Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47   >>
68 besök senaste veckan (668416 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Äntligen fick jag tag i en av pusselbitarna till interiören. En nästan komplett mittkonsol från 964/993. Hoppas de sista bitarna dyker också upp, men nu har jag allt för att börja bygga. (Varför? 964/993 mittkonsolen tar lite mindre plats än Boxsterns och passar bättre utseendemässigt)


TopGears uttalande: "Porsche the laziest design office in the world" stämmer ännu en gång. Varken avstånd mellan växelspak och handbroms eller infästningen av handbromsvajarna har ändrats. Det ända jag måste modda är änden av spakstället där växelspaken sitter. Tjockleken är rätt men bredden verkar fel.

Har någon ett 964/993 spakställ liggandes och kan mäta bredden längst upp och ca 8cm från toppen och kanske tar ett kort till mig?

En svart vänsterstyrd ( ) cayman golvmatta är också på gång.
Får väl erkänna att jag börjar blir gammal. För 10år sen rev jag ut all inredning, nu går det åt motsatt håll och jag försöker att får det tyst i bilen.

_________________
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Läckert!

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Vi lägger inredning och ljudisolering på is ett tag.

Plastbitar i sumpen, gummibitar i oljefiltret, lågt oljetryck. Något är inte OK med motorn.
Efter lite research på webben verkar slitna glidskenor mellan kamaxlarna (de här) den mest sannolika ursaken och jag blev mer och mer säker på att detta måste åtgärdas innan nästa banträff (LMS på Knutstorp 27/7).
Innan jag beställer delar till en motor som är helt slut ville jag göra ett kompprov för att ser hur motorn mår. Så här ser det ut. (Kall motor 5s krank)
Vänster bank (bak till fram)
Cyl6: 11bar
Cyl5: 10.5bar
Cyl4: 10.5bar
Höger bank (bak till fram)
Cyl3: 13bar
Cyl2: 12bar
Cyl1: 12.5bar

Ett halft till ett bar spridning (per bank) anser jag som OK, men 2bar skillnad mellan bankerna verkar konstigt.
Skall ser om jag hittar någon som kan hjälpa mig att läsa ut felkoder med Porsche instrument innan jag börjar riva.

Cylinderidentifiering för mig att komma ihåg:


Sen var det lite mindre problem som att en drivaxeldamask är sprucken och ett kylarfläktmotsånd är trasig. Nya motstånd kostar ~1000:-SEK. Det verkar dock inte vara något speciellt utan ett motstånd med 0,55ohm och gissningsvis 100W. Om jag ångrar att jag köpte en donatorbil I så dålig skick med så manga mil?

_________________
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Re:

oje skrev:

Innan jag beställer delar till en motor som är helt slut ville jag göra ett kompprov för att ser hur motorn mår. Så här ser det ut. (Kall motor 5s krank)


Det är ingen idé att mäta komp på en kall motor. Det kan lika gärna vara solen som låg på eller extra olja på ena sidan av motorn som leder till högre värden.

Värm upp motorn, öppna spjället 100% och mät igen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Orkade inte att göra om kompprovet utan började riva istället.

Ursaken till plastbitar i sumpen hittat:

_________________
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 663



Re:

oje skrev:
Som jag skrev tidigare hade jag bara 2bar oljetryck trots höga motorvarv efter några varv bankörning. Lite googlande visade att det var rätt vånligt att att man fick dessa problem med Xw40 olja. Hydraultryckarna gillar tydligen inte heller när oljan blir så tunn. Det borde vara anledningen till ett lite råare motorljud vid högre oljetemperatur. Hur som helst, nu har jag Xw60 olja i motorn och jag ser fram emot nästa banträff /test.

Gjorde precis samma byte, lyftarna slamrade när motorn var riktigt varm. Nu efter en solig dag på Mantorp så lät det ingenting efter ett pass. Jag har ingen oljetrycksmätare till min (än) så jag har inga riktiga referenser utomsyn- och hörintryck men jag kan nog lugnt konstatera att min motor inte kommer att se nåt annat än Castrol 10W-60 framöver.

Det råa ljudet som du beskriver blev jag dock inte av med, tror inte det är ett tecken på att något är galet, dock.

oje skrev:

I samband med garagestädning sågade jag upp oljefällan som byttes tidigare i år och det var helt klart dags att byta. Efter lite letande hittade jag en 1cm lång spricka i tryckregulatorn.

Samma i mitt fall fast lite mindre spricka. Inga rökmoln efter att jag bytte!

oje skrev:

Ursaken till plastbitar i sumpen hittat:

Skönt att du fångade den innan sträckarna försvann helt, antar att det beror på hur långt motorn gått. Vad hade du för km-räkning på den? Jag får se till att hålla ögonen öppna men än så länge ingen plast. Min har iofs "bara" gått 9000 mil.

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
i96danma skrev:
Gjorde precis samma byte, lyftarna slamrade när motorn var riktigt varm. Nu efter en solig dag på Mantorp så lät det ingenting efter ett pass. Jag har ingen oljetrycksmätare till min (än) så jag har inga riktiga referenser utomsyn- och hörintryck men jag kan nog lugnt konstatera att min motor inte kommer att se nåt annat än Castrol 10W-60 framöver.

Det råa ljudet som du beskriver blev jag dock inte av med, tror inte det är ett tecken på att något är galet, dock.

Tack för infon. Skönt att höra att både ljudet från tryckarna försvann och att det andra verkar normalt.
Borde finnas massor med info hur man kopplar in 996:ans instrument för oljetryck. Krävs "bara" en extra kabel och en annan tryckgivare.
Jag har nu även aktiverat oljetemperatur i mina mätare (under 3000rpm visas vattentemperatur, över 3000rpm oljetemperatur - varningslampan visas oavsett). Oljetemperaturen finn redan på CAN in i Boxstermätarna. Synd att det inte finns ett enkelt sätt att visa den, eller?


i96danma skrev:

Skönt att du fångade den innan sträckarna försvann helt, antar att det beror på hur långt motorn gått. Vad hade du för km-räkning på den? Jag får se till att hålla ögonen öppna men än så länge ingen plast. Min har iofs "bara" gått 9000 mil.

Jag tror att jag hade många mil kvar med de sträckarna innan ras, men det är skönt att det är kollat nu. Bilen hade gått ungefär 18000mil så du borde har många mil kvar.

Alla gröna o-ringar som jag kom åt (kedjespännare x3 och tändstiftsrör) är bytta men de var fortfarande OK. Vid närmare analys av de gröna gummibitarna såg de inte ut som o-ring heller. Hetaste tipset just nu är ventilskaftstätningar. Någon gång får man kanske reda på det...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
I måndags blev det lite körning med LMS på Knutstorp. Tyvärr kom mer regn än vad yr.no hade lovat, men några varv blev det iaf. ...och många fina bilder. Saxat ur eftersnackstråden.









_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Man kan som inte få nog av den gula bananen

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Vi har blivit fler! Snart finns det en till Bubster i Norge om jag förstår det rätt. Riktigt snyggt bygge.

Breddad (i mitten) ovalikaross, infälld vinge på taket, Boxsterinteriör.

Fler bilder finns på facebook

_________________
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2440



Trevligt!! Finns det månne en byggtråd/projekt tråd??

_________________
Michael Thulesius
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
Trevligt!! Finns det månne en byggtråd/projekt tråd??


Här finns det lite byggbilder:
http://www.carfindergarage.com/vw-porsche-konwersja.html

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Inte mycket nytt här. Det är snart dags att ställa av efter 3000 körda kilometer i år och börja med vinterns uppdateringarna. Tills det kommer vettiga uppdateringar här får ni kolla på denna How-To guide om hur mar tiodubblar effekten i en texasgul bubbla:

MAD POWER !!!





EDIT 15-12-23:
Dagen efter jag la upp filmen med MCM Miss Daisy tog jag mig ett steg närmare 10x originaleffekt. 44hk var det original i folkamotorn och 420hk original i min nya motor. Motorn är långt ifrån på plats och om det blir så många hästar i min installation med begränsad utrymme för kylning är också tveksamt.
Planen är att gifta ihop motorn med en (valfri) växellåda och startmotor och hitta en gatduglig lösning på svänghjul och koppling under sommaren 2016. Transplantationen är planerad för vintern 2016/17.


_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Hålet i bagaget bak har stått på att göra listan i ett par år nu. En slät plåt uppfyllde inte mina krav på fabriksmässig utseende och att får tag i en originalplåt var inte lätt (om man inte vill lägga 4000:- på en original ekonomiplåt). Nu finns plåt och tid och nu blir det äntligen av.

Här syns biten som fattas


Bockat en rund kant med hjälp av en tillslipat tång.


Inpassning


Punktat på plats


Helsvetsning kvar. Hoppas det slår sig inte mer än vånligt

_________________
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11021



Underbart!

Ställ dig på nästa bug run med bakluckan öppen, som alla andra, och sätt in en GoPro för att filma alla reaktioner när det är tomt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 852



Re:

oje skrev:
Här syns biten som fattas


Inte dåligt att fånga biten som fattas på foto... ;-)

Rikigt fint bygge du fått till. Har spanat på rejsa och IRL på Volvoutställningen. Helrätt stuk och minnesväckande!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1149



Re:

Imponerande snyggt även det här.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kul idé med GoPro i bagaget. Blir säkert några intressanta reaktioner.
Kommer aldrig glömma reaktionen av några Golf-kids som hjälpte mig med lastningen på BugRun. Alla tog ett steg tillbaka och gapade stort när jag startade motorn.

bmw_ixen skrev:

Inte dåligt att fånga biten som fattas på foto... ;-)



OneYet skrev:
Imponerande snyggt även det här.

Kul att även "enklare" plåtjobb uppskattas.

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Re:

oje skrev:
Kul idé med GoPro i bagaget. Blir säkert några intressanta reaktioner.
Kommer aldrig glömma reaktionen av några Golf-kids som hjälpte mig med lastningen på BugRun. Alla tog ett steg tillbaka och gapade stort när jag startade motorn.


Golfkidsen i besiktningen hoppade däremot jämfota
KAN ha varit Golfgubbar med

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Riktigt snyggt Olaf thumbs up

Å jag hörde att du varit å handlat i Älvängen också

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
@Lillen: Det var väldigt trevligt med Golfgubbarna 2013. Jag hoppas verkligen att det blir en come back 2016.
En stor del av BugRun 2014 vill jag helst glömma. Det som får vara kvar är golfkidsen och min Taxi till tåget: En viss grå 356:a med Volvo 5:a. Tack Staffan! Sen var där även en 928 Nordstad. 2014 var kanske inte helt kass...

@Magnus, du har hört rätt. Det dröjer dock lite innan det händer något med detta. Hoppas jag var inte för ambitiös med mina planer.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47   >>
68 besök senaste veckan (668416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande