Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - KM4 Sturup Raceway
29 besök senaste veckan (194790 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 30, 31, 32  Nästa>>
   
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2015 08:50     Re: Lotus Elise -98 - Kamremsbyte klart Citera

Fejlep skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Bilen har återigen begåvats med sin standardluftbox.



Av ren nyfikenhet undrar jag varför du bytte tillbaka. Antar att det satt ett öppet konfilter på innan? Kändes det som att det stal effekt? Jag får aldrig nog när det "Braaaap:ar" så härligt tre decimeter bakom ryggen


Två primära skäl, 1: det satt ganska dumt monterat rakt på spjället vid plenumet, vilket skavde på "huven". 2: det var ganska dassigt filter.

Sen "braaapar" det rätt ok ändå, och blir lite mer långfärdsvänligt, de vanliga filtrena är dessutom både bra på och filtrera och billiga!

Nillet skrev:

Man känner igen det här med att korta verktyg, lämnade med alla kapade verktyg i bilen när jag bytte in den. Spärr-ringnycklar är bra verktyg i dessa bilar, allt man skall skruva på sitter med jättelånga gängor och gärna så man måste leda armen tredubbelt för att komma åt.

thumbs up det är olidligt spännande vad du köpt för bruksholk, och vad du planerar härnäst

JohnC skrev:

Spärr-ringnycklar är mina bästa vänner vid Lotusskruvande. Väldigt trångt på många ställen!

Ja och jäklar vilket tempo du har i skruvandet! Ska bli kul att höra dina åsikter om Gazdämparna bland annat. Själv behöver jag räkna både lite dynamik och slantar innan jag beställer något

Och Josen, visst borde jag svarvat av nu när jag tänker på't. Nästa gång, eller om jag köper en såndär fancy Eliseparts alu-remskiva.

Fredrik, du hade ju vart tvungen å byta motor, blir bara ännu mer jobb

Idag på jobbet fick den Gula fint sälskap i form av en Toyota!


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
cat7even
Uppsala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 2224



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2015 12:06     Re: Lotus Elise -98 - Kamremsbyte klart Citera

[quote="Pontus Fyhr"][quote="Fejlep"]
Pontus Fyhr skrev:



Och Josen, visst borde jag svarvat av nu när jag tänker på't. Nästa gång, eller om jag köper en såndär fancy Eliseparts alu-remskiva.

Fredrik, du hade ju vart tvungen å byta motor, blir bara ännu mer jobb

Idag på jobbet fick den Gula fint sälskap i form av en Toyota!

Elisparts skiva saknar harmoniska dämpningen = sämre än original.
Svarva av har ok från KIWIROG...


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3382



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2015 12:21     Re: Lotus Elise -98 - Kamremsbyte klart Citera

Pontus Fyhr skrev:
thumbs up det är olidligt spännande vad du köpt för bruksholk, och vad du planerar härnäst

Bytte in Fiestan och Speedstern mot en allt för fin bruksholk för mig, en nyare Merca kombi.
Kalkylen visade tyvärr att pundkursen och sparkontot inte var överrens, troligen ligger jag lågt ett tag och hoppas på en bättre pundkurs och bygger på sparkontot.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2015 12:32     Re: Lotus Elise -98 - Kamremsbyte klart Citera

cat7even skrev:

Elisparts skiva saknar harmoniska dämpningen = sämre än original.
Svarva av har ok från KIWIROG...


Noterade gummit där ja, alright, när jag har av den nästa gång.

Merca låter inte allt för tokigt!


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
cat7even
Uppsala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 2224



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2015 14:40     Re: Lotus Elise -98 - Kamremsbyte klart Citera

Pontus Fyhr skrev:
cat7even skrev:

Elisparts skiva saknar harmoniska dämpningen = sämre än original.
Svarva av har ok från KIWIROG...


Noterade gummit där ja, alright, när jag har av den nästa gång.

Merca låter inte allt för tokigt!

Kul med någon som resonerar som mig!
Har bytt kamrem 2 gånger utan att ha svarvat av. Man vill ju så gärna få ihop allt och
Till mitt försvar så måste jag lämna bort....


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2595



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2015 21:48     Citera

Flitig i garaget Pontus thumbs up
När kommer du ut och kör?


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2015 22:30     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Flitig i garaget Pontus thumbs up
När kommer du ut och kör?

Hah! Ja, jag hade planerat Sturup med MSCC, men nu blev det visst utlandsresa. Så konbanan i Furulund den 5e?


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2595



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2015 22:43     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Flitig i garaget Pontus thumbs up
När kommer du ut och kör?

Hah! Ja, jag hade planerat Sturup med MSCC, men nu blev det visst utlandsresa. Så konbanan i Furulund den 5e?


thumbs up Har jag möjlighet kommer jag nog förbi, man bor ju nästan ett stenkast ifrån


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2015 16:07     Citera

Nog för att det ska åkas lite i sinom tid, så ska vi ta och gnugga våra tänkarmuskler och skriptfingrar lite först. Hon mår ju så fint i garaget lilla bilen, vore synd å störa.

Jag har knåpat ihop lite räkningar från OptimumG's techtips med ett par ovan nämnda indata och lite ihopskrapat från diverse forum.

Det ser ut ungefär såhär för tillfället:
MTot = 750+90 (bilvikt + mig)
MFront = MTot*0.4 (fördelning fram/bak)
MRear = MTot*0.6
CGH = 0.47 (Masscentrums höjd över mark)
RCH = 0.040 (Rollcenterhöjd, detta kan vi debattera om senare)

Formler från http://www.optimumg.com/technical/technical-papers/ springs and dampers, data på Quantumdämpare enl. tidigare i tråden ger följande so far:


Fjädrar som Quantum rekommenderade var i storleksordningen 2.1 Hz fram 2.2 Hz bak

Fetedit: jag är lite av en sopa på att läsa av grafer. Såhär ska det nog vara: 250N/50mm/s fram samt 425 N/50mm/s bak ger:


Vilket känner mer rimligt men plötsligt överdämpat om man inte ligger på ganska herrejössesiga fjädrar.

Utan krängningshämmare (jag saknar data, ska hem och mäta) resulterar dessa fjäderkonstanter i 2.5 deg/G roll vid standardhöjd, neråt 2.1 deg/G med maxsänkning enl. roadsportreglemente.

Begrunda och reagera gärna (Fuling? Lindström?), jag lägger upp mitt skript senare, kompletterat med K-hämmarvärden.

Räkningsskript på: https://drive.google.com/file/d/0B4HO3O6GTjFlUTY3Rkt5Ulh1QjQ/view?usp=sharing (edit uppdaterad länk)

Edit: Har mätt lite på krängningshämmaren, som har hävarm på 0.22m samt fri längd på 0.83m och via eminenta "armchair engineers" på lotustalk bestämt väggtjockleken till 3mm, ytterdiameter 19mm. Återkommer med vidare räkningar.


_________________
Pontus Fyhr
Senast ändrad av Pontus Fyhr, 20 Aug 2015 17:03, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2015 07:00     Citera

Uppdaterat räkningarna lite på: https://drive.google.com/file/d/0B4HO3O6GTjFlUTY3Rkt5Ulh1QjQ/view?usp=sharing


Här med standardfjädrar för s1, s2, samt Nitrons "trackday" och "race" fjädrar


Roll med diverse krängningshämmare, utan, standard, Eliseparts 7/8" samt 1".


Quantumdämparens kompressionsdata


Och den resulterande damping ration med hårdaste fjädrarna över olika kolv-hastigheter.


_________________
Pontus Fyhr
Senast ändrad av Pontus Fyhr, 20 Aug 2015 17:04, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Himlar
Linköping



Här sen Mar 2007
Inlägg: 1015



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2015 08:34     Citera

Det här känns så fel, du verkar ju tänka till och mäta/räkna innan du köper saker. Är du säker på att du inte hamnat på fel forum?
Och för oss som inte är så skarpa på chassidynamik, vilka slutsatser drar du av dina beräkningar?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2015 09:29     Citera



Så slutsatser hittils, de dämparna är lite väl herrejösses för "track" fjädrarna, nästan även "race".

Man vill inte ha herrejösseskrängare fram utan att kompensera med ännu mer herrejössesfjäder bak. Eller smyga dit en krängare bak på något vis, vilket känns svårt och omständigt.

Men standardkrängare och "track" fjädrar ser väl angenämt ut om man kompenserar dämparna lite för det.

Edit: Hade missat en grej i plotten.


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
caaarl
Malmö



Här sen Jul 2005
Inlägg: 8



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2015 08:05     Citera

Har tyvärr inga bra svar till dig Pontus (förstår ju inte ens graferna...) men sitter här och följer nyfiket vad din slutsats av övningen blir
Har själv en Elise S2 (k-serie) som jag vill uppgradera väghållning på så hoppas du snart kommer med facit på vad man ska köra med för grejer; Quantum Zero? Nitro NTR40? Spring rate? ARB? sen får man väl klura på om vi siktar på liknande körning, men impad av dina beräkningar hittills så kämpa på (får bjuda på kaffe o kauga som tack sen)!


_________________
Carl-Johan Hårdh
Lotus Elise S2 -01
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2015 09:48     Re: Citera

kungcarl skrev:
Har tyvärr inga bra svar till dig Pontus (förstår ju inte ens graferna...) men sitter här och följer nyfiket vad din slutsats av övningen blir
Har själv en Elise S2 (k-serie) som jag vill uppgradera väghållning på så hoppas du snart kommer med facit på vad man ska köra med för grejer; Quantum Zero? Nitro NTR40? Spring rate? ARB? sen får man väl klura på om vi siktar på liknande körning, men impad av dina beräkningar hittills så kämpa på (får bjuda på kaffe o kauga som tack sen)!


Kul att du skriver ändå!

Ja Nitron NTR40 är extremt välbeprövat, "alla" Eliser i MSCCs KM kör med dem, Pierre, Hans och Andreas vet jag säkert. Troligtvis även Bjarne, Fredrik T är jag osäker på.

Men sen finns det ju NTR46, Quantum, Öhlins, Gaz, Penske och Moton med, av dessa har jag bara fått bra data av Quantum, Gaz var inte omöjliga heller. Öhlins hade någon på Lotustalk mätt upp själv, jag har börjat tugga den datan lite. Mycket räkningar kvar.

Kaka låter lysande, jag kan inte garantera att beräkningarna ger några klara eller korrekta slutsatser dock!


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3382



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2015 10:44     Re: Citera

Himlar skrev:
Det här känns så fel, du verkar ju tänka till och mäta/räkna innan du köper saker. Är du säker på att du inte hamnat på fel forum?

Håller inte med, flesta bilarna här är "overengineered and undertested"*.

*Citat från Stefan Mumm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
caaarl
Malmö



Här sen Jul 2005
Inlägg: 8



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2015 11:24     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
Kul att du skriver ändå!

Kände att när du snällt delar med dig av dina beräkningar o funderingar så får man ju peppa lite iom man själv gärna tar del av resultatet inför ev. uppgraderingar man själv är sugen på framöver
Har inte kommit längre än en googling på "quantum vs nitro elise" (skyller på att vädret fortfarande är rätt najs...) så blev impad när jag såg hur mycket du sätter dig in i ämnet Lycka till med räknandet!


_________________
Carl-Johan Hårdh
Lotus Elise S2 -01
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2015 12:42     Re: Citera

Nillet skrev:
Himlar skrev:
Det här känns så fel, du verkar ju tänka till och mäta/räkna innan du köper saker. Är du säker på att du inte hamnat på fel forum?

Håller inte med, flesta bilarna här är "overengineered and undertested"*.

*Citat från Stefan Mumm


Undertested, absolut, overengineered vetekatten dock. Jag tror Mumm om någon, från den lilla pratstund jag hade med honom på SSM, borde uppskatta den här sortens resonemang.


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2595



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2015 20:05     Citera

Underbart nördigt Pontus och helrätt thumbs up . Mina iakttagelser är att man skall ifrågasätta stötdämpare man köper i låda. Spelar ingen roll om de körts i någon cup eller så, det finns fortfarande möjligheter att hitta förbättringar . Dessutom är det inte dyrare att få dämpare med egna kurvor . Så fortsätt så .

Sen kan jag erkänna att jag inte riktigt hänger med, men det är bara för att jag är lat..


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2015 10:18     Citera

För att lyda Edvins tidigare uppmaning har jag nu anmält mig till att bli förnedrad av MX-5or den 5e i Furulund.

Till detta kommer det behövas lite ny bromsvätska, var/vem är vettig leverantör av det i trakten?

I helgen avnjöts en inte värst rejsig, men väl angenäm roadtrip till Nässjötrakten och tillbaks, med lite detour till Hörby och tillbaks på söndagen. Taket på endast under nattparkering


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3382



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Aug 2015 10:31     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
Till detta kommer det behövas lite ny bromsvätska, var/vem är vettig leverantör av det i trakten?

MSCC-medlemmar har rabatt här:
https://www.autoexperten.se/reservdelar/olja-och-vatska/bromsvatskor/bromsvatska-typ200-racing-1l/
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3482


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Sep 2015 11:43     Citera



Situatuionsbild från lineup!

Tack för tipset Nillet!


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - KM4 Sturup Raceway
29 besök senaste veckan (194790 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 30, 31, 32  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.197 sec)
Webbrowser render:
sec