Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5
31845 besök totalt
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Enduro skrev:
Kul projekt Christer!

Jag måste ha träffat dig på CCS banträff på Mantorp, pratade i alla fall med föraren av en blå Z06 med supertrapp

Jag tänker försöka förbättra väghållningen på min Corvette också. Jag tänkte mest använda bilen på vanlig väg men köra några banträffar varje år. Jag funderar på att börja med stötdämparbyte (kanske coilovers) och strunta i krängningshämmarna till att börja med. (sitter Z51 på bilen) Tänkte att det kanske är lättare att justera in en sak i taget, och billigare

När jag kör på vanlig väg som är lite ojämn och träffar ett gupp mitt i kurvan, så känns det som bakvagnen gör ett hopp i sidled. Har hört att detta beror på bladfjädringen.
Är jag snett ute eller är det så? Varför har ni valt att behålla bladfjädrarna?

Fick du problem med värme när du monterade headers? Har beställt headers och undrar om jag skall passa på att linda dom med avgasbandage innan montering? (Har hört att det blir väldigt varmt och att startmotorn kan gå sönder.)

Det skulle vara bra att få lite tips innan man handlar något, jösses va grejer det finns till Corvette!

Hoppsan! Det dröjde visst lite med mitt svar.

Visst var det jag som var på Mantorp!

Vaför ha bladfjädrarna kvar? Varför byta undrar jag? Min bil suger sig fast otroligt bra i kurvorna. Jag tror att man kommer väldigt långt genom att ha rätt ihjulinställningar och däck. Jag har inga problem med att bakvagnen tappar greppet i guppiga kurvor. Det kan ju bero på felaktig inställning eller kanske slitna delar. Sånt råkar man ju annars ut för på bilar med stel bakaxel. Inför kommande säsong kommer jag gå ännu längre med hjulinställningar, fjäderstyvhet och stötdämpare. Dock inte extremt, men ändå lämpligt för banracing.

Mina headers har ännu inte ställt till med några som helst problem. Har inte lindat dem heller. Kör med Dynatechs SuperMAXX headers. T o m Bilprovningen godkände dem.

Kommer att vässa motorn ytterligare. Troligen hamnar jag på mellan 475 och 500 bakhjulshästar, vilket borde motsvara 500-550 hästar på svänghjulet. De flesta delar är försenade. Senaste informationen var 12 februari, men vi får se. Jag kan knappt bärga mig...

Jag har förresten lite Z06-grejer, som jag kanske kan sälja. Framförallt stötdämpare och krängningshämmare. De är i näst intill perfekt skick. Kontakta mig vid intresse.

Hälsn

Christer

Corvette Z06 2002/Mini Cooper S 2002
7:56 BTG
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004

Tjena!

kan inte skicka PM till dig ??

Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004

Tjena!

Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004

Tjena!

Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Lite uppdatering

Såg att det var ett tag sedan jag skrev nåt om bilen, så det är väl dags att uppdatera lite.

Egentligen har det inte hänt så mycket annat än att jag har fått lite bättre bromsar och kylning till växellåda och diff. Bromsarna är Brembo Gran Turismo 6-kolvsok fram med 380 mm skivor och 4-kolvsok bak med 345 mm skivor. Egenhändigt ihopsatt kylning baserad på Setrabkylare. Har inte testat, men det ska förhoppningsvis hjälpa mot temperaturer över 150 grader som jag råkat ut för tidigare (i växellådan!!).

Har hunnit prova några nya banor, nämligen Nürburgring och Spa Francorchamps. Här är lite bilder från sommarens eskapader...
.

Det var några riktiga godbitar med på banträffen...

Klart man ska använda sin 3-miljonerkronorsbil!

Ferrari F50

Lite regn har väl aldrig skadat.

Porsche 911 GT3 RS

Vi fick ett intressant besök hos killarna i Race Control!

Citera
62an
Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nu har bilen bytt skepnad!

Eftersom min bil numera är demobil för racefactory.se, så har bilen också bytt skepnad.

Det som hänt sen senast är att bilen inlett en bantningskur. Bl a så har den fått en Tillett racingstol på 4 kg, samt ett racingbatteri från Braille på 6,8 kg. Batteriet är väl tilltaget för att det inte ska uppstå några startproblem. Tänkte först sätta in ett litiumbatteri på 2,7 kg, men den har vi sparat för demobruk istället.

Vi visade upp produkter och bil på Elmiamässan i påskas. MÅNGA besökare i montern var det. T o m Chip Foose kom förbi och hälsade på oss. Se bild!

Så här ser bilen ut idag. Frontsplitter finns! Den är ej monterad på bilderna.

Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Grymt fin stol det där, 4kg är ju sjukt lite!

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

3 kilo batteri låter som något för mig, har du mer uppgifter?
mvh
Göran

Södertälje
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

z06

Hej Christer

Undrar om bilen finns kvar i ägorna och om den används på bana fortfarande ?

Med vänlig hälsning
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette Z06 -02
<<   1, 2, 3, 4, 5
31845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande