Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken är den perfekta Ban/Gatbilen under 100.000 :-
<<   1, 2, 3, 4, 5
11390 besök totalt
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

EDC skrev:
Men jag skulle heller aldrig byta bort den mot ett avsevärt sämre presterande alternativ (läs M3/Porsche 944) då jag gillar den för mycket.

Avsevärt sämre prestanda, my god, hur snabb är den där RX-7:an egentligen .

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Stacken skrev:
EDC skrev:
Men jag skulle heller aldrig byta bort den mot ett avsevärt sämre presterande alternativ (läs M3/Porsche 944) då jag gillar den för mycket.

Avsevärt sämre prestanda, my god, hur snabb är den där RX-7:an egentligen .

De är så snabba att ingen tävlar med dem i Sverige, wankeln är ju bortreglerad från marknaden..

Stockholm
Här sen Okt 2005

Skulle bara kolla att ni var vakna avsevärt var ju självklart att ta i saftigt men annars så verkar ingen reagera ju.

Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

sweanders skrev:

De är så snabba att ingen tävlar med dem i Sverige, wankeln är ju bortreglerad från marknaden..

Ursäkta trådavbrottet Bobba, men måste.
Utstraffad ska väl tilläggas. I vissa serier är de "ban-lysta" (ordvits) och i andra vikt/effekt straffade. När man läser i olika reglementen blir man mörkrädd för den diskriminering som pågår i vårt avlånga land. FIA som huvudman har inte någon bestraffning på motorn. Men många nationella motorsportorganisationer (SBF) försöker straffa maskinen. Varför kan jag inte förstå. Som ett exemple på orimlighet tar vi 24h Le Mans. Mazda försökte att under 12år vinna och när man tillslut lyckades ... blev motorn förbjuden thumbs down otroligt. Tänk om det hade varit en boxermaskin då hade ju Porsche haft det tungt . Nu 2009 häver men förbudet varför kan man ju fråga sig. Kan det vara så att utvecklingen på andra maskintyper är ikapp eller anser man att man har "dödat" marknaden.

Själv tycker jag att det är lika dumt, som att bannlysa/förbjuda exempelvis en "röd" Volvo motor för att den har två ventilsteknik och att några anser att den ger för lite effekt i förhållande till sin grundstorlek. Eller vad säger Ni alla med ex. 2l motorer och 16v, visst skulle det vara konstigt (Alla får naturligt vis fritt tycka till)

/nr

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Att banna specifika motorer är bara dumt, vill man styra maxeffekt så finns det ju andra sätt.

Restriktor och/eller maxvarv för sugmotorer

För en överladdad motor så restriktor i kombination med max laddtryck = man kan styra både max moment och max hk, dvs man får en trevlig begränsning och kastar samtidigt ut restriktormotorer med "wrc karaktär".

och vill man verkligen tjura till det så lägger man även till en restriktion på max bränsletryck i fuelrail samt max cc på spridare.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:
Frågan är om du får roligare race än det här för att du har fler hk? Inte under 100papp enligt mig...
Skilj lite på banåka och tävling.

Att banköra Anderstorp med en Miata är inte det roligaste man kan hålla på med (när man lärt sig att hålla balansen i kurvorna efter en 3-5 varv). Men i tävlingsmode blir det nåt helt annat, även om du inte har motståndare ens på samma raka.
Swedanders har ju testat Ginetta Cup så att åka i klunga med jämn"snabba" bilar är inget nytt

Men byt bana till Knutstorp så blir bilden en annan. Där kan man ju harva länge med en Miata och fortfarande förbättra sig hela tiden. Men accelerationen ger ju inte tunnelseeende

om man har Knutan en kvart bort kan det ju vara läge att glutta på vad Hyllinge (och andra tränande klubbar) släpper ut på banan. Att ha en massa trängingsmöjligheter till lågt pris kan väl aldrig skada?

Hepp, gammal tråd men jag satt o letade Miator på Blocket o Rejsa...
Anderstorp har jag kört några varv med Miata. Det var inte så roligt... Typ motorvägskörning... thumbs down
Knutan är den andra bana jag kört med Miata. Det var bergodalbana och skitskoj eftersom man inte blev frånåkt av 300hk bilar - eftersom det finns trixiga svängar på A-torp

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken är den perfekta Ban/Gatbilen under 100.000 :-
<<   1, 2, 3, 4, 5
11390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande