Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (23296 totalt) |
Re:
Om någon är så dum att man lägger upp en varvtid som man inte kört på så... ja då är man bra dum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Tycker listan är bra. Vet att mina tider är körda när bilen gått precis på gränsen. Kört rullande landsväg så vikt/effekt är också verifierad såpass bra som en rullande landsväg är
![]() Alla mina tider är Amigoo loggade. Jag har alltid Harrys Laptimer i bilen med 5hz puck. Kan säga att det kan skilja rätt mkt tid mellan Amigoo dvs transponder tid och Harrys laptimer beroende på bana. Jag använd Harrys Laptimer som en indikation men inte för exakta tider. Extra intressant att se hur mkt snabbare det går med slicks jämfört med R-däck när vikt/effekt är liknande. Skiljer mer än vad jag kunde tänka mig ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Men en bra trigger att få folk att dela med sig till andra istället för att bara skriva en tid. |
||||
Re:
Gissar att modsport/roadsport (kanske även BMW cup bilar och andra med) skriver in sin deklarerade vikt och effekt. Även om vi vet att bilen har nått annat. Jag vet tex att min tid på knutstorp är satt med vikt över 970kg (inlk förare och pokal (!)) för bilen vägdes direkt i park ferme. Men min "roadsport minimum vikt" är 963kg inlk förare. Samma gäller effekten, jag har skrivit 131hk eftersom det är motorspeccen som ligger till grund för roadsport. Men i verkligheten har den presterat mindre när den stått i bänk. Aja litet rant bara ![]() |
||||
Re:
varför ska man skriva en vikt/effekt som inte är relevant för tiden? det är ju det som det handlar om inte någon teoretisk vikt enligt ett reglement. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Jag sätter iaf den minsta stipulerade vikten jag skall ha enl reglemente för klassen. Varför?, enkelt har inte resurerna att väga in för varje rejs, hobbyracing min vän. Personligen vet jag att jag troligen väger mer men kan inte bekräfta detta. Gillar läget och gillar att Magnus ens ger oss möjligheten att jämföra lite. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Såhär står det sen ett tag tillbaka:
![]() Måste jag lägga till så det står "Ange faktisk vikt inklusive aktuell förare men tom tank" ? Eller förstår man vad som gäller? Sen skriver man ju in efter bästa förmåga, vet man inte riktigt så får man höfta till helt enkelt. Men höfta mot: "inkl förare, exkl soppa" så gott man kan. _________________ ![]() |
||||
Re:
För så fungerar racingen tyvärr. Om min bil inte har 131hk så räknas den ändå som den har det. Ser att många har gjort precis som mig när jag tittar på tiderna. En annan sak är att roadsport har 1% på vågen, vilket många utnyttjar (kör för lätt bil med flit). Men jag kan ändra till vad jag tror min bil vägde vid varje tillfälle, samt ändra effekten till bänk-effekt, men då kan mina tider inte längre jämnföras med dom andra roadsport-bilarna... |
||||
Att använda Road- Eller Mod-sports motoreffekter i listan är ju bara fånigt.
![]() Det sättet är ett bra sätt att räkna ut vilken klass bilen ska hamna i....men att kalla det för en sanning, går ju inte. Naturligtvis ska det vara den aktuella effekten. Även om det är en uppskattning. Dom flesta måste väl ha ett hum om vad deras bil ger. Sedan om vikt och effekt-uppskattningarna skiljer några procent, spelar inte så stor roll. Våran gamla bil är bromsad i rullar......men den motoreffekt vi angett är en teoretisk siffra vad motorn ger. Vi vet vad bilen väger helt tom.......men hur svårt kan det vara att höfta till vad den faktiskt väger på ett stint. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Oki,
nu har jag ändrat. Fick goa 8,7kg på hk ![]() Detta behöver tydligen bevisligen skrivas ut tydligare, eftersom alla miator i listan verkar gjort samma miss som jag. |
||||
Re:
Men det är ju ingen lista för tider över racing bilar utan för alla bilar. om då en 1/3 skriver en målvikt som bara är teoretisk då blir det ganska ointressant. Jag struntar i vilken vikt din bil ska ha efter ett race men det är intresant för mig vad den hade under det varvet du körde om den då inte är samma _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Som sagt:
En del fyllde i innan jag skrev detta så det finns en bunt som fyllt i vikt efter något annat upplägg. Hoppeligen går alla så småningom in och uppdaterar så det blir rätt ![]() _________________ ![]() |
||||
Ang vikt & effekt.
Effekten tog jag från bromsning jag gjort på motorn. Nu stämmer ju den iofs aldrig när man kör i verkliga livet då man använder en standard vid bromsningen för att kunna jämnföra olika bromsninga så ibland ger den mer & ibland mindre ute på banan. Vikten har jag tagit tomvikten med mej i bilen plus det antal kilo bränsle jag hade i vid aktuellt tillfälle. Jag har liten tank (29L) & bra kolla på vad den drar per mil på bana vet hur mycket jag fyller inför varje pass så vikten stämmer hyfsat -+5kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Mittsverigebanan räcker de inte med vilket årtal tyvärr då de finns 2 chikaner och dessutom tror jag att den fortfarande används utan chikaner på rakan vid vissa tillfällen. Man får väl antingen skriva nån not eller titta på logg och eller videofil. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
_________________ ![]() |
||||
Re:
Då får vi som inte har logg, ta bort våra tider...så ditt liv inte blir meningslöst... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Ojoj! Ingen fara, men tack för att du engagerar dig i mitt välbefinnande. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (23296 totalt) |