går bäst på olika banor. Likaså med styrarmen.
Jag har sett den spindeln som du har på din sida, den ser enkel och funktionell ut.

mvh


Beroende om kuggstången år å flytta så kan man ju sätta styrarmen längre ned så den linear med undre A-armen. Då kan du ställa camber på övre leden utan toe problem, en stor fördel att kunna snabbjustera i ditt fall. Det finns jumånga färdiga hubbar med lager medbringare för hjulen att bulta in i spindeln då spindeltappen jag har använt e tämligen svår å hitta. Undre spindelleden jag har e en Saab.
Göran



Det är redan så med styrväxeln och styrarmarna original på ferrarin.
original spindeln har ganska mycket kpi, mätt på bilden får jag det till ca 9 grader:



I princip neutral caster som den är ställd nu och axeltappen ligger lite framför linjen mellan spindellederna, här syns också att styrarmens kulled ligger i samma höjd som nedre spindelleden:


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



en erfarenhet..från när man åkte gatdäcks rejs i ssk-serien (då det var många 40 talet eller fler i kuppen)
pirelli p600 tror jag vi åkte...snor hala..bilen gick då bäst med näst intill parallell styrning..
dvs att man åkte på 4hjuls släpp och lätta lite på gasen när det börja vifta för mycke..
(fwd iofs men i teori...)

fenoment att det faktiskt tack vare detta blev trevligt att köra bilen på släpp..
och jobbigt när man inte stod på.. brutal skiftning mellan över och understyrd...toe förändring vid vissa hjulutslag torde vara boven i det.

massor med caster för intial instyrning fungerade..normalt ca 4-5 grader camber.

Detta är nog rätt applicerbart på en "garage setup" driftingbil--- hoppas jag. (utan lätta på gasen iofs..)

Bilen blir dock j-ligt stissig raktfram när man närmar sig parallellstyrning. inte att förglömma.. inge kaffe på rakan

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Racetech
Mer tankar ang Ackerman.
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (38696 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande