Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

den är i birmingham varje år i januari.
det var ca 440st utställare från alla kontinenter. träffade en kille från taiwan som inte kunde ngn engelska typ .
den slutar imorgon.
jag gick på trademässan som var tors-fre. public är lör-sön men det är så inih....e med folk då

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

En såndär V8 baserad på MC-motorer började figurera i min skalle för flera år sedan...

"Måste ju ge 300hk+ redan original och väga under 100kg...men det blir rätt dyrt att bygga en och undra hur stor marknaden är egentligen...vilken/vilka klasser ska man ha sånna i..."

om man kunde sluta drömma och göra ngt av alla tokiga ideer för en gångskull!!!

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

MC-V8'an är väl godkänd i ERF?

En toklättad BMW E30 med en sånn i! Yeah!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
MC-V8'an är väl godkänd i ERF?

En toklättad BMW E30 med en sånn i! Yeah!

SLUTA SJÄLA MINA VÅTA DRÖMMAR!!! >
Du får skaffa egna!

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Mikael Arnberg skrev:
ojay skrev:
Mikael Arnberg skrev:
ojay skrev:
Ungefär vad väger en MC-motor?

( Jag drömmer om två MC-fyror, R1 kanske, ihopsatta till en V8. 300 hk @ 10000 rpm... )

En R1-motor väger 62 kg, en Hayabusa 81 kg. Om det är med eller utan förgasare vet jag inte, men växellådan m.m. inkluderas ju.

ok, bort med växellådan då. Hmm uppskattning på R1: 40kg x 2 + 20 kg extra marginal. 100 kg v8 då. Trevligt trevligt!

Det går inte att ta bort växellådan vad jag vet. Om man nu inte gjuter ett nytt block. Men det kanske är det du tänker.

Du är inte ensam om att drömma om en MC-V8:a. Jag började skissa på en i CAD men slutade när jag började tänka på kostnaderna.

Det finns dock andra som är rikare än jag.
* Motopower Firehawk RST 2.0 73 kg, £14,000
* Cyclone Power Y40R 2.0 73 kg, £14,000
* Maxym Radical 2.6 134 kg inkl. växellåda

R1 motorn finns i en version för snöskoter, då saknar den växellåda men har ett nedväxlingsdrev för utgående. Den versionen har även torrsumpspump vilket inte MC versionen har men jag tror effekten är lite lägre.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

r1-motorn i v8- konfiguration väger komplett inkl svänghjul 68-72kg enl tillverkarna på mässan, hayabusa-v8 ca 10kg till. thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Såg i en RE att det fanns en tillvberkare som gjorde ett big-bore kit till hayabusamotorerna, de kom upp i runt två liter har jag för mig, hav hiskeliga mängder hästkrafter också...

BMW 330i -05
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:
Såg i en RE att det fanns en tillvberkare som gjorde ett big-bore kit till hayabusamotorerna, de kom upp i runt två liter har jag för mig, hav hiskeliga mängder hästkrafter också...

Motospeed har tillsammans med Schneiders byggt en Hayabusa på 1600cc. Den bromsade de ur 253hk utan någon form av överladdning! Bygga ihop två sådana maskiner... Hmmm.

Bromma
Här sen Feb 2003

Mats Friberg skrev:

Vikt 73 kilo

Max effekt 302 hk @ 10000 rpm
Max vrid 226 Nm @ 8500 rpm

Insug förgasare är inte med i vikten här. Så kanske 8-10 kilo till är rimligt. Sen vill man ha luftrenere,
koppling mm.
Göran Malmberg.

lidköping
Här sen Jun 2003

hondas s2000 motor kan väl ine vara någon hög viktare? både block och topp i aluminium vad ja vet.

hört att det ska finnas en sådan motor på en skrot i mellansverige. borde va nåt att bygga seven bygge på kanske? 240 sug hästar är ju inte fel. med rimlig soppförbrukning dessutom.

*bara en tanke*

Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

beepbeep skrev:
Hmm...vad hette den där 750-kubikars MC med V8:a som fanns på 60-talet nu igen? Den hade himla mysigt ljud...

Joo... Var det inte MV Agusta? 8 trattar till förgasarna och raka rör! thumbs up

Tror den finns med på... någon sån däringa trevlig ljudskiva som bör avnjutas på _hög_ volym och i ensamhet alternativt i likasinnades sällskap. Prova inte med frun utan att veta vad som händer....

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Leibel skrev:
hondas s2000 motor kan väl ine vara någon hög viktare? både block och topp i aluminium vad ja vet.

hört att det ska finnas en sådan motor på en skrot i mellansverige. borde va nåt att bygga seven bygge på kanske? 240 sug hästar är ju inte fel. med rimlig soppförbrukning dessutom.

*bara en tanke*

De planerna håller redan på att smidas på visst håll i Sverige

MGB GT 1967
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Alfas 16V TS-motor vet jag inte vad den väger, men den är antagligen redan ratad. Rover/Buick-V8 gick inte hem. Hmmm, en Sodemo-imspirerad XFX tillför väl inte så mkt jämfört med en treliters Alfa-sexa. Antar att F1-motorer och Hayabusa-V-åttor inte är ekonomiskt åtkomliga.

Du bad om det!

Peugeot XU9J4-motorn är lätt och lättrimmad, finns mkt delar i UK och toppen är i stort sett "färdigportad". Stabil men lätt lm-motor med kralliga våta foder som inte sjunker och har sig. Sitter i tex 206 WRC. Satt oxå i Neals/Lindgrens supertouring 406.

XU7 är en 1.8-liters variant i samma motorfamilj som används i såväl 307 WRC som Xsara WRC. Dessutom pressar Kenneth Hansen ca 550 restrikterade turbohästar ur den. Slagvolymen är förstorad till nästan två liter i alla dessa fall.

Men en Alfa med PSA-motor tycker nog t.o.m. jag skulle vara helgerån!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Pär Hansson skrev:

Du bad om det!

Peugeot XU9J4-motorn är lätt och lättrimmad, finns mkt delar i UK och toppen är i stort sett "färdigportad". Stabil men lätt lm-motor med kralliga våta foder som inte sjunker och har sig. Sitter i tex 206 WRC. Satt oxå i Neals/Lindgrens supertouring 406.

Håller inte med om att xu9 motorn är effekttålig, svår att ha mer än 200hk utan fodersjunkningar och annat trassel, men nästa generation som heter xu10 är en toppen motor, samma topp som xu9, men med stadigt och förhållandevis lätt gjutgärnsblock på 2L

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Andreas Zolnir skrev:
......Håller inte med om att xu9 motorn är effekttålig, svår att ha mer än 200hk utan fodersjunkningar och annat trassel, men nästa generation som heter xu10 är en toppen motor, samma topp som xu9, men med stadigt och förhållandevis lätt gjutgärnsblock på 2L
Nu är det ju under lite andra förutsättningar än åtminstone jag lever under och jag uppskattar fördelarna hos XU10, men XU9 och XU7 fixar i sina inkarnationer rätt ordentig effekt.

Kenneth Hansen bytte från XU10 till XU7 (ev via XU9, men jag har ingen koll) runt 2000-2001.

Med fodersjunkning refererade jag till XN-motorerna med pressade foder. Med XU-motorerna där fodren står på flänsar på vevhuset borde väl inte detta vara ett problem? Jag är ute på tunn is här, men jag har aldrig någonsin hört talas om en fodersjunkning på en XU, måste vara XN du tänker på?

Men jag har ingen lust att förstöra tråden, kan acceptera att fodren sjunker i XU. Har hört att oljetrågen släpper slumpmässigt också. Sen har de lagt in en kapsel med filspån någonstans i oljekanalerna som löses upp nånstans mellan 5000 och 15000 mil. Kolvarna slår i ventilerna från första början. Skitmotor som man bör hålla största möjliga avstånd från.

Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Finns i Peugeot Sport-klubben ett par medlemmar med turbomatade XU9 med närmare 300 drivhjulshästar, och såvitt jag förstått hade de inte haft några problem med motorns tillförlitlighet.

Citera
Hoffa

Här sen Feb 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Cadillac Northstar 4.6 L V8 är en hel aluminium motor finns med 305hk

Huddinge
Här sen Okt 2003

André V skrev:
Finns i Peugeot Sport-klubben ett par medlemmar med turbomatade XU9 med närmare 300 drivhjulshästar, och såvitt jag förstått hade de inte haft några problem med motorns tillförlitlighet.

Stämmer säkert! Mina erfarenheter kommer från slc,långlopp och ssk,kamasatoolcup, och gäller motorer som används i tävling, inte för gatåka eller banträffarsom ställer lägre krav på hållbarhet.
Men man kan säkert bygga en xu9 motor som håller länge med mycket effekt, man kan ju som bekant även åka till månen, även om det är dyrt
Finns hel klart sämre motorer än xu9,
men om jag ska lägga pengar på nybyggd motor så få det bli xu10.
Efter som jag redan har 2st xu9or med foder sjunkningar

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

OK, erkänner villigt att jag inte har erfarenhet av de effektuttagen och den driften, vet inte vad som gjorts åt de som klarat det heller. Lät bara misstänkt likt en förväxling med XN-motorn. Tyvärr så är ju inte XU10 lika lätt, men den är ju lite stadigare i konstruktionen. jag är intresserad av XU9-skrot, så du har snart PM AZ!

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Mats Friberg skrev:
Två MC-motorer monterade i vinkel - någon?

Vikt 73 kilo :woot:

Max effekt 302 hk @ 10000 rpm
Max vrid 226 Nm @ 8500 rpm

Läs mer här: http://www.cyclonepowerltd.co.uk/products.htm

Jag har något emot stora biffiga V8'or...
Varför kan inte alla V8'or se ut sådär? Väcker klara ha-begär för att underdriva lite

Sök runt lite på MotOGP, det är några Aussies ? som på prototypstadiet håller på med en hyfsat liten V8. Gissningsvis 240 glada kusar, ~ 18-19' i maxvarv. Vikt på motor och låda ~ 60kg. Vet inte länken eller namnet nu men nånting med V8 tror jag det innehöll.

Umeå
Här sen Maj 2004

Göran Malmberg skrev:
Det är inte aldeles enkelt att säga vikten på en motor. Det är t,ex vatten i systemet.
Ska man räkna ALLT vatten, eller bara det som är i motorn? Man blir trots allt tvungen att använda mer vatten till en stor motor. Så även om man vet vikten på motorn, så är detta inte allt.
El, brukar inte ingå som motor, och till el räkans sånt som generator och förgasare.
Svänghjul kan väl anses som motordel. Med ledning av följande lista kunde jag säga att min motor väger
277 kilo.
Det gör 32 kilo per liter slagvolym. Eller 2,52 hkr per kilo motor.

om Mc Laren väger 260, så är det inte långt ifrån. M
Men 750 mm lång, 650 hög och 700 bred.

Det går dock att få ner vikten med 50 kilo med aluminiumblock, samt öka cylindervolymen med 1,7 liter inom den ramen. Då får vi 227 kilo motor och 22 kilo motor per liter slagvolym. Eller ca, 4 hkr per kilo motor.
En Hayabusa på 81 kilo å 150 hkr blir 1,85 kilo motor per hkr.

Så här kan man hålla på och jämföra. Hemin kan verka lastbilsvarianten, men jämför man med effekt, slagvolym å vikt så blir det inte avskräckande ändå.

Göran Malmberg

Sen är det stora problemet med olika viktuppgifter att olika personer har olika uppfattning vad som ingår i *en komplett motor* precis som du säger. Det som är intressant är ju vad bilen väger i slutändan, med olja vatten och *extra allt* eller skilnaden mellan motor A och B i bilen slutvikt.

och hayabusamotorn på 81 kg är inklusive en sexväxlad sekvensiel växellåda, vilket du inte räknade med i hemin ;-)

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande