| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Manometer oljetryck i kupe
|
4271 besök totalt |
|
Litar inte på min digitala oljetryckmätare, den visar jättefel och ojämnt beroende på batterispänning. Satte dit en manometer i blocket istället men vill se trycket inne i kupén, kan man använda en slang från blocket till manometern? Hur blir det med ev luftfickor i slangen eller är det ett ickeproblem? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
|
Re: Manometer oljetryck i kupe
Det är ett ickeproblem! mätaren blir lite slöare bara. _________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Re: Manometer oljetryck i kupe
Dock trist om det blir läckage. 100+ gradig olja är inget man vill ha läckandes inne i kupén. Bättre att köpa en bra elektrisk mätare istället. Gäller även bränsletrycksmätare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Har provat bla Depo racing från j-spec, stora skillnaden blir när man tex startar kylfläktarna, på både tryck och värme mätarna, den enda som visar samma är lambda och varvräknaren, tex olje och kyltemp går upp när man startar fläktarna, man får ett hum om hur det ligger till men inte så mycket mer, väldigt instabila värden beroende på strömspänning
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
|
Re:
Då har du nog något fel vad gäller jordning eller spänningsnivå i bilen. Jag skulle jobba på att gå över systemet, ordentliga jordsladdar, extra jordsladd från tex topplock till torpedvägg. Jorda instrumenthusdelen, jorda fläktar. Kanske skaffa en avstörd +12 v för att mata instrument. Vill du ändå köra mekaniskt, sätt mätaren utanför vindrutan och en liten 'huva' på den så du ser den trots sol. Bränsle och varm olja hör inte hemma i kupen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Men...alltså.....det kan ju inte vara mätarnas fel, om du har ett elsystem som inte kan hålla konstant elförsörjning.
Självklart ändrar sig mätarna, om inte spänningen är konstant. På tex Jaguar, sittar det en spänningsstabilisator till instrumenten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Håkan, jag tror inte det finns en enda bilmodell konstruerad och tillverkad efter 1975 som inte har spänningstabilisator för instrumenten.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Om extrainstrumentet i sig är okänsligt för spänning men ändå varierar med bilens övriga funktioner är min spaning att extrainstrumentet är anslutet till en dålig jord. Givaren sitter normalt i motorblocket vilket är en mycket stark jordpunkt. Att ansluta extrainstrumentets jord till en skruv vilken som helst i inredningen/instrumentbrädan kan mycket väl orsaka dessa variationer. I min Pantera är det ett klassiskt symptom att alla mätare i mittkonsollen svajar en aning när man vrider på dimmern för instrumentbelysningen. De delar jordpunkt ute i kabelhärvan och den gemensamma jordkabeln är i klenaste laget.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
En sån där spänningsstabilisator då, vart får man tag på det? Ingen jordpunkt sitter i en plåtskruv utan allt sitter med minst bult+mutter och har använd få jordpunkter(block, chassiebult osv.)
jag har byggt eget elsystem, enda jag inte byggt är elen till lampor osv, så nån stabilisator sitter det inte _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
|
Nu har jag testat manometer i kupé, och det funkar rätt bra faktiskt, den reagerar ngt långsammare än när den satt på blocket och den visade helt plötsligt för lite men rättade till sig, misstänker att det blir en luftbubbla i slangen som dämpar trycket ngt
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
|
Det är ett allmänt problem att t.ex tempmätare är väldigt spänningskänsliga. Anledningen är att konstruktionen brukar vara den allra billigaste möjliga...dvs bara ett motstånd inne i mätaren.
Det hade varit så himla lätt att sätta en spänningsregulator inne i mätaren, så att den arbetar med t.ex 7,5 volt så hade man sluppit det problemet........ _________________ Mats Andersen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4271 besök totalt |