| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
|
<< 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47 >> 68 besök senaste veckan (668416 totalt) |
|
Äntligen fick jag tag i en av pusselbitarna till interiören. En nästan komplett mittkonsol från 964/993. Hoppas de sista bitarna dyker också upp, men nu har jag allt för att börja bygga. (Varför? 964/993 mittkonsolen tar lite mindre plats än Boxsterns och passar bättre utseendemässigt)
TopGears uttalande: "Porsche the laziest design office in the world" stämmer ännu en gång. Varken avstånd mellan växelspak och handbroms eller infästningen av handbromsvajarna har ändrats. Det ända jag måste modda är änden av spakstället där växelspaken sitter. Tjockleken är rätt men bredden verkar fel.
Har någon ett 964/993 spakställ liggandes och kan mäta bredden längst upp och ca 8cm från toppen och kanske tar ett kort till mig? En svart vänsterstyrd ( ) cayman golvmatta är också på gång.
Får väl erkänna att jag börjar blir gammal. För 10år sen rev jag ut all inredning, nu går det åt motsatt håll och jag försöker att får det tyst i bilen. _________________
|
||||||
|
Vi lägger inredning och ljudisolering på is ett tag.
Plastbitar i sumpen, gummibitar i oljefiltret, lågt oljetryck. Något är inte OK med motorn. Efter lite research på webben verkar slitna glidskenor mellan kamaxlarna (de här) den mest sannolika ursaken och jag blev mer och mer säker på att detta måste åtgärdas innan nästa banträff (LMS på Knutstorp 27/7). Innan jag beställer delar till en motor som är helt slut ville jag göra ett kompprov för att ser hur motorn mår. Så här ser det ut. (Kall motor 5s krank) Vänster bank (bak till fram) Cyl6: 11bar Cyl5: 10.5bar Cyl4: 10.5bar Höger bank (bak till fram) Cyl3: 13bar Cyl2: 12bar Cyl1: 12.5bar Ett halft till ett bar spridning (per bank) anser jag som OK, men 2bar skillnad mellan bankerna verkar konstigt. Skall ser om jag hittar någon som kan hjälpa mig att läsa ut felkoder med Porsche instrument innan jag börjar riva. Cylinderidentifiering för mig att komma ihåg:
Sen var det lite mindre problem som att en drivaxeldamask är sprucken och ett kylarfläktmotsånd är trasig. Nya motstånd kostar ~1000:-SEK. Det verkar dock inte vara något speciellt utan ett motstånd med 0,55ohm och gissningsvis 100W. Om jag ångrar att jag köpte en donatorbil I så dålig skick med så manga mil?
_________________
|
||||||
|
Re:
Det är ingen idé att mäta komp på en kall motor. Det kan lika gärna vara solen som låg på eller extra olja på ena sidan av motorn som leder till högre värden. Värm upp motorn, öppna spjället 100% och mät igen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Gjorde precis samma byte, lyftarna slamrade när motorn var riktigt varm. Nu efter en solig dag på Mantorp så lät det ingenting efter ett pass. Jag har ingen oljetrycksmätare till min (än) så jag har inga riktiga referenser utomsyn- och hörintryck men jag kan nog lugnt konstatera att min motor inte kommer att se nåt annat än Castrol 10W-60 framöver. Det råa ljudet som du beskriver blev jag dock inte av med, tror inte det är ett tecken på att något är galet, dock.
Samma i mitt fall fast lite mindre spricka. Inga rökmoln efter att jag bytte!
Skönt att du fångade den innan sträckarna försvann helt, antar att det beror på hur långt motorn gått. Vad hade du för km-räkning på den? Jag får se till att hålla ögonen öppna men än så länge ingen plast. Min har iofs "bara" gått 9000 mil. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||
Tack för infon. Skönt att höra att både ljudet från tryckarna försvann och att det andra verkar normalt. Borde finnas massor med info hur man kopplar in 996:ans instrument för oljetryck. Krävs "bara" en extra kabel och en annan tryckgivare. Jag har nu även aktiverat oljetemperatur i mina mätare (under 3000rpm visas vattentemperatur, över 3000rpm oljetemperatur - varningslampan visas oavsett). Oljetemperaturen finn redan på CAN in i Boxstermätarna. Synd att det inte finns ett enkelt sätt att visa den, eller?
Jag tror att jag hade många mil kvar med de sträckarna innan ras, men det är skönt att det är kollat nu. Bilen hade gått ungefär 18000mil så du borde har många mil kvar. Alla gröna o-ringar som jag kom åt (kedjespännare x3 och tändstiftsrör) är bytta men de var fortfarande OK. Vid närmare analys av de gröna gummibitarna såg de inte ut som o-ring heller. Hetaste tipset just nu är ventilskaftstätningar. Någon gång får man kanske reda på det... _________________
|
||||||
|
I måndags blev det lite körning med LMS på Knutstorp. Tyvärr kom mer regn än vad yr.no hade lovat, men några varv blev det iaf. ...och många fina bilder. Saxat ur eftersnackstråden.
_________________
|
||||||
|
Vi har blivit fler! Snart finns det en till Bubster i Norge om jag förstår det rätt. Riktigt snyggt bygge.
Breddad (i mitten) ovalikaross, infälld vinge på taket, Boxsterinteriör. Fler bilder finns på facebook _________________
|
||||||
|
Re:
Här finns det lite byggbilder: http://www.carfindergarage.com/vw-porsche-konwersja.html _________________
|
||||||
|
Inte mycket nytt här. Det är snart dags att ställa av efter 3000 körda kilometer i år och börja med vinterns uppdateringarna. Tills det kommer vettiga uppdateringar här får ni kolla på denna How-To guide om hur mar tiodubblar effekten i en texasgul bubbla:
MAD POWER !!! EDIT 15-12-23: Dagen efter jag la upp filmen med MCM Miss Daisy tog jag mig ett steg närmare 10x originaleffekt. 44hk var det original i folkamotorn och 420hk original i min nya motor. Motorn är långt ifrån på plats och om det blir så många hästar i min installation med begränsad utrymme för kylning är också tveksamt. Planen är att gifta ihop motorn med en (valfri) växellåda och startmotor och hitta en gatduglig lösning på svänghjul och koppling under sommaren 2016. Transplantationen är planerad för vintern 2016/17.
_________________
|
||||||
|
Hålet i bagaget bak har stått på att göra listan i ett par år nu. En slät plåt uppfyllde inte mina krav på fabriksmässig utseende och att får tag i en originalplåt var inte lätt (om man inte vill lägga 4000:- på en original ekonomiplåt). Nu finns plåt och tid och nu blir det äntligen av.
Här syns biten som fattas
Bockat en rund kant med hjälp av en tillslipat tång.
Inpassning
Punktat på plats
Helsvetsning kvar. Hoppas det slår sig inte mer än vånligt
_________________
|
||||||
|
Re:
Inte dåligt att fånga biten som fattas på foto... ;-) Rikigt fint bygge du fått till. Har spanat på rejsa och IRL på Volvoutställningen. Helrätt stuk och minnesväckande! _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
|
Kul idé med GoPro i bagaget. Blir säkert några intressanta reaktioner.
Kommer aldrig glömma reaktionen av några Golf-kids som hjälpte mig med lastningen på BugRun. Alla tog ett steg tillbaka och gapade stort när jag startade motorn.
Kul att även "enklare" plåtjobb uppskattas. _________________
|
||||||
|
Re:
Golfkidsen i besiktningen hoppade däremot jämfota
KAN ha varit Golfgubbar med
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
@Lillen: Det var väldigt trevligt med Golfgubbarna
2013. Jag hoppas verkligen att det blir en come back 2016.
En stor del av BugRun 2014 vill jag helst glömma. Det som får vara kvar är golfkidsen och min Taxi till tåget: En viss grå 356:a med Volvo 5:a. Tack Staffan! Sen var där även en 928 Nordstad. 2014 var kanske inte helt kass...
@Magnus, du har hört rätt. Det dröjer dock lite innan det händer något med detta. Hoppas jag var inte för ambitiös med mina planer. _________________
|
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
|
<< 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47 >> 68 besök senaste veckan (668416 totalt) |
