| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Direzza för hård för nybörjare?
|
1584 besök totalt |
|
Har funderat ett tag på R-däck till M3'an och läst en hel del på Rejsa om detta ämne. Vid senaste banträffen kunde jag konstatera att det inte är så skonsamt för vanliga däck då man börjar ta i lite granna, Michelin PS II'orna började slitas illa... Nu har jag fått lite priser på från olika håll och jag lurar på att beställa något inför nästa veckas Nürburgringbesök. Här är det jag kommit fram till hittills (dimention: 225/45-17 runt om) - Kumho Ecsta V70AM 10.225 kr (hos gummihandlare i Sthlm) - Dunlop Super Sport Race 9.700 kr (hos gummihandlare i Sthlm) - Dunlop DZ02G DIREZZA 8.500 kr (hos TL-Racing i Norrköping) Frågan är, jag är ingen mästare på bana, jag tar det skapligt lungt och vill ha marginaler (speciellt på N-ring! där jag kör ca 9:45 BTG), - kommer då Dunlop Direzza att vara omöjlig att få upp i vettig arbetstemp (trots tung och motorstark bil)? Har jag förstått det rätt är däcket så pass hårt att jag näst intill behöver leva rövare för att den ska ge mig valuta för pengarna?! Känns som att Dunlop SSR och Ecsta'n går bort iom. att jag vill ha ett dedikerat bandäck... Synpunkter från folk med erfarenheter? -Tack på förhand! _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
|
Re: Direzza för hård för nybörjare?
Ursäkta, varför tror du att Kumho Ecsta V70A (Medium) inte skall vara ett dedikerat bandäck. Det ingår ju i Kumhos motorsportprogram. Du har inte råkat blanda ihop det med Kumhos banvänliga gatdäck Ecsta MX? Edit: såg just Magnus Arenander kommentar i tråden om Dunlop Super Sport Race. Var det du syftade på? _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
|
Ja, det stämmer, samt att jag talade med TL-racing. Min tanke var alltså, då jag har två uppsättningar fälgar, att jag inte ville kompromissa med ett "banorienterat gat-däck" eller gatorienterat ban-däck". Jag kör mina Michelin Pilot Sport II till vardags, när jag besöker en banträff eller Nürburgring byter jag till riktiga R-däck... Hade jag inte köpt Michelin PS II tidigare i våras hade jag nog varit mer sugen på en kompromiss såsom Dunlop SSR eller Kumho Ecsta V70. _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
|
V70A, 1040 kg bil, 210 hk, Gelleråsen: 1.18.78. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
kumho v70a är lika lite ett "gatorienterat" däck som yokohama o32 eller bridgestone re540. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Fasen Nicke, skall du ner så snart igen? Jaja, har man köpt säsongskort så...
Jag kan inte mycket om däcken du nämner men en sak kan man lungt konstatera -> asfalten på Tullinge är som en rasp!
När det gäller arbetstemp så tror jag definitivt inte att det är några problems att få upp den på ringen. 9.45 är ingen slötid och med den tyngd och det pulver du har kommer de att bli varma och goa fort! P.S. Du skall väl fortfarande ner även i september va? D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Japp! Det bär av till Düskland på onsdag nästa vecka, stannar över Kristi-flygarhelgen! (och fått klart från chefen (och flickvän) om ledighet i september!).
OK, tack för infon. Nu har valet fallit på Dunlop Direzza som skall monteras på i morgon!
Hoppas att jag inte köpt grisen i säcken! Tyvärr är däcket hittar man inte så mycket på nätet om hur den står sig i konkurrensen mot andra R-däck, har mailat TireLine Sweden om lite mer info. Får hoppas att bilen inte blir allt för överstyrd med 225/45 runt om (standard 245/40 bak). Det *borde* inte vara något problem då man iaf. har mera grepp i ett R-däck 225 kontra ett standarddäck 245? _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
|
Parallella spår: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jo, till viss del. Dock var min fråga om någon hade erfarenhet av att Dunlop Direzza skulle vara knepigt att få upp i temp. _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
|
Till Nicke_1
Tjo! Det var jag som svarade på ditt mail som du skickade till Tireline. Jag vidarebefordrade det till Thomas L för att du skall få ett så exakt och bra svar som möjligt då han kan mest om Direzza. Vet inte om han har svarat till dig eller om han svarar till mig först? I vilket fall så tror jag att du kommer bli riktigt nöjd med Direzzorna! Ha det så kul på ringen!
Mvh Magnus _________________ Magnus Lord Arenander |
||||||
om Thomas Lindström säger att; däcken är avsedda för tunga bilar som går långlopp, har jag ingen anledning att misstro honom, har du? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re: Till Nicke_1
Tack för hjälpen! Ser fram emot mer info om däcken!
Nej, där har du nog misstolkat mig.
Nicke_1
Tjo! Det kommer nog dröja till efter helgen innan du får svar pga. TL-Racing åker ner till Falkenberg nu samt att det är en del att förbereda innan. (STCC) Jag har dock pratat med Thomas och han skall svara dig så fort han hinner! Mvh Magnus _________________ Magnus Lord Arenander |
||||||
|
Postar ett informativt svar från Thomas på TL-Racing på ett mail jag skickade med nedanstående frågor ang Dunlop Direzza:
Jag skulle vilka ha lite information om följande: -Inkörningsprocedur? -Rekommenderat kall/varmtryck? -Finns det någon data om däcket, typ försäljnings/promotion blad i tex. PDF-format som ni skulle kunna maila mig? -Kommer jag (med min begränsade förmåga (= inget proffs)) att kunna komma upp i rätt arbetstemp för däcken, eller "bör" jag leva rövare för att däcken skall komma upp i värme? -Vilket är belastningsindexet på däcken? Hej Niklas, Belastningskod på ditt däck är 90, vilket innebär 600 kg. Lufttryck för bana är 2,1- 2,2 varma däck. Det innebär ett starttryck på 1,7-2,0. Starttrycket beror på väder,bana och hur hårt du själv kör. Generellt är det bättre med ett högre starttryck och sedan släppa ur luft om varmtrycket blivit för högt. Detta minskar framför allt risken att förstöra däcket redan från början. Likaså är det bra att låta värmen komma långsamt genom däcket första gången, istället för att ge däcket en chockstart. om du skall använda däcken på allmän väg, glöm inte att höja lufttrycket till det av biltillverkaren rekommenderade trycket. För lågt tryck innebär kraftigt reducerade egenskaper hos däcket. Mvh Thomas Lindström _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1584 besök totalt |