Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Utsugs flärpar på plastskivan under motorn hur göra dessa?
7226 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag har hela tiden kört utan original plastskyddet under motorn då den inte är gjord för min turbo motor, men nu tänkte jag montera den och då göra hål för att evakuera luften från kylare och IC's

Och då även montera 90 graders vinklar med kanten neråt framför hålen för att göra så det blir sug ur hålen men hur ska detta göras?

Måste 90 graders vinklarna var placerade rakt alltså 90grader mot färdriktningen för bäst effekt eller kan dom gå i 30-45 grader och det ändå blir bra utsug?

Och hur långt ner bör kanten sticka för att göra optimalt sug bakom den?


Nått tips på vart köpa L profil i plast för detta?


Och sen själva hålet som luften ska sugas ur kan man göra dessa runda med hålsåg för att behålla lite av styrkan i mårdskyddet eller bör dom var fyrkantiga för att inte störa flödet?


Det röda är 90 graders vinkeln med flärpen stickandes neråt.
Till vänster är hur jag skulle vilja göra, men blir det bättre sug om man gör som på höger sida?
Dom runda hålen tänkte jag lägga igen.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Här vid hjulhuset på varje sida vill jag ju ha rejält sug för att evakuera all luft från Ic's.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Eftersom det är ett par original NACA-ducts för att plocka in luft till nåt så bör det vara mindre självklart ställe att släppa ut luft.
Du har ju ett stort övertryck på framsidan värmeväxlarna så det går ju att kompromissa med vart du släpper ut luften men att hitta lågtryckzoner skadar ju inte.
Hjulhuset är inte en lågtryckzon i min erfarenhet, jag får luftflöde från hjulhus in i motorrum.

Framför framhjul, bakom framhjul, överkant framskärm och upp igenom främre tredjedelen av huven är ju det normala. Sen kan transtunneln vara bra att ha flöde igenom om du har täppt till den (dvs låt luften vara kvar på ovansida original lyftstyrningsplast).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Naca-ducts sitter i mitten och är för kylluft till växellådan.

På RS6 har dom kyl hål i innerskärmen framför hjulet där jag gjort hål men sen har dom även hål neråt där på sidan med en kant framför så att det blir ett sug neråt, så nått liknande vill jag göra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

Hjulhuset är inte en lågtryckzon i min erfarenhet, jag får luftflöde från hjulhus in i motorrum.


Så här ser innerskärmarna ut på en RS6 = fullt av hål framför framhjulet, så på dom sugs ju luften ur motorrum o in i hjulhuset.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Men RS6 har även detta hål neråt framför framhjulet med en gummi flärp på för att göra ett sug..

Frågan är blir suget bättre ju längre ner flärpen "gurney flaps" sticker eller kan det bli fel om den går ner för långt?
Jag tänkte mig iofs max 5cm.






Här är det dock även kanter som går uppåt, behövs det för suget?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Här är RS6:ans skiva under motorn:





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Här finns en till modd som en trim firma (sportec) har gjort på RS6 som nu privat personer härmar..

Extra hål med flärp direkt bakom kylaren, dock en undran försämrar man inte då kylningen i naca duct till växellådan? eller försämrar inte den varma kylare luften så mycket för vxllåds kylningen?

http://motorsports.chrismore.com/2010/12/sportec-lower-air-vent-modifi . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Verkar som jag får kapa o bocka som jag själv tror blir bra...



Här en till tråd med fina ritade bilder på luftflödet neråt från vatten kylaren på Rs6

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/357493-DIY-Sportec-Lower- . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



Är det värt att lägga till turbulensen och luftmotståndet där under? Jag har fått för mig att man helst inte ska störa luften om man har en fin undersida men du kanske fokuserar på kylning och inte marktryck?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Fast inget är ju slätt nu..

Däremot med skivan under så blir det ju slätare dock måste jag ju då få ur all luft också så då måste jag ju ha i alla fall dom hålen på sidorna som RS6.


Frågan är om flärparna med hål måste vara rakt mot färdriktningen för bästa sug som dom till höger på bilden,
eller om det funkar lika bra med ett långt snett hål som det till vänster på bilden?




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



RallyQuattro skrev:

Frågan är om flärparna med hål måste vara rakt mot färdriktningen för bästa sug som dom till höger på bilden, eller om det funkar lika bra med ett långt snett hål som det till vänster på bilden?

Det bör fungera även med vinklat. Och förresten så är bilens färdriktning rätt irrelevant, riktningen luften rör sig i i förhållande till bilen är det intressanta. I det området behöver luften svänga bl.a. för att komma runt hjulet.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
UlfG skrev:
RallyQuattro skrev:

Frågan är om flärparna med hål måste vara rakt mot färdriktningen för bästa sug som dom till höger på bilden, eller om det funkar lika bra med ett långt snett hål som det till vänster på bilden?

Det bör fungera även med vinklat. Och förresten så är bilens färdriktning rätt irrelevant, riktningen luften rör sig i i förhållande till bilen är det intressanta. I det området behöver luften svänga bl.a. för att komma runt hjulet.


thumbs up thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag skulle vilja hitta bra info om hur man gör dessa utsug på bästa sätt,
alltså är så långt som möjligt nedstick framför håller bäst eller blir det fel med för långt?

Tänkte nu iofs bara ha 4-5cm nedstick, men på Rs6 är det bara 2cm..

Och bör man även ha "sidor" på nedsticket och på ovansidan av hålet för att få bättre sug?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Racetech
Utsugs flärpar på plastskivan under motorn hur göra dessa?
7226 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande