Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
951:a som trycker ut kylarvätska!
2859 besök totalt
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015


Trådstartare
Hej.
Har problem med att min ögonsten (Porsche 944 turbo)
får väldigt högt tryck i kylsystemet under bankörning.
Så högt att det trycker ut vätska genom evakueringsslangen vid expansionskärlet.
Tappar ca 2 liter vid 1h körning..

Någon som har en ide om vad det kan vara??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



min 951 kunde göra något liknande: den tryckte ut lite vatten genom locket. Gummiringen där hade nog sett bättre tider. Blev lite rök i depån.


Du har inget strul med något som göra att temperaturen stiger högre än vad den ska? Fläkt, termostat eller liknande?

Alternativ kanske toppackningen är lite vissen vilket resulterar i att de trycker ut i vattnet från motorn?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



topp-packning eller spricka i toppen?

Lukta på kylarvätskan och se om den luktar avgaser/bensin.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Spirou944t skrev:
Hej.
Har problem med att min ögonsten (Porsche 944 turbo)
får väldigt högt tryck i kylsystemet under bankörning.


Inte för att det är till någon större hjälp, men jag har noterat samma fenomen på min bil.

Min kylvätskebehållare ser väldigt skum ut efter några års hårt banåkande. Inga läckage eller så, men själva burken ser liksom lite
sargad ut. Trycket verkar helt enkelt ha varit ohälsosamt högt vid några tillfällen.

Jag pratade med en mekaniker med erfarenhet från Turbo Cupen, som sa att det hände att burkarna exploderade under race.

Jag tror däremot inte att problemet har något att göra med toppackning och/eller sprucken topp, det borde jag nämligen ha märkt vid det här laget...

Ser fram mot bra lösningar på problemet. thumbs up

_________________
--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FredrikÅ skrev:

Min kylvätskebehållare ser väldigt skum ut efter några års hårt banåkande. Inga läckage eller så, men själva burken ser liksom lite
sargad ut. Trycket verkar helt enkelt ha varit ohälsosamt högt vid några tillfällen.

Jag pratade med en mekaniker med erfarenhet från Turbo Cupen, som sa att det hände att burkarna exploderade under race.

Jag tror däremot inte att problemet har något att göra med toppackning och/eller sprucken topp, det borde jag nämligen ha märkt vid det här laget...

Ser fram mot bra lösningar på problemet. thumbs up


Är det ett problem då egentligen?

Har trycket varit högt så visar det att vattentemperaturen varit hög (det hänger ihop fysikaliskt). Så länge inte motorn mår dåligt av det så kan man ju faktiskt arkivera det under "icke prioriterade fenomen" eller annan lämplig rubrik ;-)

_________________
Pär Hylander
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Spirou944t skrev:
Hej.
Har problem med att min ögonsten (Porsche 944 turbo)
får väldigt högt tryck i kylsystemet under bankörning.


Inte för att det är till någon större hjälp, men jag har noterat samma fenomen på min bil.

Min kylvätskebehållare ser väldigt skum ut efter några års hårt banåkande. Inga läckage eller så, men själva burken ser liksom lite
sargad ut. Trycket verkar helt enkelt ha varit ohälsosamt högt vid några tillfällen.

Jag pratade med en mekaniker med erfarenhet från Turbo Cupen, som sa att det hände att burkarna exploderade under race.

Jag tror däremot inte att problemet har något att göra med toppackning och/eller sprucken topp, det borde jag nämligen ha märkt vid det här laget...

Ser fram mot bra lösningar på problemet. thumbs up


ok, expansionskärlet ser lite "svullet" ut, men det är nog inte så konstigt, med det tryck
som det verkar bli i systemet nu!
Det sitter ju en ventil i locket till expansionskärlet och det är den som till slut
ger upp och ventilerar! Har noterat att det pustar ut extra mycket vid pådrag..
(när kompisen körde ett pass på Mantorp)
Har luktat, och kan ana lite avgaslukt, men inga tendenser av nedsmutsning eller
fel vätska på fel ställe (Kollat oljan)

Skall kanske lyfta på toppen och titta...men det är så mycket mekka!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Pär Hylander skrev:
Är det ett problem då egentligen?


Nä, bara om behållaren går sönder. Då har man ju en del bekymmer.

_________________
--
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Tydligaste tecken på att topp-packningen är sönder är kupévärme som "kommer och går" när man gasar, samt fontäner i expansionskärlen när man har locket av och torrvarvar.

Annars kan man stoppa näsan i behållaren och sniffa...stinker det bensin så är det spricka någonstans.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
951:a som trycker ut kylarvätska!
2859 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande