|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

27 Mar 2010 16:27
Fastlane skrev: | Supramannen skrev: | Fastlane skrev: | Niklas Falk skrev: | Fastlane skrev: | Det krävs ju lite kunskap bakom ratten också, som också kan lösas med pengar. Heller hur rickard?  | Det beror ju lite på vad som anses tävla, bilen eller föraren.
Visst kostar skruv och mutter pengar, men att tävla i planlöst slöseri är ju nåt annat än snabbast varvet runt (och inte när som helst utan vid ett bestämt tillfälle).
Bara för att man orkar åka 9 mil på skidor betyder det ju inte att man åkt Vasaloppet. Det är ju ett event som en del anser vara så värt att delta i att man kuskar många mil för att åka, även om du har snö att åka på utanför husknuten (gratis).
Det finns nog utrymme för ett lite mer officiellt TimeAttack event per år. Men de som verkar jobba med det fokuserar på lite andra delar av det hela än torrt tävlande under tex FIAs paraply (om man tar GateBil och STACC som exempel). Var och en har ju rätt att fokusera efter eget huvud, men det verkar som det är en möjlighet som inte tas tillvara, intresset verkar finnas. |
Bottom line, med rätt förutsättningar och rätt stålars kan en japs bli hypersnabb.
over and out  |
Ja visst kan dom det, men frågan är varför dom som finns inte är snabba och dom snabba porchar som finns presterar det är ju det grund frågan var och faktan kvarstår ännu, samma förutsttnigar och samma stålars finns på båda |
Jag svarade på dessa frågor i min första post rickard. ta och läs den igen några gånger.
det finns massor av grymma porschar med extra räksallad. GT2or och GT3or där money is no problem som det verkar, japsbyggena jag har sett är det inte mer än säg på sin allra högsta höjd 5st som är något speciellt chassiemässigt.
Något för herrn att fundera på, är det porsche emblemet som gör en bil snabb? har porsche kommit på något som inte de andra biltillverkarna redan vet? |
Jag kan lista som sagt många fler japs bilar som på pappret ska va snabbare, finns inte en handfull porschar här i svergie som är preppade på samma sätt som japs sen att en grund gt3a är snabbar eän en evo6a är en anna sak, och kom inte och spela meesershimt med mig om japs det är jag som drog igång japs och åka fort här i svergie så jag vet att de tär grymma bilar och vet dess potensen,
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

27 Mar 2010 16:31
Fastlane skrev: | Supramannen skrev: | Fastlane skrev: | Supramannen skrev: | Puppan skrev: | Fastlane skrev: | Allt handlar om pengar, vilken bil som helst kan bli snabb med mycket pengar.
I swe är det fortfarande (och kanske alltid) mer fokus på europeiska prestandavagnar, alltså kommer de flesta med stor budget bygga på eu bilar.
Att inte japsar skulle kunna bli lika snabba som eu bilarna är ju bara trams snack.
I grand am rockar ju rx-8orna rumpan av porsche cup/rs bilarna, det handlar om budget. |
Allt handlar inte om pengar.. Det krävs kunskap och erfarenhet också..
Finns massor av japsar samt även andra märken som bör vara hyper snabba i Sverige med tanke på nerlagd budget men som ännu ligger långt ifrån de snabbaste tiderna.. Ett bra exempel är väl Loaded?!
/Pete |
och JRM jocces mega evo, visserligen har han nu börjat få fart på den men ändå en 8-9 sec efter på R däck om jag minns rätt, obs minns inte hundra här så halshugg mig inte
och den har EXTRA allt på sig och lite till...
Hur min ex bil skulle stå sig i timeattack i UK är svårt att säga men kolla på dom norska mega super bilar som är ännu värre än uk bilarna dom ligger på 1,25 på mantorp på slicks  |
Det krävs ju lite kunskap bakom ratten också, som också kan lösas med pengar. Heller hur rickard?  |
Hur mena du nu..? är ditt motto att bara snacka skit eller..?
Alx är en vän som körde min bil på mantorp, jag har inte betalt en krona till han om det nu skulle kännas bättre, om det nu skulle vart nått fel i betala nån(sosse..?)
och jag känner att jag kan köra rätt okey då jag är snabbare än nån annan med min ex bil på R däck efter ett enda försök på mantorp med den så tycker jag fick godkänt själv..vad har du presterat med din rx8 föresten..? |
Lugna ner dig, var inte så hetsig rickard. du är bäst alla vet detta redan.
Jag har inte presterat något alls, jag har heller inga ambitioner att göra det. inte heller har jag någonstans påstått mig ha det. rätt skönt faktiskt att slippa sånt, se bara på dig du måste ju bara hävda dig om och om och om igen. |
Ja visst måste det va skönt att bara sitta bakom datorn och inte prestera ett skit, och sen tro sig veta allt, super skönt..jag är långt ifrån bäst men jag försöker prestera nått tillskillnad mot dig
Sen om det är hävda sig genom att försöka göra sitt bästa får stå för dig och ditt tänk
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743

27 Mar 2010 16:33
Ursäkta att jag trampade dig på tårna.
Givetvis har du rätt i allt, hoppas du kan ha överseende med min okunskap.
Sorry att jag gör dig besviken med ambitionerna men alla är inte världsmästare.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

27 Mar 2010 16:43
Birdy_sx skrev: | Supramannen skrev: |
Sorry du är helt ute och cyxlar, det är bra mycket fler japs som på pappret ska krossa än porchar
Vet kanske 2-5 stycken porchar som är gryma resten är bar aorginal bilar , men kan inte hundra japs typ på garaget som ska kross |
Är de några värsting japs som blivit klara och kört några riktiga varv eller är de bara bilar som "ska" bli färdiga och snabba som du menar?
Jag håller med dig om att Jocces monster evo bör sätta riktigt fina tider om de får ordning på allt. 3vägs öhlins, riktig låda och 600hk borde räcka rätt långt Den har väll kört 1,27 på mantorp på rdäck. Så visst är de långt kvar, men de senaste året gick de väll lite fortare och fortfare vid varge besök?
Låta proffs förare sätta snabba tider med sin bil tycker jag inte är fel alls. Då ser man verkligen vad bilen klarar. |
Skönt med lite vettiga åsikter
Ja det finns ju hur många som helst japs bilar, supror, skyline,evo,subbor osv som har det värst man kan ha chassie,stag,bussningar 500-700hk bilar som byggs med extra allt, jag har byggt ett gäng såna för den delen men man bygger mer bara för att bygga tufft, kolla på elmia mässan så ser man hur många som helst som bygger time attck stuk men sen går dom ingenting är lite den kulturen, är tufft att åka 5 grader camber på gatan men man har aldirg kört bana ens om du förstår hur jag menar
Porsche är det inte alls så många som bygger där är mottot orginal är bäst tråkigt nog men dom få som byggs verkar gå undan rätt bra
Angåndes Jocces så börjar den gå fort nu, skit kul för den har alla förutsättningar som finns för att gå fort, nästan lika grym spec på den som en UK timeattck bil
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

27 Mar 2010 16:46
Fastlane skrev: | Ursäkta att jag trampade dig på tårna.
Givetvis har du rätt i allt, hoppas du kan ha överseende med min okunskap.
Sorry att jag gör dig besviken med ambitionerna men alla är inte världsmästare. |
Jag är inte värdsmästare och har inte dom ambiotnerna alls, men när folk snackar skit och påstår jag betalr folk så blir jag förbannad
men simma lungt själv
tjoo
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743

27 Mar 2010 16:52
Supramannen skrev: | Birdy_sx skrev: | Supramannen skrev: |
Sorry du är helt ute och cyxlar, det är bra mycket fler japs som på pappret ska krossa än porchar
Vet kanske 2-5 stycken porchar som är gryma resten är bar aorginal bilar , men kan inte hundra japs typ på garaget som ska kross |
Är de några värsting japs som blivit klara och kört några riktiga varv eller är de bara bilar som "ska" bli färdiga och snabba som du menar?
Jag håller med dig om att Jocces monster evo bör sätta riktigt fina tider om de får ordning på allt. 3vägs öhlins, riktig låda och 600hk borde räcka rätt långt Den har väll kört 1,27 på mantorp på rdäck. Så visst är de långt kvar, men de senaste året gick de väll lite fortare och fortfare vid varge besök?
Låta proffs förare sätta snabba tider med sin bil tycker jag inte är fel alls. Då ser man verkligen vad bilen klarar. |
Skönt med lite vettiga åsikter
Ja det finns ju hur många som helst japs bilar, supror, skyline,evo,subbor osv som har det värst man kan ha chassie,stag,bussningar 500-700hk bilar som byggs med extra allt, jag har byggt ett gäng såna för den delen men man bygger mer bara för att bygga tufft, kolla på elmia mässan så ser man hur många som helst som bygger time attck stuk men sen går dom ingenting är lite den kulturen, är tufft att åka 5 grader camber på gatan men man har aldirg kört bana ens om du förstår hur jag menar
Porsche är det inte alls så många som bygger där är mottot orginal är bäst tråkigt nog men dom få som byggs verkar gå undan rätt bra
Angåndes Jocces så börjar den gå fort nu, skit kul för den har alla förutsättningar som finns för att gå fort, nästan lika grym spec på den som en UK timeattck bil |
Richard, vi kanske inte har så olika åsikter i allt ändå.
Din första mening håller jag faktiskt med dig, det var precis det jag menade. visst finns det påkostade byggen där ute men med fel prio om de tänkt åka snabbt. Elmia och time attack är lite skilda grejer.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743

27 Mar 2010 16:59
Supramannen skrev: | Fastlane skrev: | Ursäkta att jag trampade dig på tårna.
Givetvis har du rätt i allt, hoppas du kan ha överseende med min okunskap.
Sorry att jag gör dig besviken med ambitionerna men alla är inte världsmästare. |
Jag är inte värdsmästare och har inte dom ambiotnerna alls, men när folk snackar skit och påstår jag betalr folk så blir jag förbannad
men simma lungt själv
tjoo |
Lite skoj får du väl tåla. sen att du själv läste och tolkade kan ju inte jag hjälpa. Vad jag skrev var ju att man kan betala en förare, och frågade dig. sa inte att du hade gjort det men du högg som en kobra direkt.
Dessutom ser jag inget som helst fel i att låta en snabb förare sätta snabba tider med ens bil. Du har ju backat upp med snabba tider själv, något annat har jag inte sagt.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460

27 Mar 2010 17:18
Även om jag inte gillar det så är ju en 996/997 ett klart bättre utgångsobjekt än de flesta japsbilar.
Porschen är ju byggd som en sportbil från början och har en massa bra förutsättningar för att bli en snabb bil.
Radar man upp en massa grundegenskaper som är önskvärda på bana så tar nog Porsche de flesta.
Japsarna kämpar ju i motvind, och eftersom det inte är tillåtet att fixa till hjulupphängningarna annat än coilvers och någon länkarm (?) så är det ju svårt att få till den rätta geometrin skulle jag gissa.
En Evo t.ex. har ju hela motorn framför framaxeln i princip. Skylines motor med låda tangerar väl 300kg? och hänger också en bit över fronten. De flesta japsar har MacPersson etc.etc.
Med mycket pengar går ju allt men Porschen har ju sitt rätt från början om man säger.
_________________ Nicklas Jäderlund
|
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491

27 Mar 2010 17:45
Krullert skrev: |
Med mycket pengar går ju allt men Porschen har ju sitt rätt från början om man säger. |
Du menar förutom det att motorn hänger bakom bakaxeln, att de har MacPherson och att grundutseendet som bestämdes redan på 60-talet ger problem i högre farter?
_________________ Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

27 Mar 2010 17:50
Joakim Winkler skrev: | Krullert skrev: |
Med mycket pengar går ju allt men Porschen har ju sitt rätt från början om man säger. |
Du menar förutom det att motorn hänger bakom bakaxeln, att de har MacPherson och att grundutseendet som bestämdes redan på 60-talet ger problem i högre farter?  |
Kanske dom gamla men dom nya går super i luften
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743

27 Mar 2010 17:58
Krullert skrev: | Även om jag inte gillar det så är ju en 996/997 ett klart bättre utgångsobjekt än de flesta japsbilar.
Porschen är ju byggd som en sportbil från början och har en massa bra förutsättningar för att bli en snabb bil.
Radar man upp en massa grundegenskaper som är önskvärda på bana så tar nog Porsche de flesta.
Japsarna kämpar ju i motvind, och eftersom det inte är tillåtet att fixa till hjulupphängningarna annat än coilvers och någon länkarm (?) så är det ju svårt att få till den rätta geometrin skulle jag gissa.
En Evo t.ex. har ju hela motorn framför framaxeln i princip. Skylines motor med låda tangerar väl 300kg? och hänger också en bit över fronten. De flesta japsar har MacPersson etc.etc.
Med mycket pengar går ju allt men Porschen har ju sitt rätt från början om man säger. |
En Porsche GT3/GT2 är i stort sett färdig för bankörning, mindre kompromisser. Där får man till ett högre pris ta del av Porsches racekunskaper direkt från början.
Japsarna tillverkar inte något så extremt, det är en längre resa för att få det ens likvärdigt med en GT2/GT3. Nya GTR är väl snudd på första bilen som är rätt extrem från början. De äldre har haft stora restriktioner på sig och skall säljas till en större massa.
Inget snack att Porsches bilar från grunden är mer rätt, men det är heller inget snack om att det går att få andra bilar snabba också. det krävs dock mycket pengar och tid att få ordning på en EVo 6 som exempel.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579

27 Mar 2010 18:23
Fastlane skrev: | Krullert skrev: | Även om jag inte gillar det så är ju en 996/997 ett klart bättre utgångsobjekt än de flesta japsbilar.
Porschen är ju byggd som en sportbil från början och har en massa bra förutsättningar för att bli en snabb bil.
Radar man upp en massa grundegenskaper som är önskvärda på bana så tar nog Porsche de flesta.
Japsarna kämpar ju i motvind, och eftersom det inte är tillåtet att fixa till hjulupphängningarna annat än coilvers och någon länkarm (?) så är det ju svårt att få till den rätta geometrin skulle jag gissa.
En Evo t.ex. har ju hela motorn framför framaxeln i princip. Skylines motor med låda tangerar väl 300kg? och hänger också en bit över fronten. De flesta japsar har MacPersson etc.etc.
Med mycket pengar går ju allt men Porschen har ju sitt rätt från början om man säger. |
En Porsche GT3/GT2 är i stort sett färdig för bankörning, mindre kompromisser. Där får man till ett högre pris ta del av Porsches racekunskaper direkt från början.
Japsarna tillverkar inte något så extremt, det är en längre resa för att få det ens likvärdigt med en GT2/GT3. Nya GTR är väl snudd på första bilen som är rätt extrem från början. De äldre har haft stora restriktioner på sig och skall säljas till en större massa.
Inget snack att Porsches bilar från grunden är mer rätt, men det är heller inget snack om att det går att få andra bilar snabba också. det krävs dock mycket pengar och tid att få ordning på en EVo 6 som exempel. |
Bygger man en egen bil så krävs det ju så mycket mer än en påse pengar om man vill gå hela vägen.
Dessutom brukar ju påsen oftast inte vara bottenlös. Startar men dessutom med fel bil t.ex en liten
turbomotor så både kostar det i pengar & livslängd på maskinen innan man hunnit sortera ut allt
så är börsen tom eller maskinen slut.
Många penga påsar verkar dock tomma redan efter styling & motor är klara.
Startar man med en från början stor motor får man oftast både
längre livslängd på maskinen & en trevligare & mer lättkörd effektkurva
så slipper man rulla runt kurvorna & bara gasa på rakorna.
Gissar att på de så kallade time attackbilarna är det väghållningen som är problemet
det brukar fordras en hel del kunnskaper att plocka ur det där sista både vad gäller
konstruktör & förare.
Det finns ju en hel del tävlingsbilar i klasser som är bra snabba utan att bilarna är rena rörbyggen
med plastkaross utan är en baskaross i stål. Dock rullar oftast dessa på slicks vilket är
en rejäl skillnad mot r-däck både i kurvhastigheter & inställningar på bilen.
Skulle man ta en sådan bil & ställa in den för r-däck behövs en rejäl dos extra effekt under huven då
man måste plocka in en massa tid som förloras pga slicksens bättre kurvhastigheter.
Dock tror jag en sån bil med rätt förare skulle göra riktigt bra ifrån sig då de oftast ha mycket
erfarenhet om vad som verkligen går fort & inte.
Porsche har ju många fördelar trots att konstruktionen inte verkar vara bra från början
dock ska man tänka på att konceptet har utvecklats & förfinats under mer än 30år
& men massor av tävlings erfarenheter har byggt in i bilarna. Dessutom är dom stryktåliga som få.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
L0FA
Här sen Feb 2004
Inlägg: 767
Trådstartare

27 Mar 2010 18:29
Räknar man ihop de timmar man kört och utvecklat Porschar på bana så är det rätt lätt att förstå att det är svårare att få en EVo eller nått annat att gå lika fort, det kräver en massa research, tester ombyggnationer osv innan man är hemma, om man inte är specialist på att bygga tävlingsbilar, men hur många är det?
Därför tror jag det tar längre tid att bygga, men bevisligen har de kommet väldigt långt i tex england och japan iom att de kör nära porsche cup tider och en del tom bättre (japan).. fast de kör på R däck.
Skit samma, är kul att intresset börjar gro här i sverige med. Oavsett vad det är för bilar.
|
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460

27 Mar 2010 18:29
Precis, jag vet inte om det finns så mycket annat än NSX som har bra grundförutsättningar av de lite äldre bilarna. RX-7 verkar ju inte helt fel om man ska bygga billigt. Men finns det ju såklart en hel del japsbilar i japan som går extremt fort!
Att Porsche har MacPherson visste jag faktiskt inte om! Men att motorn hänger lågt och bakom bakhjulen är väl på inget sätt en dum idé när det är mycket effekt som ska ner genom två bakdäck?
_________________ Nicklas Jäderlund
|
L0FA
Här sen Feb 2004
Inlägg: 767
Trådstartare

27 Mar 2010 18:36
Krullert skrev: | Men att motorn hänger lågt och bakom bakhjulen är väl på inget sätt en dum idé när det är mycket effekt som ska ner genom två bakdäck? |
Inte när man ska bromsa heller, 325 bredd måste betta bra, med en lagårdsdörr till vinge.
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579

27 Mar 2010 18:36
Krullert skrev: | Precis, jag vet inte om det finns så mycket annat än NSX som har bra grundförutsättningar av de lite äldre bilarna. RX-7 verkar ju inte helt fel om man ska bygga billigt. Men finns det ju såklart en hel del japsbilar i japan som går extremt fort!
Att Porsche har MacPherson visste jag faktiskt inte om! Men att motorn hänger lågt och bakom bakhjulen är väl på inget sätt en dum idé när det är mycket effekt som ska ner genom två bakdäck? |
Dessutom så gör ju viktfördelningen att porsche kan använda alla fyra hjulen när det är dax att
bromsa vilket inte är fallet om man kör frontmotor har man t.ex 50-50 från början så är
man lätt uppe på 70-30 eller ännu sämre vid en hård inbromsning & då gör bakbromsarna
inte mycket nytta. Har man en bil med bakmotor som ligger runt 60-65 procent
bak så har man fina förutsättningar när man ska bromas dessutom så kan man lätt
kompensera den extra vikten bak med bredare bakdäck.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515

27 Mar 2010 18:39
lofa skrev: | Räknar man ihop de timmar man kört och utvecklat Porschar på bana så är det rätt lätt att förstå att det är svårare att få en EVo eller nått annat att gå lika fort, det kräver en massa research, tester ombyggnationer osv innan man är hemma, om man inte är specialist på att bygga tävlingsbilar, men hur många är det?
Därför tror jag det tar längre tid att bygga, men bevisligen har de kommet väldigt långt i tex england och japan iom att de kör nära porsche cup tider och en del tom bättre (japan).. fast de kör på R däck.
Skit samma, är kul att intresset börjar gro här i sverige med. Oavsett vad det är för bilar. |
Nu har dom ju ingen carrera cup i japan så det blir en skev jämförelse men snabba är bilarna och trr inte dom skulle ta en cup bil på mantorp på r däck men är ju som sagt bara tro tills den dagen nån degar HKS att ta hit hela sitt team
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460

27 Mar 2010 20:21
Jag kollade på TimeAttack UKs hemsida efter motorklasser för NA. Hittade bara under 3000cc och över. Finns det verkligen ingen 2000cc klass?
och hur många klasser skulle man kunna mäkta med i sverige?
MVH
_________________ Nicklas Jäderlund
|
|