Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO 2003
<<   1, 2, 3, 4, 5
42053 besök totalt
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

krämbulle skrev:
Ser trevligt ut!

Är det åkbart till vardags över huvudtaget eller säger rumpan ifrån direkt med dylik sits (jag funderar också på bälte men det tar emot att ta hål i originalstolen )?

//Johan

Den hade säkert varit åkbar och kanske tom bekväm även på längre sträckor om inte min benstomme
hade varit exakt lika bred som stolens skålning, revben och höfterna känns lite väl intryckta nu tyvärr
jag att om jag sätter på någon cm stoppning, iallafall på ryggen, så ska det nog bli bättre.
Annars får jag väl banta bort 15-20 kg av föraren till nästa år och se om man sitter bättre då

Nu har jag gott om plats för hjälmen, och kan sitta lite längre bak och ha 6p bälte dessutom thumbs up

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Sliparn skrev:
krämbulle skrev:
Ser trevligt ut!

Är det åkbart till vardags över huvudtaget eller säger rumpan ifrån direkt med dylik sits (jag funderar också på bälte men det tar emot att ta hål i originalstolen )?

//Johan

Den hade säkert varit åkbar och kanske tom bekväm även på längre sträckor om inte min benstomme
hade varit exakt lika bred som stolens skålning, revben och höfterna känns lite väl intryckta nu tyvärr
jag att om jag sätter på någon cm stoppning, iallafall på ryggen, så ska det nog bli bättre.
Annars får jag väl banta bort 15-20 kg av föraren till nästa år och se om man sitter bättre då

Nu har jag gott om plats för hjälmen, och kan sitta lite längre bak och ha 6p bälte dessutom thumbs up

Schysst stol. Har en Mog i min och sitter betydligt bättre än i standardstolen. Vart faktiskt bäst utan det skuminlägg jag har nu fast lite väl varmt på ryggen då.

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Med MOG:en antar jag att snapp-off i princip är ett krav?

Med Sliparns stol antar jag att i och urstigning är i princip som med standardstolen?

Sitter den på originalskenorna?

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

krämbulle skrev:

Med Sliparns stol antar jag att i och urstigning är i princip som med standardstolen?

//Johan

Den har så låga sidor att det inte är värre än vanligt att kliva i å ur.
fästena är speciellt framtagna för elise/speedster och sitter på originalrunners
så stolen blir justerbar.

Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Hur har du gjort med infästningen av 6-p bältet? Bilder?

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Sliparn skrev:
Den har så låga sidor att det inte är värre än vanligt att kliva i å ur.
fästena är speciellt framtagna för elise/speedster och sitter på originalrunners
så stolen blir justerbar.

Det var det jag antog! thumbs up

och justerbart är alltid trevligt!

Tack för svar!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Nu har jag pysslat lite till och det blir väl rätt OK, jag kommer ner och bak en bit så hjälmen går fri nu.
jag fick montera bort original "stolsskyddet" som sitter bakom huvudet mot bågen,
samt kapa av ca 2cm av bakkanten av stolen längst upp så den precis går fri.

dessutom fick jag kapa av bakre hörnet på det högra stolsfästet, så jag kunde skjuta tillbaka stolen maximalt

Tyvärr tar stolens nedre hörn emot original skenorna, så stolen inte går att sänka så mycket som det egentligen borde.
dessutom går det inte att flytta stolen då spaken till skenorna blockeras, det fungerar om jag höjer stolen ett hål
men det var ju ner jag ville. Nu sitter den ca 1 cm från golvet, så det får man väl inte klaga på.
då har jag även vänt på dessa fästen, det sänker ca en knapp cm till

kanske gör jag en egen ram istället för originalskenorna så kommer jag ner 1 cm till samt att jag kan göra fästen till bältet under stolen.

Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

krämbulle skrev:

//Johan

Har fortfarande standard ratt och det funkar även om det är lite bökigt att ta sig ur med taket på. Största fördelen med Snap off vore snarare att få ratten på exakt det avstånd man vill ha men självklart skulle det hjälpa för att ta sig i och ur.

krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Jarl skrev:

Har fortfarande standard ratt och det funkar även om det är lite bökigt att ta sig ur med taket på. Största fördelen med Snap off vore snarare att få ratten på exakt det avstånd man vill ha men självklart skulle det hjälpa för att ta sig i och ur.

okej! Låter bra! Skulle gärna ta en titt på en sån där lösning någon gång!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Flam-Kostym inköpt! 1 lagers proban från Rallyimport thumbs up

....Fasen va man blir harig när man fått barn (eller är det åldern?)..ska nog ta och köpa cykelhjälm nu med thumbs up

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Sliparn skrev:

....Fasen va man blir harig när man fått barn (eller är det åldern?)..ska nog ta och köpa cykelhjälm nu med thumbs up

Nu blev jag besviken...
Inte en bil på lekmattan...

Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005

Trevligt med såna här små rackare. Du skrev att effekten hade sänkt enligt tillverkaren (255->245). Kanske dags att åka till en rullande landsväg och kolla vad du har under huven? Jag skulle inte bli förvånad om du hade mer effekt än angiven av tillverkaren med tanke på de extra modifieringarna som du gjort. Eller är de medräknade i siffran ovan?

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Freddan72 skrev:
Trevligt med såna här små rackare. Du skrev att effekten hade sänkt enligt tillverkaren (255->245). Kanske dags att åka till en rullande landsväg och kolla vad du har under huven? Jag skulle inte bli förvånad om du hade mer effekt än angiven av tillverkaren med tanke på de extra modifieringarna som du gjort. Eller är de medräknade i siffran ovan?

Jo jag har tänk att bromsa den om jag kommer åt någon gång, för ofta så stämmer inte
den utlovade effekten med verkligheten, upp eller ner, det får vi se.
steg 2 består av större intercooler och mjukvara, det skulle ge 255hk 400mn när jag köpte det
På senare tid så säjer han samma kit fast uppger nu 245 hk 3??mn
antingen beror det på att han numera har en egen dyno, och upptäckt att han har överskattat effekten
eller så har han sänkt effekten av något skäl? http://www.klasen-motors.com/
annars har jag inte gjort mer på motorsidan än downpipe, och den ska väl inte ge så mycket mer effekt.

Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005

Re:

krämbulle skrev:
Jarl skrev:

okej! Låter bra! Skulle gärna ta en titt på en sån där lösning någon gång!

//Johan

Snap-off funkar väldigt bra, finns passande kit hos Elise-Shop i Holland med olika distanser, t ex denna; http://elise-shop.com/sparco-383-suede-steeringwheel-kit-elise-exige-340r-all-models-p-373.html

Själv har jag MOMo varianten i skinn istället, skulle dock köpa mocka om jag skulle köpt idag; http://elise-shop.com/momo-team-steeringwheel-kit-elise-exige-340r-all-models-p-29.html

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Sliparn skrev:

Nu blev jag besviken...
Inte en bil på lekmattan...

Jodå! Dom har bara gått i depå förtilfället

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Lite skrämmande siffror om mina körvanor kommer här

Årets körjournal:
1 till bilprovingen i Eksjö
2 till järnaffären i Tranås
3 till Gränna Bluegrassfestival
4 till Tranås Cruising (tyckte det behövdes en motpol till allt gammat gjutjärn )
5 till Bankörning i Eksjö
6 till Emaboda SS med Attitude.

Detta är vad jag kört sedan registreringsbesiktningen 2005, mätarställning då:17148 km:
(hemtransporten från Tyskland tillkommer med ca 140 mil)
2005: 230 mil
2006: 370 mil
2007: 205 mil
2008: 168 mil
2009: 92 mil

Totalt: 1065 mil

Mätarställning nu: 27798 km

Jag har kört mestadels längre sträckor till bankörning mm, och bara ett fåtal "in till stan ärenden".
så bilen är bara körd kanske 5-15 ggr per år...Speedstermissbruk kallas det
Nu har jag inte kört den på en månad, ställde av den i går kväll...... vilken kass speedsterägare jag är

Jag har iallafall använt Speedstern betydligt mer än min båt, 3-4 timmar har den gått fördelat på 3 tillfällen,

Men nästa år DÅ JÄKLAR

oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004

och hur gick det med Speedsteråkat 2010 då?

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011

Fin bil du har var starkt ine på en speedster förut men vart snuvad på konfekten dagen inann precis som du den gången vart det en annan bil dock ;-(

Det där med efektmärningar på trimm osv var ett tag väldigt överskattade då "chipp" var nytt på marknaden och har hänget med diverse tuners sedan dess.

Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Oj, det var visst läng sedan jag skrev något här !
å inte mycket speedsteråka har det blivit de senaste 2 åren heller,
men några besök på Emmaboda iallafall så man kunde putsa tiderna lite grand.
Men kanske borde göra något åt bilen för att putsa dom lite till så man kan fortsätta prenummerationen på

Kanske skulle det vara idé att titta på hjulinställningen, den är nu som den stod från fabrik,
(bortsett från att cambern fram som är fixad en aning.)

Men även vinge och splitter står på listan, vinge går väl att hitta någon passande om man letar lite,
men splitter tänkte jag bygga själv. Jag har ett par bling-cornersplitters som jag tänkte integrera med en splitter.

Min tanke var att ta 10mm kanalplast, plasta dit de där cornersplittrarna, plasta in förstärkningar vid fästpunkterna och sedan plasta över kolfiberduk över hela skiten.
lätt som tusan borde det iallafall bli, men funkar det med polyesterplast på Polykarbonat poly som poly?

Bra eller dålig idé?

http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/kanalplasttak/kanalplast-10-mm/kan . . . .
http://www.carbix.se/product.html/204-g/m-twill-aero-bredd-100cm?categ . . . .

Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010

Du är snabbare på Superstage än på att skriva på rejsa ;-)

Porsche 964
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Flash_malmö skrev:
Du är snabbare på Superstage än på att skriva på rejsa ;-)

Ligger något i det du säjer.
Men så händer det inte mycket med bilen heller, har inte gjort mer än tvättat av, besiktigat, kört superstage och sedan ställt tillbaka den i boa igen de senaste åren.
Men jag blev riktigt sugen på att köra timeattack på Mantorp i helgen, bilen skulle precis klassa in i Club med R-däck, men husrenoveringar barn å familj får nog gå före denna gång.

Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO 2003
<<   1, 2, 3, 4, 5
42053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande