Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Bandagar - De dagar folk struntar i säkerheten?
<<   1, 2, 3, 4, 5
16288 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

sirmiro skrev:
Jag lovar att 50% av inläggen i denna tråd aldrig skulle skett om vi suttit i den soffan.
Jag skulle tippa på närmre 100% för du skulle inte fått hålla ett så långt anförande i början om någon annan hade haft möjlighet att diskutera direkt med dig.

Här sen Nov 2002

Re:

sirmiro skrev:
och övriga inlägg försöker jag svara på i ett inlägg för att undvika 17 citat.

Kan däck skada om de träffar fel? Ja, de väger så mycket att de kan skada. Men de är klart bättre än att köra in i räcket direkt.

Jag själv accepterar att racing är förenat med en risk. Och jag ser att alla som skriver i denna tråd verkar tycka att den säkerhet som finns idag är det bästa vi kan ha och att det är fel att ifrågasätta den. Jag ifrågasätter för att vi ska kunna undvika personskador i första hand och plåtskador i andra hand.

Jag tycker, och kommer fortsätta tycka, att säkerheten är viktigast för de som är nya i sporten. De som inte har full koll på vilka risker det innebär. När man hållit på ett tag har man sett en och annan krasch med egna ögon och fått en annan syn på riskerna.

Någon sa att det kan vara en fara om man lånat en högerstyrd bil. Vad är det som kör på dessa bandagar? Jag har sett Skyline, RX7, supra, Evo osv, och många av dessa är just högerstyrda. Det är billigare att ta in en högerstyrd bil vilket det till ett steg för fler att ha råd med en viss bil, och ser man som skyline finns den bara högerstyrd.
Nu ser inte jag varför det skulle vara farligare, är olyckan framme kan vad som helst hända.

Sen ber jag åter att folk ska sluta med angrepp mot vad jag spenderar min tid till. Ingen här har någon koll vad jag gör för trafiksäkerhet, cancerforskning etc. De som orkat läsa allt babbel har troligen sett att jag suttit i möten med bland annat NTF. Så bara för att man lägger tid på en sak behöver man inte försumma allt annat.

och ni säger att man ska dra en gräns på hur säkert det kan vara innan det blir överdrift. Samma saker som har sagts om hjälmkrav, krav på båge och sedan bur, flamsäkra kläder osv.
och många säger ekonomi. Och jag håller med om att det inte är gratis med säkerhet, men ser vi totalkostnaden för att bygga och driva en bil så kommer vi ner på en ganska liten procentuell summa. Och ser vi event som "gatebil" så är det ganska många som kör, vilket gör att en liten summa skulle kunna slås ut på många personer.

Så jag valde att ta upp detta för att ni alla skulle ge säkerheten en tanke och se hur den kan förbättras. Jag antog att ytterst få skulle ta det till sig, men om en enda person tar det till sig och gör det minsta lilla för säkerheten tycker jag det är värt alla dessa påhopp som varit i denna tråd.

Dock har jag tröttnat på att olika personer klagar på vad jag gör med min tid, kritiserar min kunskap inom motorsporten och tycker att jag bara ska falla in i ledet och lyssna på andra. Det känns som att vi sitter i en sandlåda där jag kom in och föreslog att en väg inte skulle gå där rutschkanan kom ner i sanden. Alla börjar kasta sand och säga att jag har fel, och efter en stund åker någon i kanan och förstör vägen. Jag hoppas att jag har tolkat det fel och att alla kan tänka på de regler som finns på denna sida - vi ska bete oss som om vi satt i samma soffa. Jag lovar att 50% av inläggen i denna tråd aldrig skulle skett om vi suttit i den soffan.

Jag ska inte klaga på dig för att du bryr dig om säkerhet.... det är bra......

men jag ska ge dig några tips och råd i varför det har blivit som det har blivit i den här tråden....

Du gick in hårt i diskussionen om en ENDA fråga, nämligen att däcksbarriärerna på banan är livsfarligt....
ungefär som vissa små-partier gör inom politiken , gärna såna små lokala partier som finns inom en kommun t.ex...... Och som då också driver enbart EN ENDA fråga.... Och hänger upp allt på det utan att lyssna på argument om att visserligen är det en bra tanke, men för samhället i övrigt så kanske det ändå är bäst....... jämför t.ex med argumentationen mot kärnkraft..... Onekligen vet vi alla att OM det går åt helvete med ett kärnkraftverk så är det inget bra alls.... men nyttan av ett kärnkraftverk är så stor i övrigt för samhället att den förhållandesvis låga risken som ERFARENHETEN har lärt oss gör att dom allra flesta idag i samhället ändå vill ha Kärnkraftverk,då det innebär energi till lägre priser, renare miljö (än att t.ex använda kolkraftverk osv)

på samma sätt är naturligtvis inte däcksbarriärer optimalt men i det hela stora så är det en helt godtagbar lösning som erfarenheten har lärt både mig och många andra att det är......

