Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väger ni era bilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5
13666 besök totalt
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



1550, med mig, 15liter soppa, baslåda och annat junk. Runt 1420 skulle den nog väga.
Detta enligt vågen på soptippen

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Då har jag varit på vikten... typ +/- 10kg noggrannhet (eller skal man säga missvisning? )
Som fuling tidigare sa - jag får hällre inte detta att stämma ihop!!! :-(, och jag funderar på om det är något mycket basic fysik jag glömmer här.

ok, här ar talen från vikten, jag väger in rätt under 90kg, och jag vil tro (ska kolla exakt senare) att det var 20 liter på tanken.

Bil utan förare: 1090kg
Bil med förare: 1190kg

Sen vägde jag akslarna och höger/vänster hjulpar:
Framaksel: 590kg
Bakaksel: 600kg
Vänster hjulpar: 610kg
Höger hjulpar: 560kg

Detta stämmer ju rätt bra med totalvikt med förare.

Så till hjulvikterna. Vi körde bilen mot vikten så att 1/4 av bilen var över vikten. Talen i parantes är utan förare:

VF: 280 (260)
HF: 240 (230)
VB: 270 (230)
HB: 270 (250)

Problemet uppstår när jag sammanliknar akselvikt fram med hjulvikter fram.
VF+HF == 520kg - 70kg mindre än jag ville tro det skulle vara...
VB+HB == 540kg - 60kg mindre.....

Är det värkligen så betydelsesfullt att grunden är helt plan? Jag tror den var rätt plan, men jag är inte säker.
Som sagt - det värkar vara nån parameter jag glömmer när jag reknar aksel vs. hjul+hjul... får värkligen det ena hjulet sin rejäla andel vikt när dom andra tre står på fast grund?

HJÄLP!!!!! :-)

_________________
Orjan Sandland
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Borde det inte gå att hitta den "ofjädrade" hörnvikten med hjälp av axelvikt och sidovikt. Så fort det är nåt som är ojämnt som hjälper ju fjädrarna till att knasbelasta vågen (bilen "vickar").
Sen vet jag inte vad man skall ha den ofjädrade hörnvikten till, men det är väl det enda värde man kan få när man inte vet hur bra i våg det är.

Baserat på dina data ovan:
VF 300
HF 287,5
VB 302,5
HB 290
Summa 1180

Men jag kan vara ute och cykla också.

om du har nära till vågen så testa vad skillnaden blir om du använder 10mm planka under motstående hörn (dvs under HB om du väger VF), det kan ge en vink om hur känsligt det är.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ta alla siffor från denna vägning men en STOR nypa salt.
Allså det är inget att lita på.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1032



Jag tror min vägde 720 kg med halv tank och utan förare

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

(1)=Hjulsta vågen
(2)=riktig 4punktsmäting med vågar med tol +-0,5kg


    Med(1) Utan(1) Med(2) Utan(2)
    tot 1080 1020 1080 1004,5
    Bak 440 400 430,5 394
    Fram 640 600 649,5 610,5

    H-sida 540 520 531,5 511,5
    HF 340 320 333 325
    HB 240 220 198,5 186,5

    V-sida 560 500 548,5 493
    VF 340 320 316,5 285,5
    VB 260 240 232 207,5

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Leta upp en bilvåg som polisen använder för att väga lastbilar?!
De brukar vara i funktion dygnet runt. De ska ju vara exakta. Iofs är de på tiokilosintervaller (på den jag lånar) , men det ger ju en vink om var bilen håller sig viktmässikt.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Roger Gustafsson skrev:
Leta upp en bilvåg som polisen använder för att väga lastbilar?!
De brukar vara i funktion dygnet runt. De ska ju vara exakta. Iofs är de på tiokilosintervaller (på den jag lånar) , men det ger ju en vink om var bilen håller sig viktmässikt.

Det är en slik våg jag har brukt nu... inte särskild noggrann nej.

_________________
Orjan Sandland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tittar man på mina vikter på lastbilsvågen(+-20kg) kontra den riktiga mättningen ser man att bak och fram ligger drägligt. Höger och vänster sida också. Skiljer ca max 2%.

Men därimot enskilad hjul är hel åt he.....

Min bil vid den riktiga mätingen sklijer det bara 0,4% mellan diagonalerna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14072



om man ändå är vid hjulsta vågen så kan man åka in i industriområdet Lunda där inne och göra en kontrollmätning på HA Industri. dom fakturerar på vikten så den vågen borde ju följa nån slags calibrering av den vågen... Dessutom är den vågen med belysta siffror som hjälper om man är ute i mörkret...



Calibran, med mig och ca 25 l soppa:

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag var på Trollenäs Lokalförening och fick mig en vågsedel inför reg.besiktningen. På lappen står det 1160kg (+/-10kg). Detta var med nära nog full tank (60l) och utan mig i.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214



Utan förare 650kg med mig 740kg

_________________
Marco Cenaki
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Jag var och vägde Golfen igår. 1500 kg varav 820 på framaxeln och 760 kg på vänster sida med mig bakom ratten och full tank. I vikten ingår även baslådan och 4-tums utblås.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Bruksbilen, Audi A4 Avant -97 vägdes vid regbesiktning. Fulltank, full spolarbehållare, stort batteri, tungt reservdäck, extra verktyg under bagegolvet, dragkrok, cd-växlare, gammal jättestor motorola bil telefon. endast förare saknades: 1310kg

Tävlingsbilen, Alfa 75 3.0 ca 1030 utan bränsle och förare

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



De e nära nog hopplöst å rulla upp ett hörn i taget på en våg och få justa siffror. Det behövs bara några mm i nivåskillnad på marken för att det ska pipa iväg. Och självklart så är marken hörnvis då mm-metrarna åt fel nåvå också. Har vi en racebil med 10kg/mm i hjulkonstant så blir det riktigt fel även om vågen väger rätt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lådbilen vägde c:a 680 kg med 10 liter bensin och 70 kg förare för ett år sedan på soptippens våg i Eskilstuna.
Skall jobba på att få ner förarens vikt igen från nuvarande 75 till åtminstone 70 kg igen.
Billigaste sättet att trimma bilen på!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Göran Malmberg skrev:
De e nära nog hopplöst å rulla upp ett hörn i taget på en våg och få justa siffror. Det behövs bara några mm i nivåskillnad på marken för att det ska pipa iväg. Och självklart så är marken hörnvis då mm-metrarna åt fel nåvå också. Har vi en racebil med 10kg/mm i hjulkonstant så blir det riktigt fel även om vågen väger rätt.
Göran Malmberg


-Hur stor nivåskillnad är acceptabel per hörn när man skall placera ut sina vågar? Handlar det om tiondelar av mm tro (funderar på att göra en budget-badrums-vågs-corner-vikt installation i garaget)?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



superMOG skrev:
Göran Malmberg skrev:
De e nära nog hopplöst å rulla upp ett hörn i taget på en våg och få justa siffror. Det behövs bara några mm i nivåskillnad på marken för att det ska pipa iväg. Och självklart så är marken hörnvis då mm-metrarna åt fel nåvå också. Har vi en racebil med 10kg/mm i hjulkonstant så blir det riktigt fel även om vågen väger rätt.
Göran Malmberg


-Hur stor nivåskillnad är acceptabel per hörn när man skall placera ut sina vågar? Handlar det om tiondelar av mm tro (funderar på att göra en budget-badrums-vågs-corner-vikt installation i garaget)?


Ju hårdare bil ju nogrannare måste man vara.
Dels ska alla vågar vara på samma höjd och dels måste de vara i våg.

På riktigt hårt fjädrade racebilar med duktiga piloter brukar en skillnad på ngt av fjädersätena på ngn mm kännas enligt utsago.

Jag skulle vilja säga att använder man sig av en enklare modell av "roterandelasertripod" så får man det nog så exakt man kan/behöver.
Tillräkligt för en garagesetup osv kan jag inte uttala mig om säkert, men jag kan tro lite. Men man borde iaf kunna ta sig närmre sanningen än tidigare iaf om man är nogrann.

Annars får man höra av sig till ngn som har justerbart setupbord och proffsvågar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



superMOG skrev:
Göran Malmberg skrev:
De e nära nog hopplöst å rulla upp ett hörn i taget på en våg och få justa siffror. Det behövs bara några mm i nivåskillnad på marken för att det ska pipa iväg. Och självklart så är marken hörnvis då mm-metrarna åt fel nåvå också. Har vi en racebil med 10kg/mm i hjulkonstant så blir det riktigt fel även om vågen väger rätt.
Göran Malmberg


-Hur stor nivåskillnad är acceptabel per hörn när man skall placera ut sina vågar? Handlar det om tiondelar av mm tro (funderar på att göra en budget-badrums-vågs-corner-vikt installation i garaget)?


Har vi en fjäder-hjulkonstant på 10kg/mm så ger 1mm 10 kg diaonalfel på mätningen. 1 mm är ju tämligen lite över säg 2,5 meter. Nu är 10 kg/ mm lite sportig fjädring så 5 kg/mm kanske är närmare sanningen för många bilar.
Så vi ser med ledning av den fjäderkonstant som bilen har vilka marginaler vi kan tolerera.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Intercomp har en Laser pad Leveling System (för £315+VAT) som är graderad i 0.1 grader. Dvs om jag räknat rätt(?) på min MOG diagonal ~2900mm blir 0.1grader = ~5mm. Tycker att man borde komma lika bra eller bättre med en "roterandelasertripod" som du säger Andreas. Undrar hur bra det blir med långa vattenpass av bra kvalitet?

Gäller nog att lägga lite tid på att bygga ett robust och tillförlitligt system så man får bra repeterbarhet också.

EDIT: ....har än så länge aldrig räknat på vilka fjäderkonstanter jag har

Tillbaka on Topic förresten....

MOGen är invägd på 610kg
7en 550kg på Bilprovningens våg
Lolan vägde 480kg enligt vagnsboken från -85

Själv väger jag ~72-73 kg plus hjälm och overall.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Allmänt banåkaforum
Väger ni era bilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5
13666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande