Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 42053 besök totalt |
Re:
Den hade säkert varit åkbar och kanske tom bekväm även på längre sträckor om inte min benstomme hade varit exakt lika bred som stolens skålning, revben och höfterna känns lite väl intryckta nu tyvärr jag att om jag sätter på någon cm stoppning, iallafall på ryggen, så ska det nog bli bättre. Annars får jag väl banta bort 15-20 kg av föraren till nästa år och se om man sitter bättre då ![]() Nu har jag gott om plats för hjälmen, och kan sitta lite längre bak och ha 6p bälte dessutom ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
Schysst stol. Har en Mog i min och sitter betydligt bättre än i standardstolen. Vart faktiskt bäst utan det skuminlägg jag har nu fast lite väl varmt på ryggen då. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Med MOG:en antar jag att snapp-off i princip är ett krav?
Med Sliparns stol antar jag att i och urstigning är i princip som med standardstolen? Sitter den på originalskenorna? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Re:
Den har så låga sidor att det inte är värre än vanligt att kliva i å ur. fästena är speciellt framtagna för elise/speedster och sitter på originalrunners så stolen blir justerbar. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
Det var det jag antog! ![]() och justerbart är alltid trevligt! Tack för svar! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Nu har jag pysslat lite till och det blir väl rätt OK, jag kommer ner och bak en bit så hjälmen går fri nu.
jag fick montera bort original "stolsskyddet" som sitter bakom huvudet mot bågen, samt kapa av ca 2cm av bakkanten av stolen längst upp så den precis går fri. ![]() ![]() dessutom fick jag kapa av bakre hörnet på det högra stolsfästet, så jag kunde skjuta tillbaka stolen maximalt ![]() Tyvärr tar stolens nedre hörn emot original skenorna, så stolen inte går att sänka så mycket som det egentligen borde. dessutom går det inte att flytta stolen då spaken till skenorna blockeras, det fungerar om jag höjer stolen ett hål men det var ju ner jag ville. Nu sitter den ca 1 cm från golvet, så det får man väl inte klaga på. då har jag även vänt på dessa fästen, det sänker ca en knapp cm till ![]() kanske gör jag en egen ram istället för originalskenorna så kommer jag ner 1 cm till samt att jag kan göra fästen till bältet under stolen. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
Har fortfarande standard ratt och det funkar även om det är lite bökigt att ta sig ur med taket på. Största fördelen med Snap off vore snarare att få ratten på exakt det avstånd man vill ha men självklart skulle det hjälpa för att ta sig i och ur. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||
Re:
okej! Låter bra! Skulle gärna ta en titt på en sån där lösning någon gång! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Re:
Nu blev jag besviken... Inte en bil på lekmattan... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Trevligt med såna här små rackare. Du skrev att effekten hade sänkt enligt tillverkaren (255->245). Kanske dags att åka till en rullande landsväg och kolla vad du har under huven?
![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Re:
Jo jag har tänk att bromsa den om jag kommer åt någon gång, för ofta så stämmer inte den utlovade effekten med verkligheten, upp eller ner, det får vi se. steg 2 består av större intercooler och mjukvara, det skulle ge 255hk 400mn när jag köpte det På senare tid så säjer han samma kit fast uppger nu 245 hk 3??mn antingen beror det på att han numera har en egen dyno, och upptäckt att han har överskattat effekten eller så har han sänkt effekten av något skäl? http://www.klasen-motors.com/ annars har jag inte gjort mer på motorsidan än downpipe, och den ska väl inte ge så mycket mer effekt. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
Snap-off funkar väldigt bra, finns passande kit hos Elise-Shop i Holland med olika distanser, t ex denna; http://elise-shop.com/sparco-383-suede-steeringwheel-kit-elise-exige-340r-all-models-p-373.html Själv har jag MOMo varianten i skinn istället, skulle dock köpa mocka om jag skulle köpt idag; http://elise-shop.com/momo-team-steeringwheel-kit-elise-exige-340r-all-models-p-29.html _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
Re:
Jodå! Dom har bara gått i depå förtilfället ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Lite skrämmande siffror om mina körvanor kommer här
![]() Årets körjournal: 1 till bilprovingen i Eksjö 2 till järnaffären i Tranås 3 till Gränna Bluegrassfestival 4 till Tranås Cruising (tyckte det behövdes en motpol till allt gammat gjutjärn ![]() 5 till Bankörning i Eksjö 6 till Emaboda SS med Attitude. ![]() Detta är vad jag kört sedan registreringsbesiktningen 2005, mätarställning då:17148 km: (hemtransporten från Tyskland tillkommer med ca 140 mil) 2005: 230 mil 2006: 370 mil 2007: 205 mil 2008: 168 mil 2009: 92 mil Totalt: 1065 mil ![]() Mätarställning nu: 27798 km Jag har kört mestadels längre sträckor till bankörning mm, och bara ett fåtal "in till stan ärenden". så bilen är bara körd kanske 5-15 ggr per år...Speedstermissbruk kallas det Nu har jag inte kört den på en månad, ställde av den i går kväll...... vilken kass speedsterägare jag är ![]() Jag har iallafall använt Speedstern betydligt mer än min båt, 3-4 timmar har den gått fördelat på 3 tillfällen, ![]() Men nästa år DÅ JÄKLAR ![]() ![]() ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Fin bil du har var starkt ine på en speedster förut men vart snuvad på konfekten dagen inann precis som du den gången vart det en annan bil dock ;-(
Det där med efektmärningar på trimm osv var ett tag väldigt överskattade då "chipp" var nytt på marknaden och har hänget med diverse tuners sedan dess. _________________ Andreas Zetterdahl |
||||
Oj, det var visst läng sedan jag skrev något här !
å inte mycket speedsteråka har det blivit de senaste 2 åren heller, men några besök på Emmaboda iallafall så man kunde putsa tiderna lite grand. Men kanske borde göra något åt bilen för att putsa dom lite till så man kan fortsätta prenummerationen på ![]() Kanske skulle det vara idé att titta på hjulinställningen, den är nu som den stod från fabrik, (bortsett från att cambern fram som är fixad en aning.) Men även vinge och splitter står på listan, vinge går väl att hitta någon passande om man letar lite, men splitter tänkte jag bygga själv. Jag har ett par bling-cornersplitters som jag tänkte integrera med en splitter. Min tanke var att ta 10mm kanalplast, plasta dit de där cornersplittrarna, plasta in förstärkningar vid fästpunkterna och sedan plasta över kolfiberduk över hela skiten. lätt som tusan borde det iallafall bli, men funkar det med polyesterplast på Polykarbonat poly som poly? Bra eller dålig idé? http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/ http://www.carbix.se/product.html/20 _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
Re:
Ligger något i det du säjer. Men så händer det inte mycket med bilen heller, har inte gjort mer än tvättat av, besiktigat, kört superstage och sedan ställt tillbaka den i boa igen de senaste åren. Men jag blev riktigt sugen på att köra timeattack på Mantorp i helgen, bilen skulle precis klassa in i Club med R-däck, men husrenoveringar barn å familj får nog gå före denna gång. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 42053 besök totalt |