Men det stora felet du gör, är att du sitter inte ned i soffan och lyssnar på andras åsikter känns det som, utan vill TVINGA på din åsikt på alla andra..... lite grand som kärnkraftsmotståndarna gjorde när det var folkomröstning för det (iofs lite före din tid men vi lite äldre kommer ihåg propagandan då)

sen kan man komma med många analogier på saker som är farliga.... t.ex jag vet om en krasch i en biltävling som jag själv var med som deltagare i, där 2 stycken DOG pga dom använde hjälm.... Och utan hjälm hade dom förmodligen överlevt........ men det är ju ingen som någonsin skulle ändå säga att nu ska vi inte använda hjälmar...... eftersom att ERFARENHETEN lärt oss att hjälmar är bra i dom allra allra flesta fall.....

Så lyssna på lite erfarenhet, däcksbarriärer är mestadels bra........ utan ägna dig åt något annat som faktiskt ger lite reella förbättringar..... det finns sådana saker att ägna tid åt istället om du vill......

Eller kom med riktiga fakta som motbevisar mina påståenden, jag har skrivit tidigare att jag är villig att ändra min tankegång om jag märker av ett problem med däcksbarriärerna....... det är riktigt säkerhetsarbete, att lära sig av erfarenheten.

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

sirmiro skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Tord skrev:
sirmiro skrev:
Jag vill få bort lösa däcktravar som kan orsaka skador.
Vilka skador kan dessa orsaka? Person eller sakskador? Har det hänt nåt som du har förstahands information om?
Tyvärr måste jag återkomma till det här för jag hittade inte att Fredrik fick nåt svar på sin fråga samt att jag får känslan av att det är främst skador på bilen som vi pratar om så du får gärna förtydliga för min skull.

Utan att lägga några värderingar, men detta står på förra sidan:
sirmiro skrev:
1) Jag har refererat till lösa däckbarriärer. Ja, jag VET olyckor med lösa däckbarriärer som lett till personskador. Därav att jag ogillar dem.

och några inlägg längre ner när Fredrik har bett om mer specifik info om skador & däckstravar:

sirmiro skrev:
Dessvärre minns jag inte vid vilka tillfällen det blev skador och vilka det inte blev det.

Att jag sett olyckor med däckbarriärer men inte kan minnas exakt datum eller bilar och då inte vill fara med osanningar, betyder det att det inte hänt? Ska jag säga att det var en svår olycka på ett ställe när det var ett annat? Jag är ledsen, jag har inte noterat datum för behoven att bevisa saker i ett forum. Jag tyckte det räckte med de chocker som var vid de tillfällena.

Du säger att du har sett saker och vet om saker, men det upplevs som att du inte kan backa upp det genom att nämna någon incident och att du drar svepande slutsatser utan någon större grund. Nämn gärna bara vilka typ av skador någon har fått av lösa däckstravar som har ställts upp vid tex en chikan, det behövs inte exakt bana eller tidpunkt. Att du har ett engagemang för säkerhet är det ingen som ifrågasätter.

Tex: "En bil körde in en en fristående däckstrave, det översta däcket var inte sammanbundet med resten av däcken utan konsekvensen blev att däckstraven tryckte sönder fronten och kylaren men det lösa däcket åkte in genom vindrutan in i kupen...".

sirmiro skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Min åsikt efter att bara ha kört på Sviestad med lösa däcksbarriärer (i chikanen), de får ner hastigheten... Jag vill inte köra på dem men jag tror inte jag hade skadat mig om jag hade klippt dem heller. Skulle man ha frigolitgrejer att bygga en chikan med så skulle de nog få ersättas svar 15'e minut, folk får mycket mindre respekt och kör närmare dem så att de precis touchar (se tex på Emmabodakörningarna där flertalet bilar får märken från plastpinnarna, jag har själv det på en bil) och frigoliten går sönder.

Varför ska folk strunta i hinder? Det är ju bara ta på förarmöten innan och att man svartflaggas om man går på hindren. Att sätta hinder förare ska vara rädda för låter i mina öron galet.

Jag har inte skrivit att folk ska strunta i hinder, kan du peka ut någonstans där jag påstår det?
Eller har du fabricerat ihop något jag skall ha sagt för att passa ditt resonemang? Att någon påstår att jag säger en sak jag inte gör, speciellt när det gäller säkerhet, gillar jag inte.

Det jag menar är att folk inte struntar i hinder, men upplevs dem som alltför ofarliga så kör man närmare dem och till slut är någon så nära att de touchar dem även om det är lite lätt. Jag körde iaf bra mycket närmare plastpinnarna på Emmaboda SS än vad jag gjorde däckstravarna på Sviestad och jag tror att de flesta fungerar så. Däckstravarna i chikanen på Sviestad tyckte jag fungerade bra som markeringar, det upplevde jag som: "-Här kan du du köra, du kan köra nära däckstravarna men kör du på dem så får du räkna med plåtskador och reparationer av bilen men inte så mycket mer". Platspinnarna på Emmaboda SS signalerade istället: "-Här kan du du köra, du kan köra nära mig och kör du över mig så kan du räkna med att rundan inte kommer att räknas och du får lite smårepor i lacken" och det får folk att köra köra närmare och fortare dem än om det varit något som upplevts som mer solidt.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Är det bara jag som tycker att det största problemet med däckschikaner är att de sänker farten och därmed gör det mindre roligt/spännande????

Säkerhet är ju bra men jag kör då inte racing, motocross/enduro, go kart eller åker skidor nerför okontrollerade berg i Himalaya för att det är säkert..........
//Björn

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

bjorre82 skrev:
Är det bara jag som tycker att det största problemet med däckschikaner är att de sänker farten och därmed gör det mindre roligt/spännande????

Säkerhet är ju bra men jag kör då inte racing, motocross/enduro, go kart eller åker skidor nerför okontrollerade berg i Himalaya för att det är säkert..........
//Björn

Håller med men det finns ett men!

Vissa förstår inte själva risken och jag vill inte heller ha rubrikerna i tidningen! Skidåkare får skylla sig själva Bilåkare som dör eller skadar sig gör att att bilsport är livsfarlig. Sen är arrangören ofta den i slutändan är den ansvarige.

Med den mängd gatbilsträffar enklare race det är i dag är det bara en tidsfråga innan det händer.
Däremot är sporten väldigt säker jämfört med hur många som åker och de flesta träffarangörer gör i mina ögon säkra träffar på den nivån som de kör på.
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Björn skrev:
bjorre82 skrev:

//Björn

Vissa förstår inte själva risken och jag vill inte heller ha rubrikerna i tidningen! Skidåkare får skylla sig själva Bilåkare som dör eller skadar sig gör att att bilsport är livsfarlig. Sen är arrangören ofta den i slutändan är den ansvarige.

Med den mängd gatbilsträffar enklare race det är i dag är det bara en tidsfråga innan det händer.
Däremot är sporten väldigt säker jämfört med hur många som åker och de flesta träffarangörer gör i mina ögon säkra träffar på den nivån som de kör på.

Håller med dig! Det är allvarligt med attityden hos många nybörjare (jag själv för 10år sedan) där man mer eller mindre tänker hur bra det är på bana där kan jag köra hur som helst och kommer ändå ha hel bil och inte skada mig även om jag klantar mig
Tyvärr finns det en attityd inom banåkningskulturen, SÄRSKILT här på rejsa där man inte talar om olyckorna som sker vilket ger skygglappar särskilt för nybörjare.
om man inte hör talas om, det pratas inte om det i nätverken hur ska man då som nybörjare veta i vilken omfattning det sker olyckor och hur allvarliga de är?

Inom motorsport kan man välja helt vilken risknivå man vill ligga på, allt från långsam slalom i mina ögon är mindre risk än att läsa bok på bibblan, andra sidan är Isle of Man där man med stor sannolikhet dör. Viktigt att man studerar igenom innan man börjar vilka risker man är villig att ta och ge sig på det som passar än själv.

De lösa däckstravar jag har sett som chikaner ger plåtskador men väldigt liten risk för allvarligare personskador.
Lite huvudvärk och öm i kroppen är i mina ögon inte ens närmt att nämna som skada vid racing olycka.......

om det däremot skett något allvarligt är det ju värt att ta upp och diskutera hur det skulle kunna undvikas men har fortfarande inte sett något exempel på riktiga personskador pga LÖS däckstrave!??!

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

bjorre82 skrev:
Björn skrev:
bjorre82 skrev:

//Björn

Håller med dig! Det är allvarligt med attityden hos många nybörjare (jag själv för 10år sedan) där man mer eller mindre tänker hur bra det är på bana där kan jag köra hur som helst och kommer ändå ha hel bil och inte skada mig även om jag klantar mig
Tyvärr finns det en attityd inom banåkningskulturen, SÄRSKILT här på rejsa där man inte talar om olyckorna som sker vilket ger skygglappar särskilt för nybörjare.
om man inte hör talas om, det pratas inte om det i nätverken hur ska man då som nybörjare veta i vilken omfattning det sker olyckor och hur allvarliga de är?

Inom motorsport kan man välja helt vilken risknivå man vill ligga på, allt från långsam slalom i mina ögon är mindre risk än att läsa bok på bibblan, andra sidan är Isle of Man där man med stor sannolikhet dör. Viktigt att man studerar igenom innan man börjar vilka risker man är villig att ta och ge sig på det som passar än själv.

De lösa däckstravar jag har sett som chikaner ger plåtskador men väldigt liten risk för allvarligare personskador.
Lite huvudvärk och öm i kroppen är i mina ögon inte ens närmt att nämna som skada vid racing olycka.......

om det däremot skett något allvarligt är det ju värt att ta upp och diskutera hur det skulle kunna undvikas men har fortfarande inte sett något exempel på riktiga personskador pga LÖS däckstrave!??!

Det där är något jag eftersökt/eftersöker med........ öppenhet om olyckor så man kan lära sig något om det och dra lärdomar av det, både från arrangörers håll men även från deltagares sida....

så Sirmio..... vill du göra något reellt för säkerheten inom gatbilskörningar, luska reda på och offentliggör olyckor, gärna med bilder......... det är inget jobb som du kommer bli populär i alla kretsar för men något som faktiskt kan vara positivt i efterhand om det görs på rätt sätt....... (jag vet att alla gatbils-åkare som försöker få skador på försäkringen genom att hävda att det inte skedde där utan på gatan istället kommer bli vansinniga, men det tycker jag är ett billigt pris för en sådan sak som faktiskt kan förbättra säkerheten i efterhand för andra)

jag stöttar det gärna , både med öppenhet och resurser om det behövs...... eller om det är någon annan som vill ta tag i det arbetet....... thumbs up

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Fredrik - SLC skrev:

så Sirmio..... vill du göra något reellt för säkerheten inom gatbilskörningar, luska reda på och offentliggör olyckor, gärna med bilder......... det är inget jobb som du kommer bli populär i alla kretsar för men något som faktiskt kan vara positivt i efterhand om det görs på rätt sätt....... (jag vet att alla gatbils-åkare som försöker få skador på försäkringen genom att hävda att det inte skedde där utan på gatan istället kommer bli vansinniga, men det tycker jag är ett billigt pris för en sådan sak som faktiskt kan förbättra säkerheten i efterhand för andra)

jag stöttar det gärna , både med öppenhet och resurser om det behövs...... eller om det är någon annan som vill ta tag i det arbetet....... thumbs up

Jo det finns ju en hel del människor som köpen en bil på avbetalning & sen kör på träffar med en bil
de inte har råd att få en skråma på & får dom det så vill de att försäkringen ska ta det så klart dom
inte blir glada men sanningen är hård ibland

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Det där är något jag eftersökt/eftersöker med........ öppenhet om olyckor så man kan lära sig något om det och dra lärdomar av det, både från arrangörers håll men även från deltagares sida....

Frågan om det ok att skriva om och posta bilder på andras olycka har varit uppe tidigare. Om någon missat det så finns det en hel del intressant att läsa och se här: Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?).

(Något vilseledande rubrik på den tråden)

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

BOFH skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Frågan om det ok att skriva om och posta bilder på andras olycka har varit uppe tidigare. Om någon missat det så finns det en hel del intressant att läsa och se här: Bilder från Ferrarimöte på Mantorp (incident? skador?).

(Något vilseledande rubrik på den tråden)

jag vet att det finns massor som inte håller med mig..... men jag tycker iaf att det vore en bra sak som är bättre för den totala säkerhetens skull att offentligöra olyckor......... med en förklaring varför det hände och vad man kunde ha gjort för att förhindra det.......

sen behöver man inte gotta sig i andras olyckor för det.... utan mera kliniskt.... Och visst kan man göra det anonymiserat om det går...... så att det inte syns eller skrivs VEM som råkade ut för det..... men en händelserapport iaf är betydligt bättre än ingenting.....

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Det finns många synvinklar & apekter på detta både bra & dålig.

Att det alltid ska läggas locket på kan ju uppfattas
av de som är nya eller inte vet att det inte händer nått.

Vilket det bevisligen gör ibland även om det inte är förarens fel.

Kör man hårt får man räkan med att ibland kliva över gränsen
& då händer endera av 2 saker antingen klarar man av det eller
så går det åt pipan.

Går det åt pipan på "rätt" ställe så har man kanske lite repor på bilen
& ett motorum fyllt med leca kulor.

Går det åt pipan på fel ställe t.ex efter NGK på knutan kan det sluta med
en bil som är en halvmeter kortare.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Farbror Muggen
Kårsta ytterområde
Här sen Nov 2008

Jag fann att denna tråd var intressant nog att ta en timme av mitt liv, och tanken slog mig att den huvudsakliga faktorn känns lite åsidoskuffad.

Man kan fylla ett rum fullt med frigolit och skumgummi och du kan ge dig fan på att någon skadas i det förr eller senare och det beror på den mänskliga faktorn.
När jag tog körkort för ett par år sedan gick man en riskutbildning, när jag tog licens fick man en riskutbildning , när man ska göra det mesta som innefattar glädje och adrenalin så finns där en riskutbildning.

För att göra det lite säkrare kanske man ska använda sig mer av den enklaste och billigaste form av säkerhetstänkande? Något som är känt som Information, det kostar ett par minuter och brukar tas upp på förarmötet.
Respekt,logik,självkänska,riskmedvetenhet och framförallt vardagligt förnuft-

Dessutom tror jag att för dyra, för komplicerade och för restriktiva evenemang skadar sporten/nöjet/hobbyn och gör att det bara flyttas till en mer oorganiserad allmänfarlig nivå dit där det bör undvikas i allra högsta grad, dvs på gatan/skogsvägen/B&W-parkeringen, för att folk anser det vara för krångligt och dyrt att ha skoj på lagriktigt vis.

Jag må sakna lång erfarenhet och utger mig absolut inte för att vara specialist på något så jag hoppas att ni inser att jag fäller in med en parantes.=)

Mk Brum Brum, (örn örn)

www.mkbrumbrum.se/coppermine
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

+ 1

Med information tror jag också man kommer långt.

Tinsfci skrev:

---- snip -----

Säkerhet är viktigt. Som "färsking" i dessa sammanhang tycker jag det skulle vara bra med obligatoriskt förarsammanträde för de som inte kört tidigare på bana. Innan körning. Ansvariga kan då bla berätta att många kommer att trampa pedalen i golvet efter 2 varv osv.

Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Farbror Muggen skrev:
Jag fann att denna tråd var intressant nog att ta en timme av mitt liv, och tanken slog mig att den huvudsakliga faktorn känns lite åsidoskuffad.

Man kan fylla ett rum fullt med frigolit och skumgummi och du kan ge dig fan på att någon skadas i det förr eller senare och det beror på den mänskliga faktorn.
När jag tog körkort för ett par år sedan gick man en riskutbildning, när jag tog licens fick man en riskutbildning , när man ska göra det mesta som innefattar glädje och adrenalin så finns där en riskutbildning.

För att göra det lite säkrare kanske man ska använda sig mer av den enklaste och billigaste form av säkerhetstänkande? Något som är känt som Information, det kostar ett par minuter och brukar tas upp på förarmötet.
Respekt,logik,självkänska,riskmedvetenhet och framförallt vardagligt förnuft-

Dessutom tror jag att för dyra, för komplicerade och för restriktiva evenemang skadar sporten/nöjet/hobbyn och gör att det bara flyttas till en mer oorganiserad allmänfarlig nivå dit där det bör undvikas i allra högsta grad, dvs på gatan/skogsvägen/B&W-parkeringen, för att folk anser det vara för krångligt och dyrt att ha skoj på lagriktigt vis.

Jag må sakna lång erfarenhet och utger mig absolut inte för att vara specialist på något så jag hoppas att ni inser att jag fäller in med en parantes.=)

Problemet ligger väl i att folk inte (läs:vill) förstår vad som sägs på ett säkerhetsmöte.
Självdistans och sunt bondförnuft bör lösa det mesta.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Bandagar - De dagar folk struntar i säkerheten?
<<   1, 2, 3, 4, 5
16288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande