Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2 besök senaste veckan (5681 totalt) |
Hej,
Det har gått för många år sedan jag var på ringen och det börjar bli dags igen. Gjorde en budget och undrar om det inte blivit märkbart dyrare sedan sist? Vad brukar ni räkna med? Är det något jag missat eller inte borde räkna med? Landar på 16000kr för 25 varv på 4 dagar för mig, högt räknat. Kolla gärna mitt spreadsheet och experimentera med de gula fälten. https://docs.google.com/spreadsheets _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Är du verkligen säker på att du vill att någon svarar? ![]() Ledsen för ett ytterst osakligt inlägg. Men trots det, har du inga fält för bilkostnader förutom bensin? Däck, bromsar etc. Jag mätte förbrukningen på min M3'a när jag var på Gotland ring i helgen och jag är helt övertygad om att ringen kräver mer bensin med sina uppförsbackar och högfartsträckor, se bild ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
diffen i soppa är försumbar, min drar 2.5 l milen på ringen.
Men 300 för maten per dag inkluderar det Bitburger på kvällen eller har du helt missat den grejen? Boendet är enkelt att ordna något billigare 25 varv är ju inget måste och inte ens säkert du hinner med om där är kaos, du kanske vill uppleva lite runtomkring också? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Hehe, det där var en klart optimistisk kalkyl tycker jag. Jag brukar räkna med ca 40000-50000kr/resa till Ringen. Det har visat sig stämma ganska bra med min blygsamma statistik.
Det är alltid något som går sönder och du har mer bilkostnader än i kalkylen. Sen är ju mat/boende och annat i kalkylen också för lågt räknat tycker jag. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Jag har aldrig smällt 50 lax på ringen och jag brukar vara på plats en vecka i stöten, min budget ligger på 15k men då lägger jag en del kostnader på "andra konton" 20 låter ärligt i mitt fall tror jag. Detta under förutsättning att din bil håller men du kör ju kanske inte på det viset som blixten gör som inte lägger några fingrar i mellan och har en mer extrem kärra.
Dock bör du ha me dig någon form av reserv i form av ett kreditkort eller dylikt OM något skulle inträffa. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Tack för bra feedback!
De faktiska siffrorna (som gäller för mig och min bil) i kalkylen inte så relevant eftersom det varierar så beroende på vem som åker och med vilken bil. Pratade med en kille som körde en 993 Turbo som körde på 4l milen. Det är feedback på själva upplägget, finns det något som går att göra billigare? Är det någon dold kostnad som borde tas med? Boende och mat är för mig högt i kalkylen. Jag har bott och ätit för mindre än 300kr/dag tidigare. Eftersom jag har tight plånbok lägger jag hellre pengarna på soppa än på mat (no pun intended).. och Bitburger. Men vi har ju olika vanor =) Kostnad för slitage på bilen borde så klart vara med. Men svårare att göra en generisk budget för eftersom bilarna är så olika. För mig är det som Johan, att kostnaderna för bilen ligger på andra konton. Om körningen inte blir på ringen blir det på svenska banor som ofta sliter mer på bromsar och däck. Men jag ska försöka utöka budgeten så att det är möjligt att räkna även på det. Klok kommentar Johan angående dagar. Jämförelsevis är dagarna billiga (om man inte räknar alternativkostnad för ledighet) medan körningen är dyr. Ur det perspektivet är det naturligtvis bättre att planera in flera dagar i första hand. kopiera gärna arket till ny egen flik, döp den efter er och lägg in vad ni räknar på. Intressant att jämföra. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||
Tillför inget men jag vill inte räkna för mycket på kostnader som dessa. Precis som jag INTE vill veta vad frugans häst kostar att hålla. Jag har definitivt också en tight budget och det blir en riktig resa dit om året men det föregås av ett idogt sparande och trixande.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
14000 kr kostade min resa 2012 inkl allt.
Mat, resa ner och upp, 25 varvs kort båtar osv. Fast med Mc dvs. ![]() |
||
jag kom just hem efter två veckor och 38 varv. Det var mera som blixt räkna även om jag inte räkna så nga, det blir ju bililgare om man inte vet
![]() och då behövde jag byta bromsbelägg och hade en skiva som sprack hela vägen och behövdes bytas. och det är ju alltid ngt som man måste fixa när man är där... _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2 besök senaste veckan (5681 totalt) |