Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (62825 totalt) |
Re:
Ok, var ner nu o slog bort knutarna på driv axlarna o den ena var ca 565mm o den andra var ca 604mm o den långa satt på passagerarsidan o den korta på förarsidan. Jag har nog förväxlat sidorna. Tack för hjälpen!! Ska skifta sida imorgon o se hur det ser ut. //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Har inte hänt så mycket när det gäller byggnation men bytte sida på drivaxlarna o då stämde det bättre
![]() Har plockat på lite grejor för att se hur det ser ut o kunna bygga vidare, det mesta verkar stämma så nu blir det till o korta utfjädringen lite på dämparna fram för ledlagret vid spindeln bottnar o drivaxeln lägger sig på röret. När det är gjort så blir det till att mäta in motor så den är rak o sen bygga fästen för bärarmarna i "rambenen" Men annars så ser det ju ballt ut haha ![]() ![]() ![]() ![]() //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Re:
Jovisst kan jag det men det är enklare att korta utfjädringen, har ganska lång utfjädringen nu så det är bara att ta isär dämparna o lägga distanser på kolvstången. //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Hur ska jag sätta rören i tornen o från A-stolparna, kommer att ha ett tvärstag rakt över mellan tornen är det tänkt. Sen ska jag göra ett kryss, vilket tror ni blir bäst eller ska jag göra på nå helt annat vis? Tänkte göra krysset i 30x2mm. Det sitter även ett 40x2 rör mellan A-stolparna som ska bli fäste för rattstång, men det syns inte på bilden.
![]() ![]() //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Och är det nån som vet lutningen på hur en aan motor sitter i en s4:a, alltså i framkant o bakkant. Ska den sitta vågrätt i förhållande till bilen?
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Re:
Motorer brukar väll sitta ganska vågrätt i dom flesta bilarna eller? Och oljepickupen och oljeplugg har du ju typ i mitten på tråget. Men för att få svar på S4 specifika frågor så skulle jag vända mig till Nordicaudi's forum eller Audisofsweden på Facebook.. För här inne är det nog inte så många som kör 5cyl UrS4 _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Va? Är det inga som kör Urs4 här haha nä skämt o sido, nog bara jag som gör det. Provade en tråd på nordic men inget svar så jag kör nån grad lägre i bakkant om jag inte googlar fram nå annat
![]() //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Re:
Okej, jag vet vart motor ska sitta i motorutrymmet (har monterat den i motorfästena) men så sitter ju lådan på och den ska det också byggas fästen till o då vill jag veta lutningen på motorn o låda. Har inte kommit till o montera bakvagn ännu så jag vill veta hur lutningen på motorn ska vara så jag är i närheten sen när bakvagnen ska monteras. Och så har jag ju ett delat kardan så det är ju inte ett "rakt" kardanrör, men man kanske ska tänka så som du skrev oavsett... Vill bara att motorn ska sitta som orginal så jag har det att utgå ifrån, nu lutar den åt höger med 27 grader o orginal är 26 men det kan jag ta ![]() //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Re:
Ja du måste tänka så här oavsett. Ett för stort vinkelfel mellan flänsarna är förödande. ![]() Jag har ingen aning om hur din motor brukar sitta tyvärr ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Re:
Ok så vinkeln mellan medbringare på lådan och på diffklumpen ska det inte skilja mer än 3grader helst då? Då gäller det ju att få motor/låda i rätt vinkel ![]() //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Det finns en väldigt bra informationsfilm på Youtube angående vad som händer med olika vinklar på en kardan. Frågan är bara vad den heter. Lutar du motorn någon grad bakåt, så bör du även luta bakvagnens fläns någon grad uppåt. Inte superkänsligt men man bör ju sikta på det när man bygger, kan bli knasiga obalanser annars, plus onödigt slitage på delarna
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Eller så bygger man bort knutkorsen och kör 'cv knutar'.
Problem borta, luta hur du vill ![]() _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Re:
Såhär ser mitt kardan ut o det är väl cv knutar i båda ändar? ![]() //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Med CV knutar ska det väll sitta lite snett så den jobbar = kulorna snurrar och ger jämn förslitning och inte ligger i samma läge hela tiden?
Men vad gör man åt knutkorset i mitten? ska man försöka ha kardanen rak framför och bakom för bästa hållbarhet på mittre knutkorset? Och lagringen som håller upp den i mitten skulle man väll vilja styva åt hårdare om man byter org gummi kuddar i växellåda och bakdiff till hårdare.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Det där med knutkorset har jag inte en aning men det känns ju som att man skulle vilja ha lite "stöddigare" upphängning på mitten av kardan. Fortfarande ingen som har nån ide om detta, vilket kryss kan vara bäst? ![]() ![]() ![]() //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
Man vill gärna ha så raka rör som möjligt och att dessa är triangulerade.
Se de röda linjerna nedan. Annars skulle jag gå på det gula krysset.. ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (62825 totalt) |