Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini - längsmonterad mittmotor | 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (4410 totalt) |
Hej! Jag har varit en flitig läsare här på rejsa under väldigt många år. Imponerats över alla grymma byggen och all kunskap som finns här. Har alltid velat bygga något eget och drömde länge om en Shelby Daytona. Nu har jag äntligen ett litet utrymme att husera ett långtidsprojekt i. Storleken på "garaget" fick dock bestämma objekt och det landade oerhört långt ifrån Daytonan... En gammal rostig hundkoje-kaross dök upp på auktion och några ivriga knapptryck senare var jag med projektbil
Planen är ett rörramschassi och SFRO-registrering. Skall byggas för att kunna göra bra ifrån sig på banan men skall kunna användas för att köpa glass också. Har aldrig byggt något liknande tidigare och tar tacksamt emot hjälp och tips på vägen. Planerar att använda detta första inlägg som komponentöversikt och kommer att editera och fylla på med info allt eftersom saker faller på plats, just nu är det inte speciellt mycket som är bestämt. Grundläggande så är planen mittmonterad motor och huvudspåret är en subaru-boxer tillsammans med en audi 012-låda. Detta för att få plats längsmonterat (nåväl, förhoppningsvis få plats i alla fall:)) Kan redan nu säga att det här bygget kommer att ta låååång tid. Har alldeles nyligen blivit tvåbarnsfar och garagetiden är minimal för tillfället. Men desto mer tid att fundera och planera. Info (knapphändig för tillfället men kommer att fyllas på): Motor: Subaru 2,0t Växellåda: Audi 012, 5vxl Spindlar: Mazda MX-5 NB Hjul: 13" Den ganska sorgliga karossen: På plats i det gigantiska projektutrymmet: Nuvarande konceptskisser: _________________ Daniel Wahlberg |
||||
I och med att jag planerar mittmotor tänkte jag initialt att jag hade hur mycket plats som helst fram. Men sen insåg jag att det ju faktiskt är en hundkoja trots allt:)
Jag klurar på placering av pedalställ, är det någon som har en känsla av hur långt avstånd jag behöver ha från baksida ryggstöd fram till pedalerna? Jag är inte så lång själv (175cm) men det vore ju kul om bilen kunde köras av någon som var i alla fall en decimeter längre också. Som min skiss ser ut nu, och då kan det nog vara väl tight både bakåt och framåt, har jag ungefärliga mått enligt nedan: Och för att hjulen skall kunna svänga så sitter pedalerna nu justerade åt mitten enligt bild nedan. Helt galet? Blir man för sned i kroppen? _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Det finns CAD-dockor att ladda ner, tex grabcad osv har jag för mig har dem.
Konfigurera en sådan i korrekta mått och stoppa in, så ser du lite vinklar på kroppsdelar, avstånd till burrör, synfält osv. Det är väldigt smidigt. Du kan ju göra en som är 185 lång också om du vill. Coolt projekt! |
||||
Kan tipsa om Skidmore's garage på youtube. Han bygger olika kojjor och lämnar ut måtten på det han bygger så där kan du säkert få tips om lämpliga mått. Även här https://youtu.be/xAcpm6zrXJk byggs det en racingkoja.
Kul projekt som kommer att följas 👍🏻 _________________ Tomas Lundberg |
||||
Härligt bygge!
Sålde precis min mini och körställningen är lite bussaktig. Så ska du ha sitta-still-stol som är lite lågt monterad så hade jag försökt flytta stolen så långt bak som möjligt. Dvs utnyttja avståndet mellan motor och rygg maximalt. Då behöver du säkert flytta huvudbågen bakåt också. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Tror inte det är något större bekymmer. Om du har kört en Saab 900 (OG900) så sitter pedalerna snett där också och det är inget iallafall jag tänker på. Mät på en sån hur snett de sitter och jämför? Lite snett är också rakt fast på ett annat håll. Den högra pedalen är ju ändå i linje med där benet hamnar. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Tack för svar, bra tips allihop!
Motorn sitter nu ungefärligt så långt bak den kan komma, för att växellådan inte skall titta ut genom kofångaren bak. Har lutat huvudbågen något bakåt, för att få stolen så långt bak som möjligt (i och med att övre delen tar stopp först). Kanske att stolen kan vara ännu mer upprätt också? Måste nästan skaffa en stol och testa lite mer på riktigt. Skall ha en skiljevägg som sitter mot huvudbågen, vilken också kommer att begränsa placeringen av motorn. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Ah, ja det har jag ju kört men aldrig tänkt på att det var snett Haha sant, lite snett är rakt på ett annat håll! kanske faktiskt kan vrida stolen en liten aning också? _________________ Daniel Wahlberg |
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Hittade denna tråden nu först...
Motor subaru... om du tar en subarulåda.. så plockas mellan diffen bort. Och en dubbel splinsad hylsa monteras och en ny gavel.. och vips har du en låda som e 2 hjuls driven. . Köper man ett nytt kronhjul och bottenstock med pinjong kan man använda lådan för monteringen av motorn bakåt.. dessa delar köpes antingen från Australien eller från tyskland ... har själv en låda som konverterat till min vw buss.. köpte 3 kit dels till mig sen till 2 vwänner. . Ena sitter i en 56 split buss med wrx maskin...den går bra!! Men visst en Audi låda med lämplig maskinarbetning.. lamell/kopplings special.. och div. Går ju oxå... Fast Bolton e ju kul.. sen om man slaktar ner subaru s kabel härva. Så kommer motorn funka som innan en donator bil kan ge sååååå mycket https://subarugears.com/ _________________ Michael Thulesius |
||||
Intressant! Jo planen är ändå att skaffa en donator och ta kabelhärva och så mycket som möjligt annat behövligt från den. Vore såklart riktigt gött att kunna använda lådan också. Men frågan är ifall den blir tillräckligt kort? Jag googlade snudd på ihjäl mig för ett tag sedan, för att hitta kortast möjliga låda (där kostnad också är en viktig faktor). Det jag då kom fram till var just 012-lådan som sitter i massa olika VW- och Audis. Man kan få den för en spottstyver på bildelsbasen. Men såklart med böket att få ihop den med motorn. Vet du totallängden på din låda? Audi-lådan är ganska exakt 60cm, sen blir det väl lite till med en adapter men det är i princip max vad som får plats i kojan. _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Som sagt 1,70
Från ryggstöd mätt rätt på glasfibern så har jag 1075 Å från den nedre instrumentplåten till rygg så e det 1020 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Grymt, stort tack för det!! Det blir cirka en decimeter längre än vad jag räknat med nu och då har jag höftat 30mm för adapter mellan motor och låda. Och jag har räknat med att växelföraren inte skall in i bakkant på audilådan, någon får gärna rätta mig gärna där ifall jag har fel. Tror att det blir för långt för mig tyvärr. Men grymt att du hade måtten! _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Verkligen jättesnällt att du gjorde dig besväret! Tolkar jag det rätt att det är ungefärligt det här måttet där du har 1075? Typ mitten av ryggstödet rakt ned till pedalen? _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Japp det e det måttet _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mini - längsmonterad mittmotor | 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (4410 totalt) |