Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (62825 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

RallyQuattro skrev:
Motor paketet brukar vara förskjutet till passagerar sidan för att göra mer plats i bilen för pedaler osv. till föraren.

Så då brukar det vara lång axel på förar sidan och kort på passagerar sidan.


Ok, var ner nu o slog bort knutarna på driv axlarna o den ena var ca 565mm o den andra var ca 604mm o den långa satt på passagerarsidan o den korta på förarsidan. Jag har nog förväxlat sidorna. Tack för hjälpen!!
Ska skifta sida imorgon o se hur det ser ut.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Har inte hänt så mycket när det gäller byggnation men bytte sida på drivaxlarna o då stämde det bättre
Har plockat på lite grejor för att se hur det ser ut o kunna bygga vidare, det mesta verkar stämma så nu blir det till o korta utfjädringen lite på dämparna fram för ledlagret vid spindeln bottnar o drivaxeln lägger sig på röret.
När det är gjort så blir det till att mäta in motor så den är rak o sen bygga fästen för bärarmarna i "rambenen"

Men annars så ser det ju ballt ut haha






//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



Du kan inte bara höja tornet till dämparen?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
Du kan inte bara höja tornet till dämparen?


Jovisst kan jag det men det är enklare att korta utfjädringen, har ganska lång utfjädringen nu så det är bara att ta isär dämparna o lägga distanser på kolvstången.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Hur ska jag sätta rören i tornen o från A-stolparna, kommer att ha ett tvärstag rakt över mellan tornen är det tänkt. Sen ska jag göra ett kryss, vilket tror ni blir bäst eller ska jag göra på nå helt annat vis? Tänkte göra krysset i 30x2mm. Det sitter även ett 40x2 rör mellan A-stolparna som ska bli fäste för rattstång, men det syns inte på bilden.







//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Och är det nån som vet lutningen på hur en aan motor sitter i en s4:a, alltså i framkant o bakkant. Ska den sitta vågrätt i förhållande till bilen?

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464



Re:

tobbeTURBO skrev:
Och är det nån som vet lutningen på hur en aan motor sitter i en s4:a, alltså i framkant o bakkant. Ska den sitta vågrätt i förhållande till bilen?

//Tobbe


Motorer brukar väll sitta ganska vågrätt i dom flesta bilarna eller?
Och oljepickupen och oljeplugg har du ju typ i mitten på tråget.

Men för att få svar på S4 specifika frågor så skulle jag vända mig till Nordicaudi's forum eller Audisofsweden på Facebook.. För här inne är det nog inte så många som kör 5cyl UrS4

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Va? Är det inga som kör Urs4 här haha nä skämt o sido, nog bara jag som gör det. Provade en tråd på nordic men inget svar så jag kör nån grad lägre i bakkant om jag inte googlar fram nå annat

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Om bilen har en kardanaxel så ska växellådans utgående fläns sitta parallell med ingående axeln på diffen (pinjongen). Lutningen på motorn bestäms alltså av detta.

Tex:

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

M|cke Fagner skrev:
Om bilen har en kardanaxel så ska växellådans utgående fläns sitta parallell med ingående axeln på diffen (pinjongen). Lutningen på motorn bestäms alltså av detta.

Tex:


Okej, jag vet vart motor ska sitta i motorutrymmet (har monterat den i motorfästena) men så sitter ju lådan på och den ska det också byggas fästen till o då vill jag veta lutningen på motorn o låda. Har inte kommit till o montera bakvagn ännu så jag vill veta hur lutningen på motorn ska vara så jag är i närheten sen när bakvagnen ska monteras. Och så har jag ju ett delat kardan så det är ju inte ett "rakt" kardanrör, men man kanske ska tänka så som du skrev oavsett... Vill bara att motorn ska sitta som orginal så jag har det att utgå ifrån, nu lutar den åt höger med 27 grader o orginal är 26 men det kan jag ta o jag har kollat lite på nätet o motorn ska luta nån grad neråt i bakkant, rätta mig om jag har fel.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

tobbeTURBO skrev:
M|cke Fagner skrev:
Om bilen har en kardanaxel så ska växellådans utgående fläns sitta parallell med ingående axeln på diffen (pinjongen). Lutningen på motorn bestäms alltså av detta.

Tex:


Okej, jag vet vart motor ska sitta i motorutrymmet (har monterat den i motorfästena) men så sitter ju lådan på och den ska det också byggas fästen till o då vill jag veta lutningen på motorn o låda. Har inte kommit till o montera bakvagn ännu så jag vill veta hur lutningen på motorn ska vara så jag är i närheten sen när bakvagnen ska monteras. Och så har jag ju ett delat kardan så det är ju inte ett "rakt" kardanrör, men man kanske ska tänka så som du skrev oavsett... Vill bara att motorn ska sitta som orginal så jag har det att utgå ifrån, nu lutar den åt höger med 27 grader o orginal är 26 men det kan jag ta o jag har kollat lite på nätet o motorn ska luta nån grad neråt i bakkant, rätta mig om jag har fel.

//Tobbe


Ja du måste tänka så här oavsett. Ett för stort vinkelfel mellan flänsarna är förödande. thumbs down
Jag har ingen aning om hur din motor brukar sitta tyvärr

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

M|cke Fagner skrev:
tobbeTURBO skrev:
M|cke Fagner skrev:
Om bilen har en kardanaxel så ska växellådans utgående fläns sitta parallell med ingående axeln på diffen (pinjongen). Lutningen på motorn bestäms alltså av detta.

Tex:


Okej, jag vet vart motor ska sitta i motorutrymmet (har monterat den i motorfästena) men så sitter ju lådan på och den ska det också byggas fästen till o då vill jag veta lutningen på motorn o låda. Har inte kommit till o montera bakvagn ännu så jag vill veta hur lutningen på motorn ska vara så jag är i närheten sen när bakvagnen ska monteras. Och så har jag ju ett delat kardan så det är ju inte ett "rakt" kardanrör, men man kanske ska tänka så som du skrev oavsett... Vill bara att motorn ska sitta som orginal så jag har det att utgå ifrån, nu lutar den åt höger med 27 grader o orginal är 26 men det kan jag ta o jag har kollat lite på nätet o motorn ska luta nån grad neråt i bakkant, rätta mig om jag har fel.

//Tobbe


Ja du måste tänka så här oavsett. Ett för stort vinkelfel mellan flänsarna är förödande. thumbs down
Jag har ingen aning om hur din motor brukar sitta tyvärr


Ok så vinkeln mellan medbringare på lådan och på diffklumpen ska det inte skilja mer än 3grader helst då?
Då gäller det ju att få motor/låda i rätt vinkel

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Det finns en väldigt bra informationsfilm på Youtube angående vad som händer med olika vinklar på en kardan. Frågan är bara vad den heter. Lutar du motorn någon grad bakåt, så bör du även luta bakvagnens fläns någon grad uppåt. Inte superkänsligt men man bör ju sikta på det när man bygger, kan bli knasiga obalanser annars, plus onödigt slitage på delarna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1916



Eller så bygger man bort knutkorsen och kör 'cv knutar'.
Problem borta, luta hur du vill

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Driveshaft Angle and Phasing

https://www.youtube.com/watch?v=Idk3BVDVHq4

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Re:

Tegheim skrev:
Driveshaft Angle and Phasing

https://www.youtube.com/watch?v=Idk3BVDVHq4


thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Eller så bygger man bort knutkorsen och kör 'cv knutar'.
Problem borta, luta hur du vill


Såhär ser mitt kardan ut o det är väl cv knutar i båda ändar?





//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1916



Japp.. bara en vanlig knut i mitten.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464



Med CV knutar ska det väll sitta lite snett så den jobbar = kulorna snurrar och ger jämn förslitning och inte ligger i samma läge hela tiden?

Men vad gör man åt knutkorset i mitten? ska man försöka ha kardanen rak framför och bakom för bästa hållbarhet på mittre knutkorset?
Och lagringen som håller upp den i mitten skulle man väll vilja styva åt hårdare om man byter org gummi kuddar i växellåda och bakdiff till hårdare..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Re:

RallyQuattro skrev:
Med CV knutar ska det väll sitta lite snett så den jobbar = kulorna snurrar och ger jämn förslitning och inte ligger i samma läge hela tiden?

Men vad gör man åt knutkorset i mitten? ska man försöka ha kardanen rak framför och bakom för bästa hållbarhet på mittre knutkorset?
Och lagringen som håller upp den i mitten skulle man väll vilja styva åt hårdare om man byter org gummi kuddar i växellåda och bakdiff till hårdare..


Det där med knutkorset har jag inte en aning men det känns ju som att man skulle vilja ha lite "stöddigare" upphängning på mitten av kardan.

Fortfarande ingen som har nån ide om detta, vilket kryss kan vara bäst?






//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1826



Man vill gärna ha så raka rör som möjligt och att dessa är triangulerade.
Se de röda linjerna nedan. Annars skulle jag gå på det gula krysset..



_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (62825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande