| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (12573 totalt) |
|
Re:
Å andra sidan så stekte Turbinchen upp allt motstånd när det begavs sig även fabriksteam med M3GTR.. Uwe Alzen and his elder brother Jürgen Alzen were also driving at the Nürburgring Nordschleife VLN Endurance racing series and 24 Hours Nürburgring in their privately built Porsche 996 GT2 Turbo 4WD from 2003 to 2005. Uwe Alzen set the lap record there with this Turbo at 8:09, about 10 seconds faster than the factory cars of Opel and Audi from the DTM, as well as the BMW M3 V8 GTR of Schnitzer Motorsport. På träning så har jag hört talas om tider ner mot 6:40(borträknad GP slinga).. /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Re:
Jag är ganska säker på att Alzen:s UFo Porsche gått ännu fortare, sen att den står parkerad vid räcket i slutet på filmen är ju en annan femma...
Edit: Puppan han visst före..
_________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS
|
||||||
|
Re:
Du kommer knappt nån vart med att plöja ner 1 miljon i en GT3:a.. Ett 3,9 liter kit som ger ca 450-480HK kostar ju ca 500kkr installerat.. Skall du ha mer effekt kostar det SJUKA pengar.. Som om inte 500kkr är sjuka pengar!! ;-) Men det är klart Sek låda tillsammans med en del kolfiber borde resultera i bra tider på tex Kinnekulle Men tveksamt att den rår på en GT3RS ändå.. Men kanske! Jämför man bilarna som dom är är antagligen En GT2:a överlägsen en GT3RS tidsmässigt överallt utom på en gokartbana skulle jag vilja påstå.. Får båda bilarna 100kkr att lägga på modds ökas tidskillnaden ytterligare. /pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
Vet inte det jag, i Tyska Auto Motor & Sport får GT2 däng av GT3rs på Hockenheim och åker exakt jämt på ringen trots ett effektövertag på 20%.
|
||||||
|
Re:
Andra tider än vad jag läst, en 997 gt2 gör det på 7,33 och nya gt2rs på 7,18 _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Japp, GT2 (530 hk) och Gt3rs (444 hk) som var uppe nyss gör båda på 7,33 på ringen.
GT2rs är ännu snabbare och ännu starkare.. |
||||||
|
Re:
Nu jämför det int eäpplen och äpplen ska det jämföras ska det jämförars Rs mot RS och mk2 or mot mk2or... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
GT2rs och GT3Rrs har väl 444 hk respektive 620 hk så det är nog inte samma frukt det heller...
|
||||||
|
Re:
[quote="FredrikÅ"]
Saaaaaatan va de går _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
|
Re:
Jo verkligen, turbo vs NA Porsches bästa sensaste gt2a mot derras bästa och senaste gt3a..samma årmodeller, motorfamilj, samma av det mesta, ska vi mäta vanliga gt2an ska vi mäta mot mk1 an som ha 415hk mot 530hk Nya gt3 rs har 450hk och även 3,8a liter _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
om allt är samma fast man bultat på turbo på den ena och lite annat gott som höjer priset med 100% så känns det ju som en "no brainer" att den blir snabbare. Så diskussionen rinner väl ut lite i att just detta gör jämförelsen blir orättvis. Det finns nog ingen bil som inte skulle bli snabbare med en likadan motor men väl inställd för turbo, så länge extra kylning o sånt får plats. Dock brukar ju racingserier straffa turbomotorer genom lägre motorvolym t.ex. så en mer rättvis jämförelse är väl att hålla sig inom en specifik serie. Svårigheten är väl att straffa rättvist? Blir kul att se turbo i F1 igen, de nya motorerna lär ju kunna bli bra mycket mer körbara än på 80-talet? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
|
Jag kan säga direkt att jag inte jämför ex. 3 liter N/A med 3 liter Turbo, det vore som att jämföra en 4-taktare med en 2-taktare och det tror jag inte många gör (jämför moto-GP).
Inom alla jämförelser som görs vid tävling så finns det vissa ramar, annars skulle man kunna peta ner en 10 litersmaskin om det skulle behövas. om vi tar Porsche Turbo som är på 3,6 liter så jämförs den ofta med ca *1,7-1,8 liter, dvs. 6,1-6,5 liter N/A. Nu är det väl svårt att fixa volym på över 4 liter i en Porsche så vill man över 550 hk i en sådan så är det nog tillsvidare Turbo som gäller .
om det funnits en 6,5 liters sugmotor till Porschen tror jag däremot rätt många skulle välja den...
|
||||||
|
Re:
Det lär dom (bli mer körbara än på 80-talet) Läste på en F1 sajt att "då" hade man ca 850 hk och med boost vid omkörningar upp mot 1400 hk... men så behövde motorn bara hålla 1 rejs (vilket den ibland gjorde ).
Idag ska 1 motor motor hålla 3 rejs, 3 kval och 9 fria träningar så det håller effekten nere en bit om det ska hålla. Nya reglerna har väl oxå mer eller mindre bestämt effekten till dryga 800 hk på dom nya motorerna .
|
||||||
|
_________________ Tomas M |
||||||
|
Re:
Logiskt tänkt, jämföra en vanlig motor med annan motor med hjälpmedel, sen kan man förvänta ett viss resultat av denna jämförelse att samma storlek med hjälpmedel är starkare. Varför behöver man överhuvudtaget något hjälpmedel för en sugmotorn? Det är för att göra den starkare, att uttrycka det på lakoniskt sätt. Men att jämföra dem som äpplen går det inte eftersom det handlar om helt olika pris nivåer
||||||
|
Re:
nurburgring är en lång bana med en hel del långa rakor ändå gt3rs är lika snabb som gt2. Det är imponerande, måste jag säga
||||||
|
Re:
som jag skrev tidigare, finns ingen fel och rätt. Men att antyda att snabbare är bättre alternativ är fel också. Ang att köra 6,40, försöker jag visa att det där är inte ett barnlek och inte vem som helst gör det där trots man har en kapabel bil. Ens 7.30 är svår göra med en "futtig" gt3rs. Det är förarkompetens som sätter gränsen där. Jag har ju sett en del som har riktigt superbilar ändå kör dom långsammare än de med sina baguetter. Syften med tråden som jag skapat här är att diskutera var går gränsen med hästeffekthysteri. Gamla Porsche 917 hade 1600hk på kvalstrim, alltså det var möjligt på 70 talet. Varför kör vi inte 2000hk nu år 2010, måntro? Pga enbart regulationer från förbunden? knappast. _________________ Tomas M |
||||||
|
Re:
Grymma filmer, kul att se även om det inte fanns någon konkurrens just då. Att åka turbo vs n/a i samma klass förutsätter ju att det finns ett tekniskt reglemente som gör det rättvist vilket knappast är lätt att åstadkomma.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
http://www.ls1tech.com/forums/conver Mer volym och vindre vikt än originalspisen... |
||||||
|
Re:
om du jämför samma generation av 997 så är GTRS mkt långsammare än GT2.. Nordschleife GT3RS 7:48.00 GT2 7:31.00 http://www.fastestlaps.com/compariso /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||
|
De e väl enkelt de går bort allihop eftersom de är fyrtaktare och över 1000cc
Det är väl inget lastbilsformum detta?
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (12573 totalt) |