Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinge på M3 E46?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11550 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bamsefar skrev:
johann skrev:
Är nog svårt att få ngt diskret som samtidigt ger tillrcäkligt med downforce, inte för jag har ngn aning om hur mkt jag behöver men mer borde väl vara bättre i det här fallet?

Jag antar att du är medveten om att ju större vinge / frontsplitter, ju mera kraft kommer det att gå åt i hög fart ety luftmotståndet har förändrats rätt så radikalt. Så en så stor vinge som möjligt är kanske inte svaret, snarare en "lagom" stor (givetvis med matchade fjädrar / dämpare).

Hur stor en "lagom" stor är vete katten, men jag skulle nog titta på den jag föreslog från början - den "känns" (usch vilket antagande) lagom till din bil och framförallt då du är mest intresserad av högfartsstabilitet så är en stor vinge inte intressant. Appropådet, högfart skrev du i inledningen, men kan man fråga om vilken fart, eller fartintervall vi talar om här ??? 100 km/h eller 200 km/h ???

Visst blir det mer luftmotstånd men samtidigt kan jag köra mkt fortare i och ur kurvorna så farten slutet på rakorna torde inte skilja sig så mkt. Lagom är naturligtvis bäst men vad är lagom? Fö, kör M3:orna i VLN me liknande vingar på ca 7.30-7.40 på hela varvet vilket är snabbt nog.

Var den vingen du föreslog den från ACS? Den ger max 23 kg downforce enligt dem själva. Vi talar om bättre grepp bak i kurvor i hastigheterna 150-240 ungefär.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Vinge på E46 M3?

Kunta skrev:
Fundering: Det är inte så att detta går att avhjälpa med chassit? 18kg lyftkraft i 200 är ju inte mycket. Finns ju många snabba konstruktioner som har betydligt sämre värden t.ex

Hur menar du att jag skulle göra det med chassit? Sänka?

Kunta skrev:
Annars så kan du ju t.ex försöka styra luften fram genom en tillbyggd splitter, sänka ner bilen om möjligt (ringen är väl rätt bulig?), sidokjolar förbättrar faktiskt det lilla marktryck som bildas.

Sänka går nog inte mkt mer men en splitter och kjolar skulle kunna funka, men räcker det?

Kunta skrev:
Annars så finns det en svensk konstruktion som heter "airforce" Denna vinge har bevisligen tryckt hål på många stylade bilars baklucka när dom har ställt den för aggresivt. Ser faktiskt inte helt dum ut monterad på bil.
http://www.oka.se/airforce.htm

Har du några uppgifter på hur mkt downforce den ger?
Billig är den iaf och kan justeras inifrån.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Var den vingen du föreslog den från ACS? Den ger max 23 kg downforce enligt dem själva. Vi talar om bättre grepp bak i kurvor i hastigheterna 150-240 ungefär.

Jag syftade på denna (som även Kunta är inne på):
Bamsefar skrev:
Annars blir det till och räkna, en airforce vinge kanske:

(finns t.ex. på: http://www.oka.se/airforce.htm).

Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Sänka går nog inte mkt mer men en splitter och kjolar skulle kunna funka, men räcker det?

Hmmm.... Kjolar, frontsplitter och så ett nytt golv som gör att du får mindre än säg 50 mm i luftspalt mellan bil och asfalten när bilen står stilla ???? Lika bra att bygga en diffusor när du ändå bygger om...

Sedan en Airforce vinge...

Borde funka - fast mycket vill kanske ha mera i alla fall...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Bamsefar skrev:
johann skrev:

Hmmm.... Kjolar, frontsplitter och så ett nytt golv som gör att du får mindre än säg 50 mm i luftspalt mellan bil och asfalten när bilen står stilla ???? Lika bra att bygga en diffusor när du ändå bygger om...

Sedan en Airforce vinge...

Borde funka - fast mycket vill kanske ha mera i alla fall...

Allt finns ju här: http://www.bmw-racing-parts.de/start/eng/produkte/gtr.htm
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Skruva dit nån typ av potentiometrar som mäter hoptryckningen av fjädrarna och sedan ut på en lång, rak och plan sträcka av autobahn så är det bara att justera vingen tills höjden på bilen bak blir minimal. Om du skulle lyckas hålla helt jämn gas skulle du även kunna se när vingen ger minst motstånd. Helst bör ju inte framfjädrarna dras ut nåmnvärt.

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Skruva dit nån typ av potentiometrar som mäter hoptryckningen av fjädrarna och sedan ut på en lång, rak och plan sträcka av autobahn så är det bara att justera vingen tills höjden på bilen bak blir minimal. Om du skulle lyckas hålla helt jämn gas skulle du även kunna se när vingen ger minst motstånd. Helst bör ju inte framfjädrarna dras ut nåmnvärt.

Hehehe!

Det där lät som ett kul experimennt.
Jämn gas är väl enklast som full gas?`

Säg att jag lyckas få 150 kg tryck bak vid 200 km/h, borde jag inte rimligen ha samma tryck fram då?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kraften fram borde inte ändra sig alls, eller i alla fall väldigt lite.
om vingen sitter högt bak så kommer motståndet att lätta framvagnen något, men då motståndet oftast är relativt litet och axelavståndet bra mycket längre än vingens höjd över marken borde det inte vara något problem.

Kanske skulle leta reda på nån gammal F1-vinge i numera förbjuden Monaco-tappning med ett halvdussin element vars motstånd väl närmast är att likna vid ladugårdsvägg. Men de gav en himla massa downforce...

Annars håller jag absolut med Renault F1:s CFD-chef som jag var och lyssnade på tidigare i år - ett förändrat underrede är det som nästan alltid ger mest på en standardbil. Så plant som möjligt och sedan en mjukt ökande area längst bak kombinerat med kjolar och andra arrangemang för minskat sidoläckage. Det ger inte heller så mycket ökat motstånd utan kan tvärtom ge minskat motstånd om luften slipper strömma kring ljuddämpare, axlar och annat skit. Men det är ju lite jobb, plus att man måste tänka på ev. kylning av det man täcker in.

#24, #64, #88
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Vore det inte enklare att helt enkelt köpa en tom kaross och flytta över motor osv ??? Eller en ren racer färdigbyggd ??? Känns som om moddningarna kommer att bli såpass långt gångna att du lika bra kan ta steget fullt ut så att säga...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det här kan du väl bygga själv
Jag tror jag vill ha en sån osså thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bamsefar skrev:
Vore det inte enklare att helt enkelt köpa en tom kaross och flytta över motor osv ??? Eller en ren racer färdigbyggd ??? Känns som om moddningarna kommer att bli såpass långt gångna att du lika bra kan ta steget fullt ut så att säga...

Look who's talking.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Bamsefar skrev:

Look who's talking.

Nu förstår jag absolut ingenting

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Johann: Har ingen uppgift på hur mycket tryck airforce vingen ger men jag vet att det har förekommit trasiga bakluckor när folk har använt dom vanliga fästena och bara bultat på. Gällande kjolar och splitter så rätt utformat så kan det ge massor av marktryck, tyvärr för vanliga dödliga personer så är det väl trial&error metoden som få provas fram.
Själv har jag lite funderingar på att försöka få bilen så slät som möjligt undertill. Kommer blandannat att bygga en ny avgastunnel i vinter (beror iofs på min obefintliga markfrigångi första hand) samt klura på en front splitter. Fördelen är ju att bilen inte besiktas hos SBP längre

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersY skrev:
Kraften fram borde inte ändra sig alls, eller i alla fall väldigt lite.
om vingen sitter högt bak så kommer motståndet att lätta framvagnen något, men då motståndet oftast är relativt litet och axelavståndet bra mycket längre än vingens höjd över marken borde det inte vara något problem.

Kanske skulle leta reda på nån gammal F1-vinge i numera förbjuden Monaco-tappning med ett halvdussin element vars motstånd väl närmast är att likna vid ladugårdsvägg. Men de gav en himla massa downforce...

Annars håller jag absolut med Renault F1:s CFD-chef som jag var och lyssnade på tidigare i år - ett förändrat underrede är det som nästan alltid ger mest på en standardbil. Så plant som möjligt och sedan en mjukt ökande area längst bak kombinerat med kjolar och andra arrangemang för minskat sidoläckage. Det ger inte heller så mycket ökat motstånd utan kan tvärtom ge minskat motstånd om luften slipper strömma kring ljuddämpare, axlar och annat skit. Men det är ju lite jobb, plus att man måste tänka på ev. kylning av det man täcker in.

Jag menade att om jag ökar marktrycker bak rejält så kommer jag få ökat grepp därbak för att behålla bilen neutralstyrd så borde jag väl behöva samma greppökning fram?

Plant underrede har jag funderat en hel del på och det borde nog gå att lösa.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Var skall jag bygga den, på jobbet?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
Johann: Har ingen uppgift på hur mycket tryck airforce vingen ger men jag vet att det har förekommit trasiga bakluckor när folk har använt dom vanliga fästena och bara bultat på. Gällande kjolar och splitter så rätt utformat så kan det ge massor av marktryck, tyvärr för vanliga dödliga personer så är det väl trial&error metoden som få provas fram.
Själv har jag lite funderingar på att försöka få bilen så slät som möjligt undertill. Kommer blandannat att bygga en ny avgastunnel i vinter (beror iofs på min obefintliga markfrigångi första hand) samt klura på en front splitter. Fördelen är ju att bilen inte besiktas hos SBP längre

Fanns en del grejer på sidan där jag hittade jättevingarna, kanske skall fundera på de grejerna?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

om du ser till att spionfotografera någon gång du är nere på Ringen så kan du säkert få hjälp av nån här att bygga en i valbart material. Dvs man borde kunna få ut dess mått ganska bra om man får tillräckligt med foton.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kunta skrev:

Fanns en del grejer på sidan där jag hittade jättevingarna, kanske skall fundera på de grejerna?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

om du ser till att spionfotografera någon gång du är nere på Ringen så kan du säkert få hjälp av nån här att bygga en i valbart material. Dvs man borde kunna få ut dess mått ganska bra om man får tillräckligt med foton.

De finns att köpa här: http://www.bmw-racing-parts.de/start/eng/produkte/gtr.htm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
De finns att köpa här: http://www.bmw-racing-parts.de/start/eng/produkte/gtr.htm

Ja vet, det var där jag hämtade bilden

Men frågan är vad den kostar

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är bara klicka i här vad man vill ha

http://www.bmw-racing-parts.de/start/eng/produkte/gtr3.htm

Vinge på M3 E46?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
11550 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande