Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 43, 44, 45 >> 205 besök senaste veckan (123234 totalt) |
Re:
Men du använder inte radiemått på de bakre glid-oken utan kolvdiametern 55mm? Guson menade att fasta ok innebär multiplicering med faktorn två, inte fyra. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Re:
Jag delade diameter/2 = 55 / 2
Så här tolkar jag det hela: fasta ok(främre 4kolvs) räknar man bara totala arean av samtliga 4 kolvar. Med flytade(glid-ok) med 1 kolv så multiplicerar man kolvarean med 2. Det blir samma resultat som ett fast ok med 2 motstående kolvar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
När jag skrev att det skulle multipliceras med två så menade jag att man räknar bara ena sidans kolvar i ett dubbelsidigt ok men att räkna båda sidor i fyrkolvsoket och dubblera ett ensidigt ok ger givetvis samma resultat.
När jag räknar bromsbalans själv så tar jag bara diametern^2 för alla kolvar och jämför för det ger samma resultat som att jämföra radien^2. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Re:
![]() Då vet jag att beräkningen indikerar att det blir förmodligen för mycket klämkfraft med fram-oken baktill. Dags att leta på ebay istället. Solida bromsar påstås även upplevas bättre, pga mindre spel. spelar kanske mindre roll med ABS och grejor... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Tjena!
Måste man inte byta ut skivorna bak också för att "hamna" inom ramarna för ombyggt fordon ? Alltså; Byte av huvudcylinder, oken bak & fram samt skivor bak & fram mot andra ? Jag kan ju ha missuppfattat dock... /Micke _________________ Michael Åkesson |
||||||
Re:
Klart befogad fråga. Jag vet inte själv om även skivorna behövs bytas, Tjockare skivor vore ju möjligtvis en enkelt lösning. Om man kan hitta några som har rätt offset och där parkeringsbromsen passar på. Mina orginal är 320X22 och tillräckligt stora. e46 M3 har 328X20 (smalare !) Gustaf Ulander som brukar läsa min tråd ibland här vet nog. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Absolut, hela bromssystemet ska bytas ut, dvs skivor och ok både fram och bak (och då till något som är både annorlunda jämfört med original - alltså förändrar prestandan - och motiverar effektökningen) samt huvudcylinder.
Att behålla samma diameter på skiva och gå upp i tjocklek (eller från solid till ventilerad) är en mindre ändring, det kan i vissa fall accepteras bak men det har ofta relativt sett liten effekt på prestandan, lite beroende på fordon förstås. Det är ju ett gammalt känt faktum att enklaste sättet att uppgradera och få ordning på bromsbalansen är att ta alltihop från en annan bil med större bromsar både fram och bak. Då brukar grejerna matcha bra i grunden. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Utmärkt Gustav, tack för klargörandet. då vet jag (och andra) vad som gäller. Jag har hittat att bakre skivor bl.a från vissa bmw e60 (34216763827) är 345 x 24mm. Skivorna blir då lite större både i diameter och tjocklek jämfört med med orginal e46 330i (320 x 22mm)
Med en 5mm spacer innanför bromskivan får man rätt offset för e46 och även parkeringsbromsen passar. 24mm tjocka skivor är också vad F serie bromsoken är byggda för om man väljer sådana. Både flytande standard eller om man vill ha fasta ok från M-sport. Som vanligt kostar standard grejor som dessa sällan mycket, 2st skivor ca 100 euro på ebay.de _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Maxxecu släppte i dagarna mtune 1.151 (windows) och ny version av mdash (för plattan) som jag stoppade in. Flashade även upp 8hp lådan med ny firmware vilket krävs för stöd av vissa funktioner.
Startade och skickade sedan över en datalogg till maxxecu. Mycket nytt som vanligt. Men för mig mest kunna kontrollera från maxxecu så lådan inte växlar ned vid risk för övervarv av motorn. Det är vanliga motorns revlimit värdet som används. https://www.maxxecu.com/webhelp/soft Jag majlade också över två önskemål för framtida funktioner. Tolka position av aktiva diffbromsen från hallgivarna direkt i maxxecu. Och tidstämplar på loggarna från ECUn. Vi får väl se hur vad som prioriteras och vad som går att göra. I övrigt har jag inte mekat med 330'en.Letar fortfarande m-sport bakbromsar för vettiga pengar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Maxxecu har annonserat stöd för virtual clutch/clutchkick för driftingfolk. kommer kräva ny flashning av tcu. behövs bara en digital ingång för aktivera. ingen fysiskt kopplingspedal om man inte vill just det.
Själv har jag varit två veckor i USA med frun, ena veckan gjorde vi en roadtrip från kansas till houston och körde en Dodge ram 1500 ![]() drog mellan 0.8-1.0 l/mil. Men det kvittar när bensinen kostar 7kr/l. Dodgen klassas som mid size truck här... ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Uppdatering på aktiva diffen (från M3 F80)
Drivaxlar från bmw E39 från disesel och större bensinare (33201229377) passar fint både på nya diffen OCH mot E46 330i hjulnaven ! Det skiljer 50mm i bredd i diffarna mellan gamla (e46 330i) och nya (F80 M30) Men e39 drivaxlarna är kortare. Så det behövs bara spacers mellan diffen och drivaxlarna. Diffarna är offset från centrum så höger spacer blir tjockare. På e46 är drivaxlar olika långa, vänster är kortare. e39 har samma längd vänster/höger. Okänt hur dom löst det med diffarnas offset. kanske inom spelet. ![]() En nackdel blir att bakre ABS sensor kommer inte fungera, ABS kransen saknas på e39 drivaxeln. kanske går fixa någon adapter för ringen. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jag kollade på E39 axlar förr med. Till slut köpte jag nya E46 istället. Men efter detta har jag renoverat knutar. Det går att plocka av knutarna, men det är lite pilligt. Finns någonstans i min tråd, men den är ju rätt lång. Jag svarvade ett verktyg till pressen för att kunna återfösluta dem i alla fall. På så sätt kan du kanske byta yttre knuten och behålla ABS
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
e46 M3 verkar ha abs kransarna på samma sätt som 330'en. Så det är nog vettigare köpa två m3 vänster som är 617mm långa. Jag upptäckte också att e39 drivaxlarna yttre kant tog imot vid ABS givarna I övrig fortsatte jag med min mockup av upphängningen på samma sätt som Lasse Karlsson gjort https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1737619#1737619 Oljetemps givaren hamnar mitt i balken, den får man väl borra ett hål svetsa dit ett rör genom balken. Då bör diffen kunna hamna 10mm lägre. Alternativ sätter man givaren någon annanstans och pluggar hålet. Hur gjorde du Lasse ? ![]() Baktill var det inga konstigheter. Jag kommer bygga bakre upphängning på samma sätt som Lasse med ett krysstag. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Flyttade oljetempsgivaren baktill. M12x1.5 gängstigning.
![]() Här sitter den skyddat och det går fortfarande skruva ur oljepåfyllningspluggen) ![]() Nu kunde jag slipa ner trågets framändan mera. Gamla hålet för oljetempsgivaren får en kompis svetsa igen. Nu hamnade diffen bättre till och det blev ett spel på 3mm mellan tråget och balken. ![]() Ny kardan till höger från en vanlig F11 525. Den dras fast med mutter som sitter på diffen. Med rätt storlek fram mot hardyn/8hp lådan. Den skall kortas. Det fixar jag själv på samma sätt som med gamla kardanen. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Bussningsmaterial inhandlat. 19kr/st.
![]() Gjorde en prototyp i svarven. ![]() nya och gamla diffen. ![]() Det är lite trångt mellan bakre röret till diffens upphängning och balken i strax framför reservhjulsbaljan. ca 10mm frigång. Jag har ju även svetsat in förstärkningsplåt här. Får fundera på något annat sätt än uniballs som Lasse gjorde. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Re:
jodå, men svårigheten är att ta reda på vilka CAN meddelanden som behövs. Jag gjorde en liknande insats när jag försökte få 8hp lådan att funka för 2 år sedan. Det är ett monumentalt stort jobb att få att klura och testa. Jag bedömer just nu att det nog är snabbare att göra en egen protyp setup. Min plan är att få diffen mekaniskt på plats då går ju bilen att köra även om inte diffbromsen är igång Och sedan få grabbarna på Maxxecu tillräckligt intresserade för att göra något gemensamt :-) Bild från 8hp CAN tester. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Hej, glömde att svara på frågan du hade om hur jag löste tempgivaren på diffen.
För att få ingående axel i samma höjd som OEM axel så var jag tvungen att bygga om (sänka) bryggan där givaren sitter. Så min givare kommer att monteras på annan plats (om den kommer att behövas?) Ska ta bild när jag åker till garaget. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Var ett tag sen jag gjorde det här.
Ser nu att jag borde ha gjort som du, men för att få ingående axel i exakt samma höjd som min bil har i dag så hade jag varit tvungen att ta några mm i underkant av bryggan. Jag kapade ur (onödigt mycket), svetsade i förstärkning o resultatet ser man på bilden. Allt blir stenhårt eftersom jag kör med stumma bussningar för upphängning av diffen. Kul om du får till styrningen av diffen, så köper jag lösningen av dig ![]() ![]() _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
Jag fick kämpa med att få loss vänster drivaxel från hjulhubben. Till slut fick jag låna en proffs avdragare och då gick det.
Nu kunde jag mäta upp skillnad mellan längd på drivaxlar på samma sätt som Lasse gjorde. Jag har en 330i och han en M3 så skillnader kan finnas. Det syns inte riktigt på bilden men vänster sida har samma mått både på drivaxel och medbringaren på diffen. Höger sida däremot är mera offset och det löser med med kortare drivaxel(vänster drivaxel) + distans mellan drivaxel och diffens medbringare. Allting såg bra ut. så jag beställde en ny E46 M3 vänster drivaxel. kostade kring 105 euro(1200sek) Om det verkar funka så beställer jag ytterligare en. Dom silverlackade drivaxlarna från e39 har rätt längd, men har ABS ringen på fel ställe.Dessutom är dom lånade. ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Nu har jag en plan hur skall bygga bakre upphängning av diff.
Länkhuvud är också beställt från https://www.kullagret.com/ som hade både bra priser och sortiment. Gamla 330i diffen har medbringare där hålen sitter tätare varandra i par. Jag hittar ingen skillnad eller förklaring i realoem. Någon som kan redan ut varför ? ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 43, 44, 45 >> 205 besök senaste veckan (123234 totalt) |