Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (46548 totalt) |
Re:
Vad har du för camber bak på din då? Höger fram är ju sliten i mitten så där borde det vara alldeles för högt tryck någon gång tidigare. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re:
Tackar, då ska jag kolla vad för mått jag har på mina hjul. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Mätt lite snabbt, passet ligger dock på däcket i nederkant så jag mäter på däck i överkant.
Fram, ca 24mm. ![]() Bak, ca 25mm. ![]() Vilket borde betyda att jag har över 3 grader camber runt om, slår på ca 1-2mm på alla fyra däck. Kan det vara dessa två bultarna man ska fila upp hålen på för att kunna justera mer camber tro? ![]() Frågan då blir ju, hur många mm ska man fila upp för att få ca 30mm/4 grader camber? När man mäter som jag gjort på dom övre bilderna. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re:
Första passet var det 1.95 varmtryck, dom andra passen 1.7 fram och 1.8 bak. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Antar du mäter direkt efter passet, har inte åkt Toyo på länge (senast 881) men kan tycka det gränsar till lågt men det kan säker någon erfaren Toyo-åkare uttala sig om.
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Japp, kollade av direkt efter körning.
Men det är inte Toyo, Yokohama A048 kör jag. Gled en del med 1.95 och det känndes bättre med lite lägre, fast tiderna blev inte bättre dock. Man är ju inte så konsekvent i sin körning, missar ju lite här å där, viss överkörning också men det kändes bättre med 1.7-1.8. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re:
Borde inte en så pass framtung bil ha högre tryck fram än bak? Eller varierar det beroende på däckmodell? Instruktionsboken till GTV 916 pekar på högre tryck fram än bak på gatdäck som jämförelse. ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Re:
Det var en bra fråga, har inte ens tänkt på det. Men med tanke på att höger fram är slitet i mitten så måste jag ju haft för högt tryck i det däcket, fast jag har ju kollat av vid varje träff och inte varit över 2.0-2.1 förutom dom allra första varven jag körde någonsin, ca 2.5 då. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
048:or körde jag en säsong dock var det en tid sedan, skulle utgå på en däcktryck kring 1.9.
Kanske lite mer fram än bak, dock ser dina däck rätt risiga ut efter två? banmöten även om en ganska tung bil? o relativt smala däck gör sitt kanske. Dock skulle det säkert inte skada med mer camber, toe har du kontroll på? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
Re:
Köpte dom beg ![]() Precis köpt 032or, också beg, så lite fräschare däck nästa träff. Får plocka ner lite där bak och se om jag kan öka camber, inte koll på toe nu men det får jag försöka lösa innan nästa körning. Vad för toe ska man ha fram och bak om den ska vara mer ban anpassad? Kör ju bara på gatan till och från träffarna ![]() _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
3 grader bak låter ganska mkt, har ca 1grad bak själv (icke justerbart) men så kör jag mer gata än bana.
Har 888 jag med, brukar börja med 1.8 runtom kalla, efter några varv blir det runt 2.2 fram o 2 bak. |
||||
Re:
Du mäter fel tror jag. det är skillnaden mellan överkant och underkant på fälgen man mäter (16" respektive 17" höjd). inte på däcket det är för instabilt. gissar på att du har mellan 1 och 2 grader om det är orginal beroende på hur sänkt bilen är. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Ok, jag får testa igen med några tejpade skruvar på passet så jag kommer åt fälgkanterna, när jag lyft ner bilen från pallbockarna igen. Hittade lite fel på hjullager bak, glappar lite och viner i bilen mellan 70-90, är nog bra att fixa innan jag ger mig på att kolla camber igen. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Lite gjort på bilen.
Hjullager bak bytt. ![]() Bromsslangar bak nya, såg att en hade börjat att "svettas" Tror inte det är ett bra tecken. ![]() Stabiliserings stag till framvagnen som ElCrillo tillverkat, med utsökt passform ![]() ![]() Efter att ha jobbat sedan -86 så kom jag in på yrkeshögskolan, så nu blir det att leva på CSN. Tid att greja med bilen kommer snart att vara nere på 0. Vill byta koppling och kolla upp oljedroppet i vinter, men det får jag se om jag hinner med. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re:
Hjuldollys är ju snabbast och smidigast om man bara ska flytta runt bilen. Pallbockarna är grymma om man vet med sig att man behöver inunder bilen under vinteruppehållet, lite bökiga att få upp bilen på dom, lättast om man kan lyfta hela hjulaxeln på en gång, vilket jag bara kan göra bak på min bil. Men väl uppe så funkar det toppen, fat om allt går som jag vill så kommer jag köpa en två-pelarlyft och har isåfall ett par pallbockar att sälja för en billig peng ![]() _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re:
Då finns det en intressent i Trollhättan ![]() _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||||
Re:
![]() Jag hojtar om/när det blir dags. Sitter nu och försöker att sälja firman, får vi bara sålt så får jag en liten lekpeng till min "nya" hobbyverkstad på 80 kvadrat ![]() _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Länge sedan man uppdaterade.
Inte mycket har hänt sedan klubben hade avslutning på Kinnekulle i september. En liten film på det, har förbättrat mig en del sedan jag körde här sist. Men denna helgen tog jag mig tid att fixa lite, startade att städa och riva ut det sista från firman. Bytte ju garaget till gamla firma lokalen när vi la ner företaget. ![]() Rätt ok plats nu, få se när det blir en lyft där inne också. Plockade ut inredningen igen, denna gången försvann mattan helt, hade ju bara tagit bort dämpmattor innan. Då passade jag på att leka med värmepistolen och en skrapa, bye bye tjärmattor. Borde bli ca 10kg till som försvinner, inte fel. ![]() ![]() Bästa sätt att få bort resterna på plåten? Har läst det för länge sedan men har tappat det. Sen hittade jag en hel del hål i golvet, från fabrik ![]() Vissa är rätt ut, jag ser verkstadsgolvet inifrån bilen och en del är bara ner i balkarna, dom borde man täcka med någon typ av tejp, gärna någon som man kan måla över, tips på det hade varit gott. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 16 besök senaste veckan (46548 totalt) |